Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Volvo S40 II 2005 1.6D D4164T - Soter enormt ved høyt turtall - hva er galt ?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. mai 2016
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard Volvo S40 II 2005 1.6D D4164T - Soter enormt ved høyt turtall - hva er galt ?

    Hei alle !
    Vi har fått oss en S40 220' i familien og alt ser bra ut med ett unntak... den soter noe aldeles ved høyt turtall (både i stillestående fri og på landeveien)

    Så da bestemte jeg meg får å melde meg inn i VCCN og prøve å få noen gode råd på Forumet (det ble min første post )

    Har kun kjørt bilen på prøveskilter men 20mil gikk som en drøm og forbruksindikatoren viste 0.39 og jeg var godt fornøyd inntil jeg oppdaga sotskyen... den legger igjen en sotflekk på asfalten ved stillestående på ca 0,5m i diameter.
    Hva i huleste skyldes det ??

    -Luftfilteret er nytt
    -moderat blåst fra veivhusventilasjon
    -turboen spytter ikke olje med alle slanger frakoblet
    -tidligere eier har byttet minimum en dyse
    -slange fra IC til innsug har noe lekkasje
    -vet ikke om motoren er shippet eller har "box" montert

    Er det noen som kan hjelpe ?

  2. #2
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Velkommen inn

    Sotsky er ikke direkte farlig, men det er en indikasjon på at noe ikke stemmer. Første jeg ville sjekket opp, er denne slangen som lekker luft (kan være avgjørende ift blandingen mellom luft og diesel), og hvis tett slange ikke bedrer noen ting, så ville jeg tatt en grundigere undersøkelse på om det er montert chip.

    Det som også kan forårsake dette, er forskjellene på kjørestilen til forrige eier vs. deg. Om vedkommende har kjørt rolig og vært "redd" for å bruke gasspedalen, så samler det seg sot i hele systemet over tid. Hvis du har en mer aggresiv kjørestil, så vil all soten være med ut igjen.
    Kan også minne om tilkokset EGR-system.

    Uansett ville jeg anbefalt å få tak i en flaske Tunap 989 (dyserens). Denne renser alt fra tanken t.o.m. utløpet på turboen. Du kan bestille denne på nett fra f.eks: http://www.flissundet.no/webshop.asp...22579#products

    Dette produktet er såpass kvast at dieselmotorer kan kjøre kun på dette. Hvis du heller en slik i tanken på bilen, vil du merke forskjell på den

    Nå har du i allefall et par tips til å begynne med. Minner litt om chipped bil, men kan også være "daukjørt" over tid.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  3. Takk dieselfan takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. mai 2016
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Takk for raskt svar!
    Dyserens vil bli tatt men først må vi få skilter på den dvs den må passere EU først... og med den sotinga er det vel ingen vits å prøve slik den er nå ??. Dette er noe mye verre enn kjørestilforskjell. men det som forundrer meg er at jeg kjørte 20 mil på e18 på 0.39 / 84km/t. Forstår ikke at det går an dersom det er noe vesentlig mekanisk/elektronisk feil...
    Arbeidsliste for kommende helg:
    - Strippe alle slanger og vaske dem inn/utvendig
    - Lekkasjeteste alle slanger
    - Rengjøre EGR ventil og rør
    - Innvending rens av Intercooler og tetthetskontroll
    - Demontere bunnpanne og vaske denne (tappepluggen står ikke på laveste punkt, dermed får man ikke ut alt slam.. gjelder det alle 1.6D eller bare noen modeller)

    Noen som har forslag til andre ting som er smart å gjøre nå som nesten hele motorrommet er plukka ned ??

    Det er tre komponenter som jeg er bekymra for
    -dieselpumpe
    -partikkelfilter
    -dyser
    Hvordan sjekker jeg disse ??

    Alle forslag mottas med takk, siste Volvo vi hadde var -61 PV B16 3girs.... så jeg trenger sårt andres erfaring inntil jeg lærer meg mer om 1,6D motoren

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2015
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Du kan sjekke at alle dysene leverer lik returmengde. Da kobler du en liten slangebit på returen fra hver dyse og inn i hver sin brusflaske. Jeg brukte bare pvc slange fra clas ohlson: http://www.clasohlson.com/no/PVC-slange/Pr490412010.

    Start motoren og la den gå en god stund til du får litt diesel i alle flaskene, gjerne varier turtall. Det skal være lik mengde i alle hvis alt er som det skal være. Koster 1400kr på biltema for et slikt sett. Jeg klarte meg med 4 brusflasker, slange til 39kr og 10cm tilsatstråd til sveis for å blende noen slanger. Dersom du er usikker på fremgangsmåte finnes det flere videoer på youtube om common rail injector leak test.

    Tror også partikkelfilter kan lage mye røyk på høyere turtall, motoren får ikke ut eksosen og det blir feil blandingsforhold.

  6. Takk dieselfan takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2015
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Ble dysebyttet gjort på merkeverksted? Dersom nummeret på dysen ikke stemmer overens med de originale dysene kan det bli feil dieselmengde

  8. Takk dieselfan takket for denne posten
  9. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. mai 2016
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Genialt "glue" , da skal jeg sjekke dysene til helgen. Enkelt og effektivt , da kan jeg tikke av dysene....

  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. mai 2016
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Det er tre komponenter som jeg er bekymra for
    -dieselpumpe
    -partikkelfilter
    -dyser
    Hvordan sjekker jeg disse ??

    Andre forslag til hva jeg burde gjøre samtidig ?

    Kan partikkelfilteret generere sotrøyk fordi det er tett?

  11. #8
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Dyserens er ofte det som hjelper. Hvis bilen har drukket 11 000l i sin levetid, så er det mye slagg som kan sette seg i systemet. Opplever stor forskjell på enkelte biler, både i gang og forbruk samt mot soting. Soting kan også komme av for dårlig forstøving av dieselen, og da vil den sote mye.
    Hvis den soter så mye, så ville jeg sjekket returmengde, deretter partikkelfilter (trykkforskjell måles via PC).
    Dessuten ville jeg renset EGR systemet

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  12. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. mai 2016
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Svirre; sa: Hvis den soter så mye, så ville jeg sjekket returmengde, deretter partikkelfilter (trykkforskjell måles via PC).

    Har partikkelfilteret "trykkmåleporter" ? (jeg antar at det er "Delta P" over partikkelfilteret som skal måles belastet? )
    Jeg skal skal kjøre dyserens :-) men bilen står ute på 4 bukker i tettbebyggelse så jeg kan ikke få det til før jeg har skilter...
    Dysene er ikke bytta på merkeverksted, skal prøve å lese av delenummer.

    Kan dieselpumpa sjekkes på en enkel måte?

  13. #10
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Skal sitte en elektronisk trykksensor tilkoblet partikkelfilter et sted. Hvor aner jeg ikke. I
    VIDA
    oppgis trykket i tetthets-%, men man kan også finne ut hvor mye gram pr. cm3 det er også.
    Min lå på 70% og kunne ikke regeneres, men den sotet dog ikke. Her hadde innmaten kollapset og jeg fikk redusert ytelse.

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  14. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. mai 2016
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Hei Alle ! Min første uke på Forumet har vært en velldig hyggelig opplevelse :-) Velldig god hjelp å få her :-)
    Langhelgen nærmer seg og en lang liste med tips vil styre hva jeg skal drive med... skru...

    En siste lille ting jeg lurer på: Kan dieselpumpa sjekkes på en enkel måte?

  15. #12
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av dieselfan Vis post
    Hei Alle ! Min første uke på Forumet har vært en velldig hyggelig opplevelse :-) Velldig god hjelp å få her :-)
    Langhelgen nærmer seg og en lang liste med tips vil styre hva jeg skal drive med... skru...

    En siste lille ting jeg lurer på: Kan dieselpumpa sjekkes på en enkel måte?
    Kan sjekkes med sensormålinger via
    OBD
    -porten eller mekanisk manometer for trykkmåling på railen. Ellers er det ikke mye mer den gjør.

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

Lignende tråder

  1. Volvo s40 2010 modell - lyd ved lav turtall
    By ferale in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 7
    Siste post: 25/05/14, 21:17
  2. Volvo XC70 D5 185 hk ekstremt høyt dieselforbruk, soter/ryker hele tiden
    By farrisbanden in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 34
    Siste post: 04/03/14, 20:37
  3. S40 2005 1,8 bensin - jager på turtall ved tomgang
    By mrmoe in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 0
    Siste post: 28/07/13, 22:13

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •