Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 26

Tråd: Oljeforbruk S40 2006 125hk bensin

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2012
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard Oljeforbruk S40 2006 125hk bensin

    Hei,

    Jeg har en Volvo S40 2006 modell som har ett veldig høyt oljeforbruk for tiden. Den fekk nylig overhalt toppen pga en eksosventil på sylinder nr 3 brant seg fast å sluttet å virke.
    Men selv om toppen har blitt overalt og mistanken om oljeforbruket kom der ifra så viser det seg at bilen fortsatt bruker mye olje, det viser spesielt godt når man kjører i 5 gir å gir på litt, mye blå røyk.

    Er der noen kjente problemer med motoren på disse bilene, oljeforbruk? Motoren er en 125hk bensin motor. Bilen har kjørt 1580000km.

    Topp overhalingen kostet meg 20000kr og jeg har svært lite lyst til å ta en ny runde med høye kostnader :(
    Finnes det forhandlere som kjøper slike biler med feil? i verste fall så vill jeg heller kvitte meg med den enn å punge ut 20-30000 til...

    Mvh
    Tor-Arne

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Det er mange firmaer som kjøper opp biler. Har jo ikke gått så mye bilen din så skulle ikke bruke noe vesentlig med olje , men hva olje kjører du på ? har du prøvd en tykkere olje ? eller olje fra annet fabrikat ?
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2012
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Ja det er veldig merkelig at oljeforbruket er så høyt. Jeg kjører med den som står i brukermanualen, 5W-30, Total er vell merket. Hvilken olje er å foretrekke da tror du?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Total har jo en del andre oljer du kunne brukt - eller f.eks mobil 2000 olje , eller en ren mineral olje -biltema har en 20-50 olje som er for biler som bruker olje ,om den oppfyller kravene til olje på din bil vet jeg ikke . Det er en del som har hatt sukse med og flushe motor med f.eks qmi , men da oftest dem med dieselmotorer - tunap har også produkter som kan hjelpe om forbruket av olje er for stort -men hvor mye bruker den på f.eks 100 mil ? går det 1 liter er det lite sannsynlig at oljen er problemet .
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2012
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Skal ta å sjekke oljeforbruket over noen dager/uker nå å finne ut nøyaktig hvor mye det er som forsvinner.
    Sånn på det jevne så ser jeg ikke blå farge i eksosen, men det har vært noen tilfeller at det har komt når jeg drar på, spesielt i 5 gir.
    Men er det noen kjente problemer med disse bilene når det kommer til olje? 1,8 bensin 2006 modell. Reg nr VF73968.
    Visst det nå skulle vise seg å være for eksempel stempelringene som er gåen, er det da rimligere å bytte hele motoren? har hørt det er mye arbeid å ta ut stempler.
    Er der andre ting som kan ligge bak når det kommer til oljeforbruk? Jeg velger å utelukke ventiltettningene pga de skal i teorien være helt nye og skiftet uten komplikasjoner.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. jan. 2010
    Sted
    Stavsjø
    Innlegg
    872
    Antall takk

    Standard

    Har ingen greie på din motor, men hva med veivhusventilasjon? Vet andre har slitt med det bla. BMW på et par bensin motorer med oljeforbruk og lokal tåkelegging som symptomer.
    Sist endret av Nero; 04/05/16 kl 13:32
    2005 Volvo S80 D5 Summum
    1995 Volvo 855 T-5R
    X Volvo V70 2.5T
    X Volvo 854 GL

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Jeg ville ha prøvd en annen olje først og evnt en innvendig rens av motor før du da fyller på ny olje -koster ikke sånn spesielt mye et slikt middel . Hadde jeg eid bilen og oljeforbruket da ikke gikk ned og det var høyt hadde jeg solgt bilen til en oppkjøper og ikke nevnt noe om oljeforbruket - tror knapt det er lønnsomt og skifte motor -evnt en overhalling på den bilen da dette om en ikke gjør det selv koster så mye at det fort blir den summen en oppkjøper ville gitt deg for bilen -men om du f.eks har et forbruk på 1 dl pr 100 mil kan du sikkert leve med det til du evnt skal bytte bil .
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av holter Vis post
    om du f.eks har et forbruk på 1 dl pr 100 mil kan du sikkert leve med det til du evnt skal bytte bil .
    Man bytter ikke bil fordi den bruker 1dl/1000km. Det er jo ingenting det, gang det med 10 og jeg er kanskje enig.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    var vel det jeg skreiv at han kan leve med 1 dl pr 100 mil til han skal bytte bil - mer og for den del , men var han som vurderte og overhalle motor -bytte motor eller selge bilen -men han må nå først finne ut hva forbruket er Har hatt biler som nesten ikke brukte olje -helt til jeg fylte på tynnere olje og forbruke steg veldig . Hvordan disse motorene er på oljeforbruk vet jeg null om siden siste 1.8 volvo motor jeg hadde satt i en 1967 mod volvo og den brukte minst 2 liter pr 100 mil
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Aha, mistolket deg :-)

    Til OP, alle biler bruker olje, spørsmålet er bare hvor mye bruker din?
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  11. Takk holter takket for denne posten
  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2012
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Mye mer enn før får jeg inntrykk av men jeg skal ta å måle ofte fremover å prøve å finne ett nøyaktig anslag.
    Toppen ble som sagt overhalt, men den måtte demonteres uansett fordi en eksos ventil "sprakk" lekk og dermed gikk den bare på 3 av 4 sylindre.
    Nå går den derimot fint uten noen ulyder, men oljeforbruket virker som sagt til å være veldig høyt og jeg observerer med jevne mellomrom blårøyk.
    Men skal finne ut noe lunde nøyaktig forbruk å se hvor ille det faktisk er.

  13. #12
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Man bytter ikke bil fordi den bruker 1dl/1000km. Det er jo ingenting det, gang det med 10 og jeg er kanskje enig.
    Hvis man ser i instruksjonsboken til flere nyere biler, så er det faktisk oppgitt et oljeforbruk på opptil 1L/1000km(!).

  14. Takk Dan Bay-Johansen takket for denne posten
  15. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Dette gjelder vel særlig (dårlige?) tyske biler? Ofte når jeg ligger bak VW/Audi ser jeg sort røyk fra eksosen og kjenner oljelukta inn i kupeen. Kommer disse ferdig fra fabrikk med høyt oljeforbruk, eller slites de så fort?

    1 dl olje/1000 km må regnes som et beskjedent forbruk, på de fleste motorer.

  16. #14
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av B230 Vis post
    Dette gjelder vel særlig (dårlige?) tyske biler? Ofte når jeg ligger bak VW/Audi ser jeg sort røyk fra eksosen og kjenner oljelukta inn i kupeen. Kommer disse ferdig fra fabrikk med høyt oljeforbruk, eller slites de så fort?

    1 dl olje/1000 km må regnes som et beskjedent forbruk, på de fleste motorer.
    Det er stort sett tyske biler med bensinmotor ja, og det gjelder vel helt fra de er nye.

  17. #15
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde blitt bra irritert om jeg f. Eks hadde kjøpt meg en ny Passat med litt heftig motor, og måtte fylle 1l olje på hver 1000km hvor VW sier "det er helt normalt". Den bilen jeg har hatt som brukte mest olje da jeg fikk den var 850en, men det var ikke i nærheten av en liter på 100 mil.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  18. #16
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Det er faktisk et mulig, heftig forbruk ift en 2.4d med 400 000km på baken. Om det er reellt, så er det tragisk, men jeg mistenker at dette er ansvarsfraskrivelse for når kjæretøy begynner å få noen km på seg.

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  19. #17
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Kjenner godt til en 2013 modell Passat R36 på 300 sugehester som bruker så mye. Den har gjort det helt siden den var ny. Vært inne for toppbytte osv, men ingenting hjelper. Møller sier bare at den skal være sånn.

    Spesifiserte trådtittelen litt også jeg.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  20. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2012
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen,

    Noen som vet hva lengden på peilepinnen på denne motoren er?
    Bare litt nyskjerrig på om det er riktig pinne.... Synst den ser litt snodig ut iforhold til mange andre jeg har sett. denne som står i nå er 46cm. 125hk bensin 2006 modell S40.

  21. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Ser dem selger slike peilepinner på ebay -men der oppgir dem ikke lengden på dem jeg fant , men sikkert noen som har en slik bil her på forumet som kan måle eller vet Men en god regel er og fylle den mengden olje en motor skal ha - er nivået da alt for høyt eller lavt på pinnen er det feil pinne Du får ta en innvendig motorrens og ny olje - med litt flaks der så kan det hende du minker forbruket og det ryker mindre - qmi sin selger dem på b.l.a torshov - fungerer biltema sin også sies det og skulle det ikke virke så får du om ikke annet skiftet olje på motor , så får du kjøpe deg volvo med ekte volvo motor neste gang D5
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  22. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2012
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen,
    Nå har Volvo sjekket bilen og de påstår etter å ha gjennomført kompresjonstest at der er ingen feil med den testen. Motorlampa lyste ei stund og de ble lest ut at feilen kom fra EGR ventilen som da har blitt byttet. Nå bare noen uker senere så begynner motorlampa på nytt å lyse, muligens samme feil. Volvo har også anbefalt meg å bytte til Valvoline 10W-40 syntetisk olje. Det er den olja som er på bilen nå men jeg synes at jeg ser blårøyk fortsatt ved pådrag og av en eller annen grunn spesielt mye når jeg rygger. Det er ikke noe tvil i at noe er galt med denne motoren, spørsmålet er hva? Det begynner å bli dyrt i lengden å holde på slik så jeg vuderer å bare kvitte meg med den, men å selge en bil med en potensiell motorfeil er vell ikke alltid like lurt. Hvordan anbefaler dere at enn går fram her?

  23. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Men har du fått målt oljeforbruket på den - da over kanskje 100 mil -da skal det jo syns godt om det er et vesentlig forbruk ? Det er jo begrenset hva det er verdt og koste på en 06 -v40 .... går bilen greit ellers er det vel bare og bruke den til du blir nok lei hele bilen verdien på en slik ligger vel på max 20 -30 tusen om du nevner oljeforbruket til en kjøper , så da har kanskje bilen en større bruksverdi en salgsverdi for deg ? Det er ikke noe problem og selge en bil med motorfeil så lenge en gjør kjøper oppmerksom på feilene -hvor lett det er og få solgt en slik bil er noe annet -men div firmaer som gir 30 tusen for bilen i innbytte -hvor kravet er skilt og betalt årsavgift .
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  24. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2012
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen,
    Jeg har konkludert med at denne bilen bruker veldig mye olje... Fylte for bare noen få uker siden på 2-3l og jeg merket her en dag at oljetrykkslampa blinket. Jeg ser også mye blårøyk og det lukter ganske sterkt olje/bensin rundt bilen når jeg parkerer etter å ha kjørt en stund. Det er ett mysterium dette her, ifølge verkstedet så er kompresjonstesten helt fin, noe som skal tyde på at stempler er intakte? Har i det siste også lagt merke til at temperaturmåleren til kjølevannet oppfører seg litt merkelig, den har vanligvis pleid å stå stabilt rett opp men nå driver den å synker til midt mellom hallveis og 0 og opp igjen, under kjøring. Det virker for meg som om denne motoren synger på siste verset og at det beste hadde vært å bare få bilen vekk. Jeg er en student med stram økonomi også så å sette denne inn på verksted mer nå å utlede eventuelle mangler er uaktuelt. Håpet mitt må være at noen som er interessert i å skru kunne tenke seg å ta over bilen, det skal vell heller ikke være umulig å få tak i bytte motor eller noe til disse bilene har jeg skjønt. Jeg er ikke så kresen til pris og forstår at jeg kommer ikke til å få mye for den, ser at på Finn.no så går de for 60-70k i god stand så kansje jeg kan få 25k? Har dere noen gode råd til hvordan jeg kan gå fram for å bli kvitt den? Det ville spart meg mye penger!

  25. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde vel kjørt med den til du fikk bedre økonomi .. ikke minst for og bruke opp restverdien på bilen ... det med motor temp kan være så enkelt som termostat ... heller da kjøpt billig olje på europris og fylt om det så ble 1-2 liter i uka , blir ingen sum mot tapet du får ved og selge den . Ellers er det og prøve en annonse på finn - legge den ut som et rep objekt for 25 tkr . Det handler vel om hvor mye du kjører pr år og hvor lenge du kommer til og være fattig student
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  26. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2012
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Hei,

    Har dere noen tips til noen som kan tenke seg å kjøpe en slik bil? Ett motorbytte og så er det igrunnen en bra bil tror jeg. Skal ikke vær noe annet galt enn motoren som virker som den holder på å takke for seg, altfor tidlig. Eventuelt om noen liker å skru så er det jo bare å demontere å overhale å styre slik som man vill, blir for dyrt for meg å ha en bil som knapt fungerer, det blir bare verre og verre. Nå for litt siden dro den skikkelig dårlig i en slak oppoverbakke. Jeg vet ikke hva enn kan forvente av penger for en slik bil men noe må det vell gå and å få? I god stand går de for ca 60k, kan jeg forvente kansje 20-25? Bare jeg blir kvitt den til en fornuftig pris så er jeg fornøyd.

  27. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Hei,
    Tviler på at du får noe godt svar på det spørsmålet her. Du må nok bare ta avgjørelsen selv, og prøve en annonse. Det er den endelige dommen på hva bilen din er verdt. Men vær forberedt på at du bare får skambud.
    Det andre alternativet er å legge ut jobben med å bytte motor på Mitt anbud, eller Småjobb på Finn. Kanskje får du en fastpris på ferdig byttet motor.
    2007 V50 1,6D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Volvo s40 1,6 bensin .2006. Trår inn clutchen og motoren stopper.
    By Madsiboy in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 0
    Siste post: 07/06/15, 00:52
  2. 850 bensin høyt oljeforbruk
    By Riviera in forum Motor og gir
    Svar: 9
    Siste post: 22/03/15, 14:49
  3. 2006 s40 stereo
    By tveco in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 4
    Siste post: 28/07/14, 10:43
  4. Svart Grill s40 2006
    By ibricashibica in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 3
    Siste post: 08/12/13, 16:14
  5. Bytte bremser 2006 S40
    By MrTjerbo in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 0
    Siste post: 19/05/11, 18:23

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •