Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Ryker ut av veivhusventilasjonen på b20

  1. #1
    Registrerte brukere Sappen sin avatar
    Medlem siden
    15. jan. 2011
    Sted
    Brumunddal
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard Ryker ut av veivhusventilasjonen på b20

    Hei. Jeg har en 140 med småjassa b20 som har bynt å kødde litt. Ryker no fryktelig ut av veivhusventilasjonen. Nesten så det er flaut å kjøre med. Jeg har ett sånn litte filter på veivhusventilasjonen og der kan jeg se det "boble" litt i olje, spes på tomgang. Ryker litt blått av eksosen også men ikke no spesielt. Hva er galt? Stempelringer? Ventilasjonen? Ventiltetninger (er netsen nye)? No anna? Er opel 2,2 stempler i den.

    Håper på svar.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Høres veldig ut som utette stempelringer ja. Er det kunn filter på ventialsjonen, og ikke pcv ventil og tilkobling til innsug?
    Har ikke vesentlig erfaring med B20 jeg nei.
    Er stempelringene kjørt inn feil, eller kanskje for slapp fjæring i de? Når du får litt belastning på motoren og høyere forbrenningstrykk, så vil trykket hjelpe til med å presse ut ringene, slik at de kan tette bedre om de ikke er kokset fast.
    Om dette er tilfellet kommer nok oljeforbruk gjennom stempelringene.
    Om trykket kommer gjennom ventilstyringene, så vil det si at de er slitt, og jeg tipper du da vil finne at ventiltetningene er blåst løs.
    Har opplevd å blåse av ventiltetninger på en annen motortype med vippearmer. Men ikke så ekstremt at det blåser merkbart mer ut av ventilasjon.
    Toppakningsbrudd kan også føre til økt trykk i veivhusventilasjon.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  3. #3
    Registrerte brukere Sappen sin avatar
    Medlem siden
    15. jan. 2011
    Sted
    Brumunddal
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar truckdriver.
    Er dette jeg var litt redd for. Men da blir det å rive ut motor og overhale hvertfall bunndelen

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Glemte å nevne det i forrige innlegg.
    Men en sylinderlekkasjetest vil mest sansynlig vise deg hvor luften kommer fra, og om det eventuelt er en eller flere sylinderer.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  5. #5
    Registrerte brukere Sappen sin avatar
    Medlem siden
    15. jan. 2011
    Sted
    Brumunddal
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Har tatt ut motoren og feilen var ganske tydelig. Krysspinnen i ene stempelet/råden hadde løsnet og ødelagt sylinderen totalt låseklipset var ikke å finne heller.

Lignende tråder

  1. Svar: 8
    Siste post: 31/08/13, 19:35
  2. delenr på rør(slange) til veivhusventilasjonen 850 2,5 20 v
    By ovevolvo in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 03/10/12, 16:43
  3. Hvit olje inni veivhusventilasjonen og kabelen som kommer opp av den?
    By The Bear in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 15/12/11, 20:29
  4. olje ut av veivhusventilasjonen
    By v o l v o power in forum Motor og gir
    Svar: 11
    Siste post: 09/03/11, 11:38
  5. hvordan rengjøre veivhusventilasjonen?
    By lyngen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 15
    Siste post: 29/04/10, 12:47

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •