Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: Volvo b21 forgasserturbo. Bensintrykk. HJELP

  1. #1
    Registrerte brukere saabfaen sin avatar
    Medlem siden
    02. juni 2010
    Sted
    2233 vestmarka
    VCCN medlemsnummer
    1985
    Innlegg
    633
    Antall takk

    Standard Volvo b21 forgasserturbo. Bensintrykk. HJELP

    Heisann, har en 240 gasserturbo.

    Hvor mye grunntrykk skal den stakkars solex forgasser`n ha?
    Grunntrykk og evt med trykk. lader for tia 0.9turbotrykk
    Joachim M Iversen --- Hur långt bromsar bilen på trettio meter?? Til tider mye rart, men SNÆPP : hvadadaa

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Du MÅ ha EFI bensinpumpe og Malpassi sin FKT1 regulator. AT forgasserene tåler iallefall 0,3 BAR i grunntrykk og resten ordner seg selv.

  3. #3
    Registrerte brukere saabfaen sin avatar
    Medlem siden
    02. juni 2010
    Sted
    2233 vestmarka
    VCCN medlemsnummer
    1985
    Innlegg
    633
    Antall takk

    Standard

    Regulatorn sitter der, litt div pumper, og har å catsh tank baki. ( pumpe i tank og under).
    Skal sette den på 0.3 i grunntrykk å ut å teste en runde nå, så får vi se
    Sliter med at den kutter på godt driv.
    Joachim M Iversen --- Hur långt bromsar bilen på trettio meter?? Til tider mye rart, men SNÆPP : hvadadaa

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av saabfaen Vis post
    Regulatorn sitter der, litt div pumper, og har å catsh tank baki. ( pumpe i tank og under).
    Skal sette den på 0.3 i grunntrykk å ut å teste en runde nå, så får vi se
    Sliter med at den kutter på godt driv.
    Det er ikke overraskende med 0,9 BAR ladetrykk på en umodifisert forgasser. Fra stillestående klarer man nesten turtall sperre på 3. gear før det kubber. Den originale nåledysen er i størrelse 200. Jeg bruker 300 high flow utgave som leverer godt over dobbelt så mye.

    Du kan evt. forsøke ett tricks før du raser motoren. Ut fra turboen har du sikkert en 90 graders slange. Bytt ut denne med ett 90 grades stålbend. Bor ett hull i dette bendet, skyv inn ett 8 mm stålrør og sveis eller lodd det fast. Poenget er at den ene enden må stikke inn i utløpet på turboen slik at turboen blåser rett inn i røret. Den andre enden kobles til Maspassiregulatoren. Dette øker bensintrykket med økende ladetrykk og turtall.
    Sist endret av Batland; 15/03/16 kl 18:09

  5. #5
    Registrerte brukere saabfaen sin avatar
    Medlem siden
    02. juni 2010
    Sted
    2233 vestmarka
    VCCN medlemsnummer
    1985
    Innlegg
    633
    Antall takk

    Standard

    Har kjørt bredbåndslamda å den viser over middels feit blanding, 13.1 ish på jag å feitere ved "norm" kjøring.
    forgasser har blitt sendt bort og justert/slipt nål ++? av en i bergen? blitt testet på motor der. om je husker rett å tidl eier sa.

    J.A.S her inne som har bygd sammen detta
    Sist endret av saabfaen; 15/03/16 kl 18:41
    Joachim M Iversen --- Hur långt bromsar bilen på trettio meter?? Til tider mye rart, men SNÆPP : hvadadaa

  6. #6
    Registrerte brukere saabfaen sin avatar
    Medlem siden
    02. juni 2010
    Sted
    2233 vestmarka
    VCCN medlemsnummer
    1985
    Innlegg
    633
    Antall takk

    Standard

    B21et blokk, overhalt og portet 398 topp, A kam, Turbonetics E46, 940 alucooler, 940 grenrør, accel supercoil, Batland mod gasser

    Joachim M Iversen --- Hur långt bromsar bilen på trettio meter?? Til tider mye rart, men SNÆPP : hvadadaa

  7. #7
    Registrerte brukere saabfaen sin avatar
    Medlem siden
    02. juni 2010
    Sted
    2233 vestmarka
    VCCN medlemsnummer
    1985
    Innlegg
    633
    Antall takk

    Standard

    Var inne å fant att tråden til jas nå, ser dere skriver litt der. lese å studere.
    Testa en tur på 0.3grunn, blei for mye, å 1.2.og litt på 3a gir så kutt. daua å drukna. måtte skru ned litt att
    Joachim M Iversen --- Hur långt bromsar bilen på trettio meter?? Til tider mye rart, men SNÆPP : hvadadaa

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av saabfaen Vis post
    Var inne å fant att tråden til jas nå, ser dere skriver litt der. lese å studere.
    Testa en tur på 0.3grunn, blei for mye, å 1.2.og litt på 3a gir så kutt. daua å drukna. måtte skru ned litt att
    Ser man det. Da er det ikke forgasseren. Med 300 nålen har jeg aldri noensinne klart å få forgasserfusk. Hvis forgasseren gir for lav AFR på rolig kjøring så er det bare å etterjustere dette. Skruen over forgassernålen skrues ørlite mot klokken. JAS sa at denne forgasseren skulle brukes til kjøring på isbane, så den ble satt opp til å gi litt ekstra fuel.
    Her en bil med samme mod.forgasser, men justert for lavt forbruk på gate, AFR i 16 - 17:1 området.. https://www.youtube.com/watch?v=6fclNrwuuhQ

    Er du sikker på at den drukner? Står svartrøyken ut eksosanlegget? Jeg tror nei.
    Er slangen fra trykkboksen (ja, trykkboksen, ikke manifolden slik som EFI) til Malpassiregulatoren tett rundt niplene i begge ender? Har du målt bensinpumpen? Tatt av bensinslangen til forgasseren og tettet den. Kjørt trykkluft tilsvarende ladetrykk ? 0,5 BAR inn på Malpassien, startet bensinpumpen og målt hvor lang tid det tar å fylle en 1,5L flaske med det som kommer ut av returslangen? Hvis ikke, gjør dette.

    Gjør en test med åpningen på tennpluggene justert til 0,4 mm.

    Viser til klippet og kan fortelle at med en IRX550 turbo så klarte forgasseren fint 2,2 BAR, men da knuste gearkassen. https://www.youtube.com/watch?v=ejdRcnXNgp8
    Sist endret av Batland; 15/03/16 kl 19:17

  9. #9
    Registrerte brukere saabfaen sin avatar
    Medlem siden
    02. juni 2010
    Sted
    2233 vestmarka
    VCCN medlemsnummer
    1985
    Innlegg
    633
    Antall takk

    Standard

    Er nok jeg som har feppla borti noa jeg ikke har hatt reda på Skal prøve att nå.
    Skrudde opp btr litt og prøvde, bobla litt å så droo det på. Men hadde satt da btr på vaccum. stoppa da je sku snu å starte ikke att, måtte ned med bensintrykk så fyra det.
    satt det slik det var att nå, med slangen fra btr inn på trykkboksen til gasser`n att. får teste litt til.

    Ja blei lagd til is å morro, nå blir det vei å morro istede. Henta`n hos J.A.S på fredag.

    Åssen type plugger bør en kjøre på?

    Nei det har jeg ikke testa vettu, men det kan jo løses
    Joachim M Iversen --- Hur långt bromsar bilen på trettio meter?? Til tider mye rart, men SNÆPP : hvadadaa

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Jeg vil si det slik.

    Ta bensinslangen av fra forgasseren, koble den til ladetrykksmåleren og justere til 0,3 BAR. Funker det ikke da, så er det feil andre steder.

    Hehe, du vet, hvem driver med forgassere i våre dager da? Helt vanlig å koble disse BTR feil og få problemer.

    Du har motorolje under blåkorken på forgasseren, ikke sant? Det må den alltid ha og dette er ingen bagatell.

    Det er NGK som gjelder. Du kan gjerne bruke nyere type plugger som til V60R og slike som har veike multicoiler originalt, men billige BP6ES fungerer alltid når de knipes til 0,4 - 0,5 mm avhengig av tenningsanlegget.

    Det må være en feil andre steder. Nekter å tro at det er feil med selve forgasseren. Den taklet lett 1,5 på på alle gear uten noen problemer her.
    Sist endret av Batland; 15/03/16 kl 20:39

  11. #11
    Registrerte brukere saabfaen sin avatar
    Medlem siden
    02. juni 2010
    Sted
    2233 vestmarka
    VCCN medlemsnummer
    1985
    Innlegg
    633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg vil si det slik.

    Ta bensinslangen av fra forgasseren, koble den til ladetrykksmåleren og justere til 0,3 BAR. Funker det ikke da, så er det feil andre steder.

    Hehe, du vet, hvem driver med forgassere i våre dager da? Helt vanlig å koble disse BTR feil og få problemer.

    Du har motorolje under blåkorken på forgasseren, ikke sant? Det må den alltid ha og dette er ingen bagatell.

    Det er NGK som gjelder. Du kan gjerne bruke nyere type plugger som til V60R og slike som har veike multicoiler originalt, men billige BP6ES fungerer alltid når de knipes til 0,4 - 0,5 mm avhengig av tenningsanlegget.

    Det må være en feil andre steder. Nekter å tro at det er feil med selve forgasseren. Den taklet lett 1,5 på på alle gear uten noen problemer her.
    Akk det som er litt kult da, ikke ha noe som alle andre har
    Prøve med noen nye plugger i morra, det trengs uansett.
    Olje i gasser`n er det, så etter det.
    bytta om att ang btr å testa en tur til, har bensintrøkk klokke i frontruta å den følger bra med å gir godt. men bil kutter halveis på 3a gir lell. å med litt pump å jasskjøring på 2 au dør den da å. grunntrøkk på 0.2 bar bensin på tomgang, mer enn det så vil den ikke volvo`n gå :/
    Joachim M Iversen --- Hur långt bromsar bilen på trettio meter?? Til tider mye rart, men SNÆPP : hvadadaa

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Helt utrolig.

    Hvis det er 0,2 BAR den vil ha så gir du den bare det.
    Test bensinpumen som nevnt og hvis du ikke finner ut av det så sender du forgasseren tilbake til meg så skal jeg se på den gratis med unntak av frakten.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Helt utrolig.

    Test bensinpumen som nevnt og hvis du ikke finner ut av det så sender du forgasseren tilbake til meg så skal jeg se på den gratis med unntak av frakten.

    Sitat Opprinnelig postet av saabfaen Vis post
    har bensintrøkk klokke i frontruta å den følger bra med å gir godt. men bil kutter halveis på 3a gir lell. å med litt pump å jasskjøring på 2 au dør den da å. grunntrøkk på 0.2 bar bensin på tomgang, mer enn det så vil den ikke volvo`n gå :/
    Når det er sagt så høres akkurat dette ut som ett bensinpumpeproblem.

  14. #14
    Registrerte brukere saabfaen sin avatar
    Medlem siden
    02. juni 2010
    Sted
    2233 vestmarka
    VCCN medlemsnummer
    1985
    Innlegg
    633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Helt utrolig.

    Test bensinpumen som nevnt og hvis du ikke finner ut av det så sender du forgasseren tilbake til meg så skal jeg se på den gratis med unntak av frakten.



    Når det er sagt så høres akkurat dette ut som ett bensinpumpeproblem.
    Sier takk for det Men får prøve å gå på med nytt mot i morra å sjekke litt ang pumper å mengde
    Har du noe link til evt ei bensinpumpe som funker å er bænkers å kjøre på detta?
    nå sitter det ei pumpe i tanken, som pumper opp til en kætshtank i bagasjerommet, å ei under bil som pumper fram.

    Nå skal je ta å laga en prosjekt tråd leenge sea en har vøri inne på forumet her nå
    Joachim M Iversen --- Hur långt bromsar bilen på trettio meter?? Til tider mye rart, men SNÆPP : hvadadaa

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av saabfaen Vis post
    Sier takk for det Men får prøve å gå på med nytt mot i morra å sjekke litt ang pumper å mengde
    Har du noe link til evt ei bensinpumpe som funker å er bænkers å kjøre på detta?
    nå sitter det ei pumpe i tanken, som pumper opp til en kætshtank i bagasjerommet, å ei under bil som pumper fram.

    Nå skal je ta å laga en prosjekt tråd leenge sea en har vøri inne på forumet her nå
    Flott. Sjekk også at det ikke ligger noe gummirusk fra slangene i bensinrøret inn i forgasseren. Jeg tok bunnlokket av fra forgasseren min, holdt den over en trakt og en flaske og startet bensinpumpen. Mener at jeg kom frem til at forgasseren klarte 90L/time med 0,25 BAR bensintrykk dvs fylle en 1,5L flaske på 60 sek. (Samme som 4 stk. 375 ccm dyser.)
    Volvo original EFI bensinpumpe er helt konge. Forgassere går med så lavt trykk at en vanlig EFI pumpe rekker langt.
    Alternativt GSS340 her: http://www.pedersens-racing.no/bil/bensinpumper/

    Alltid kjekt med noe uten om det vanlige. Skal følge med der.
    Sist endret av Batland; 16/03/16 kl 13:03

Lignende tråder

  1. Bjørnar's 75 volvo 242 - B21AT forgasserturbo.
    By bjornarw in forum 200 -serien
    Svar: 629
    Siste post: 13/02/21, 20:16
  2. Hondreåfleiråførr's Volvo 240 Forgasserturbo
    By Hondreåfleiråførr in forum 200 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 30/08/15, 21:22
  3. Volvo 940 bensintrykk
    By Aker in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 27/09/13, 10:27
  4. b21 koker, termos-tater byttet. hjelp! haster!!
    By cjiss jobbin in forum Avansert trimming
    Svar: 1
    Siste post: 15/05/13, 14:21
  5. volvo 940 230fk mere bensintrykk?
    By Mikmo in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 01/09/10, 14:24

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •