Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  13
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 61

Tråd: Tips til turbo, chip og kam! B230FK

  1. #26
    Registrerte brukere Chris sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2011
    Sted
    Åmot
    Innlegg
    200
    Antall takk

    Standard

    Sant nok Vi får se litt åssen det blir med tanke på budsjettet, nå får jeg ihvertfall begynt litt, høres ut som det blir krx400


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo 240GL B230F 1991 (Prosjektbil)
    Volvo 740 V8 1988 (Prosjektbil)

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Valget mellom Krx400 eller EFR7064 hadde jeg gått for EFR. Men tømmer jo også lommeboka godt etter kjøp
    Med ubegrenset budsjett - i alfabetisk rekkefølge, utvilsomt EFR Garrett GTX eller Precision Gen2 turbo, Haltech, Motec eller Pectel Haltech sprut, topp og kam etter behov og selvsagt det viktigste - strokervei.

    Hvis man derimot ønsker seg så godt resultat pr. utlagt kr. som mulig i en gatebil, da endrer dette seg betydelig fordi hele bilen, i tillegg til å være morsom og velfungerende, også må være pålitelig og holde sammen.
    Sist endret av Batland; 02/03/16 kl 12:08

  3. #28
    Registrerte brukere Chris sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2011
    Sted
    Åmot
    Innlegg
    200
    Antall takk

    Standard

    Hehe, er nok ganske langt fra ubegrenset budsjett, det jeg har tenkt til Det får bli på den andre bilen min en gang i fremtiden! Men fått mye gode tips her nå, så tror dette blir veldig bra


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo 240GL B230F 1991 (Prosjektbil)
    Volvo 740 V8 1988 (Prosjektbil)

  4. #29

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Med ubegrenset budsjett - i alfabetisk rekkefølge, utvilsomt EFR Garrett GTX eller Precision Gen2 turbo, Haltech, Motec eller Pectel Haltech sprut, topp og kam etter behov og selvsagt det viktigste - strokervei.

    Hvis man derimot ønsker seg så godt resultat pr. utlagt kr. som mulig i en gatebil, da endrer dette seg betydelig fordi hele bilen, i tillegg til å være morsom og velfungerende, også må være pålitelig og holde sammen.
    Stroker veiv står høyt på ønskelisten for neste motor hos meg. Spørsmålet blir hvor mye slag man kan ha før det blir kræsj mellom råde og sidevegger i blokk? Er muligens ikke noe problem men hadde vært morro å tatt i litt hvis man først skal kjøpe inn veiv

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    2,5 er vel standarden de fleste går for, men det er vel på grunn av tilgang på akkurat det. Men er sikkert noe annet som passer bedre, man får vel kjøpt helt opp til 3.1 liter (103mm slag). Men om det er best vet jeg ikke, noen formening om dette Batland? For volum er jo en vei mot mere newtonmeter og hestekrefter, er vel forsåvidt det vi gjør med en turbo også presser inn mer luft/ volum?

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Stroker veiv står høyt på ønskelisten for neste motor hos meg. Spørsmålet blir hvor mye slag man kan ha før det blir kræsj mellom råde og sidevegger i blokk? Er muligens ikke noe problem men hadde vært morro å tatt i litt hvis man først skal kjøpe inn veiv
    Med 152 mm råder og 80 mm slag blir rådeforholdet uvanlige og ugunstige 1,9:1. Dette er så feil at det betyr at det er plenti plass til stroking.

    Videre er Volvos rødmotor en uvanlig fysisk stor motor. Hvis man ser på forholdet mellom utvendig størrelse og innvendig motorvolum og sammenligner med f.eks Ford OHC/Cosworth eller japsemotorer så ser man at rødmotoren egentlig ikke er en 2,1 - 2,3 L motor - den skal ha mye større volum.

    Den har plass til allverden slaglengde uten at jeg anbefaler at man gjør BMW og Audi utav det og stroker seg helt ut på viddene.

    Jeg liker å se på forskjellige motorers rådeforhold og på forholdet mellom borring og slaglengde. Gjør du dette danner du deg ett bilde av hva du vil ha og hvorfor du vil ha det.

    Husk: "Lagom er best."

  7. Takk Holck takket for denne posten
  8. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    2,5 er vel standarden de fleste går for, men det er vel på grunn av tilgang på akkurat det. Men er sikkert noe annet som passer bedre, man får vel kjøpt helt opp til 3.1 liter (103mm slag). Men om det er best vet jeg ikke, noen formening om dette Batland? For volum er jo en vei mot mere newtonmeter og hestekrefter, er vel forsåvidt det vi gjør med en turbo også presser inn mer luft/ volum?
    Lagom er best og overdrivelser i begge retninger straffer seg. Volvo valgte 72 mm slaglengde i B17 motoren som virkelig er hjernedødt. Med 103 mm slaglengde blir det fort problemer med stempelhastighet, vibrasjoner, turtallsvillighet og holdbarhet.

  9. #33

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Med 152 mm råder og 80 mm slag blir rådeforholdet uvanlige og ugunstige 1,9:1. Dette er så feil at det betyr at det er plenti plass til stroking.

    Videre er Volvos rødmotor en uvanlig fysisk stor motor. Hvis man ser på forholdet mellom utvendig størrelse og innvendig motorvolum og sammenligner med f.eks Ford OHC/Cosworth eller japsemotorer så ser man at rødmotoren egentlig ikke er en 2,1 - 2,3 L motor - den skal ha mye større volum.

    Den har plass til allverden slaglengde uten at jeg anbefaler at man gjør BMW og Audi utav det og stroker seg helt ut på viddene.

    Jeg liker å se på forskjellige motorers rådeforhold og på forholdet mellom borring og slaglengde. Gjør du dette danner du deg ett bilde av hva du vil ha og hvorfor du vil ha det.

    Husk: "Lagom er best."
    Tenkte som første tanke et sted mellom 92 og 96mm slag, men det blir en god stund til hvis ikke lotto kupongen går inn .

  10. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Det brukes så vidt jeg vet i rallycross med ubetinget suksess, men til en turboladet gatemotor det blir for "ekstremt" og "for gromt" til at jeg blir begeistret. Det er mange hensyn å ta og mange forskjellige ting å huske på.

    La oss si at du går for 96,3 mm borring og 94 mm slag for 2744 ccm motorvolum og 3% overkvaderatisk. Med 152 mm råder har stemplene i overkant av 33 mm senterhøyde og rådeforholdet er 1,62:1. Her kan man kjøre høyt kompresjonsforhold, vill trimkam, maksportet 531 topp med maksimale ventiler, stor turbo og lavt ladetrykk, men det er også ulemper, ulemper som ikke alle vil leve med.

  11. #35

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Hadde ikke tenkt å dra det så langt men 531 med T5 kam, kanskje et hakk større turbin (gtx3576r) f.eks, E-manifold og selvfølgelig 940 manifold for å irritere folk litt . Det tror jeg ville blitt en bjønne sterk jævel som leverer helt greit på topp også . Kanskje oppskriften på fiasko men hadde vært morro å prøvd

  12. #36
    Registrerte brukere Chris sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2011
    Sted
    Åmot
    Innlegg
    200
    Antall takk

    Standard

    530 eller 531 topp, hva anbefaler folk? Tenkte å bruke 530 toppen jeg har liggende..
    Volvo 240GL B230F 1991 (Prosjektbil)
    Volvo 740 V8 1988 (Prosjektbil)

  13. #37

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Den er bare å bruke Chris . Er det gjort noe med den ?

  14. #38
    Registrerte brukere Chris sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2011
    Sted
    Åmot
    Innlegg
    200
    Antall takk

    Standard

    Okey Nei ikke enda, men vil bli porta litt + større ventiler


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo 240GL B230F 1991 (Prosjektbil)
    Volvo 740 V8 1988 (Prosjektbil)

  15. Takk Holck takket for denne posten
  16. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Hadde ikke tenkt å dra det så langt men 531 med T5 kam, kanskje et hakk større turbin (gtx3576r) f.eks, E-manifold og selvfølgelig 940 manifold for å irritere folk litt . Det tror jeg ville blitt en bjønne sterk jævel som leverer helt greit på topp også . Kanskje oppskriften på fiasko men hadde vært morro å prøvd
    Oppskriften er forsåvidt ok med ett unntak. Det er slik at ventilløftet bør stå i stil til sylindervolummet. Dette er grunnen til at enkelte store amerikanske V8 motorer går med 25 mm eller mer ventilløft. De som påstår at ventilløft over 0,25D er unødvendig har ikke peiling så ikke bry deg om det. Videre VET man at 531 toppen MÅ ha høyt ventilløft for å fungere.
    T5 kammen ble designet til en B21 GR.A race motor med lavt kompresjonsforhold og den har 10,67 mm løft. Jeg mener at det er en god kam til en mild og fin 2,3L gatemotor med portet 530 topp, men med 2744 ccm så trenger du (noe forenklet) minimum 10,67/2127*2744 = 13,77 mm løft for ikke å få maks effekt på 4000 o/min tallet en plass.

    Som du skjønner klarer man ikke så høyt løft på 33 mm trykker uten at man øker durasjonene betydelig. 940 manifolden takler dårlig kammer med mye overlapp uten at jeg vet hvor grensen går.
    39 - 41 mm trykkere og tilhørende custom kam bør derfor vurderes til storvolummotorer.
    Sist endret av Batland; 03/03/16 kl 09:07

  17. Takk Holck takket for denne posten
  18. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Chris Vis post
    Okey Nei ikke enda, men vil bli porta litt + større ventiler
    Det er riktig avgjørelse. Se her for info. http://forum.vccn.no/showthread.php?...0-topp!/page22

  19. Takk Chris takket for denne posten
  20. #41
    Registrerte brukere Chris sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2011
    Sted
    Åmot
    Innlegg
    200
    Antall takk

    Standard




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo 240GL B230F 1991 (Prosjektbil)
    Volvo 740 V8 1988 (Prosjektbil)

  21. #42

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Oppskriften er forsåvidt ok med ett unntak. Det er slik at ventilløftet bør stå i stil til sylindervolummet. Dette er grunnen til at enkelte store amerikanske V8 motorer går med 25 mm eller mer ventilløft. De som påstår at ventilløft over 0,25D er unødvendig har ikke peiling så ikke bry deg om det. Videre VET man at 531 toppen MÅ ha høyt ventilløft for å fungere.
    T5 kammen ble designet til en B21 GR.A race motor med lavt kompresjonsforhold og den har 10,67 mm løft. Jeg mener at det er en god kam til en mild og fin 2,3L gatemotor med portet 530 topp, men med 2744 ccm så trenger du (noe forenklet) minimum 10,67/2127*2744 = 13,77 mm løft for ikke å få maks effekt på 4000 o/min tallet en plass.

    Som du skjønner klarer man ikke så høyt løft på 33 mm trykker uten at man øker durasjonene betydelig. 940 manifolden takler dårlig kammer med mye overlapp uten at jeg vet hvor grensen går.
    39 - 41 mm trykkere og tilhørende custom kam bør derfor vurderes til storvolummotorer.
    Hmmmm, vil i utgangspunktet unngå balleten med så mye ombygging av toppen. Spørsmålet blir da om det eventuelt fins noen andre måter å komme seg rundt det på?

  22. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Hmmmm, vil i utgangspunktet unngå balleten med så mye ombygging av toppen. Spørsmålet blir da om det eventuelt fins noen andre måter å komme seg rundt det på?
    Alle ferdigstilte oppsett gir ett resultat. Hvis du gjør så godt du kan innen ønsket budsjettramme og andre preferanser så blir resultatet i dette tilfellet med stor sannsynlighet tilfredsstillende uansett. Du kan f.eks forsøke å kompensere med en styrt ladetrykkskurve.

  23. Takk Holck takket for denne posten
  24. #44

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Alle ferdigstilte oppsett gir ett resultat. Hvis du gjør så godt du kan innen ønsket budsjettramme og andre preferanser så blir resultatet i dette tilfellet med stor sannsynlighet tilfredsstillende uansett. Du kan f.eks forsøke å kompensere med en styrt ladetrykkskurve.
    Enig . Får se om det i det hele tatt er vits å ta det et steg til mtp størrelse hjul osv. Driver jo ikke med slik spinning denna bilen min vøtt

  25. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    For en god stund tilbake bestemte en godt voksen, men vimset kar i miljøet her for å bygge seg en rødmotor på "korrekt" måte. Med dette menes at man tar steget fra 80 tallet og over i det nye årtusenet. Etter diskusjon og planlegging ble vårt forslag til den "optimale" rødmotoren slik:

    1. Blokk:
    2. Veiv:
    3. Råder:
    4: Stempler:
    5. Topp:
    6. Kam:
    7. Manifold / grenrør:
    8. Turbo:

    Dette tok naturligvis noe tid å anskaffe og i mellomtiden vimset vimsen seg over til amcar og V8.

  26. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Batland tror du glemte og skrive noe etter :'ene.

  27. Takk vangsfreaken takket for denne posten
  28. #47
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Batland tror du glemte og skrive noe etter :'ene.
    Ellers er han jo inne på noe, en god motor inneholder jo alt det han faktisk nevner

    Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

  29. #48
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Det var for å få folk til å tenke gjennom hvilke deler de ville valgt og hvorfor.

    1. 89, 92 eller 96 mm borring blokk?
    2. Strokervei selvfølgelig, men hvor mye og hvorfor ikke mer eller mindre?
    3. Hvilken rådelengde for ønsket rådeforhold og tilhørende egenskaper?

    Osv.

    Ser forresten at det kommer topplokk tilpasset storvolummotorer nå til våren: http://www.acm-ab.se/cylinderhuvud-t2300/1060

  30. #49

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Tror det blir usedvanlig dyrt, men er lov å håpe at de ikke blir det.

  31. #50

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Prøvd å lese litt på de tingene du viser til over Batland, men er fryktelig mye delte meninger rundt det.

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Tips til chip og ladetrykk (940 B230FK )
    By Seinertsen in forum Motor og gir
    Svar: 6
    Siste post: 17/03/16, 22:48
  2. Volvo 940 b230fk automat 1997 valg av ny turbo og kam?
    By mytohn in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 24/12/12, 22:33
  3. Turbo grenrør til b230fk 940 Tips
    By Recep in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 24
    Siste post: 20/09/11, 15:46
  4. Volvo 940 B230FK trenger tips til åssen chip etc.
    By Jørni in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 35
    Siste post: 19/12/10, 16:24

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •