Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Ny DAB i xc70 2006

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard Ny DAB i xc70 2006

    Jeg fikk ingen kommentarer til min tråd om Taus Radio for en tid siden. Det tolker jeg som at temaet er lite aktuelt.
    Pussig det, for på verkstedet mitt sier de at disse radioene (HU-850) har innebygget svakhet som gjør at de kubber før eller siden.
    Hos meg røk i tillegg telefonen, lyden i navigasjonen og avstands varslerene bak.

    Ny originalradio koster like mye som en bra bruktbil.
    Reparasjon av gamleradioen er mulig, men det er lite fristende å bruke penger på en radio som uansett blir taus til neste år når de stenger FM.

    Hva gjør man så i disse DAB-tider når man sitter med en bil som er for gammel til at noen bryr seg om å komme med løsninger?
    Det eneste de har kommet med så langt har vært å montere en ekstern DAB-tuner som sender til bilens FM-bånd. Ikke særlig elegant vil jeg si.

    Derfor ble jeg gledelig overrasket da verkstedet mitt nå kunne tilby en tipp topp moderne løsning med utskifting av den gamle radioen og inn med en avansert Pioneer DAB radio med touch skjerm og et vell av muligheter som ryggekamera, gps, bluetooth, DVD for å nevne noe.
    Prisen inkluderer en tur til merkeforhandleren for omprogrammering av gamleradioen, og ligger rundt 8-10K ferdig montert.
    Det er det egentlig ikke noe å si på når jeg tenker på at det skulle koste 6K bare å reparere cd-skifteren i den gamle HU-850’en.

    Med tanke på at det kan bli vanskelig etter hvert å selge en bil med taus FM-radio, så kan dette faktisk også bli en god investering for den som tenker på å selge bilen.

    Jeg bare nevner det, for dette er endelig en fullgod løsning for fremtiden for alle oss med gammel bil med integrert radio i dashbordet.
    Sist endret av vikry; 19/02/16 kl 17:14

  2. #2
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Vel, temaet er en del omdiskutert. Dette gjelder ALLE biler som rusler langs norske veier. Det finnes dab-adaptere i flere forskjellige fasonger, tilkoblingsmuligheter, monteringsmåter (åpent eller skjult) etc. Du har også løsningen ved å kunne sette inn uorginalt som du nevner, og da blir prislappen på hva braketten og selve spilleren vesentlig mindre. Personlig syns jeg radioen kler bilens interiør bra, og rive ut den gjør at du får en litt "harryløsning" med en 7" touch-skjerm. Har muligheten til det selv, men velger å drøye den litt da det stadig kommer nye og mer oppdaterte adaptere over tid.
    Ny og orginal radio koster skjorta, selvfølgelig. En brukt 850-spiller får du til 2-4000kr fra privatpersoner eller huggeri.

    En uorginal spiller har mye mer å tilby i samme enhet, men det er en personlig smaksak om man ønsker å ha dette eller å ha en Dab-adapter.

    Prisøkning ved salg; neppe. Jeg hadde ikke følt jeg fikk noe mer ved å kjøpe en bil med uorginal spiller

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Jeg er helt enig med deg Svirre i at det beste rent utseendemessig hadde vært å beholde radioen i det originale dashbordet, og det var ikke uten betenkeligheter at jeg valgte løsningen med uoriginal touch skjerm.
    Men når det er sagt så fungerer dette så bra både visuelt og praktisk at jeg har ingen betenkeligheter.
    I dag har alle nyere biler en slik skjerm på dashbordet, så det virker ikke påfallende i det hele tatt, og slett ikke Harry. Slik sett er vel en etter montert DAB tuner på brakett ikke stort bedre.
    I mitt tilfelle var det også avgjørende at jeg sto med en ødelagt originalradio som måtte enten repareres eller skiftes ut.
    Kan også nevne at jeg for et års tid siden monterte en Grom interface for å få ut en aux inngang med tanke på en DAB adapter, men det funket ikke, så jeg ga opp det prosjektet.

Lignende tråder

  1. LØSNING: DAB-radio i Volvo V70/XC70/S80/XC90 via USB med Dension DAB+U Gen3
    By SagaPer in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 121
    Siste post: 24/02/18, 11:32
  2. DAB problemer MY13 XC70
    By Stig-Arne in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 5
    Siste post: 24/01/14, 15:43
  3. Ettermontering av DAB-radio i V70/XC70 MY2008-
    By SagaPer in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 3
    Siste post: 06/07/13, 15:16

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •