Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 24 av 24

Tråd: Justere forgasser B19A

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard Justere forgasser B19A

    Tenkte jeg skulle overhale forgasseren på min 1978 B19A, den ikke gikk gjennom eu kontrollen pga for høy CO, og han på verkstedet mente nåla og setet måtte byttes. Har skrudd den fra hverandre og skal bestille overhalingssett, forgasseren er en Strømberg 175CD og er merket med 237728, noen som vet om dette settet er riktig?
    http://www.bcb.no/Default.aspx?tabid...D=19313&List=1

    Lurer også på om COen blir bra hvis jeg justerer blandinga til cirka 14.7:1 på tomgang med bredbåndslambda? Sist betalte jeg 800,- for at verkstedet brukte en halvtime på å prøve å justere den, gidder ikke det igjen.
    Sist endret av Sebbe; 04/05/16 kl 12:04

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    AFR 14,7:1 er noe mager tomgang på en så gammel motor, og jeg tviler på du klarer å få den til å gå bra med det uten kraftig oppgradert coil.
    Siden den er fra før 86, så kan du ha opp til 4,5 i CO på tomgang. Det tilsvarer en AFR på ca 12,85.
    CO på 2,5-3,5 har jeg mer tro på. Det tilsvarer en AFR på fra litt under 13,6 til 13,2. Rundt 13,5 er det jeg har mest tro på altså.
    Men i praksis skal den gå gjennom PKK om du klarer en AFR på rundt 13 på tomgang.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sebbe Vis post
    Tenkte jeg skulle overhale forgasseren på min 1978 B19A, den ikke gikk gjennom eu kontrollen pga for høy CO, og han på verkstedet mente nåla og setet måtte byttes. Har skrudd den fra hverandre og skal bestille overhalingssett, forgasseren er en Strømberg 175CD og er merket med 237728, noen som vet om dette settet er riktig?
    http://www.bcb.no/Default.aspx?tabid...D=19313&List=1

    Lurer også på om COen blir bra hvis jeg justerer blandinga til cirka 14.7:1 på tomgang med bredbåndslambda? Sist betalte jeg 800,- for at verkstedet brukte en halvtime på å prøve å justere den, gidder ikke det igjen.
    Hvis du investerer i rette justerings verktøyet og sørger for at nålen blir justert ned 1/16 - 1/8 omdreining så vil dette sannsynligvis ordne seg. Videre er det en messingskrue på baksiden av forgasseren inn motor torpedoveggen. Hvis denne justeres ut så reduseres CO noe.

    30 min for å justere co?? Jeg bruker ca. 30 sek. pr. CO justering på mine forgassere.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar synes det var litt mye med en halvtime ja, spurte om de kunne gjøre det fordi jeg trodde det var gjort på noen minutter når CO apparatet allerede var satt opp. Var en mekaniker i 50 årene, men er jo mulig han ikke visste helt hva han drev med, er jo ikke noe vanlig jobb lenger.

    Lagde justeringsverktøy selv ved å kappe en skrutrekker og lage ett spor i enden. Men stemmer det mekanikeren sa at nåla og setet blir slitt og må byttes? Eller kan det ha vært han som ikke klarte å justere den riktig? Nåla var justert helt ut når jeg tok forgasseren fra hverandre, så vil anta at det er så magert det går ann å justere den? Kan jeg eventuellt presse setet litt oppover? BCB hadde ikke overhalingssett på lager og visste ikke om de fikk det inn igjen, sliter litt med å finne det noen andre plasser.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Hvis du løsner de 4 skruene som holder forgassertoppen og løfter ut forgasserstempelet så kan du se rett ned på setet. Dette skal være en sirkel med diameter 2.5 mm. Dersom du kan se at det er eggeformet med spissen mot motoren da er setet utslitt og MÅ byttes. Nålen er da vanligvis også utslitt. Disse to delene er egentlig de to eneste som må byttes.

    Jo, setet kan presses oppover. Når det gjelder deler så kan du høre her: http://www.pedersens-racing.no/

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    Takk! Skal skjekke setet litt nøyere, og jeg kikka gjennom KG trimming katalogen, ser ut som de har det meste jeg trenger

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Værsågod.
    Med litegrann erfaring, kunnskap og korrekt vedlikehold så er A og AT motorene betryggende pålitelige og driftsikre.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    Skjekka nåla og setet, kunne ikke se at det var slitt noe, så monterte forgasseren igjen med nye pakninger og o-ringer. Tror ikke de på verkstedet har justert nåla i det hele tatt, for jeg fikk justert endel, men får det ikke helt stabilt. Fikk den til å gå greit på 13.7:1 cirka, men av og til går den ned til 12:1 eller opp til over 14.7 i noen sekunder før den stabiliserer seg på 13.7:1 igjen. Men dette er på tomgang, er det der det måles? For hvis jeg ruser den til cirka 2000 rpm, ligger blandingsforholdet på rundt 12.5:1, så da er den litt over på COen.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    Gikk rett gjennom etterkontrollen i dag med 2.8 i CO som tilsvarer 13.4:1, så Truckdriver var spot on!

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sebbe Vis post
    For hvis jeg ruser den til cirka 2000 rpm, ligger blandingsforholdet på rundt 12.5:1, så da er den litt over på COen.
    12,5:1 på cruice er ALT for fett og bruker unødvendig mye bensin. Jeg ville sjekket og evt. kjøpt nytt luftfilter, senket nålen litt, og/eller hevet flottørnivået til maks spec. og sørget for at den ligger i området over 13,8:1 når du kjører vanlig transport rundtomkring.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    Skal få sveist inn lambdaen i eksosen og få tak i en skikkelig måler å ha inni bilen, så jeg kan få justert litt til, hadde bare lambdaen dytta inn i eksosen nå og voltmeter som måler. Du er nok inne på noe med luftfilteret, det var ganske skittent, så blåste det bare rent med trykkluft siden jeg ikke rakk å få tak i nytt før eu kontrollen.

    Men forstår ikke helt hva alle skruene på forgasseren gjør, skjønner hva justeringa på nåla gjør selvsagt, men skjedde ikke så mye med blandinga når jeg skrudde på de 3 andre skruene. Sitter en i innsuget som jeg har forstått slipper luft forbi spjeldet på tomgang, og en i forgasseren rett over spjeldet, inn mot innsuget, virka som denne også slapp luft inn og hevet tomgangen. Også er det en skrue inn mot torpedoveggen, denne gjorde ikke mye på tomgang hvertfall, ble kansje litt magrere blanding når jeg skrudde den utover. Det ble til at jeg skrudde alle 3 helt inn og lot det være sånn. Er det noen grunninnstilling på noen av disse?

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    Har fått justert forgasseren tålig bra nå tror jeg, ligger ganske stabilt på 14-15:1 på tomgang og cruising, og 13-13.5 med flat pedal. Men bruker 1.3l på mila med bykjøring, så lurer på om kansje lambdaen viser feil. Den sviver greit på tomgang selv med over 15:1 blanding, kan det tyde på at lambdaen viser feil? Har anerikansk CDI boks, high performance coil og justert pluggene til 0.9mm åpning, så den klarer nok litt magrere enn orginalt.

    Og klarer ikke få den lavere enn 900 rpm på tomgang, har to skruer jeg tror er til tomgang, en rett over spjeldet på forgasseren og en i innsuget, begge er skrudd helt inn. Har skjekket for vacumlekasje.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Skruen ved forgasserflensen på innsuget slipper blanding forbi gasspjeldet.

    På gamle forgassere var det en skrue på fremsiden av forgasseren som stoppet armen på gasspjeldet fra å gå helt tilbake og denne justerte man tomgangshastigheten med. Av ukjente grunner "moderniserte" Volvo denne glimrende løsningen. Nå må du enten slipe skruestussen litt ned eller bøye / file litt av tappen på armen. Pass på at ikke skruen på armen hviler på chocke kammen for hurtigtomgangen.

    Du er litt kravstor hvis du synes at 1,3L/mil er mye på bykjøring, men det er helt ok. Jeg mener at du har gjort godt arbeid så langt og at det fremdeles er mer å hente.

    1. Nyere innsug fra en B21. Disse har A-manifold med mindre kanaler i korrekt størrelse. Når du ser inn i A-manifoldene så ser du stygge kvasskanter. Jeg porter disse bort for å redusere turbulens og øke effektivitet.

    2. Kanalene i topplokket er ALT for store ute ved flensene. Lag ett mal etter en nyere B21 manifold og fyll opp unødvendighetene med epoxy.

    3. B19A har ett kompresjonsforhold som er litt underkant av hva som er gunstig for forbruket. En høvling av toppen må anbefales vurdert.

    4. Motstand i eksosanlegget øker forbruket pga av det såkalte pumpetapet. Ett helt originalt eksosanlegg er ikke designet for minimalt forbruk. Ett turboanlegg bør vurderes.

    5. For å minimere forbruket modifiserer jeg forgasserene. Det første du bør gjøre er å bytte ut gasspjeldet til gammel type uten krimskramset. Det andre er å fjerne 1/2 spjeldakslingen for å redusere turbulens, øke effektivitet og minimere gasspådraget og forbruket.

    6. Sjekk tenningskurven. Mål hva du har av tenning hver 1000 o/min fra tomgang til 4000 o/min. uten slangen til vakumklokken tilkoblet. Øk tenningen på lave turtall så mye som mulig uten at maksimal fortenning overstiger 36 grader ved å modifisere fordeleren, evt, datatenning.

    7. Kjør på så lave turtall og høye gear som mulig. På 5000 o/min i fri med clutchen inne bruker en gammel Chevy 350 bensin for 50 hk bare for å gå rundt. På 1500 o/min kun en brøkdel. Høye turtall, lave gear og lite gasspådrag er døden for forbruket.

    8. Bruk tynn helsyntetisk motorolje og glatte oljetilsetninger som MOS2, QMI og Ceratec for å minimere friksjon.

    9. Kjør så høyt lufttrykk i dekkene som du tør. Min gamle Clio ELbil gikk med 45 psi originalt.
    Sist endret av Batland; 04/05/16 kl 17:31

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    Takk for masse gode tips! har en chevy 350 som skal oppi etterhvert, så kommer ikke til å gjøre veldig mye med denne motoren, gjør dette mest for å lære, også er det gøy å se hvor lavt forbruk man kan få med en så gammel motor er snart på tide med oljeskift, så skal prøve noe tynnere og tilsettning. Byttet luftfilter i går, tror dette hjelper godt på forbruket da det gamle var meget skittent. Men nå går den plutselig på mellom 15 - 16:1 ved cruising og cirka 14:1 ved flat pedal. Er dette for magert? Den går opp til nesten 18:1 i ett lite sekund når når jeg hamrer pedalen og fusker litt da, må vel justere litt på skruen inn mot torpedoen. Men ellers går den helt fint på så mager blanding.

    Og hvor mye plugåpning kan jeg ha med CDI boks? Ser noen anbefaler dobbelt av orginalt, så kan kansje prøve 1.5mm

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Har hatt/har selv ett lignende forbruksprosjekt på en gammel Ford ohc.
    Så lenge tenningen er kraftig nok er ikke en AFR på tomgang på 15 noe problem, og på delgass har jeg vært over 18,
    AEM
    målern går bare til 18. Så lenge motoren ikke fusker eller nøler er ikke det noe problem. Men 14 på fullgass er en smule magert ja. Rundt 13-13.5 som du skriver lengre opp er sunnere på fullgass.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    Så litt feil på måleren i går bare, ligger fortsatt på rundt 13 på full gass, justerte opp pluggene til 1.5mm i dag, og justerte litt så AFR ligger ganske stabilt på rett over 15 på tomgang og delgass, og er ingen fusking lenger blir spennende å se forbruk neste gang jeg fyller, har ett håp om å få den under literen hvertfall

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sebbe Vis post
    Takk for masse gode tips! har en chevy 350 som skal oppi etterhvert, så kommer ikke til å gjøre veldig mye med denne motoren, gjør dette mest for å lære, også er det gøy å se hvor lavt forbruk man kan få med en så gammel motor er snart på tide med oljeskift, så skal prøve noe tynnere og tilsettning. Byttet luftfilter i går, tror dette hjelper godt på forbruket da det gamle var meget skittent. Men nå går den plutselig på mellom 15 - 16:1 ved cruising og cirka 14:1 ved flat pedal. Er dette for magert? Den går opp til nesten 18:1 i ett lite sekund når når jeg hamrer pedalen og fusker litt da, må vel justere litt på skruen inn mot torpedoen. Men ellers går den helt fint på så mager blanding.

    Og hvor mye plugåpning kan jeg ha med CDI boks? Ser noen anbefaler dobbelt av orginalt, så kan kansje prøve 1.5mm
    Værsågod.

    Selv med kompensering øker ett skittent luftfilter forbruket så rene luftfiltre er ett must.
    14:1 i AFR på full gass er ugunstig magert. 12,8 - 13,2:1 er passelig.
    Én av få ulemper med Strømberg / SU forgassere er at de ikke har akselerasjonspumpe. Hvis man justerer dem inn litt magert så vil motoren få ett ekstra magert punkt når du tramper full gass. Sånn er det bare. Løsningen er å kjøre litt lavere AFR eller være litt roligere med gasspedalen. En test med motorolje som forgasserolje i stedet for
    ATF
    kan vurderes. Den moderne erstatteren for Strømberg / SU forgasserene kan sies å være Mikuni HSR48 som selvsagt har aks.pumpe.

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    Som jeg skrev over, så jeg litt feil i går, den stabiliserer seg på rundt 13 på full gass, akkurat som før. Så du annbefalte motorolje i forgasseren i en annen tråd, så byttet til dette tidligere i vår, merket stor forskjell, ble mye mer responsiv.

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    Kjørte tur/retur Kristiansand - Arendal med bilen i dag, selv om det var 15 mil med 3000+ rpm brukte den 0.8l på mila Ikke dårlig det for en 38 år gammel bil

  20. Takk Dan Bay-Johansen takket for denne posten
  21. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Du kan være fornøyd der ja , med det høye turtallet, og 240 har vel ikke direkte lav luftmotstand. Vet du hva diff.utveksling du har?

  22. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    Er ikke sikker, men regnte meg fram til 3.73, M45 kasse og cirka 3200 RPM i 100 km/h.

  23. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sebbe Vis post
    Kjørte tur/retur Kristiansand - Arendal med bilen i dag, selv om det var 15 mil med 3000+ rpm brukte den 0.8l på mila Ikke dårlig det for en 38 år gammel bil
    På langkjøring kan du forvente at en M46 kasse med 20% overdrive reduserer forbruket betydelig. Moderne "Energy" dekk med lav rullemotstand vil også hjelpe så det er nok mer å hente her.

  24. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    Har 3.15 utveksling liggende, hadde også en M47, men bytta den bort. Kunne vært litt gøy å sett forbruket med den kombinasjonen hadde blitt cirka 2000 rpm i 100 km/h. Vet ikke om jeg vil montere utvekslinga før V8eren skal oppi, tror 3.15 blir litt for tungt for den stakkars B19en

  25. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Vel, jeg mener at B19 og B21 motorene trives best med lett svinghjul, 3,91:1 diff og M46. Med overdriven inne kjører man da rundt med: 3,91 x 0,797 => 3,12:1 diff., og det fungerer godt.

    3,15:1 diff og M45 blir kjedelig å kjøre.

Lignende tråder

  1. forgasser fra B230A på B19A?
    By Oddwar in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 23/02/12, 08:42
  2. Forgasser, B19A/B21A Kjøpes - Trøndelag.
    By Ekren in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 20/12/10, 23:30
  3. FORGASSER PROBLEMER - B19a 244!! må fikses snarest!
    By VOLVOSWE240 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 24/05/10, 14:30

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •