Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Diffsperre eller diffbrems til 940?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. juli 2013
    Sted
    Verdal, Nord-Trøndelag
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Question Diffsperre eller diffbrems til 940?

    Hei! Kjører en '94 Volvo 940 B230FB. Ønsker litt bedre fremkommelighet på vinteren, men hærjer også mye og har hørt at det kanskje gjør det lettere å sladde med diff/brems? Har 40/40 lesjøfors senkesett og koni dempere.

    Vet hva sperre og brems (LSD) er, men det er så mange navn/versjoner på det. Lamell, Truetrac osv. noen sperrer opp til 40 km/h, noen diffbremser sperrer 100% når et hjul ikke får grep, og andre er 100% konstant, men fører til dårligere kjøreegenskaper (understyring). Lurer da på hva som er anbefalt etter mitt bruk. Føler nesten det er den bremsen som sperrer 100% opp til 40 km/h, har hørt at dette er orgnialdiff eller den var på 740. Den gjør at bilen tar seg fram og artigere på p-plasser på vinteren. Men har sett at noen er elektriske via 12v. Har ikke 100% oversikt..

    Bare en liten kjapp oppklaring/oversikt hadde vært meget hjelpende!!

  2. #2
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  3. Takk mrstfu takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Tror en truetrac kunne vært noe for deg. Den er stille, sperrer ved pådrag. Også har du locker som bråker og er litt mer uforutsigbar etter hva jeg har hørt samt bråker litt i sving. Evt den som slutter å sperre etter 40kmt, men det er jo en original sak som sikkert er dyr ny om den kan skaffes. Evt brukt da, og da vet du ikke hvilken stand den er i, diff pleier vel ikke å ryke men det har skjedd.

  5. #4
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Tror en truetrac kunne vært noe for deg. Den er stille, sperrer ved pådrag. Også har du locker som bråker og er litt mer uforutsigbar etter hva jeg har hørt samt bråker litt i sving. Evt den som slutter å sperre etter 40kmt, men det er jo en original sak som sikkert er dyr ny om den kan skaffes. Evt brukt da, og da vet du ikke hvilken stand den er i, diff pleier vel ikke å ryke men det har skjedd.
    slyngdiffen (den som sperrer opp til 40 km/t) er noe dritt om man vil leke litt... skal jo ingenting til før man passerer 40 på bakhjula... er bare å dra på såvidt i 2. gir, så låser den opp igjen. eneste gode alternativet om man skal leke litt med en bruksbil er i mine øyne truetrac den koster jo litt da, men man har sperre som faktisk funker.

  6. #5
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    så låser den opp igjen.
    Har den først sperret under 40km/t så skal den ikke slutte å sperre før du slipper gasspedalen.

  7. #6
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    Har den først sperret under 40km/t så skal den ikke slutte å sperre før du slipper gasspedalen.
    min låser opp igjen... er ikke det hele poenget? er i alle fall livsfarlig å kaste kontra med

  8. #7
    Registrerte brukere Evolve_88 sin avatar
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Hedmark
    VCCN medlemsnummer
    1005
    Innlegg
    261
    Antall takk

    Standard

    Sveise slyngloddet fast, så låser den uansett fart. Har diffbrems i 940n min nå. Fin å kjøre med osv. Men er den stiv nok så blir bilen litt understyrt på glatta. Da er Truetracen best. Den henger med uansett, god å kjøre med til brukskjøring, å herjing på bane ☺

    Sent fra min D5803 via Tapatalk
    Tunna Racing

    V70R AWD 1998
    245 GL (Turbo) 1992 (x)
    965 2,5L 1995 (x)
    240 GL (Turbo) 1988
    245 GL (Turbo) 1983 (skrot)

  9. #8
    Registrerte brukere Kauto sin avatar
    Medlem siden
    23. juni 2012
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    210
    Antall takk

    Standard

    Veldig fornøyd med truetrac selv, å kjørt det siden 2012 uten problemer til nå
    Merker ikke at den er der, annet en at det alltid er 2 spor når man sladder!
    *Volvo V40 2001 mod - Solgt *Volvo 940 LT 1996 mod - Solgt *Volvo 244 1978 mod - Solgt *Volvo 144 B20A 1973 mod - Solgt *Volvo 850 2,5 20v 1995 mod - Solgt *Volvo 940 LT 1997 mod - Solgt *Volvo 940 Classic 1996 mod - God bilen!

  10. #9
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Melhus, Sør-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2401
    Innlegg
    579
    Antall takk

    Standard

    Dere som anbefaler truetrac. Hvor mye jobb er det å montere dette? Har hørt at det er litt som må til for speedometeret skal funke osv

    Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

Lignende tråder

  1. Svar: 0
    Siste post: 06/06/13, 07:22
  2. bakaksling, diffbrems eller ikke?
    By ben24o in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 25
    Siste post: 13/06/11, 21:42
  3. Diffsperre til 940
    By Snusmoen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 97
    Siste post: 14/10/10, 17:24

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •