Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 32

Tråd: Vurderer kjøp av V50/S40.. Hva bør en være på utkikk etter?

  1. #1
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard Vurderer kjøp av V50/S40.. Hva bør en være på utkikk etter?

    Er på utkikk etter V50/S40 til rundt 100-120 000
    Har selv eid en V50 i 4 år, en MY07 1.6 D, fra 2006 til 2010. Den var det en tull med, register, svinghjul, Eberspacher, hjullager.
    Vet det kom en facelift i 2008, så er 2008 og nyere jeg er ute etter.

    Men hvordan er det med de nyere bilene? Forhåpentligvis er kvaliteten bedre.
    Partikkelfilter ble vel på en årsmodell byttet til ett vedlikeholdsfritt ett, men hvilket år skjedde dette?
    Andre ting jeg bør være obs på?
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  2. #2
    Registrerte brukere -Tommy sin avatar
    Medlem siden
    11. jan. 2011
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    736
    Antall takk

    Standard

    Skal du få deg ett med vedlikeholdsfritt partikkelfilter må du nok opp i en høyere prisklasse, noe jeg også ville gjort hvis du har sjangs siden hver 120' service er voldsomt dyr ellers. Men dette byttet skjedde ikke før i MY12, altså limited edition bilene. Kan enkelt se det på at det da er en sekstrinns manuell kasse, og ikke en femtrinns.

    Ellers er Eberspacheren akkurat lik, så her gjelder det bare å finne en bil som enten har gått på langturer, eller bodd i de varmere delene av landet hvor den gjerne ikke får like mye korte turer med av/på action.

  3. #3
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av -Tommy Vis post
    Men dette byttet skjedde ikke før i MY12, altså limited edition bilene. Kan enkelt se det på at det da er en sekstrinns manuell kasse, og ikke en femtrinns.
    MY2011, var da de fikk betegnelsen D2 (114hk) og 6-trinns kasse.

  4. Takk Stig takket for denne posten
  5. #4
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Mulig jeg hopper over det at det må være vedlikeholdsfritt filter. Skrur selv, og får gode priser på mekonomen på deler. Ser filteret koster 6351 på mekonomen til gammelbilen min som var MY07. Så det er jo ikke avskrekkende, siden utvalget i min prisklasse er betydelig større.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Ifølge Bilsport sin brukttest må man være obs på det meste. Rust, el. feil som i alt mulig egentlig. Min har fungert knirkefritt 8000 km sålangt.
    2011 S40 D2 Summum

  7. #6
    Registrerte brukere -Tommy sin avatar
    Medlem siden
    11. jan. 2011
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    736
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    MY2011, var da de fikk betegnelsen D2 (114hk) og 6-trinns kasse.
    Vi har faktisk begge feil, måtte sjekke litt her på jobb. I MY11 så hadde man både DRIVe, og D2. DRIVe bilene har gamle D4164T motoren med femtrinns, mens D2 har nye D4162T med sekstrinns.

  8. #7
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av -Tommy Vis post
    Vi har faktisk begge feil, måtte sjekke litt her på jobb. I MY11 så hadde man både DRIVe, og D2. DRIVe bilene har gamle D4164T motoren med femtrinns, mens D2 har nye D4162T med sekstrinns.
    Som jeg skrev så skjedde byttet når de fikk betegnelsen D2 og 6-trinns kasse, dette kom modellåret 2011, kjøper man en D2 så får man altså vedlikeholdsfritt partikkelfilter. Hva er feil med det?

  9. #8
    Registrerte brukere -Tommy sin avatar
    Medlem siden
    11. jan. 2011
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    736
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    Som jeg skrev så skjedde byttet når de fikk betegnelsen D2 og 6-trinns kasse, dette kom modellåret 2011, kjøper man en D2 så får man altså vedlikeholdsfritt partikkelfilter. Hva er feil med det?
    Greit, ikke noe feil med det, det var feil ordlegging fra min side. Men verdt å legge merke til at man fikk biler med DRIVe betegnelsen og gamlemotoren i MY2011 og.

  10. #9
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig Vis post
    Ifølge Bilsport sin brukttest må man være obs på det meste. Rust, el. feil som i alt mulig egentlig. Min har fungert knirkefritt 8000 km sålangt.
    Men gjelder ikke dette alle biler egentlig? Vet jo V50 slet en del med kontakt i førerdør, som skapte trøbbel med tempmåler bla.
    Men dette ble vel rettet opp i MY07 utgaven. Hadde aldri slikt trøbbel på min V50.

    Er egentlig litt usikker på hva jeg skal velge. Noe eldre enn 2008 på V50/S40 tror jeg at jeg holder meg unna.
    Selv om denne er fristende:

    http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=67984235

    Største mangelen på den er jo Xenon lys

    Vurderer også S60/V70/S80, men her begynner jo bilene å få betydelig med km, når man havner på 100 000 kr klassen.

    Kjipe greier dette, har alltid hatt nye biler, nå 2 leasing biler siden 2013, men så skulle kjerringa gå på skole og økonomien er ikke like god lengre :(
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Rust: sideskjørt og skjermkanter. Hjullager, drivaksler, tenningslås og el.feil. Det kan være el.vindu, sentrallås, drivstoffpumpe. Dette har sammenheng med at elektronikkboksene sitter veldig utsatt til. Drivstoffpumpens styreenhet sitter bakom plastinnerskjermen til bakre hjulhus. Får håpe at dette er noe som er blitt bedre på de siste årsmodellene. Mye positivt om disse og da. Er veldig fornøyd med min, litt mere støy enn sine større søsken.
    2011 S40 D2 Summum

  12. #11
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Syntes det er mye rart med disse bilene.
    Hjullagre er gjengangere, gjevnlig småplukk med PSA motorene hele veien.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    ulukt i kupeen bør du være obs på, de kan lekke inn vann både her og der :-)
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Jeg har en V50 1.6 2008 idag.

    Kjent feil på denne er fukt i lykter blandt annet. Jeg sliter veldig med dette. Er i disse dager på utkikk etter nye, samt en Xenon tenner, da denne har røket som følge av fukt.
    Som en annen over her nevner vær også obs på lukt. Jeg ville latt den stå på tomgang før kjøring slik at man kjenner om det kommer noe lukt.
    Jeg har i det siste fått litt eksoslukt i kupeen. Ikke mye, men nok til at kjærringa klager.

    I tillegg har jeg byttet 2 hjullager, 2 fjærer, 4 sett med bremseklosser og 2 skiver, samt 2 kalippere. For ikke å glemme ryggesensor og noe ledninger i motorrommet.
    Så sørg for at det er byttet noe slitedeler, hvis ikke får du muligens en del av dette og.

  15. #14
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Det med lyktene hadde jeg på min MY07 også, fikk byttet begge på garanti, men problemet var nå der uansett.
    Dette er noe jeg ser på stort sett alle biler med plastglass i dag dessverre, i mer eller mindre grad at det samler seg kondens i lykten.

    Slitedeler som bremser, dempere etc. er jo noe jeg regner med må byttes med tiden, men har gode priser på deler og skrur alt selv. Så det ser jeg ikke mørkt på.
    Hjullager er jo en kjent sak dessverre, og synd å høre at de heller ikke på MY08 har fått det til, dårlig FOMOCO kvalitet :( Byttet begge foran på bilen jeg hadde før 80 000 km :(

    Har en 2010 modell på hånden, med 112 000 km. Har fått tilbud på 144 000 på den. Skal prøve den til helgen, men ser ut til at den havner noe for høyt til vårt budsjett.

    http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=69683297
    Sist endret av Stig-Arne; 08/02/16 kl 16:48
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Meget lett å bruke 100 tusen bare på vedlikehold da de fleste systemer på disse nå 6-8-10 år gamle bilene er pill råtne, jeg måtte det og bilen var ikke gått 100k km en gang.

    Så om budsjettet er noe stramt ville jeg styrt klar disse bilene punktum.

    Jeg vil gå så langt til å si at nesten alle andre merker gitt samme alder og kjørelengde, vil gi et mindre problemfyllt og billigere bilhold.
    Kan kun snakke for min egen del men er du avhengig av bilen daglig og er av typen som sliter om du mister tilliten til bilen, styr unna.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Det med lyktene hadde jeg på min MY07 også, fikk byttet begge på garanti, men problemet var nå der uansett.
    Dette er noe jeg ser på stort sett alle biler med plastglass i dag dessverre, i mer eller mindre grad at det samler seg kondens i lykten.

    Slitedeler som bremser, dempere etc. er jo noe jeg regner med må byttes med tiden, men har gode priser på deler og skrur alt selv. Så det ser jeg ikke mørkt på.
    Hjullager er jo en kjent sak dessverre, og synd å høre at de heller ikke på MY08 har fått det til, dårlig FOMOCO kvalitet :( Byttet begge foran på bilen jeg hadde før 80 000 km :(

    Har en 2010 modell på hånden, med 112 000 km. Har fått tilbud på 144 000 på den. Skal prøve den til helgen, men ser ut til at den havner noe for høyt til vårt budsjett.

    http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=69683297
    Ja, jeg fikk ikke byttet lyktene da Volvo påstod at min bil ikke var berørt av produksjonsfeilen. SÅEHM
    Personlig har jeg ila 2015 brukt næremere 100k i vedlikehold

  18. #17
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Klart, er man avhengig av å kjøre på verksted for hver minste ting som må gjøres på bilen så ryker pengene raskt.
    Men samtidig har jeg jo litt vanskelig for å tro f.eks 2010 modeller med V50 skal være av så dårlig kvalitet?
    Bremser og hjuloppheng er jo slitedeler som gjerne må byttes en gang i blant.

    Liex: du skriver du har en 08 modell, hvor mange km har den på telleren ?

    Men slik å forstå, kan det være lurere å finne seg en bil i x60/70 serien, som kanskje er noe gamlere? må jo på en betydelig eldre bil for å finne i samme prisklasse som V50
    Sist endret av Stig-Arne; 09/02/16 kl 18:28
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  19. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Nå kan det hende at jeg hadde skikkelig uflaks med min bil, men det skal sies at jeg er godt kyndig og byttet mye selv likevel ble det den dyreste bilen jeg har eid, giganttap totalt sett inkl hva jeg fikk for faenskapet når den ble solgt..

    Lister opp ting som gikk åt skogen med min
    -Vindusheis motor passasjerside
    -Vakum pumpe
    -hjullager
    -kalipter fremme
    -veivhusventilasjon
    -kjølevifte
    -bilen åt batterier, måtte bytte annethvert år i mitt eie, alltid volvo original
    -ac kompressor
    -startmotor
    -dynamo
    -høytrykk spyler pumpe
    -microbryter bakluke X 2
    -Bensintrykksensor
    -Begge O2 sensorer
    -Map sensor
    -Maf
    -Servopumpe
    -Løpehjul byttet 2 ganger
    -Cem byttet
    -
    TCM
    byttet
    -Ecu byttet

    I tillegg hadde jeg lekkasje fra soltak, aircondition, dører og bakluke.
    Dørlistene ble tørre på et blunk og slapp inn både vann og ikke minst støy. Byttet alle sammen.
    Pga. vannlekkasje måtte jeg ut med alt interiør og tørke bilen 3 ganger!!!

    Alt sammen før bilen var gått 80 k. Solgte den med 98k på urverket, da hadde det begynt å bli kast i akslingene samt at lockup på automaten var helt på styr.

    Så spør du meg vil jeg påstå at dette må være de aller dårligste bilene som noensinne har hatt et volvomerke i fronten..
    Jeg blir aldri å kjøpe en ny eller nyere type volvo ever again.
    Sist endret av gswede; 09/02/16 kl 20:47
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  20. #19
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Ja, det var litt av en smørbrødliste.
    Men samtidig nekter jeg å tro at kvaliteten over hele V50 linja er så dårlig, så der tenker jeg du har hatt maks uflaks.
    På alle mine biler, som kun har vært nyere Volvo, så har de gått stort sett feilfritt.
    Men bilene er jo veldig prisgunstig nå.
    Men nå som dieselhysteriet nede i Oslo traktene kommer på maks snart, så dumpes forhåpentligvis bilene og prisene slik at man kan skaffe seg en bil til en
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  21. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mai 2015
    Innlegg
    112
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Det med lyktene hadde jeg på min MY07 også, fikk byttet begge på garanti, men problemet var nå der uansett.
    Dette er noe jeg ser på stort sett alle biler med plastglass i dag dessverre, i mer eller mindre grad at det samler seg kondens i lykten.

    Slitedeler som bremser, dempere etc. er jo noe jeg regner med må byttes med tiden, men har gode priser på deler og skrur alt selv. Så det ser jeg ikke mørkt på.
    Hjullager er jo en kjent sak dessverre, og synd å høre at de heller ikke på MY08 har fått det til, dårlig FOMOCO kvalitet :( Byttet begge foran på bilen jeg hadde før 80 000 km :(

    Har en 2010 modell på hånden, med 112 000 km. Har fått tilbud på 144 000 på den. Skal prøve den til helgen, men ser ut til at den havner noe for høyt til vårt budsjett.

    http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=69683297
    Dette hørtes litt dyrt ut.

    Jeg kjøpte en 2012 V50 D2 (115 hk) Limited Edition i Oktober med 118000 på telleren.
    Den fikk jeg for 138000 da den snart skulle ha 120k service.
    (Koster 7000,- på Bilia)
    Dette synes jeg er mye bil for pengene! Den er jo så vidt 3 år...

    Husk at 109 hesteren ikke har vedlikeholdsfri DPF. Den koster flesk å bytte samt etterfylle additiv. Dette er obligatorisk på 120k servicen. Dette alene gjør at 120k servicen kan bli dobbelt så dyr. 12-15000,-.

    Jeg ville satset på en 2011 eller 2012.

    Min bil har alle servicer på Bilia siden den var ny. Gått mye på langkjøring, 40k i året. Det eneste som er byttet på bilen uten om oljer og filtere var skiver og klosser rund baut på rundt på en service etter rundt 80k km.

    Jeg har lite eller ingenting å utsette på bilen.
    2008 Toyota Land Cruiser 120 GX 3.0 D-4D
    2010 CAN-AM Outlander MAX 800R Limited Edition

  22. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Kanskje litt offtopic, men er det noe intervall på manuell kasse og oljebytte?
    2011 S40 D2 Summum

  23. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Skal ikke si hundre prosent sikkert men når det ikke er bytteintervall på automatene tviler jeg sterkt på at det er bytteintervall på manuellkassene.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  24. #23
    sekse sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Lier
    VCCN medlemsnummer
    25
    Innlegg
    3.090
    Antall takk

    Standard Vurderer kjøp av V50/S40.. Hva bør en være på utkikk etter?

    Aldri sett bytteintervall på manuelle girkasser hos Volvo, men etter endel år og km skal den sjekkes om det er svetting/lekkasje.

    Det har jeg sett på serviceskjema.

    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -V70 R AWD 2005 http://forum.vccn.no/showthread.php?...5-Ny-bruksbil!
    -240 GL 1993 http://forum.vccn.no/showthread.php?p=65185#post65185
    -V90CC D4 2019
    -144 de Luxe 1971 http://forum.vccn.no/showthread.php?...ight=144+sekse
    xV60 D6 2015 x960 2.5 1995 x242 DL 1979 x244 GL 1980

  25. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Noe generell anbefaling om bytte da?
    2011 S40 D2 Summum

  26. #25
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mastodon Vis post
    Dette hørtes litt dyrt ut.

    Jeg kjøpte en 2012 V50 D2 (115 hk) Limited Edition i Oktober med 118000 på telleren.
    Den fikk jeg for 138000 da den snart skulle ha 120k service.
    (Koster 7000,- på Bilia)
    Dette synes jeg er mye bil for pengene! Den er jo så vidt 3 år...

    Husk at 109 hesteren ikke har vedlikeholdsfri DPF. Den koster flesk å bytte samt etterfylle additiv. Dette er obligatorisk på 120k servicen. Dette alene gjør at 120k servicen kan bli dobbelt så dyr. 12-15000,-.

    Jeg ville satset på en 2011 eller 2012.

    Min bil har alle servicer på Bilia siden den var ny. Gått mye på langkjøring, 40k i året. Det eneste som er byttet på bilen uten om oljer og filtere var skiver og klosser rund baut på rundt på en service etter rundt 80k km.

    Jeg har lite eller ingenting å utsette på bilen.
    Ja, det er høyt sett i forhold til andre sammenlignbare biler på markedet.
    Har for øvrig fått presset prisen ned til 130 000 på bakgrunn av at det venter en stor service.
    Tenker å prøvekjøre den i helga, så får man se hva det blir til.
    Har for øvrig bestemt med for å ikke gå for eldre enn 2010 modell V50
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Vurderer etter hvert kjøp av V70/850 - bensinforbruk?
    By PekaillVolvo in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 15/06/15, 11:22
  2. Svar: 37
    Siste post: 15/11/13, 00:50
  3. Vurderer kjøp av v40/s40
    By kristiaj in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 15
    Siste post: 27/02/12, 12:06
  4. Kjøp av V50/S40, hva bør man passe på?
    By The Sven in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 15
    Siste post: 20/12/10, 01:11
  5. noe jeg bør se etter ved kjøp av 240 +
    By cossykiller in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 31/05/10, 20:23

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •