Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Side 10 av 11 FørstFørst ... 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 226 til 250 av 258

Tråd: Hissimann`s Turbo 745 - Ny 745fk delebil, bilder

  1. #226
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hissimann Vis post
    Fikk kjørt et gasspadrag, lada rundt 1,2 bar, så smalt lokket som sitter i bakkant av kammen av. var en del overtrykk i veivhus... Noen tips om hva som kan gjøres? borre et ventilasjonshull i topplokk med filter?
    Det har vi sett mang en gang med 2,3L motorene ja. Man er nødt til å skru fast en "tversoverbjelke" her.

    Den originale veivhusventilasjonsboksen har for liten kapasitet når man begynner å få ut effekt.
    Man trenger flere uttak. Noen bruker B20 oljepåfyllingslokk, andre lager en boks og fester den der hvor den mekaniske bensinpumpen pleier stå.
    Radiatorslange dimmensjon er passelig ut av denne boksen. Luftfilter til MC brukes så på denne.

  2. #227
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    okej, det var ikke dumt. lager en ånding der org bensinpumpe skal stå litt kjedelig at den skulle fly ut med en gang. må av med topp, og gjenge et par hull da.. Men får bli ved en senere anledning, får prøve å lime lokket fast med silicon først.
    Sist endret av Hissimann; 11/06/13 kl 23:50
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  3. #228
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hissimann Vis post
    okej, det var ikke dumt. lager en ånding der org bensinpumpe skal stå litt kjedelig at den skulle fly ut med en gang. må av med topp, og gjenge et par hull da.. Men får bli ved en senere anledning, får prøve å lime lokket fast med silicon først.
    Ett stående 4-kant rør med en skråstilt skilleplate eller to inni har vist seg å fungere godt.

    Du trenger ikke ta av toppen. Du bruker hullene til skruene som holder den toppmonterte fordeleren.

  4. #229
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Okej, skal prøves.

    Fikk et problem i dag, er trøbbel med 1 syllinder. Motoren høres fin ut vet tomgang, ved gasspådrag virker det som at 1 syllinder kutter ut. Tror ikke det er noe kompresjonstap, men skal teste i morgen. Lukter også litt bensin av oljedampen som siver opp av topplokket når jeg tar av påfyllingslokk. Mulig regreim har hoppet over et hakk, eller noe feil tenning. Tok ut pluggene så tørre ut så tror ikke det er noe feil, med stempelringer eller ventiler. håper i allefall ikke det... Men la også merke til at pluggene så veldig hvite ut, tyder jo på at den går noe magert. Den går ikke magert etter AFR, så har litt å skjekke opp.
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  5. #230
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hissimann Vis post
    Okej, skal prøves.

    Fikk et problem i dag, er trøbbel med 1 syllinder. Motoren høres fin ut vet tomgang, ved gasspådrag virker det som at 1 syllinder kutter ut. Tror ikke det er noe kompresjonstap, men skal teste i morgen. Lukter også litt bensin av oljedampen som siver opp av topplokket når jeg tar av påfyllingslokk. Mulig regreim har hoppet over et hakk, eller noe feil tenning. Tok ut pluggene så tørre ut så tror ikke det er noe feil, med stempelringer eller ventiler. håper i allefall ikke det... Men la også merke til at pluggene så veldig hvite ut, tyder jo på at den går noe magert. Den går ikke magert etter AFR, så har litt å skjekke opp.
    Ja veien til suksess er bratt og lang du, vær trygg.

    Vi får krysse fingre for at du har kompresjonstrykk, men jeg liker ikke at du kjører uten stor vakumklokke for jeg er ikke helt overbevist om at maks tenningen er så lav som ca. 28 grader.

    100 tomgangsdyser og lekkasjen i trykkboksen din har gitt veldig lave AFR som raskt fyller opp motoroljen med bensin.
    Når du gikk ned i hoveddyse størrelse og samtidig tettet lekkasjen så blir det fort mager blanding som resultat.
    Som nevnt tidligere, det er mange som har justert seg bort ved å stole blindt på lambdameteret, men tennpluggene lyver aldri.

    Ett tett trykksystem komprimerer luften i trykkboksen ørlite til enhver tid og dette magrer ut blandingen i forhold til en sugemotor.
    Husk at F8 rørene dine er levert til en sugemotor. Jeg mener også at 170 dyser er for lite til 1,2 BAR ladetrykk.

    Foreslår også at du dobbelt evt. trippelsjekker at tenningen virkelig er 26, maks 27 korrekte grader v/ 4000 - 4500 o/min.

  6. #231
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Okei, du tror dette er grunnen til bensin i oljen?`ja, håper virkelig på å sleppe å ta ut motoren en gang til..

    Tenker jeg prøver meg på 180 dyse også, lodde om å borre til F9 er å anbefale altså?

    Tror tomgangstenningen gommer til å bli veldig lav vis jeg skal på 26 grader, lurer på om jeg har rund 10 grader på tomgang nå, og rundt 28 - 30 grader på 3500 o/min og opp. men skal prøve, vil ikke rase den motoren her. vis jeg selvsagt ikke allerede har gjort det, hehe
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  7. #232
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hissimann Vis post
    Okei, du tror dette er grunnen til bensin i oljen?`ja, håper virkelig på å sleppe å ta ut motoren en gang til..

    Tenker jeg prøver meg på 180 dyse også, lodde om å borre til F9 er å anbefale altså?

    Tror tomgangstenningen gommer til å bli veldig lav vis jeg skal på 26 grader, lurer på om jeg har rund 10 grader på tomgang nå, og rundt 28 - 30 grader på 3500 o/min og opp. men skal prøve, vil ikke rase den motoren her. vis jeg selvsagt ikke allerede har gjort det, hehe
    Ja det tror jeg. Dette har vi sett mange ganger før.

    180 dyser er ett steg i riktig retning, men jeg tipper at du ender opp med enda større.

    Uten den store turbo vakumklokken som retarderer tenningen ved ladetrykk så må du bare vri fordeleren for å begrense maks tenningen. Dette er en elendig løsning som øker bensinforbruket.

    En vanlig fordeler gir f.eks 12 grader på tomgang og 36 grader ved fullt utslag. Den store turbo vakumklokken retarderer tenningen ca. 8 grader ved ladetrykk. Du kan altså justere til 10 grader på tomgang, ha 34 grader ved fullt utslag og 26 grader ved fullt ladetrykk. En GOD løsning. Ved rolig kjøring med vakum har man godt over 40 grader tenning og dette reduserer forbruket.

    Du må altså justere til ca. 26 grader på fullt utslag og ender opp med ca. 2 grader på tomgang og ett høyt forbruk.

    Minner om at det største problemet med forgasserturbo er ...................tenningen. Folk flest tar ikke denne alvorlig nok.

    Vi krysser fingre og håper at det har gått bra, men som du ser, tenningsretard er SVÆRT viktig på alle turbomotorer og den store vakumklokken gir i særklasse best resultat pr. brukt kr.

    De gamle store vakumklokkene som står på 5 syl. Audi fordelere retarderer betydelig mer enn andre. Dette er en kjempefordel da man kan justere 15 - 18 grader på tomgang, ha 38 - 40 på fullt utslag og likevel ha 25 - 26 grader ved fullt ladetrykk. Dette gir lavt forbruk og tillater høyere ladetrykk => høyere dreiemoment og høyere effekt. Jeg bruker derfor en slik.
    Sist endret av Batland; 12/06/13 kl 21:06

  8. #233
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Ja, skulle hatt en slik vacumklokke, men er ikke noe jeg har kommet over. Jeg vet at tenning er viktig, har lagt en god del kroner i det allerede. Men er klart vil jo ikke hjelpe for mye uten riktig fordeler.

    Har gått over tenning, plugger , reg.reim.. men kom på at jeg gøra med pakningssement får å få trykkboksen tett rundt flensen, mulig noen rester som har kommet inn i weberne. skal skjekke i morgen. også kompen da
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  9. #234
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Har skrudd ut weberne, og funnet feilen var en stoppeskrue til halsringen som hadde skrud seg ut. Halsringen hadde da snurret rundt, og blokkert all bensin. Glad det ikke var værre enn som så. Lagde en midlertidig stoppeskrue.

    Sist endret av Hissimann; 10/07/13 kl 21:45
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  10. #235
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Nå går 740 som den skal igjen, utrolig morro. Da pluggene var hvite, borret jeg fra 170 til 180 hovedyser, ble noe bedre. men får fortsatt litt lite bensin tror jeg, så borret til 190.

    Men collektoren ved manifolden, og turboen ble utrolig varmt. Lurer på om det er for lite eksoshus på turboen (?) Ar. 0,63 turbin. Mulig den fikk for lite bensin også, kjørte da på 180 hovedyser. Tenningen er også forhåpentligvis riktig ca. 8 grader på tomgang, og 26-28 grader på maks. Kjørte ikke spesielt hardt, kun pådrag. Ladet rundt 1,4 bar Gikk som satan! Hjulspinn i pådrag i 1,2 og 3, skal sies at det var litt våt asfalt.

    Har nå som sagt borret til 190 hoveddyser, håper dette hjelper noe. Byttet også til Kaldere plugger Ngk br7es. Så får følge med litt på vei til jobb i morgen!

    Sist endret av Hissimann; 13/06/13 kl 23:06
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  11. #236
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hissimann Vis post
    Har skrudd ut weberne, og funnet feilen var en stoppeskrue til halsringen som hadde skrud seg ut. Halsringen hadde da snurret rundt, og blokkert all bensin. Glad det ikke var værre enn som så. Lagde en midlertidig stoppeskrue.
    Flott at du slapp med skrekken.

  12. #237
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hissimann Vis post
    Nå går 740 som den skal igjen, utrolig morro. Da pluggene var hvite, borret jeg fra 170 til 180 hovedyser, ble noe bedre. men får fortsatt litt lite bensin tror jeg, så borret til 190.
    Morro ja! Det skal vi fort bli enig om. Bare vent til du har funnet riktige dyser, tenning og ladetrykk.

    Ser vi nærmere på dette så vet vi tre ting.
    1. Motoren fungerer godt på sug med 145 dyser.
    2. Du lader nå 1,4 BAR.
    3. 1,4 BAR ladetrykk øker effektpotensialet med 140%

    Når effektpotensialet er økt med 140 % så må fuelflowet økes tilsvarende. Dette tilsier at 225 dyser er det rette å forsøke her.
    Man skal egentlig alltid begynne med store dyser og så justere seg nedover for å unngå motorras pga deler som smelter, men når du ikke har en masse med dyser så blir det lettere å gå den livsfarlige veien med å dyse seg oppover.

    Med 1,4 BAR ladetrykk er potensialet ca. 312 hk og 460 Nm på ditt oppsett og nå begynner marginene å bli små og feiltuning straffes hardt.

    Men collektoren ved manifolden, og turboen ble utrolig varmt. Lurer på om det er for lite eksoshus på turboen (?) Ar. 0,63 turbin. Mulig den fikk for lite bensin også, kjørte da på 180 hovedyser. Tenningen er også forhåpentligvis riktig ca. 8 grader på tomgang, og 26-28 grader på maks. Kjørte ikke spesielt hardt, kun pådrag. Ladet rundt 1,4 bar Gikk som satan! Hjulspinn i pådrag i 1,2 og 3, skal sies at det var litt våt asfalt.
    Dette er indikasjon på at motoren får for lite bensin. Det er IKKE A/R0,63 som er problemet her.
    Min B23AT gikk i hjulspinn på 4.gear på vått så hvis ikke du gjør det samme så indikerer også dette at dysene er for små.
    Du mister effekt i massevis med å kjøre mager blanding på full gass. Hvis de som kjører bak deg aldri ser noe eksosrøyk på full gass, så tyder også dette på at du gir motoren for lite bensin.

    Her fra tilbakeblikk til den gode gamle turbotiden:
    http://www.youtube.com/watch?v=5vRDo4rchmc

    Hvis du gir gass fra lave turtall så blir det fort vamt og rødt fordi tenningen er minst 7 grader for lav her. Du burde virkelig hatt en stor vakumklokke.

    Har nå som sagt borret til 190 hoveddyser, håper dette hjelper noe. Byttet også til Kaldere plugger Ngk br7es. Så får følge med litt på vei til jobb i morgen!
    Du er på rett vei og BR7ES er også ett steg i riktig retning.
    Jeg liker å ha trygge og gode marginer og foretrekker derfor BCR8ES og 65 - 70 graders termostat.
    Sist endret av Batland; 14/06/13 kl 11:36

  13. #238
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hissimann Vis post
    Jeg vet at tenning er viktig, har lagt en god del kroner i det allerede. Men er klart vil jo ikke hjelpe for mye uten riktig fordeler.
    Når det gjelder tenningsanlegg så er det to forhold å skille mellom.
    1. Gnistkvalitet.
    2. Tenningskurve / tenningsmap.

    Du har lagt ut penger på pkt. 1 og har en styrke på gnisten som enhver mulitcoilnisse bare kan misunne. Dette er grunnen til at bilen din sjelden fusker til tross for de tidvis alt for fete og alt for magre blandinger man tester under innjustering.

    Du har imidlertid ikke brukt en kr. på det ultraviktige 3D tenningsmappet og kjører faktisk en 2D sugemotortenningskurve.
    Litt retardert, men..

  14. #239
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Ja, utolig glad det ikke var verre enn litt forgassertrøbbel!

    Okej, skal se på pluggene når jeg kommer hjem. Så evt.u dyse mer opp vis jeg ikke er fornøyd med pluggene. Tenningen virker faktisk utrolig fin, men er sikkert ikke optimal. Ikke no fusk, har heller ikke hatt en eneste tenningsbank mens jeg har holdt på.

    Har ny 8'er plugger liggenes hjemme, men blir så fryktelig tungstartet. Så vis jeg ikke skal ut på bane eller herje veldig lar jeg disse ligge tror jeg.

    Håper å kunne lade en god del mer enn 1,4 i fremtiden, så skal fortsette å prøve meg frem. Merker at motoren savner noe turtall, har en sperre på 6000 o/min. men har mye mer å gi etter dette tror jeg. Så skal få tak i noen sterkere ventilfjører.

    Kjørte jo som sagt til jobben i dag. Har en vei på 4 mil, så tok det pent nedover. tar det som regel pent i 3.gir grunnet m47. Men i dag tok bakdekkene tak under pådrag i tredje og kassa havarete. mulig jeg får tak i en M46 overdrive P girkasse Da blir det rocknroll.
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  15. #240
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Ser man det. Dette lover godt og må allerede nå beskrives som suksess selv om det fremdeles er betydelig mer å hente.

  16. #241
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Fikk inn en ny gikasse i går kveld, ble m47 igjen. Kjører nå på 1. bar, går veldig fint. selv om jeg merker stor forskjell fra 1,4 til 1 bar Har i den kassa her helt til jeg finner en m46P. Skal prøve å få laget en video så snart som mulig.

    Ble overasket over hvor billig den gikk, rundt 1,3 ved blandet kjøring. Tror faktisk jeg kan få den under literen på langskjøring.
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  17. #242
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Hehehe, det tror jeg på. Du vinner 230 ccm med praktisk motorvolum, ca. 19 Nm og ca. 13 hk hver gang du øker ladetrykket 0,1 bar.
    Du har altså mistet:
    1. Ca. 920 ccm med praktisk motorvoum. (5558 -> 4362 ccm.)
    2. Ca. 76 Nm. (456 -> 380 Nm.)
    3. 52 hk. (312 -> 260 hk.)

    Hvis man ikke har dritte seg ut med noen høykompvas som bensinen ikke takler, så gir økt ladetrykk en hensynsløs økning av motorens prestasjoner.

    Det er ignoranse og gammel overtro at forgassermotorer MÅ bruke mye bensin. Tør påstå at alle negative erfaringer er basert motorer med veike tenningsanlegg med dårlige tenningskurver og feiljustere forgassere.

    Med ett tenningsanlegg som gir kraftig gnist + lambda på 1,1 og 25 - 30 grader tenning mellom 2000 og 2500 o/min på cruise så er det ikke noe problem å komme under 1,0 L/mil på langkjøring.
    Sist endret av Batland; 15/06/13 kl 15:59

  18. #243

    Medlem siden
    12. mars 2013
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    794
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Bruk vanlig 15/40 motorolje på kassene så holder de bedre :-)

  19. #244
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Er vel ikke helt på de teoretiske tallene der ennå tror jeg.. Fortsatt noe som må gjøres med både tenning og justering/dyser. men motoren er veldig sprek nå, har ladet 1.bar i noen dager nå. Blitt brukt frem og tilbake til jobb, ca. 8 mil pr dag. Håper bare jeg skaffer meg en sterkere kasse så fort som mulig, har lyst til å lade litt mer Pluggene er litt sotet, men ikke mer enn at det kan kompanseres med ladetrykk, hehe

    Hva gjør at 10w40 vil få kassa til å holde lengre? smøreegenskaper? tykkelse? Kjører i allefall på ny girolje nå ^^
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  20. #245
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hissimann Vis post
    Er vel ikke helt på de teoretiske tallene der ennå tror jeg.. Fortsatt noe som må gjøres med både tenning og justering/dyser. men motoren er veldig sprek nå, har ladet 1.bar i noen dager nå. Blitt brukt frem og tilbake til jobb, ca. 8 mil pr dag. Håper bare jeg skaffer meg en sterkere kasse så fort som mulig, har lyst til å lade litt mer Pluggene er litt sotet, men ikke mer enn at det kan kompanseres med ladetrykk, hehe
    De nevnte tallene er potensialet og ikke påstått effekt, men jeg tipper at du er nærmere disse enn du tror. Tiden vil vise....

  21. #246
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Sant, jeg syntes det går meget bra får feriepenger iløpet av uka så får se om det blir ny kasse eller felger, hmm. Har også en liter med lakk som skal brukes på en skade jeg fikk ifjor, + lakkering av trykkrør og addon. Vindavisere vil også bli montert snart.
    Sist endret av Hissimann; 21/06/13 kl 12:45
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  22. #247
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Har nå kjøpt en 86 745 med 200000km på telleren, har stått stille i 10 år grunnet fallende interesse for å fikse bilen. Da projektet startet ble det satt inn en nyoverhalt fk motor med motronic,13c,940grenrør,grønne dyser, chip og 531 med vx3.
    Girkasse er en m46 typ P, den skulle vistnok også være overhalt men er noe usikker, virker dog veldig tight og fin, skal også være ny clutch i den.
    Var heldigvis hydauliske clutchpumper, så dette vil lett erstatte min nåværende wire Nye slissa skiver rundom og 100% strøkene 15" phoenix 100+ felger. Var også veldig overasket over å se at det var delskinn i bilen, var i veldig pen stand så det går over i min 740. Sitter også nye lesjeforsfjører og justerbare koni dempere. Er også mye elektronik, dvs Soltak, vare og justering i spel, ruter, bakluke ++

    Bilen er kjørbar og går faktisk ganske bra, Utrolig fornøyd med kjøpet!









    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  23. Takk R-israelsen takket for denne posten
  24. #248
    Registrerte brukere R-israelsen sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2010
    Sted
    Røyneberg
    Innlegg
    1.132
    Antall takk

    Standard

    Utrolig tøft

  25. #249
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Takk så mye

    Heisann
    lurte på om denne turboen ville være et greit valg? Precision 5431CEA
    http://qwt.no/produkt/precision_5431e_mfs

    Ser den har 54mm kompressorhjul og 57mm eksoshjul, 76 trim. (T31).
    Har mulig å få tak i en brukt, 5431CEA med t3, ar. 0.63 5bolt ut.


    Tenker mest på prestasjonene til 5431CEA kontra 5454E
    Er vel mye det samme om det er mfs eller cea?
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  26. #250
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    54/57 med A/R0,63 er en bra kombinasjon på oppsettet ditt.

    Kan ikke se at forskjellen på MFS og CEA er av praktisk betydning.

Side 10 av 11 FørstFørst ... 8 9 10 11 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •