Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: 2002 Volvo V70 D5 , feilmelding "Inget oljetryck, stanna motorn" ved oppstart 3-6sek. Noen som vet??

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2015
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard 2002 Volvo V70 D5 , feilmelding "Inget oljetryck, stanna motorn" ved oppstart 3-6sek. Noen som vet??

    Har en 2002 Volvo V70 D5 163hk som får feilmelding i displayet når jeg starter den på kald motor. Det står "Inget oljetryck, stanna motorn" i ca. 3-6 sekunder. Feil meldingen kommer kun opp ved oppstart og den kommer opp selv om det er foreksempel 2 plussgrader ute. Jeg hører en liten endring i "gangen" på motorn akkurat når feilmeldingen forsvinner.

    Jeg byttet olje(castrol edge 0w30) og filter(FRAM oljefilter), men det utgjor ingen forskjell. Ved første oppstart etter oljeskift kom feilmeldingen opp igjen.

    Jeg kjørte 2000km etter oljeskift så tok jeg ned bunnpanna. Motorn så ut som ny innvendig, det var ingen graks/sludge noen plasser foruten om i oljekjøleren. Oljekjøleren gjorde jeg helt rein. Jeg monterte deretter alt i sammen igjen og fylte på ny olje(Mobil1 5w30) og nytt filter(FRAM oljefilter). I tillegg byttet jeg oljetryckssensoren. I god tru om at det nå var iorden etter å ha stått på et varmt verksted i 5 timer kom feilmeldingen opp ved første oppstart.

    Jeg bynner nå å gå ganske tom får idèer, men jeg har fundert på om det kan være veivhusventilasjon. Hvordan kan jeg evt. feilsøke den?

    Til info så har jeg nå kjørt 6000km etter jeg tok ned bunnpanna og motorolja er enda brun og fin på peilepinnen, noe som tyder på at motorn min er veldig rein. Den har forøvrig gått 377 000km og jeg har feilsøkt bilen uten å få opp feilkode på oljetrykk.

    Om det er noen som har et forslag til hva det kan være så rop ut!

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. mai 2010
    VCCN medlemsnummer
    1823
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard

    Olje pumpe som begynner og bli slitt? Tettering mellom oljepumpe som ikke tetter helt? Oljefilter av dårlig kvalitet men det er heller usansynelig

  3. Takk jesperso takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2015
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Om oljepumpa bynner å bli slitt eller at det er tetteringene er gåen, er det da sannsynlig at det kun er dårlig oljetrykk ved oppstart? Jeg er ikke så veldig flink på akkorat dette feltet så jeg bare spørr. Takker får svar

  5. #4
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Jeg har samme på min V70 05 D5 - har fått meldinga to ganger på tre uker - men den blir borte etter 1 sekund, rekker omtrent ikke å se feilmeldinga.

    Lagres ingen feilkoder i bilen ellers, så vanskelig å feilsøke.
    Fin olje her også.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2015
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Min var også sånn sånn i starten. Feilmeldingen var så vidt oppe før den forsvant igjen, men så bynte den å komme oftere, og nå kommer den på vær oppstart så lenge motorn ikke har full driftstemperatur

  7. #6
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Jeg har samme på min V70 05 D5 - har fått meldinga to ganger på tre uker - men den blir borte etter 1 sekund, rekker omtrent ikke å se feilmeldinga.

    Lagres ingen feilkoder i bilen ellers, så vanskelig å feilsøke.
    Fin olje her også.
    Dette feilsøkes jo ganske enkelt ved å måle oljetrykket

  8. Takk Svirre takket for denne posten
  9. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2015
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Dette feilsøkes jo ganske enkelt ved å måle oljetrykket
    Ja, jeg har jo konstatert at oljetrykket er lavt helt til feilmeldingen forsvinner, men hvor ligger feilen er spørsmålet

  10. #8
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Er oljetrykket lavt så spørs det om man skulle målt klaringer i rammelager, rådelager og i oljepumpa kanskje.

    Hvor lavt er oljetrykket da?

  11. #9
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jesperso Vis post
    Ja, jeg har jo konstatert at oljetrykket er lavt helt til feilmeldingen forsvinner, men hvor ligger feilen er spørsmålet
    Det som er konstantert, er at sensoren måler for lavt oljetrykk. Hva som forårsaker det er det fremdeles ingen konklusjon på. Ville startet med å ta ut sensoren og rengjøre innløpet til sensoren i første omgang, og deretter prøvd en annen sensor om det ikke bedrer seg. Hvis det ikke hjelper, så er nok tiden for å måle oljetrykk med et eksternt apparat som kan måle direkte avlesning.
    Da kan man snakke om reellt, dårlig oljetrykk.

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  12. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2015
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Det som er konstantert, er at sensoren måler for lavt oljetrykk. Hva som forårsaker det er det fremdeles ingen konklusjon på. Ville startet med å ta ut sensoren og rengjøre innløpet til sensoren i første omgang, og deretter prøvd en annen sensor om det ikke bedrer seg. Hvis det ikke hjelper, så er nok tiden for å måle oljetrykk med et eksternt apparat som kan måle direkte avlesning.
    Da kan man snakke om reellt, dårlig oljetrykk.

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    Ja, helt riktig. Jeg har satt i ny sensor å kanalene er reine.
    Jeg hører når jeg starter at det er en litn vagging i motor helt til feilmelding forsvinner. Altså, det ER dårlig oljetrykk ved oppstart.
    Da handler det, som du sir, om å finne ut hva som forårsaker det.

  13. #11
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Jeg ville for moroskyld foretatt en innvendig motorrens først. Den flaska koster deg 3-400kr og tar ca. 1t å utføre med oljeskift (følge instruksjonene på det produktet du kjøper). Hvis det ikke bedrer seg, kan du nok se fra til et oljepumpebytte/overhaling

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  14. #12
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Har googlet litt og ser ut som fler sliter med dette.
    Flere teorier ute å går;

    -Sliten oljepumpe
    -Tette kanaler
    -Tett Veivhusventilasjon
    -Feil olje

    Kontrollera oljetryck med oljetrycksmätare, lita inte på oljetryckskontakten.

    Är oljetrycket dåligt, så är första att ta bort oljetråget, och kolla så oljesil ser bra ut, samt att vevstakslagrena klarat sig.
    Nja, efter lite googlande läste jag på utländska forum att filterhållaren saknar backventil så det är "normalt" att oljan rinner tillbaka efter en stund och även att det finns en viss tröghet i själva instrumentet så att oljetryckslampan ibland kan ta någon sekund extra på sig att slockna efter att oljetrycket kommit. Jag har därför lagt detta på is.

    Tips for å sjekke om veivhusvent er i orden eller ikke:

    Ett enkelt sätt att kolla vevhusventilationen är att ta ur oljestickan och sätta fast en ballong runt hålet, Det funkar med en liten plastpåse också. Om ballongen alt påsen blåses upp så har du igenkorkad vevhusventilation och om den sugs ihop så fungerar vevhusventilationen som den ska.

    Men med detta test kan du bara se om vevhusventilationen är ok men oljesilen kan vara igengeggad ändå samtidigt som vevhusventilationen fungerar,
    Igengeggad oljesil brukar vara ett följdfel till igensatt vevhusventilation därför kan det vara bra att kolla vevhusventens funktion.
    Samme greia her:

    http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=159157
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  15. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Skudd i blinde og skal ikke se vekk i fra det er feil. Men jeg mener og ha hørt at det er en ventil ved oljefilteret som skal hindre oljen i og renne til bake til bunnpannen i gjenn på D5, kan det eventuelt være denne som er dårlig så du må "fylle" filteret under vær kaldstart?
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  16. #14
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av René Fredriksen Vis post
    Skudd i blinde og skal ikke se vekk i fra det er feil. Men jeg mener og ha hørt at det er en ventil ved oljefilteret som skal hindre oljen i og renne til bake til bunnpannen i gjenn på D5, kan det eventuelt være denne som er dårlig så du må "fylle" filteret under vær kaldstart?
    Den er ikke der ifg. den infoen jeg har funnet.

    Les her:

    http://www.jagrullar.se/forum/viewto...?f=19&t=107332
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  17. #15
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Jeg veit at Hiace'n min er treg, men den viser oljelampa bare 3 sek. Det er noe som ikke er i orden når den lyser så lenge

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  18. #16
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Noen oppdatering her jesperso ?

    Jeg har fortsatt problemet, virker nesten som en forsinkelse på signalet fra oljetrykksgiveren..
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  19. #17
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    for å sjekke o-ringene på sugesilen er tette så peiler du oljen når motoren går.
    visst det er skum på peilepinnen så lekker o-ringene på sugesilen.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  20. #18
    Registrerte brukere JH480 sin avatar
    Medlem siden
    19. okt. 2011
    Sted
    Kjelsås Oslo / Rena
    Innlegg
    94
    Antall takk

    Standard

    Fylte du oljefilteret med olje før du skrudde det inn?
    Har glemt dette et par ganger på min (bensin) og da tar det laaang tid før oljelampa slukker.

    Enkleste er kanskje å sjekke at oljefilterlokket tetter skikkelig. (jeg bruker 2 O-ringer, en i sporet, og en helt nederst)
    1989 Volvo 480 Turbo Avregistert
    1996 Volvo 850 2,5 10v
    2001 Volvo V70XC 2,4t Bruksbil
    www.facebook.com/volvo480turbo

  21. #19
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Jeg har aldri fylt filteret med olje, og jeg har aldri fått oljelampe ved oppstart etter oljeskift.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  22. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Jeg har aldri fylt filteret med olje, og jeg har aldri fått oljelampe ved oppstart etter oljeskift.
    Det foreslår jeg at du begynner med :-)

    Noterer meg bruk av FRAM oljefilter, FRAM er egentlig ikke å anbefale da filteroverflaten er MYE mindre enn på f.eks Mann/Mahle/original filter.
    Kvaliteten på tilbakeslagsventilen kan muligens også stilles under tvil da resten av Fram filteret er dokumentert under pari.

    Mange gode råd ellers i denne tråden men jeg vil tillegge at et bytte til f.eks Mahle filter kan hjelpe.. ingen garantier :-)
    Sist endret av gswede; 28/02/16 kl 09:04
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

Lignende tråder

  1. V70 2.0T 01 mod. Inget oljetrykk, stanna motor
    By paravolv in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 23/03/14, 15:13
  2. S60 2002 - "Lokk" som sitter i dieseltanken ved påfylling
    By aarnes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 01/07/11, 06:06
  3. "Styling" grill 05--> Noen som vet om?
    By C.Erstad in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 05/02/11, 10:57
  4. noen som vet hvor "ID" nr på motor står?
    By julen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 30/10/10, 17:37

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •