Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Tett partikkelfilter på V50

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2016
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard Tett partikkelfilter på V50

    I romjula fikk jeg stopp på E6 med min 2007 modell V50 1,6 D og ble tauet til verksted på Hamar, som fant at EGR-ventil var defekt og byttet denne. Da jeg hentet bilen på verkstedet lyste motorlampa og bilen gikk i nødmodus (sperrer på 3000 rpm). De leste da ut at partikkelfilteret var tett, trolig som følge av defekt EGR-ventil, ifølge verkstedet. De anbefaler å oppsøke et Volvo-verksted ettersom de har best kompetanse og utstyr for dette. Det er jeg usikker på om jeg vil og har råd til. Sist jeg hadde bilen på service hos Bilia Follo (120.000 km) kostet det 27.000 kroner, inkludert bytte av partikkelfilter som skal gjøres ved den servicen. Er det noen andre verksteder som kan hjelpe med uten at jeg skal betale ei månedslønn for dette? Hva skal jeg gjøre?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Dem fleste verkstedene klarer og bytte et partikkelfilter , andre kunne også tatt den 120 tkm servicen du betalte 27 tkr for - volvo eller bilia er kun unike på diagnose der en trenger vida . Selv verksteder som svendsens eksos skifter partikkelfiltere så jeg på nett . Selvsagt også en mulighet til evnt fjerne partikkelfilteret - men vet ikke hvordan det er på 1.6 motorene så det må noen andre svare på eller et verksted , har selv 2,4 d5 og dem motorene har eget renseprogram for partikkelfilter og aldri noe prob med slike ting . Så hør med f.eks svendsens eksos - meca -eller hva det nå måtte være av verksteder der du bor -alle er uansett biligere en bilia -volvo .
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  3. #3
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Nå slår jo du alle merkeverkstedene under en kam, holter.

    Det er store variasjoner fra forhandler til forhandler basert på beliggenhet, kjede osv.

    Min erfaring er at Bilia ofte ligger litt over i pris sammenliknet med mange andre Volvoforhandlere.

    Pris på regreim og dieselpumpereim skifte hos Bilia var på 13200,-. Jensen og Scheele i Halden som også er Volvo merkeverksted skulle ha 6500,- for akkurat den samme jobben.

    Det er altså store variasjoner fra merkeverksted til merkeverksted. Synes ofte at Jensen og Scheele tar mindre betalt enn mange av de uavhengige verkstedene også.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2016
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar. Fortsatt litt i villrede, men det blir vel til at det blir Bilia. Litt rart at DPA er tett når det ble skiftet på forrige service, så det kan tyde på at det er noe mer/annet som ikke er som de skal, og som de er de nærmeste til å finne ut av. Har forhørt meg med to ulike Meca, men de sier at dette et det merkeverkstedet som kan. Har svendsens eksos utstyr og kompetanse til å finne feil?

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Hvor langt har bilen gått siden du skiftet dpf ? slik jeg tolker det har den gått mindre en til neste service på 140 tkm . Jeg ville da tatt bilen ditt dem byttet det for kan ikke være problemer med det etter så kort tid . Meca kan ta diagnose -men desverre er ikke utstyr andre verksteder har altid så nøyaktige i hva feil dem finner . For finner volvo feilen -kan du fint skifte delene andre steder . Det finnes dpf rens fra både tunap og qmi -men den skal nå helst brukes før filteret er tett . Svendsens eksos er nok best på eksos anlegg og diagnose av biler tror jeg ikke dem driver med . For min del bruker jeg egen vida -skriver ut diagnosen og leverer bilen der jeg får best pris eller fikser den selv . Så få bilia til og finne feilen -for er det feil på dpf bør dem vel fikse det gratis .
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  6. #6
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Har vært igjennom samme feilen på min V70, og der var trykkforskjellen ENORM. Leste ut forskjellene på 70g pr. *måleenhet Volvo bruker* på det gamle mitt (gått 385 000km ish) mot et som har gått 160 000km som hadde verdier på 0,14gr. Her var det forsøkt rens tidligere før jeg kjøpte bilen, uten hell. Forsøkte også å brenne av manuelt 3 ganger. Mitt hadde kollapset for å se det slik...

    Filteret kan byttes, og da må også sensoren nullstulles. Dette gjøres med
    VIDA
    , dog igjen en tur på et Volvo-verksted. Det anbefales å bruke orginale deler, og her kan du undersøke hva det koster å kjøpe via Ford framfor Volvo (samme komponent).
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

Lignende tråder

  1. Defekt partikkelfilter S40 1.6D
    By Rasp in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 4
    Siste post: 17/01/12, 10:20
  2. Hvem har partikkelfilter?
    By vikry in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 8
    Siste post: 16/10/11, 15:19
  3. V50 1,6d og partikkelfilter?
    By Trond v50 in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 0
    Siste post: 20/08/11, 22:32
  4. S60 2003 D5 partikkelfilter?
    By Stigern in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 12
    Siste post: 09/05/11, 22:19
  5. Fjerning av partikkelfilter, 1,6d
    By M.Engelsen in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 23/03/11, 19:01

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •