Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Spraylakkere stålfelger, er alkydlakk (oljebasert) slitesterk?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard Spraylakkere stålfelger, er alkydlakk (oljebasert) slitesterk?

    Jeg har et par stålfelger som det skal nye piggdekk på, og de er rustfrie så jeg vil lakke de for å bevare de og friske opp fargen. 14" vanlig volvofelg. Har slipt de matte.

    Noen som har prøvd sprayboks av merket Quick? På boksen står det at den gir "blank og hard overflate".
    Lakken bør jo helst tåle vann, støv og salt gjennom vinteren.

    Biltema har felglakk, men ikke sort blank som jeg ønsker å bruke. Jeg har prøvd Biltemas også, for noen år siden på noen andre felger, det var såvidt den klarte å trykke lakken ut gjennom dysa.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Vestlandet
    Innlegg
    991
    Antall takk

    Standard

    Hei ! jeg lakkerte noen 14'' stålfelger med quick sin felglakk ( farge sølv ) for sikkert 10 år siden - det ble veldig bra ! fin farge og virker som den var " slagfast "...nå ble disse felgene kun brukt 2 - 3 vintersesonger etter lakkering ( pga ville ikke bruke bilen mer på vinteren ) men kunne ikke se antydning til noe rust etc , jeg ga de vekk i 2013 og de så like fine ut da mener jeg å huske. Jeg husker jeg brukte quick sin grunning på spray før jeg la på felglakken.

    I ettertid har jeg bygget en B230FK maskin , etter litt forskning ble alle smådeler glassblåst og syregrunnet , og lakkert med quick sin sort silkematt . Blir fint og hardt , lakken " detter " ikke av om du er uheldig og mister en skrue på den lakkerte overflaten , slik som det blir om du bruker vanlig spraylakk du kjøper på lakksjapper , type acryl lakk på boks.

    Det jeg og har funnet ut er : Skal du overlakkere noe du har lakkert med quick lakk , må du bruke samme type lakk ( alkyd ) , bruker du acryl på alcyd koker det...bare så du vet det.

    Har og brukt felglakken til Gasolin.no ( Eastwood , amerikansk merke ) og den virker og bra , du finner den på nettsiden under spesiallakk.
    1988 245 Turbo - " Lungnvagnen "
    1996 945 Turbo - " Brukis "
    68' VW " Bubblan " , 52' Ford Customline
    X Bilar :1985/90 Volvo 245 " Skrotvagnen " , 1995 Volvo 960 - " Lyxvagnen " - saknas*

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Hallo! Takk for det. "Problemet" mitt er at jeg ønsker sort og blank, jeg så Quick felgspray i en malerforretning og spurte, men den fins ikke i andre farger. Jeg lurer på om jeg kan ta sjansen med "vanlig quick". Først grunning, så farge, og så klar blank over som ekstra lag å slite på.

    På motordelene brukte du "vanlig quick"? Har du siden tatt noen motorvask, brukt avfetting?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Vestlandet
    Innlegg
    991
    Antall takk

    Standard

    Du kan nok bruke " vanlig " quick lakk uten problem , virker uansett til å tåle mer enn andre merker...så planen du har virker helt fin

    En ting som kan være dritt med selve sprayboksene er at hvis du skal bruke den igjen for eksempel neste dag , så snur du boksen og renser dysa...virker som om lakken er for tykk og da begynner de alltid å spytte lakkdråper utover det du lakkerer... jeg pleier å kaste boksen etter bruk, hvis det er en liten " slump " igjen...greit å vite hehe :P

    Jeg brukte avfetting på de felgene jeg lakkerte med felglakk uten problem , brukte " selaclean " sin avfetting , syns den er best...har ikke brukt avfetting på noen av motordelene jeg lakkerte , dette mest pga. bilen blir lite brukt og det er nok med å kun dusje vann over med vannslangen og tørke motor / motorrom.
    1988 245 Turbo - " Lungnvagnen "
    1996 945 Turbo - " Brukis "
    68' VW " Bubblan " , 52' Ford Customline
    X Bilar :1985/90 Volvo 245 " Skrotvagnen " , 1995 Volvo 960 - " Lyxvagnen " - saknas*

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Hehe ja, jeg har og vært borti det, at når man skal tømme en boks lakk, spytter den bare på slutten. Da er det best å stoppe, om man ønsker jamnt og bra resultat. Takk for å dele dine erfaringer.

Lignende tråder

  1. 17 tom stålfelger
    By turb00le in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 8
    Siste post: 05/02/14, 03:37
  2. Svar: 2
    Siste post: 22/12/11, 14:36
  3. Bredda stålfelger / stålfelger med kant. hvor kan man få tak i?
    By Morten-st in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 10
    Siste post: 06/04/11, 15:53
  4. V70 stålfelger
    By Revell in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 18/01/11, 12:46

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •