Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Verdivurdering av bil (2002 d5 ifbm. forsikringsoppgjør)

  1. #1
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard Verdivurdering av bil (2002 d5 ifbm. forsikringsoppgjør)

    Jeg har vært uheldig og vært i grøfta med min 2002 V70, og skadene under bilen er så omfattende at den blir kondemnert.

    I den forbindelse ønsker jeg innspill fra dere om hva en slik bil egentlig er verdt. Takstmann hos gjensidige har sett på finn.no og kommet fram til en pris, som ifølge han selv er noe lavere enn hva "rødboka" sier.

    I tilbudet jeg har fått fra de har satt bilens markedsverdi til 50000kr inklusive reg. og årsavgift. Ifølge rødboka (jeg sjekket selv, på bruktbilpris.no) vil anslått verdi være rundt 60000-65000kr. Tar man gjennomsnittet av alle biler på finn.no med dieselmotor og automat i årene 2002 og 2003 ender man opp med en gjennomsnittspris på 56855kr og gjennomsnittlig kmstand på 295230 km (9 biler pr. 27.12.2015).

    Bilen det gjelder har gått 281824 km. Den ble eugodkjent 02.02.2015, og i den forbindelse ble tannstang, indre og yte endeledd og bærebruer fram byttet. I løpet av de to siste år er også følgende byttet: fjærbeinslager begge sider, støtdempere fram, bremseklosser og -skiver, intercooler (byttet til helalu som holder), olje på motor byttet (gjort regelmessig), automat flushet og b4 servolokket byttet til ny type (ca 250k km), egr blendet, alle glødeplugger, kjølevæske byttet, slange mellom massemåler og turbo, røret fra turbo og under motor,

    Dieselvarmer ble overhalt (ny innmat) tre dager før ulykken, og utskrift av feilkoder fra vida i samme anledning viste ingen "skumle" eller aktive feilkoder (sett bort ifra feilkode ifbm. bsr programvare).

    Vinterdekk er gode og har gått en sesong (225/45-17 på orestes felger), sommerdekkene bør byttes (17" Thor felger).

    Bilen har fått normalt vedlikehold og er i bruksstand uten skjemmende merker/striper (fargekode 427 - Graphite gray metallic). Innvendig er interiør helt og i normal bruksstand (søm i sittepute førersete har begynt å gå opp, samt et lite svimerke).

    Ut over normalt utstyr har bilen el.takluke, el.førerstol m/minne, el innfellbare speil med innstegsbelysning, dstc, dieselvarmer m/tidsur, varme i seter, "sportstoler" i sort skinn, telefon, avtagbart hengerfeste, baklukespoiler, 2sone klima for å nevne det viktigste.

    Ti dager før ulykken så bilen slik ut:


    Jeg har ingen nye presentable bilder (jeg hadde jo uansett ikke planer om å verken selge eller kjøre i grøfta), men her følger noen bilder som viser hvordan bilen ser ut:














    Av negative ting bør følgende nevnes:

    Solfilm på bakre ruter er av typen soyafilm, og bør byttes for at det skal se originalt ut
    liten lekasje ved drivaksel/girkasse høyre venstre side
    dysene tikker litt, bør kanskje overhales etterhvert (bilen bruker normalt med diesel og går som den skal)
    låsekasse venstre bakdør har ved to anledninger ikke fungert
    bare én nøkkel
    dårlige sommerdekk
    bsr 197hk/470nm programvare (eller kanskje dette er positivt?)


    Jeg er fullt klar over at disse bilene har falt mye i pris de siste to årene, men ønsker gjerne flere innspill på hva en slik bil er verdt.
    Sist endret av eab; 27/12/15 kl 12:52

  2. #2
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Jeg solgte akkurat min, som var "identisk" som din, men den var rød og hadde gått endel mer (365k km), og jeg fikk 42000,-
    Hvis du har blitt tilbudt 50000 så tror jeg nok ikke det er så galt.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  3. #3
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Jeg er forsåvidt fornøyd med 50, men etter mye styr fra gjensidige sin side har jeg mistet lysten på å være "snill kunde".

    Jeg så annonsen du hadde lagt ut her og tenkte egentlig å spørre deg hva sluttprisen ble, for jeg så du startet på 60.

  4. #4
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Jeg syntes det hørtes lite ut jeg da.
    Er det et alternativ å "kjøpe ut" bilen for en liten sum så kan det være gunstigere, feks at du får igjen 45k og får beholde bilen.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. mai 2010
    VCCN medlemsnummer
    1823
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard

    50000 er vell sånn ca det markede hadde gitt for den bilen. Å i dag går forsikringa etter finn.no

  6. #6
    Registrerte brukere Liland sin avatar
    Medlem siden
    02. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    443
    Antall takk

    Standard

    Hvis snittprisen på finn.no er 56k så er vel ikke 50k så langt unna reell salgspris siden man ofte pruter ved bilkjøp.

    Men ville jo prøvd å fått prisen opp, kan jo ikke tape noe på det.

    Sent fra min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
    VW Golf 1,4 ACT
    X: Volvo C70 -01
    X: MB 230 CE -89
    X: Volvo V70 -99
    X: Volvo 240 -86

  7. #7
    Registrerte brukere ole989 sin avatar
    Medlem siden
    02. april 2011
    Sted
    Ålesund
    VCCN medlemsnummer
    548
    Innlegg
    147
    Antall takk

    Standard

    V70ien min fikk skader for 35 000 og blei retta ut igjen. Påkjørselbakfra. 2001 2.4 140 hk. Det skjedde i fjor. Husker ikkje ka takst so var på bilen.... men e vel noe med skader på mer enn 1/3 del av verdi ofte blir kondemnert

    Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
    We ride together we die togheter Volvo 4 life

  8. #8
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    945'n fikk også skader for 35k. Ble påkjørt - ikke min skyld. Sa jeg ville ha kontantoppgjør = fikk igjen det reperasjonen kosta og fikk beholde bilen.
    Kosta ikke mange kronene å fikse selv...

    Men det er nok litt forskjell på om det er en annen part inne i bildet eller om det går rent på din egen forsikring.

Lignende tråder

  1. Verdivurdering, V70R AWD
    By Jimmen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 30/11/15, 18:27
  2. Automatisk parklys AV ifbm. bruk av tåkelys
    By kospaang in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 15
    Siste post: 17/03/15, 21:23
  3. Verdivurdering av -98 945 B230FK
    By jmosbakk in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 13/07/13, 18:00
  4. Verdivurdering 960 -95, synspunkter?
    By sekse in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 19/04/11, 19:34

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •