Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 46 av 46

Tråd: Hva er normal driftstemperatur på D5

  1. #26
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    jeg opplever min blåser lunk i viftene etter 4-5 km, så blir det gradevis varmere, etter 1 mil så har jeg en ganske bratt tunnel og først da blir det skikkelig varmt i bilen og etter den så har jeg samme varmen hele tiden om jeg står på tomgang. jeg har skrudd av auto funksjonen på parkerings varmeren.

    litt ot, dere som har montert defa lader, har gått til innkjøp selv, og ser at den originale fra volvo kobles jord under luft filter boksen, har dere gjort det ?
    og i henhold til manualen så skal man ikke koble lader direkte på batteriet pga strømsparings funksjonen til media anlegget.
    noen som har kjøpt inn 30730675 (22) front inntak i fangeren ? lurte på å gjøre dette men er litt uklart om kabelen følger med på dette nr. da den har nr 19 men den er ikke oppført på nett.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  2. #27
    Registrerte brukere GLTOslo sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Oslo, Ullevål. Opprinnelig fra Ørsta
    VCCN medlemsnummer
    702
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard

    Vet ikke helt om det svares på det du spør om, men jeg ville ha inntaket på høyre side og fikk lagt kabelen pent bak innerskjermen. Videre var tegningen fra defa grei. Vedlikeholdslading koblet jeg på kabelen til batteriet siden denne har batteriet foran. Hvorfor skal man ikke koble direkte på batteri stod det?

  3. #28
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Skal ikke koble (-) direkte på batteriet. Den skal kobles i jord på chassiet. Dette pga. biler med batteriovervåkning (giver på (-) for å overvåke strømforbruk og lading)
    (+) derimot skal selvfølgelig kobles på batteriet.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  4. Takk GLTOslo, Vatnehol takket for denne posten
  5. #29
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    Det stemmer nok, står en plass i manualen som ikke var helt lett å finne.
    var hos volvo å bestilte den 22 og 19, hadde litt nyere vida tegninger der enn den der.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  6. #30
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Har selv fundert på dette. Har en v70 med D5244T7 (126hk euro4), fwd og manuell. Jeg har fjernet funksjonen til at varmeren starter automatisk, så jeg må starte den manuelt med "direktestart" i
    DIM
    .

    Ved 4+ eller varmere klarer den å holde tempen, men jo lavere utetemp, jo fortere synker den. Har en aktiv kjørestil, men disse er ikke de varmeste motorene. Sammenliknet med den ganle v70'n jeg hadde med VAG-motoren, så er dette et kjøleaggregat til sammenligning. Men har varmeren der av den grunn for at motor skal bli varm, og den blir flittig brukt! Står ofte på en god stund før bilen startes.

    Skal bytte termostat uten at det kan bli noe bedre, så har ingen forventninger, bare et håp.

    Termostaten selges ikke separat, så hele huset m/sensor må kjøpes. Koster omlag 2000kr på Bilia.
    Har lest at du kan bruke løs termostat fra bensin 5'er, men om de er fysisk like store har jeg ingen referanser til.
    På min sitter den foran på passasjersiden, og ser ikke for meg å bruke mer tid enn 30 min på å bytte den.

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  7. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Du kan jo bytte termostat og håpe på at det hjelper -men får du ut en temp på 65 -78 grader når du kjører så er det etter hva bilia sier og meca verkstedet jeg var på normalt på disse motorene . Jeg har en D5244T4 motor med termostathus på fremsiden av motor på venstre side - kjøpte nytt og fikk det for litt over 800 kr ,kunne også delt huset og kjøpt løs termostat -men valgte komplett . Hjalp ingenting -får ikke noe høyere kjølevann temp -testet med vida i bilen både før og etter bytte - så min konklusjon er at bilia har helt rett i at sånn er disse motorene og var ikke noe annet på den 06 v70 med 131 hk jeg hadde heller . Men bilen er varm og blir det kaldere fungerer dieselvarmeren utmerket
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  8. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. jan. 2010
    Sted
    Stavsjø
    Innlegg
    872
    Antall takk

    Standard

    Angående batterilader:
    Gjelder dette med å koble minus til jord og pluss direkte til batteri på forrgie generasjon også?
    Bruker Ctek mxs 5amp vedlikeholdslader på min 2005 mod S80 D5, hurtigkobling fra ctek rett på batteri.
    Sist endret av Nero; 01/01/16 kl 00:51
    2005 Volvo S80 D5 Summum
    1995 Volvo 855 T-5R
    X Volvo V70 2.5T
    X Volvo 854 GL

  9. #33
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Nero Vis post
    Gjelder dette med å koble minus til jord og pluss direkte til batteri på forrgie generasjon også?
    Bruker Ctek mxs 5amp vedlikeholdslader på min 2005 mod S80 D5, hurtigkobling fra ctek rett på batteri.
    Nei, det er ikke batteriovervåkning på denne.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  10. Takk Nero takket for denne posten
  11. #34
    Registrerte brukere GLTOslo sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Oslo, Ullevål. Opprinnelig fra Ørsta
    VCCN medlemsnummer
    702
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard

    Har du 2010 modell og slit med varme i bilen, bytt termostat. Det er en svakhet på denne konstruksjonen. Termostat vrir seg i pakninga, eller forskyver seg


  12. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vatnehol Vis post
    jeg opplever min blåser lunk i viftene etter 4-5 km, så blir det gradevis varmere, etter 1 mil så har jeg en ganske bratt tunnel og først da blir det skikkelig varmt i bilen og etter den så har jeg samme varmen hele tiden om jeg står på tomgang. jeg har skrudd av auto funksjonen på parkerings varmeren.

    litt ot, dere som har montert defa lader, har gått til innkjøp selv, og ser at den originale fra volvo kobles jord under luft filter boksen, har dere gjort det ?
    og i henhold til manualen så skal man ikke koble lader direkte på batteriet pga strømsparings funksjonen til media anlegget.
    noen som har kjøpt inn 30730675 (22) front inntak i fangeren ? lurte på å gjøre dette men er litt uklart om kabelen følger med på dette nr. da den har nr 19 men den er ikke oppført på nett.
    Har en Defa vedlikeholds lader montert. Kan sjekke eksakt beskrivelse.
    Men, jeg fikk klar beskjed om at den skal kobles direkte til batteri. På pluss og minus. Skulle ikke bruke karosseri som jord/minus.
    Hadde en garanti sak ang laderen og snakket da lenge med han Per Arne på service avdeling på Nesbyen. Kan på det varmeste anbefale en slik lader hvis du har strøm tilgjengelig. Her hjemme er bilen alltid koblet til laderen
    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

  13. #36
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av orfaman68 Vis post
    Har en Defa vedlikeholds lader montert. Kan sjekke eksakt beskrivelse.
    Men, jeg fikk klar beskjed om at den skal kobles direkte til batteri. På pluss og minus. Skulle ikke bruke karosseri som jord/minus.
    Men så har ikke din bil batterisensor heller
    Men er bestandig å anbefale å bruke karosseri som minus, uansett om man har sensor eller ikke
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  14. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Men så har ikke din bil batterisensor heller
    Men er bestandig å anbefale å bruke karosseri som minus, uansett om man har sensor eller ikke
    Har nok ikke batterisensor jeg nei

    Men hadde vedlikeholdsladeren selv montert og brukte karrosseri som jord, slik jeg lærte det for mange år siden...
    Som sagt fikk jeg beskjed fra DEFA å koble laderen direkte til batteri. Di mente at den virker som den skal KUN når den kobles direkte.
    Hadde som sagt en garantisak og f ifm dette denne beskjed.
    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

  15. #38
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av orfaman68 Vis post
    Har nok ikke batterisensor jeg nei

    Men hadde vedlikeholdsladeren selv montert og brukte karrosseri som jord, slik jeg lærte det for mange år siden...
    Som sagt fikk jeg beskjed fra DEFA å koble laderen direkte til batteri. Di mente at den virker som den skal KUN når den kobles direkte.
    Hadde som sagt en garantisak og f ifm dette denne beskjed.
    Skulle gjerne likt å sett argumentasjonen for det fra DEFA.

    Men om de har en temperatursensor på (-) kabelen, så bør jo denne sitte i nærheten av batteriet.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  16. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. juni 2010
    Sted
    Kjerkenesvåg, Nord-Trondelag, Norway, Norway
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Om dere sliter med at det blir gradvis litt kjøligere luft i bilen så ble hvertfall min 09 V70 helt frisk etter å ha valgt alternativ 2 på klimainnstillingen i
    VIDA
    , murligvis total avsporing men :-)

    Sent fra min ALE-L21 via Tapatalk

  17. Takk Taggen takket for denne posten
  18. #40
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jack89 Vis post
    Om dere sliter med at det blir gradvis litt kjøligere luft i bilen så ble hvertfall min 09 V70 helt frisk etter å ha valgt alternativ 2 på klimainnstillingen i
    VIDA
    , murligvis total avsporing men :-)

    Sent fra min ALE-L21 via Tapatalk
    Og det vil bety?

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  19. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. juni 2010
    Sted
    Kjerkenesvåg, Nord-Trondelag, Norway, Norway
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    ja si det, edrer hvertfall noe slik at tempraturen i kupen holder seg, min "dabbet" av etter lengre turer med varm motor og jeg måtte etterhvert makse temp knappene for å få varmluft i bilen. Når dette ble endret til alternativ to inne i vida ble den grei igjen. Men det har vell ikke noe med driftstemp og gjøre, men det er verdt å prøve

    Sent fra min ALE-L21 via Tapatalk

  20. #42
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jack89 Vis post
    ja si det, edrer hvertfall noe slik at tempraturen i kupen holder seg, min "dabbet" av etter lengre turer med varm motor og jeg måtte etterhvert makse temp knappene for å få varmluft i bilen. Når dette ble endret til alternativ to inne i vida ble den grei igjen. Men det har vell ikke noe med driftstemp og gjøre, men det er verdt å prøve

    Sent fra min ALE-L21 via Tapatalk
    Da skal jeg sjekke det ved anledning. Har tilbakelagt 11t på to dager nå, og jeg må kjøre med varmeren på hele tiden har jeg finni ut, ellers ligger den på 50-60 grader uten i -8 i utetemp og langkjøring.

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  21. #43
    Registrerte brukere GLTOslo sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Oslo, Ullevål. Opprinnelig fra Ørsta
    VCCN medlemsnummer
    702
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Skulle gjerne likt å sett argumentasjonen for det fra DEFA.

    Men om de har en temperatursensor på (-) kabelen, så bør jo denne sitte i nærheten av batteriet.
    Sjekka koblingskjemaet til Defa. Det skal kobles til jordningspunkt, ikkje til batteriet slik det hevdes.

  22. #44
    Registrerte brukere GBXC sin avatar
    Medlem siden
    19. april 2015
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GLTOslo Vis post
    Har du 2010 modell og slit med varme i bilen, bytt termostat. Det er en svakhet på denne konstruksjonen. Termostat vrir seg i pakninga, eller forskyver seg

    Drar opp denne tråden. Kan noen gi en diy på skifte av denne termostaten (altså på 2010 modell) og evt delenr på den?
    Får nesten ikke varme i vogna uten tilleggsvarmeren, så må nok bytte termostat snart..
    XC 70 D5 awd 205hk 2010 modell

  23. #45
    Registrerte brukere GLTOslo sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Oslo, Ullevål. Opprinnelig fra Ørsta
    VCCN medlemsnummer
    702
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard

    For min del vart det verkstedjobb. Ein god del skruing då delen ligg inn mot torpedovegg. Kanskje andre kan svare

  24. #46
    Registrerte brukere GBXC sin avatar
    Medlem siden
    19. april 2015
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GLTOslo Vis post
    For min del vart det verkstedjobb. Ein god del skruing då delen ligg inn mot torpedovegg. Kanskje andre kan svare
    Forstår..

    Håper noen kan gi en beskrivelse på hvordan dette gjøres enklest mulig. Vært og handlet termostaten og o-ringer idag, ikke billig den der gitt.
    Takknemlig om noen som har skiftet denne kan gi noen tips!!
    XC 70 D5 awd 205hk 2010 modell

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. Normal motstand i karosseri?
    By Gullet in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 31/07/15, 12:54
  2. Volvo V40 2003 1.6 - Trøbbel med tomgang når motoren har driftstemperatur
    By tplassen in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 0
    Siste post: 24/12/14, 13:47
  3. Normal Bensinforbruk B230F?
    By sonnir in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 16/10/11, 20:21
  4. Dieselvarmer stopper når motoren får driftstemperatur
    By Tonny in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 17
    Siste post: 23/12/10, 22:31
  5. Er det nødvendig med dieselvarmar for motoren sin del? (Driftstemperatur/Slitasje)
    By thamule in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 30
    Siste post: 28/11/10, 13:23

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •