Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  16
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 100

Tråd: Ødelagt topp-pakning - XC70 -02 T3

  1. #1
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    397
    Antall takk

    Standard Ødelagt topp-pakning - XC70 -02 T3

    Hei

    Jeg har dessverre mest sannsynlig fått en vannlekkasje pga ødelagt topp-pakning. Bilen er en XC70 -02 med T3 motor, km 282000

    Det begynte med at jeg måtte etterfylle kjølevæske ganske ofte. Jeg hadde ingen synlige lekkasjer, så jeg begynte å frykte at det var pakningen, eller innvendig. Så gikk bilen på 4 sylindre når jeg startet den når den var kald, og dette begynte den med noen dager etterpå da den også hadde normal drifts temperatur. Hvis man ga på litt, så gikk den på alle sylindre etter ca 20-30 sek. Hadde håpet at dette kunne vært en coil, feiltenningen altså, men nådestøtet fikk jeg i går etter å vært inne og handlet litt. Bilen stod i en liten dump, så jeg måtte gi på endel for å komme i gang. Masse hvit røyk kom da ut eksosrøret bak bilen, og gikk på 4 sylindre. Etter forannevnte sekunder, så gikk bilen på alle sylindre igjen. I dag så skrudde jeg ut pluggene og alle så bra ut, bortsett i fra plugg nr 4. Den så ut som om den hadde dårlig forbrenning. Fikk lånt meg et inspeksjons-kamera, og tittet ned i sylindrene gjennom hullet til tennpluggene. Toppen av stempel i sylinder 4 ser da fuktig ut. Vann?

    Jeg hadde planer om å kjøre innom et verksted i morgen for å se om det er eksos i kjølevannet, CO, men er usikker på om jeg vil kjøre noe mer med den i den stillstanden den er i nå.

    Så har jeg noen dumme spørsmål.

    1 -Hva gjør at topp-pakning brått ryker? Er det så enkelt som "shit happens" når bilen har gått så langt?
    2 -Jeg fikk lest av feilkoder for en tid tilbake pga fusking, som viste seg å være bensin-dyse til syl 2, og da stod det at turbotrykket er for høyt. Kan det være årsaken?
    3 -Hvor mye koster det ca å bytte dette på verksted? Skal man hente pris fra et uavhengig verksted, og så ta det med seg til Volvo?
    4 -Min mekke erfaring med motorer, er hovedsakelig biler i fra 70-80 tallet. Grunnforståelsen er der, men ser i Haynes at men trenger litt spesial verktøy som kanskje gjør det litt kinkig å ta det selv.
    Sist endret av Larssin; 29/11/15 kl 17:05 Begrunnelse: Gjort om tekst

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. mai 2010
    VCCN medlemsnummer
    1823
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard

    Helt kurant og gjøre jobben. Tar bare litt tid. Lønner seg og få overhalt toppen når den først er av. Trykk teste. Skifte tettinger. Slipe ventiler osv.

  3. Takk Larssin takket for denne posten
  4. #3
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    397
    Antall takk

    Standard

    Hei
    Da har jeg fått innhentet to pristilbud. Det ene er i fra Volvo lokalt til 27500,- og det andre er i fra et uavhengig verksted til 19300,-

  5. #4

    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    VCCN medlemsnummer
    346
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Er det kun å bytte pakning?
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

  6. #5
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    397
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ola normann Vis post
    Er det kun å bytte pakning?
    Hei
    Dette er arbeidstimer og deler for å bytte topp-pakning. På Volvo blir det ca 8500,- i deler og ca 19000,- arbeidslønn. De har sier at det tar ca 14 timer å bytte

  7. #6
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    14t hørtes ikke urealistisk ut, men jeg ville anbefalt å ta en trykktest av toppen før du bytter toppakning. Har selv gått på den blemma ved å overhale en topp, uten forbedring.

    Hvis du er interessert i å gjøre det selv, så kan du belage deg på en helgejobb + evt. tiden det tar å sjekke opp trykktest av topp. Prisen kan havne helt nede i 2-3000kr om du gjør det selv, men kommer an på hvor mye du ønsker å gjøre.
    Ang. det uavhengige verkstedet, så ville jeg sjekket opp det. Hvis det er kompetente fagfolk der, så ville jeg gått for de i stedet. Er tross alt nesten 10 000kr i forskjell. Hvem som gjør det er helt irrilevant, da det kommer an på erfaringen på mekanikeren.

    Hvis du bytter selv, så trenger du forsåvidt ikke noe spesialverktøy. Låsing av kammer er noe jeg personlig aldri har gjort. Kun merket opp hvor de skal stå når du plasserer reima tilbake, og aldri bydd på problemer. Riktignok gjort det noen ganger, så er lett for den som kan det.
    Forskjellen på denne motoren og dine 70-, 80-tallserfaring er bare at det er flere komponenter og flere ledninger på. Motoren er i prinsipp det samme, bare at den er nedgrodd i sensorer.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  8. #7
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Hvilken Volvoforhandler har du hørt hos?
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  9. #8
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    397
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Hvilken Volvoforhandler har du hørt hos?
    Hei
    Det var en Volvo forhandler i Østfold, Sarpsborg

  10. #9
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Larssin Vis post
    Hei
    Det var en Volvo forhandler i Østfold, Sarpsborg
    Hør med flere, bla. Jensen og Scheele i Halden. Melder du deg inn i klubben får du også bra rabatt på delene.

    Bytte av regreim om dieselpumpereim kostet 13200,- hos Bilia på Økern, og Jensen og Scheele skulle ha 6500,- for akkurat den samme jobben! Snakk om forskjell på to merkeverksteder!
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  11. #10
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    397
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Hør med flere, bla. Jensen og Scheele i Halden. Melder du deg inn i klubben får du også bra rabatt på delene.

    Bytte av regreim om dieselpumpereim kostet 13200,- hos Bilia på Økern, og Jensen og Scheele skulle ha 6500,- for akkurat den samme jobben! Snakk om forskjell på to merkeverksteder!
    Jeg venter på tilbud i fra dem.

  12. #11
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    397
    Antall takk

    Standard

    Da har tilbudet i fra Jensen og Scheele i Halden kommet på mail. De har noe som heter "Nice price Volvo" for Volvoer som er 7 år eller eldre. Det betyr at de gir 20 % på deler og arbeid.

    Da havner vi på ca 23500,- Men her så tror jeg det mulig å hente litt til, fordi det ser ut som om de har ført opp motorolje m/filter 2 ganger.

    Differansen mellom uavhengig verksted og merke verksted, begynner å bli relativ liten, så det frister mer å ta det på merkeverksted. Hvis jeg velger å sette det bort. Merkeverkstedene har også mange flere nye skruer, filter og tetttings-ringer osv på pristilbudet, så det føles tryggere. Her kan jeg bli lurt selvsagt, at det ikke er nødvendig å bytte alt dette, men det føles riktig.

  13. #12
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    397
    Antall takk

    Standard

    En annen ting jeg har tenkt på er om det lønner seg å bytte registerreim og vannpumpe når man først må gjøre en så stor reparasjon. Det er ca 36000 km igjen og det er 7 år siden i februar den ble byttet. I mitt hode så må/bør en sånn jobb bli endel rimeligere hvis man gjør det nå, enn å vente til en ordinær bytte. Er det andre ting man bør passe på?

  14. #13
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Burde vel ikke bli noe dyrere når toppakningsbytte først skal gjøres nei! Samme jobben å ha på igjen gammel som ny, så burde vel bli kun kostnad for reim og strammehjul ekstra

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  15. #14
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Bytt like greit først som sist. 7 år begynner å bli gammelt i seg selv.

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  16. #15
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Ville være idioti å ikke bytte reima i samme slengen
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  17. #16
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    397
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Bytt like greit først som sist. 7 år begynner å bli gammelt i seg selv.

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    Det er sant

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Ville være idioti å ikke bytte reima i samme slengen
    Idioti skal jeg prøve å unngå

    De skulle ha 4200,- i tillegg for å bytte regreim med vannpumpe og multireim". Pga vannpumpe, så gikk det med 1 times jobb ekstra.

  18. #17
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Larssin Vis post
    Det er sant



    Idioti skal jeg prøve å unngå

    De skulle ha 4200,- i tillegg for å bytte regreim med vannpumpe og multireim". Pga vannpumpe, så gikk det med 1 times jobb ekstra.
    Er litt jobb med det ja, og delene er jo ikke akkurat gratis det heller. På min kostet regreimsettet 2802,-.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  19. #18
    RuZleBiFf
    Gjest

    Standard

    Problemet er at en toppakning "ikke skal" ryke, så hvis den har gjort det er det sannsynligvis en grunn. Veldig ofte er grunnen at toppen er blitt bittelitt skeiv. Hvis den er det, tar det ikke mange mila før den nye pakningen også er ødelagt. Derfor er det VELDIG dumt å ikke plane toppen når den først er av.

    Som mange her sier, dette er ikke veldig vanskelig jobb, men du må beregne å være uten bil i noen dager mens toppen er borte.
    Tømme vann, ta av slanger og ledninger, klippe reg.reima, skru av toppdeksel, skru av topp. Men hvis du aldri skrur bil skjønner jeg at du setter det bort.

  20. #19
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av RuZleBiFf Vis post
    Problemet er at en toppakning "ikke skal" ryke, så hvis den har gjort det er det sannsynligvis en grunn. Veldig ofte er grunnen at toppen er blitt bittelitt skeiv. Hvis den er det, tar det ikke mange mila før den nye pakningen også er ødelagt. Derfor er det VELDIG dumt å ikke plane toppen når den først er av.

    Som mange her sier, dette er ikke veldig vanskelig jobb, men du må beregne å være uten bil i noen dager mens toppen er borte.
    Tømme vann, ta av slanger og ledninger, klippe reg.reima, skru av toppdeksel, skru av topp. Men hvis du aldri skrur bil skjønner jeg at du setter det bort.
    Er jo bare å måle toppen, så ser man jo fort om den er skjeiv eller ikke. Dette vet jo merkeverkstedene.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  21. #20
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    397
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av RuZleBiFf Vis post
    Problemet er at en toppakning "ikke skal" ryke, så hvis den har gjort det er det sannsynligvis en grunn. Veldig ofte er grunnen at toppen er blitt bittelitt skeiv. Hvis den er det, tar det ikke mange mila før den nye pakningen også er ødelagt. Derfor er det VELDIG dumt å ikke plane toppen når den først er av.

    Som mange her sier, dette er ikke veldig vanskelig jobb, men du må beregne å være uten bil i noen dager mens toppen er borte.
    Tømme vann, ta av slanger og ledninger, klippe reg.reima, skru av toppdeksel, skru av topp. Men hvis du aldri skrur bil skjønner jeg at du setter det bort.
    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Er jo bare å måle toppen, så ser man jo fort om den er skjeiv eller ikke. Dette vet jo merkeverkstedene.
    Er fast bestemt på at toppen skal på et motorverksted for kontroll, uavhengig om jeg gjør selv eller ikke. Å være uten bil noen dager ikke problem.

  22. #21
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.576
    Antall takk

    Standard

    Er det en 2,4T ,bensin? I så tilfelle bør man gjerne plukke toppen først for å se om det er verdt jobben..

    Min hadde et ørlite spor øverst på sylinderen der tæring gjorde av kjølevannet kom inn under pakningen.. Dermed ble det en 2,3 T5 i den bilen istedet..
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  23. #22
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    397
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Børge Vikebø Vis post
    Er det en 2,4T ,bensin? I så tilfelle bør man gjerne plukke toppen først for å se om det er verdt jobben..

    Min hadde et ørlite spor øverst på sylinderen der tæring gjorde av kjølevannet kom inn under pakningen.. Dermed ble det en 2,3 T5 i den bilen istedet..
    Det er en 2,4 bensin ja. Husker du ved hvilken sylinder eller hvor det var tæring? Jeg tror det er rundt syl 4 et sted på min.

  24. #23
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.576
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Larssin Vis post
    Det er en 2,4 bensin ja. Husker du ved hvilken sylinder eller hvor det var tæring? Jeg tror det er rundt syl 4 et sted på min.
    Sylinder nr 2. Skal se om jeg kan finne et par bilder som viser dette.
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  25. #24
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.576
    Antall takk

    Standard




    Sent from my aiFåon using Tapatalk
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  26. Takk Larssin takket for denne posten
  27. #25
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Som nevnt så er det helt uavhengig åssen verksted en slik jobb blir gjort på, men sannsynligheten for at de på et merkeverksted har byttet topp på en Volvo før, er stor.
    Riktig nok kommer det veldig an på vedkommende som bytter toppakningen. Noen bytter bare uten å gjøre noe mer (har sett de som ikke engang sliper bort gamle pakningsrester), også har du de som faktisk gjør det skikkelig. Hadde jeg satt bort en slik jobb, hadde jeg innvolvert med litt i prosessen, men du skal jo heller ikke være den kunden som de vil huske i 40 år fremover

    Høvle toppen hvis blikka ser tilsynelatende bra ut, samt få trykktesta den. Det er noen ekstra kroner, men bedre å finne ut av det før arbeidet ferdigstilles.

    Og gjør du det selv, så IKKE klipp reg.reima. Det er fy-fy!
    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Er jo bare å måle toppen, så ser man jo fort om den er skjeiv eller ikke. Dette vet jo merkeverkstedene.
    Ikke nødvendigvis. Er delebyttepersjonell som stort sett er på gulvet i dag, ikke mekanikere dessverre.

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  28. Takk Larssin takket for denne posten
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Bytte Topp pakning
    By gunnvald in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 18/09/11, 17:40
  2. Pakning til topp
    By Riff in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 25/04/11, 10:04
  3. Svar: 5
    Siste post: 22/01/11, 02:45
  4. topp pakning
    By JoakimD in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 04/05/10, 15:48

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •