Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: 940 med ujevn tomgang og masse feilkoder

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2014
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard 940 med ujevn tomgang og masse feilkoder

    Kort fortalt, har vært innom 4 verksteder som ikke finner feilen. Startet med feilkode 1-1-3, men nå sitter jeg med 2-3-2 (i hull 2) og 2-2-4 i hull 6.
    Bilen er en 940, 1992 modell med B230FD. Hva som er relativt nytt/byttet: Dynamo, reimer, batteri, fordelerlokk, rotor, tennplugger, tennledninger, lambdasonde ved kat, LMM, innsugspakning, bensinfilter, tomgangsregulator, tempsensor, oljefelle. Orginaldeler alt sammen. Har sjekket for falskluft.

    Lambdasonden ved katalysatoren ble skadet under bytte av eksosanlegg. Fikk lys i dash og bilen ble levert verksted. De skiftet lambdasonde samt bensinfilter. (Disse fikk også beskjed om å gå over hele bilen for å lete etter feil, ingenting funnet)
    På hjemturen kommer lyset i dash tilbake og bilen lugger litt når jeg gir gass. Får feilkode 1-1-3 (Short-term fuel trim. Faulty control. Fuel trim (lambda control) too lean or rich.). Renser spjeldhus, prøver 3 forskjellige LMM, sjekker for falskluft og ledningsbrudd. Tomgangen ligger plutselig veldig høyt (2000 og oppover), og motoren "bykser" og vibrerer ganske brutalt. Problemene er verst når motoren er varm. Prøvekjører bilen og trenger ikke lenger å gi gass, den "drar" seg selv som om jeg skulle hatt cruisecontrol. Skal det foressten være to stk lambdasonder? Virker som jeg har en ved kat og en nær oljefilteret.

    Leverer den til et annet verksted, de sjekker for vakumlekkasje, bytter tomgangsregulator, tempsensor, renser spjeldhus men finner ellers ingenting feil. Bilen er kjørbar helt til jeg kommer hjem. Tomgangen ligger lavere, men fortsatt ustabilt. Denne gangen er motoren mest trøblete når den er kald. Dagen etter starter jeg bilen, den sliter veldig på tomgang og dør så snart jeg gir litt gass. Har nå feilkode 2-3-2 og 2-2-4. Sistenevnte 2-2-4, er dette tempsensoren de bytta montro? Mister litt troen til verksteder når ingen klarer finne problemet. Noen kloke huer her som har forslag? Jeg tenker neste steg blir å bytte ut releer og bensinpumper, eventuelt gå over aaalt som har blitt byttet atter en gang. Men min bilkunnskap er ikke all verdens :P

  2. #2
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Det er to tempsensorer, en til motorstyringen og en til instrumentet (sitter nesten ved siden av hverandre under innsuget). Problemet du beskriver kan tyde på at det er tempsensoren til motorstyringen som må byttes.

  3. #3
    volvo245gl sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    370
    Innlegg
    834
    Antall takk

    Standard

    Og hjelper ikke det, så prøv svinghjulsensoren som sitter bak på blokken.
    Hadde lignende problem en gang, og da var det ledningsbrudd i svinghjulsensoren.
    (riktignok med 240 med B230F, men er samme motor uten ERG)
    Volvo V50 10, Volvo C30 07, Volvo 945 gl 94 (Volvo V50 11 Delebil)
    (hugget 244dl 77, 245gl 81, 245gl 83, 245gl 86, 364gl 86, 245 gle 86, 245 gl 89, 854 gl 94) : (solgt 364gle 89, 744gl 86, 945 gl 95, 245 gl 92)

    Have safe sex, make love in a VOLVO!
    Det sies at lykke ikke kan kjøpes for penger, men de har ikke kjøpt VOLVO!

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2014
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Har gått over det som er nevnt, og problemene er der fremdeles. Merker dog noen tilleggsproblemer nå. Lukter ganske stramt av eksosen, brent plast/gummi/olje muligens. Lukten er der konstant. Virker ikke som den bruker noe særlig olje eller vann.

  5. #5
    Registrerte brukere Kuzkuz sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2013
    Sted
    Åndalsnes
    VCCN medlemsnummer
    1297
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Vet ikke om dette kan være til noe hjelp, men jeg hadde et noe lignendes problem på b230f motoren min.
    Den brukte på det meste 3 liter på mila, det lukta fælt av eksosen, og den sleit veldig på tomgang.
    hadde den på verksted 2 ganger, og fikk dem til å gå over hele bilen etter feil, men ingen fant noe.
    Det viste seg til sist å være hjernen som var problemet, så om du kjenner noen som har en hjerne du kan prøve, så kan det være verdt forsøket
    Hadde også samme feilkode som deg, 1-1-3 (Short-term fuel trim. Faulty control. Fuel trim (lambda control) too lean or rich
    Sist endret av Kuzkuz; 09/04/16 kl 18:35

Lignende tråder

  1. 850 2.0 t5, ujevn tomgang +++
    By 850SlEEPER in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 18
    Siste post: 27/01/14, 00:21
  2. Ujevn tomgang ++ på -95 960
    By Lars'ern in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 15/07/11, 23:37
  3. Ujevn tomgang
    By neris in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 04/11/10, 22:23
  4. Ujevn tomgang
    By Maskin in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 21/07/10, 19:57
  5. Ujevn tomgang 940
    By Røber'n in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 18/03/10, 19:00

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •