Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: v50 2.0D tungstartet når kald

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2015
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard v50 2.0D tungstartet når kald

    Hei, dette er min første post på dette forumet da jeg er relativt ny Volvo eier!

    Det jeg sliter med er at bilen ofte er tungstartet når den har stått en stund(over natten eller lengre). Må kjinne ganske lenge før motoren plutselig starter og går helt fint. Kommer da litt hvit røyk hvis jeg har måttet kjinne en stund. Problemet oppstår på temperaturer mellom -4 og +10 som oftest(har ikke hatt det kaldere).

    Glødepluggene blir jo ikke brukt før det er -2 så disse tror jeg at jeg kan se bort i fra. Dieselfilter er byttet i sommer. 2004 modell, har altså ikke partikkelfilter eller dobbelt gasspjeld.

    Er det noen som vet råd?

  2. #2
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Hvor mye har bilen gådd?

    Glødepluggene brukes helt fra +10 og nedover, med varierende tid innkoblet... Og er de gåen så får du startproblemer. Så begynn der
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Bruker du ikke gløding før - 2 blir den nok tungstartet , så prøv med gløding -starter den lett da er det ingen feil ,om ikke så bytt glødeplugger - koster heller ikke mye .
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2015
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    172000 km

    Står i instruksjonsboken at den ikke gløder før det er -2 grader.
    Ser jo i instrumentet at glødelamba bare blinker før jeg starter hvis det ikke er kaldere enn -2.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2015
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Har nå målt litt og funnet ut at gløderelè fungerer og at glødepluggene er i god stand. Utelukker dermed glødesystemet.

    Noen som har vært borti lekkasje på injektor på disse motorene?

    Ser for meg at det kan være årsak til treg starting, må kjinne lenge for å bygge opp trykk på nytt i common-rail systemet.
    Sist endret av glue; 16/11/15 kl 12:09

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2015
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Har nå kjørt en såkalt injector leak test og funnet ut at alle dysene avgir lik mengde returdiesel, noe som indikerer at også dysene er i god stand.

    Noen som har vært borti luft i drivstoffsystemet?

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. feb. 2015
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Min 2004 var tungstartet og hadde luftbobler i de gjennomsiktige slangene fra dieselfilteret. Volvo byttet dieselfilter og demonterte og smørte alle koblinger fra tank til motor (samtidig som de byttet en gåen dyse).
    Den var tungstartet også etter dette, men bytta startmotor - og har vært helt fin etter det.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2015
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar.

    Har faktisk sett flere som har slitt med tungstartet v50 pga dårlig startmotor. Mine tidligere erfaringer er at enten går starter rundt eller så er den død, men er vel mulig at startmotoren bare mangler kraft. Har prøvd med startkabler for å forsikre at startmotor får nok strøm.

    Jeg synes min drar litt sakte rundt i forhold til andre biler, men den starter relativt kjapt når motor er varm. Var din bare tungstartet når motor var kald?
    Sist endret av glue; 18/11/15 kl 13:01

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2015
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Her er video av kaldstart. Drar starter rundt med den hastigheten den skal ha?

    https://youtu.be/k9FUaFs0o4c

  10. #10
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Det gikk ikke kjempefort akkurat, og ser at instrumentet blinker til under kjinning, noe som jeg vil mene relateres til lav spenning. Er batteriet av eldre årgang? Hvordan er det med ladinga? Sjekk for dårlig kontakt på batteripoler, jordpunkter og koblinger inn på starter. Evt sjekk jording til motor.

    S5
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2015
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Takker for tips

    Batteriet er sannsynligvis like gammelt som bilen, men har testet med startkabler fra annen bil med godt batteri, men var ingen forbedring.
    Ladinga er kontrollert og holder riktig spenning. Batteripoler er rene og har god kontakt.
    Skal få sjekket jording for motor og koblinger inn på starter. Samt obd kontroll av live-data for å kontrollere at kjølevanntemp og common rail trykk har riktige verdier.

  12. #12
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Selv om du har forsøkt med startkabler, så trenger ikke det nødvendigvis å hjelpe bestandig om batteriet er dårlig nok. Indre motstanden i batteriet blir å stort at startkabler ikke hjelper.
    Om batteriet er 11 år gammelt så ville jeg ha begynt der å byttet det. På kaldstart med diesel, så er det viktig med friskt batteri.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2015
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Selv om du har forsøkt med startkabler, så trenger ikke det nødvendigvis å hjelpe bestandig om batteriet er dårlig nok. Indre motstanden i batteriet blir å stort at startkabler ikke hjelper.
    Om batteriet er 11 år gammelt så ville jeg ha begynt der å byttet det. På kaldstart med diesel, så er det viktig med friskt batteri.
    Tusen takk! Nå er nytt batteri i bilen og startmotor drar rundt mye fortere. Det gjørat bilen starter med en gang selv om den har stått lenge.
    Sist endret av glue; 06/12/15 kl 17:17

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2015
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Det var da ja, nå som det har blitt kaldere er det svært vanskelig å få start på bilen. Vet at 1 glødeplugg er gåen, har det ekstremt stor innvirkning? Må kjinne lenge mens den hoster litt i lamme. Prøver gjerne å starte flere ganger før den klarer å gå av seg selv, men da rister den og høres ufin ut.
    Er det denne ene glødepluggen som lager trøbbel? dette er ved -10 og kaldere.

  15. #15
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Den ene glødepluggen kan fint lage det problemet ja. Med en sylinder som ikke får fyr, så blir det. Jo tungt å dra i gang de andre, spesielt på en dieselbil med mye trykk
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

Lignende tråder

  1. v70 2006 126hp tungstartet kald og varm
    By helge77 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 08/04/15, 20:30
  2. Tungstartet på kald motor 940 Hjelp*
    By stian2k in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 17/07/14, 22:49
  3. V50 tungstartet ved kald motor.
    By gokart8 in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 6
    Siste post: 04/12/11, 15:58
  4. Tungstartet når kald, B230F
    By Frigstad Racing in forum Motor og gir
    Svar: 5
    Siste post: 09/10/11, 13:33
  5. Tungstartet når den er kald, b230fk
    By Testdriver in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 17/01/11, 20:58

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •