Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 45

Tråd: MLS pakkning til 16v bygge

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard MLS pakkning til 16v bygge

    Er litt redd for å dreie formye på de orginale ET (230) stemplene. blir første gang jeg skal mappe noe når denne motoren skal gå og man kan jo ikke regne med at alt går perfekt når jeg har fått blod på tann og skal prøve.

    Så jeg lurte på om jeg kanskje skulle gå for litt tykkere pakkninger isteden? (skal jo dreie ned stemplene litt også. men jo mindre jo bedre)

    Noen som har erfaring med MLS pakninger? vanligvis bruker man 0.6 -0.7mm. men hva hvis man gikk på med 3x1mm plåt isteden?

    når man bruker 0.5-0.6 så er det jo lettere å få det tett fordi matrialet gir etter å tetter (dere skjønner hva jeg mener?). men det vil kanskje ikke 3x1 mm gjøre?

    Hvorfor jeg vurderer dette isteden for custom stempler? prisen og faren ved ras...
    MLS pakkning lager jeg på noen få minutter. customstempler må jeg bestille. vente på . betalefor.. og innen den tid så har jeg sikkert funnet på noe annet!


    kobber er ikkeno alternativ. det er for gammeldags og gir ofte problemer :P
    Sist endret av TeamBørnOut; 05/02/10 kl 16:28
    One Ring to rule them all

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    tja, kan kanskje bli vrient og få tett med 3x1, men bedre enn kobber er jeg sikker på at det er ja.
    Må du ikke perforere en kant i plåten for og få den til og skvises?
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  3. #3
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Veit ikke om det er relevant, men ifølge Vadis så legger Volvo dobbelt opp med standard toppakninger i land hvor det er vanskelig å få tak i bensin i god kvalitet for å senke kompresjonen.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jonass Vis post
    tja, kan kanskje bli vrient og få tett med 3x1, men bedre enn kobber er jeg sikker på at det er ja.
    Må du ikke perforere en kant i plåten for og få den til og skvises?
    Ikke de jeg har sett? kun vært rustfritt med litt rosa locktite i mellom.
    One Ring to rule them all

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Veit ikke om det er relevant, men ifølge Vadis så legger Volvo dobbelt opp med standard toppakninger i land hvor det er vanskelig å få tak i bensin i god kvalitet for å senke kompresjonen.
    Ja, men 2stk orginalpakkninger, MS og ADHD hørtes ut som noe som kan koste meg maaaange toppbolter og pakkninger

    Sitter å ser på pyramideringer nå. hvis jeg går for det. og en "toppakning" i rustfritt på 3mm (pyramideringene skal stikke litt over. men aner ikke hvor mye som er vanlig? noen som vet? jeg kan jo i værstefall lage spor for ringene i toppen også? det er vell ikke vanlig? Men hvormye "over" skal en slik pyramidering ligge? 0.05? mer ? mindre? har aldri drevet med slike ringer før
    One Ring to rule them all

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Ja stemmer d med loctite ja. Tror ikke d skal være noe problem, kan jo også o-ringe på hver side av plåten
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Leser nå at bmw gutta kjører med 3.5mm MLS pakkninger! Da må det være håp om å få det tett? skal sjekke ut litt mer på PPF nå! Jeg oppdaterer
    One Ring to rule them all

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skedsmokorset, akershus
    Innlegg
    644
    Antall takk

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    hva er det du skjærer ut pakningene med?
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av microplex Vis post

    ja, etter som jeg har skjønt er APR et "must" så man får skikkelig med trykk på sakene..
    Men den pakkningen var ikke så tykk som jeg vil ha for å få ned kompen.

    Men noen som vet hvormye pyramideringer skal skal stikke "opp" over pakkningen? hvor spisse er slike ringer? Kan jeg lage spor i blokk / topp så den ikke får plåst ut på noensomhelst måte?
    Men igjen... da er det ikke så kjapt å bytte ut alle tingene igjen( tja. i cnc benken tar dette ikke mange minuttene.. egentlig..)
    One Ring to rule them all

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jonass Vis post
    hva er det du skjærer ut pakningene med?

    enten får jeg noen til å ta det med vann. eller så freser jeg de ut (stål, mls,mls,mls,mls,mls og stål igjen. (da får jeg klemt det sammen og tatt alle sammtidig)
    One Ring to rule them all

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    ja, etter som jeg har skjønt er APR et "must" så man får skikkelig med trykk på sakene..
    Men den pakkningen var ikke så tykk som jeg vil ha for å få ned kompen.

    Men noen som vet hvormye pyramideringer skal skal stikke "opp" over pakkningen? hvor spisse er slike ringer? Kan jeg lage spor i blokk / topp så den ikke får plåst ut på noensomhelst måte?
    Men igjen... da er det ikke så kjapt å bytte ut alle tingene igjen( tja. i cnc benken tar dette ikke mange minuttene.. egentlig..)
    230stempler med 16v topp så må du lage spor i stemplene slik at ventilene ikke butter imot.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Ikke hvis jeg hadde hatt en toppakning på 3mm som jeg håpet?
    men nå blir jeg anbefalt orginalpakning og O ring av flere her. + 3mm nedreide stempler seff..
    Hvorfor? for å lære meg å mappe RETT å sette meg mer inn i systemet hehe. litt kick in the ass.. men fungerer jo sikkert på en måte..
    Men jeg lurer fortsatt på dette mls greiene. som jeg har sett nå så kjører ofte folk 5-6plater for å nå 3.5mm etc. så noen få tykke hadde sikkert ikke blitt riktig (tror jeg)
    One Ring to rule them all

  14. #14
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Hva med å bruke B23 blokk med B230A stempler? De er 6mm lavere enn B23-stemplene. Må få dreid spesialspesialforinger til kryssbolten, men det er vel ikke problem for deg.
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  15. #15
    Registrerte brukere Fighter sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    274
    Antall takk

    Standard

    Det enkleste må da være å dreie stempla? Er jo gjort på en halvtime.
    Er vel bare å dreie ned den kanten som stikker opp rundt gropa i stemplene som må dreies vekk? altså så dem blir flate. Vil jo ikke svekke selve stempeltoppen nevneverdig av den grunn? Eller tar jeg feil nå?
    BMW E34 525i
    BMW E30 316iA

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tinnsoldaten Vis post
    Hva med å bruke B23 blokk med B230A stempler? De er 6mm lavere enn B23-stemplene. Må få dreid spesialspesialforinger til kryssbolten, men det er vel ikke problem for deg.
    må vell gå ned 1mm ja nei, det skulle ikke være problem. men er jo en del lettere å få tak i 230 blokker rundt her hvertfall (hvertfall når jeg har noen bra liggende).


    Fighter: joda, er fort gjort det. men jeg liker å ha mye gods i toppen når jeg skal prøve meg frem med mapping og sånt. Men det blir vell til å ta de ned 3mm og heller få tak i litt sterkere stempler siden!
    One Ring to rule them all

  17. #17
    Paul H sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Rakkestad
    VCCN medlemsnummer
    479
    Innlegg
    308
    Antall takk

    Standard

    husk at ARP topplokks bolter må ettertrekkes med jevne mellom rom eller så blir det lekkasje,selv med mls pakkning og kobber lim på alle sider av pakkningen.
    så ARP bolter er ikke og foretrekke på bruksbiler.kun for race med ukentlig service er min mening.

    TBO:vis du skal gå for mls pakkning pga høyden/kompen så kjøp deg nye volvo 12:9 strekkbolter isteden for ARP!!

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Jeg leser mye dritt MLS og slike pakkninger så jeg tror jeg går for den vanlige og dreie ned stemplene 3mm..

    Noen får det tett. andre ikke. Å det er LITE hjelp å få til sånne ting når man spørr firmaer... de vil gjerne ta på seg jobben men ikke fortelle meg hvormange lag etc jeg må ha og hvor tykke de skal være. desverre (men forstålig også)..
    Men vi har ikke slått fra oss ideen helt. vi lurer fortsatt på "orginalpakning-1mm rustfritt-orginalpakning"
    One Ring to rule them all

  19. #19
    Registrerte brukere RuneS sin avatar
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Ålvundeid, Sunndal
    Innlegg
    52
    Antall takk

    Standard

    Jeg har iflere år nå kjørt med 2 stk mls pakninger i en Golf 16V Turbo, der jeg har standard stempler og lader 1,5++ bar, uten noen som helst problemer, har også vært av med toppen en gang og brukt opp igjen pakningene.
    Bruker så klart ARP bolter, men har aldri ettertrukket boltene, og det har heller ikke di jeg kjenner til som bruker di gjort noen gang, men har aldri vært noe problem.
    -81 Volvo 244 DL "Krokanisen", -81 Volvo 244 GL "Dragrace/Banebil", -87 Volvo 240 stv "Vinterbil", -98 V70 TDI, -04 Volvo V70 D5 AWD Premium, -68 VW 1300, -78 VW Golf GLS, -83 VW Golf GTI 16V Turbo

  20. #20
    Paul H sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Rakkestad
    VCCN medlemsnummer
    479
    Innlegg
    308
    Antall takk

    Standard

    hmmm det er rart da både cosworth og volvo sliter veldig med arp og mls pakkning?
    mange motor firmaer går vekk ifra arp bolter!
    når motor blir kald og varm hele tiden så slipper muttrene taket på studsen så får en lekkasje.det sier seg selv.
    men hver sin erfaring skjønner jeg

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skedsmokorset, akershus
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Paul H Vis post
    hmmm det er rart da både cosworth og volvo sliter veldig med arp og mls pakkning?
    mange motor firmaer går vekk ifra arp bolter!
    når motor blir kald og varm hele tiden så slipper muttrene taket på studsen så får en lekkasje.det sier seg selv.
    men hver sin erfaring skjønner jeg

    skal vel bare kjøres varm så strammes vel.

  22. #22
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Hva er egentlig poenget med å montere andre bolter enn strekkbolter?

  23. #23
    Registrerte brukere Fighter sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    274
    Antall takk

    Standard

    Strekkbolter strekker seg ved høyt sylindertrykk, og presset mellom blokk og topp minker, som igjen ender med at toppakningen blåses ut.
    BMW E34 525i
    BMW E30 316iA

  24. #24
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    slippe strekkbolter ganske enkelt. strekk bolter er engangs ting studs`ene kan man bruke om at og om at. noen mener også at studs klemmer ting sammen bedre.

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    jeg bruker 12.9 umbraco bolter fra krb eller wetterhus.
    samme prob med disse?
    jeg bruker goetze pakning. "forsterka"

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •