Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 21 av 21

Tråd: Kjøp av V70II, mange spørsmål

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. aug. 2015
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard Kjøp av V70II, mange spørsmål

    Da har samboeren blitt gravid, og den nyinnkjøpte Ford Focusen kommer ikke til å duge lengre. Søket kom ganske kjapt inn på Volvo etter en litt spontan prøvetur i en bruktbil på Østlandet. Makan til komfortabel bil! Men Volvo er jo en jungel av forskjellige motorer og små facelifter, så jeg føler jeg famler litt i blinde når jeg søker rundt på finn.no. Budskjettet ligger på max 160-170.000,-.

    Hvilken motor bør man gå for? Har forstått det sånn at 1.6 Drive er litt undermotorisert, samtidig som den har verdens teiteste partikkelfilter. Har med dette valgt denne litt bort. Hva om man kjøper en Drive som nettopp har skiftet filteret? Er det noen fallgruver?
    2.0D - Dette er en motor som jeg i utgangspunktet hadde utelukket fordi jeg trodde den hadde samme partikkelfilter-problemer som Drive, men dette stemmer ikke?? Denne motoren er nok det beste kompromisser for å få så ny bil som mulig. Er det noe å tenke på her?
    2.4D - Dette var motoren jeg tenkte jeg måtte ha. Skikkelig Volvo-motor som var solid skrudd sammen. Problemer er vel kanskje høyt forbruk, og jeg ender opp med en bil med høy kilometerstand innenfor budskjettet, med noen unntak.

    Facelift eller ikke facelift?
    Hva inneholder faceliften? Er snakk om den som kom i 2010. Ser at det er nye seter og ratt, men er det andre ting som er endret?

    Bilen skal utelukkende bli brukt som bleiefrakter i kommende år, så sikkerhet, komfort og driftsikkerhet står høyt. Det vil ikke bli trukket noe særlig med henger.

    Akkurat nå tenker jeg at en facelift 2010 -> med 2.0 er det beste kompromisset. Noe ala denne: http://www.finn.no/finn/car/used/obj...ckthrough=true

    Lurer også på om det er standardting man bør sjekke på V70II når man ser på bruktbil. Rust, slitasje, lekkasjer eller andre typiske ting som man fort kan overse.

    Hva tenker folket? Setter stor pris på svar!

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Rust er neste fraværende på v70 . Skal du få mest for pengene er det 1.6 som er gunstigst -er partikkelfilter skiftet går jo det greit , men ville gått for 2.0 eller større . Du får prøve litt forskjellige volvoer før du bestemmer deg -f.eks en med 163-185 hk , har prøvd 1,6 med 109 hk - 119 hk , 2.0 med 136 ... joda kommer frem men er ikke som en d5 på 185 -hatt flere v70 og stort sett fornøyd . Forbruket på siste v70 jeg hadde som var 2,4 131 hk var 0,55 langkjøring og ikke galt på en så stor tung bil med automat .Bilen nå ligger på 0.65 langkjøring og er en d5 xc 60 som er tyngre . Koster og kjøre stor bil -men til sammenligning brukte siste v70 bensin 09 pr mil .

  3. #3
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Spørsmål 1:
    Skal bilen brukes mest til småkjøring? (innenfor 1mil hver vei)

    2:
    Hvilken prisklasse ser du for deg som MAKS?

    3:
    Hvilket behov har du for motorytelse? (Tenker på trekking av vogn/henger etc)

    4: Må du ha diesel?


    Hvis du er ute etter en vettu bil til lavest mulig pris, så er bensinmodellene verdt å anbefale. Kombinert med korte avstander (om dere har det) og småkjøring, egner bensinmotoren seg vesentlig mye mer til den slags kjøring. Mellomlegget du gir for en bensinbil kontra en dieselbil er rimelig stort (sammenlignet med samme utstyrsnivå, km-stand o.l). Da kan du kjøre en del på hva det koster dere å fylle bensin framfor diesel.
    I tillegg vil det sannsynligvis by på mindre problemer siden dieselmotoren bruker LANG tid på å bli driftsvarm, og du slipper problemer i kulda om dieselvarmeren skulle ta kvelden. Jeg er nok litt motstander av 1.6d og 2.0d motorene, siden det er Ford-greier.....stort sett det som havner på planet til Viking om dagen

    Men alt har sine fordeler og ulemper, men hvis man finner ut hva behovet deres er, så kan valg av bil være vesentlig mye enklere enn det ser ut til
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  4. #4
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Hvis du er ute etter en vettu bil til lavest mulig pris, så er bensinmodellene verdt å anbefale.
    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Jeg er nok litt motstander av 1.6d og 2.0d motorene, siden det er Ford-greier.....stort sett det som havner på planet til Viking om dagen
    Dieselmotorene du nevner er PSA-motorer, bensinmotoren som du derimot anbefaler er en Ford-motor.

  5. #5
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    Dieselmotorene du nevner er PSA-motorer, bensinmotoren som du derimot anbefaler er en Ford-motor.
    Har nok sovet i timen her, og tok noget feil. Er uansett dieselmotorene som jeg opplever er problematiske, sett bort i fra 2,4d/D5 som er Volvo motor. Bensinmotorene til Ford skal være bedre enn dieselmotorene. Men poenget mitt var at bilene med 1.6d og 2.0d motorene er de som er mest problematiske. Sikkert mange som opplever at disse er bra, men det er sjeldnere (her i Hønefoss) at D5-bilene stopper opp enn de andre nevnte.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. aug. 2015
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av holter Vis post
    Rust er neste fraværende på v70 . Skal du få mest for pengene er det 1.6 som er gunstigst -er partikkelfilter skiftet går jo det greit , men ville gått for 2.0 eller større . Du får prøve litt forskjellige volvoer før du bestemmer deg -f.eks en med 163-185 hk , har prøvd 1,6 med 109 hk - 119 hk , 2.0 med 136 ... joda kommer frem men er ikke som en d5 på 185 -hatt flere v70 og stort sett fornøyd . Forbruket på siste v70 jeg hadde som var 2,4 131 hk var 0,55 langkjøring og ikke galt på en så stor tung bil med automat .Bilen nå ligger på 0.65 langkjøring og er en d5 xc 60 som er tyngre . Koster og kjøre stor bil -men til sammenligning brukte siste v70 bensin 09 pr mil .
    Godt å vite at rust er fraværende. Skulle vel kanskje bare mangle på såpass nye biler. Forbruk er egentlig ikke et stort problem, men har hørt litt forskjellig fra en kamerat som hadde en c30 D5. D5 er forøvrig uaktuell da den blir for dyr. Det hadde blitt maks en 2.4D med 163hk.

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Spørsmål 1:
    Skal bilen brukes mest til småkjøring? (innenfor 1mil hver vei)

    2:
    Hvilken prisklasse ser du for deg som MAKS?

    3:
    Hvilket behov har du for motorytelse? (Tenker på trekking av vogn/henger etc)

    4: Må du ha diesel?


    Hvis du er ute etter en vettu bil til lavest mulig pris, så er bensinmodellene verdt å anbefale. Kombinert med korte avstander (om dere har det) og småkjøring, egner bensinmotoren seg vesentlig mye mer til den slags kjøring. Mellomlegget du gir for en bensinbil kontra en dieselbil er rimelig stort (sammenlignet med samme utstyrsnivå, km-stand o.l). Da kan du kjøre en del på hva det koster dere å fylle bensin framfor diesel.
    I tillegg vil det sannsynligvis by på mindre problemer siden dieselmotoren bruker LANG tid på å bli driftsvarm, og du slipper problemer i kulda om dieselvarmeren skulle ta kvelden. Jeg er nok litt motstander av 1.6d og 2.0d motorene, siden det er Ford-greier.....stort sett det som havner på planet til Viking om dagen

    Men alt har sine fordeler og ulemper, men hvis man finner ut hva behovet deres er, så kan valg av bil være vesentlig mye enklere enn det ser ut til
    1. Bilen vil bli brukt på litt forsjellige distanser. Samboeren jobber 1.5 mil unna leiligheten, så en gjennomsnittlig kjøretur ville nok vært på over 1 mil. En tur til butikken er betraktelig kortere.

    2. MAKS prisklasse kommer vel an på banken, men jeg har ikke lyst å bruke over 200.000,-. Helst nærmere 150.000,- enn 200.000,-, men det kommer som sagt litt an på anbefalingene her inne. Hvis 2010+ er en mye bedre bil, evt om man rett og slett burde gå for en 2012+ med det nye interiøret fordi det er en mye bedre bil, så MÅ man jo opp i 200.000,-.

    3. Jeg trekker aldri henger. Hvis jeg skal trekke noe blir det en skaphenger fra Ikea. Det handler mer om at det er kjekt å ha tilgjengelig. Ingen store lass eller campingvogn.

    4. Jeg må absolutt ikke ha diesel. Problemet er at bensinmotorene er ikke-eksisterende på det norske markedet. Dukker det opp en fin 2.0 bensin til riktig pris med riktig utstyr hadde det ikke vært uaktuelt. Akkurat nå ligger det 2 V70II på finn.no med bensin til under 200.000,-, mens det ligger 159 dieselbiler.

    Jeg kan si at jeg har god erfaring med PSA 1.6d motoren, men da i Peugeot og Ford. V70 er en mye større bil og km.standen er ofte betydelig høyere, noe som gjør at jeg blir usikker.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Hvor i landet bor du da ? sånn om jeg fant et bra objekt på finn er det dumt og linke deg en bil som er i trondheim om du bor i bergen . Fant et par stk i går som var i din prisklasse og som slett ikke så ille ut med en bruktbar kjørelengde og utstyrsnivå . Bensin v70 er bare og glemme ,finnes knapt noen og få kjøpt når en kommer til eldre en 08 v70 .

  8. #8
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Min D5 brukte 0.6 på siste tur retur kristiansand - asker på fredag. Da hadde vi ikke et egg plassert mellom fot og pedal.
    Syntes ikke det er galt i det hele tatt på en bil med egenvekt 2tonn, automat, awd og 245 dekkdim.
    2.4d, D3, D4, D5 har fantastisk bred momentkurve sammenliknet med 1.6 og 2.0 motorene som er noe "stressede" naturligvis.
    "småmotorer" må ofte piskes mye mer under kjøring, som lett drar opp forbruket.

    Utstyr jeg ikke kunne vært uten er
    AWD
    og subwooferen. Løfter bilen til helt nye nivåer for meg. =)

    Liten facelift i 2010 da den store jernlogoen til volvo ble innført.

    Den store faceliften som kom vel helst først i 2012 med nytt dashbord, sensus system og ny frontfanger.
    Sist endret av Morgis; 27/10/15 kl 17:13
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Syns det samme om forbruket - selv xc 60 med d5 går på 0.65 og har alle ods mot seg med tanke på luftmotstand -brede dekk -automat og 4wd . Det er når det ligger 5 vogntog i høyrefilen på E6 og du har en tosk bak deg med bmw du er glad du ikke valgte en bil med 1.6 og 109 hk Men om bilen skal brukes 1,5 mil til jobben og hastigheten ikke kommer over 60 så er det helt greit med en liten motor også Nyere volvo har mye utstyr en får med eller som tidligere eier har lagt til som pakker . Jeg ville ikke vært uten automat gir siden jeg bor midt i kø kaoset i akerhus . Utover det har jeg vel aldri brukt noe av alt utstyret jeg har i bilen ,der er sikkerhetsnivå satt til lavt -får omtrent hjerteinnfarkt hver gang det blinker rødt og alarmer går i citysafe systemet . Viktigste er at du finner en bil dere begge er fornøyd med i forhold til bruk og prisnivå .

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard

    Mange ting man må vurdere før man handler bruktbil uansett merke...
    Etter min egen erfaring vet jeg at veldig mange slitedeler må byttes mellom 180.000 og 300.000km. Det kan ( må ikke ) være mer lurt å kjøpe en bil som har gått 300.000km istedenfor en som har gått 170.000km. Viktig er at du får dokumentasjon av alt som ble gjort med bilen.
    Har ikke angret på at jeg kjøpte bilen min med 305.000km. Hadde dokumentasjon pluss at jeg visste hvem som var forrige eier.
    Likevel dykker det alltid opp uforutsigbare ting med en bruktbil.
    Har en D5 med 185hk og forbruk ligger mellom 0.75 og 0.85. På lengre strekninger er 0.7 ikke urealistisk.
    For meg er biler uten
    AWD
    kjedelig. ..
    Husk at det er veldig mye elektronikk i aktuelle V eller XC 70.
    Mekanisk kan man gjør mye selv, elektronikk er mer avansert. Da er det kjekt å ha en god verksted
    Du mener at D5 er for dyrt. Hvis du likevel vurderer en D5 kan jeg anbefale deg å sjekke generator reim. Hvis denne ryker kan det hende at den slår gjennom kapsling av registerreim slik at denne også ryker. Det blir dyrt- hadde dessverre denne opplevelse på bilen min :(
    Sjekk om alt elektroniske virker. I tillegg det vanlige: Registerreim bytte, service, bremser og akslinger.

    Som andre her sier hadde jeg aldrig valgt en kombinasjon av liten motor og tung bil.
    Utvalg av D3-D5 er ganske stor. Også med tanke på at man vil selge bilen en gang hadde jeg valgt diesel.

    Lykke til
    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. aug. 2015
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk for svar alle sammen! Jakten på bruktbil ble i dag avsluttet på en litt spontan måte. I går ettermiddag dro jeg ut til Frydenbø Åsane for å prøve litt biler. Etter litt prøvesitting tok vi oss en tur i en 2012 V70 D2 Summum med 65.000km på telleren. Ble veldig positivt overrasket over bilen, og i dag dro vi tilbake og skrev kontrakt. Synes ikke bilen føltes undermotorisert, selv om det så klart ikke er noen fartsmaskin. Vi overskred budsjettet noe, men fikk god pris på innbytte, så vi er veldig fornøyd. Selger av bilen var brukeren -Tommy her inne, kjempekar!
    Sist endret av Rublings; 29/10/15 kl 17:10

  12. Takk -Tommy takket for denne posten
  13. #12
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. aug. 2015
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk! Tok en titt innom tråden din; virkelig en pen bil Mens jeg var hos Frydenbø sjekket jeg priser på R-design detaljer i fronten og speil. Prisen var ikke så gale, så det blir nok montert til våren. Finnes det noen gode alternative leverandører for Volvo-deler? Har stort sett hatt BMW, og de har jo GS-bildeler, Koed osv.. Har ikke funnet noe tilsvarende til Volvo.

  15. #14
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    ville fulgt med på blocket.se
    mye Rdesign deler til salgs der
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer med ny bil . Ebay er det veldig mye og finne til volvo - sett mest på til xc 60 men sikkert minst like mye og få til v70 , selv med en dårlig kurs blir det bra priser . Volvo deler ellers noe du kanskje ikke trenger på en stund finner en masse av på nett .

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. aug. 2015
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Takk takk. R-design deler tror jeg at jeg bare handler hos Frydenbø. Kostet 4.200,- for speilkåper, tåkelys-deksler og pyntelist under luftinntaket. Synes ikke det var så gale. Tenkte egentlig mer på slitedeler og slike ting. E-bay er vel sikkert greit for ting som gulvmatte og annet krims-krams

  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Du får slitedeler på ebay av samme kvalitet som i butikk forhandler her . Kjøpt mye deler til både volvo og andre biler på ebay -siste var en luftmassemåler til v70 , bosch som er orginalt -betalte 1/3 av prisen på bilia -det halve av prisen på mekonomen . Stylingdelene jeg skal ha til min koster 16500 på bilia -beste jeg har sett på ebay er 6800 med dagens kurs . Dem fleste er billigere på deler til volvo en bilia , selv mekonomen

  19. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer med bilen Kan kun snakke om mine erfaringer, men jeg er hittil ganske fornøyd med begge Skruvat og Mekonomen. Bilia er jo bare å glemme !!!
    Etter å har handlet mye hos Ebay har jeg blitt litt mer tilbakeholdende. Liker bedre å ha kontakt med folk
    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

  20. #19
    Registrerte brukere Lexaron sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    1067
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer med ny bil Ser det er mye hetsing av små motorer her, men D2 motoren har faktisk blitt meget bra! Jeg har 115 hk D2 i kombinasjon med Powershift automat (en(este?) positiv ting fra Ford) og den føles slettes ikke undermotorisert til tross for relativt stor og tung bil. Hyggelig forbruk er det også. Blandet kjøring ligger på 0,51 l/mil
    - 2007 XC90 D5
    X 2013 V70 D2
    X 2008 V70 D5
    X 1996 855 2,5 20v

  21. #20
    Registrerte brukere SirOlsen sin avatar
    Medlem siden
    20. juli 2015
    Sted
    Kristiansund N
    VCCN medlemsnummer
    1532
    Innlegg
    210
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer med ny bil!
    ____________________________________
    - XC70 2004

  22. #21
    Registrerte brukere -Tommy sin avatar
    Medlem siden
    11. jan. 2011
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    736
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer med nydelig bil Ruben! Regner med siste rest av detaljer blir montert iløpet av helgen

Lignende tråder

  1. Råd ved kjøp av v70ii
    By Kuleberg in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 18
    Siste post: 28/08/15, 00:26
  2. Mange spørsmål om 2002 mod Volvo V70 Oceanrace
    By oceanrace in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 22/07/15, 01:31
  3. Tips og triks ved kjøp av V70II?
    By skurk in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 0
    Siste post: 25/04/15, 18:10
  4. Svar: 17
    Siste post: 19/05/13, 18:06
  5. Kjøp av V70II 2.4 Summum 2008 - noen spørsmål
    By Cane in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 26
    Siste post: 20/11/11, 09:48

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •