Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Continental Vinterdekk (pigg/piggfritt) til V70 / V70 DriveE - Erfaringer?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. okt. 2015
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard Continental Vinterdekk (pigg/piggfritt) til V70 / V70 DriveE - Erfaringer?

    Hei,

    Jeg har en V70 DriveE 2011 mod. Kjøpte den i fjor, 2014. Nå må jeg ha nye vinterdekk. Bor på østlandet/østfold.

    De vinterdekkene jeg kjørte på i fjor (som fulgte med bilen) var Michelin X-Ice North 3, 255/55/R16. På slutten av sesongen var halvparten av piggene (på alle dekk) helt nedslitt. Ved litt snøfall ble det dårlig grep i svinger, og ved 5-6 cm slaps/sludd i veibanen var det skummelt å skifte fil på E6. Det dårlige veigrepet var nok litt p.g.a. slitte piggdekk, men det kan jo også godt hende at Michelin X-Ice North 3 ikke er optimale dekk for V70 / V70 DriveE? For min del blir det ikke Michelin på denne bilen igjen.

    I år kommer jeg til å kjøpe litt smalere dekk: 205/55/R16 eller 205/60/R16.

    Har noen med en eller annen versjon av V70 / V70 DriveE erfaringer med gode dekk på denne bilen?

    (Jeg tenker at jeg ikke kan spørre noen med
    AWD
    . Det kan ikke sammenlignes. V70'er med
    AWD
    har automatisk bedre grep.)


    PIGGER:
    Jeg ser at på NAFs vinterdekktest for piggdekk 2015 at disse er de beste:

    * 8,8 poeng: Nokian Hakkapeliitta 8 <-- Disse skal være best på is, og ikke så bra på vår asfalt.

    * 8,6 poeng: Continental IceContact2 <-- Disse skal være bra på alt, spess. snø og våte veier. Ingen spesielle svakheter.

    * 8,6 poeng: Hankook Winter I*Pike RS <--- Disse skal også være bra på alt, men slipper relativt brått sideveis. (Disse er 300 kr billigere per dekk i forhold til Nokian Hakkapeliitta 8, hvis jeg kjøper på nett).

    Når det gjelder pigg, er jeg fristet til å kjøpe Continental IceContact2, men usikker på hvordan de er på V70 / V70 DriveE modeller?
    Noen som vet? Erfaringer?


    Etter å ha snakket med noen kollegaer i dag, samt svigerfar, har de fleste valgt å gå for piggfritt...


    PIGGFRITT
    Jeg ser at på NAFs vinterdekktest for piggfrie dekk 2015 at disse er de beste:

    * 7,7 poeng: Nokian Hakkapeliiitta R2 <-- Bra på is, dårlig grep og lang bremsestrekning på vår og tørr asfalt.

    * 7,6 poeng: Goodyear Ultra Grip Ice 2 <-- Bra på is og snø, men best av alle piggfrie på våt og tørr asfalt, men sidegrepet kan slippe litt for brått når grensen for veigrep overskrides. (Dårlig ved sludd og slapps?)

    * 7,6 poeng: Michelin X-Ice XI3 <-- Bra på is, bra grep på våt og tørr asfalt, men grepet på forhjulene har en tendens til å slipper, ifg. NAF. (Samme som jeg også har erfart!!)

    * 7,6 poeng: Pirelli Ice Zero R <-- Blant de beste piggfrie på is, enda bedre på snø, bra på våt asfalt, på tørr asfalt slipper grepet sideveis litt for brått.

    * 7,5 poeng: Continental ContiVikingContact 6 <-- Blant de beste piggfrie. Bra på is og snø, bra på våt og tørr asfalt, bra sidegrep, men slipper sideveis ved store rattutslag.

    Når det gjelder piggfrie høres det ut som om Continental ContiVikingContact 6 er dekket for meg.
    Men også her er jeg usikker på hvordan de er på V70 / V70 DriveE modeller? Noen som vet? Erfaringer?


    Mvh,
    driver

  2. #2
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Jeg kjøpte X-Ice3 til forrige sesong, og de har fungert helt greit for mitt bruk.
    Bor i Trondheim og kjører regelmessig over grensen til Harryland til fritidshuset mitt der.
    Det innebærer mye barmarkkjøring i nærområdet, og noe snøførekjøring i EU-land.

    Har ikke opplevd noen ubehageligheter så lenge jeg har hatt dem.

    Anbefales fra meg i alle fall.

    Betalte 5060 kr på dekkonline.com
    Sist endret av Holern; 22/10/15 kl 23:41
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Har brukt mest nokian dekk på v70 -både med og uten pigg ,vært veldig fornøyd med det .

  4. #4
    Registrerte brukere Lexaron sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    1067
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Kjørte på Goodyear Ultra Grip på min forrige V70 og var godt fornøyd med de. Har Continental dekk i vinter, så får se hvordan de er. Foreløpig godt fornøyd på tørr / våt asfalt.

    Så lenge du kjører rundt på østalandet er piggfritt å anbefale.
    - 2007 XC90 D5
    X 2013 V70 D2
    X 2008 V70 D5
    X 1996 855 2,5 20v

Lignende tråder

  1. Pigg eller piggfritt til XC90?
    By morrun in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 14
    Siste post: 21/03/14, 10:56
  2. Ønsker å kjøpe vinterdekk med pigg og felger
    By richmond in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 26/03/12, 11:20
  3. Volvo 740tic turbofelger i gull med 4.stk vinterdekk piggfritt 15"
    By Maximum_Tuning in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 2
    Siste post: 17/03/12, 22:55
  4. Pigg eller piggfritt????
    By turb00le in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 83
    Siste post: 26/11/11, 18:19
  5. S: 14" vinterdekk m/ pigg
    By Christian in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 14/12/09, 21:14

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •