Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Feilkode CEM-5F32 Engine coolant temperature sensor

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard Feilkode CEM-5F32 Engine coolant temperature sensor

    Hei.

    Skiftet i går til "nytt" overhalt brennkammer fra Heatco på dieselvarmeren min.
    Gikk til innkjøp av feilkodeleser, og fikk slettet feilkoder slik at eg kunne få testet dieselvarmeren igjen.
    Den startet såvidt å gå, trur da var vifta eg hørte...men gikk bare 2-3 sekunder, så stoppet den igjen. Gjorde dette 10-12 ganger for å forhåpentligvis framprovosere ein feilmelding på den.
    Når eg så leste av feilkodene igjen, fant eg ingen som gikk direkte på varmeren, men eg fant denne:
    CEM
    -5F32 Engine coolant temperature sensor
    Kan denne sensoren gjøre slik at varmeren nekter å starte? Hvilken sensor er det i tilfelle? Andre tips til hvorfor den ikke starter?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    http://www.elbilo.se/PPC%20Manual.pdf her er en liste over feilkoder og hva dem betyr . Det er mange grunner til at en parkvarmer ikke starter , nå vet ikke jeg om din feilkodeleser ville gitt en feilkode om f.eks tenneren eller drivstoffpumpen ikke virket . Men når du prøver og starte den -skifter den da tilbake til av i direktestart av parkvarmeren etter noen sekunder ? Parkvarmeren registrerer jo om kjølevannet på motor er varmt -da vil den ikke starte eller slå seg av .regner med at du testet den med kald motor ?

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Jada, har sett kva koden betyr, men var usikker på hvilken sensor dette var. Regner nesten med det er den som ligger ved termostaten?

    Den gikk til "av" etter noen sekunder ja.
    Motoren hadde stått av ca 2 timer etter bruk, så relativt kald var den. Utetemp 8 grader, men det skal vel ikkje ha noko å sei...?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Da skal motoren være mer en kald nok og ute temp lav nok til at den skulle starte om alt annet virket . Jeg ville trodd at den mente temp føleren på motor -men var den defekt ville du jo sett det på bilens temp måler . Da er jo spørsmålet om biltema sin feilkodeleser vil gi feilkoder på parkvarmer når det er feil på dem . Listen jeg linket til omhandler ting i parkvarmer - det er også et annet diagnoseutstyr dem selger . Du skriver du har byttet brennkammer -men virket varmeren før du byttet det ? hvorfor byttet du brennkammer ? Beste hadde vært en egen diagnose med vida av varmeren .

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Men om det f.eks var dårlig kontakt i en ledning så den ikke registrerer tempen på motor så kan det også være en årsak til feilkoden og at den ikke starter uten at det er noen feil med temp sensor ville jeg tro .

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Leseren fant en gammel feilkode på flammevakten(som eg byttet i fjor), den feilmeldinga dukka ikkje opp no etterpå. Så det kan virke som om den leser koder på brenneren også.
    Brennkammeret bytta eg sidan den viftesaken i det gamle var defekt...
    Hvilken temp er max for at varmeren ikkje skal starte? Bluetooth-saken min viser 34 celsius på kjølevæske no...

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Ok -da burde den lese feilkoder på parkvarmer . Virket da tenner -drivstoffpumpen og med nytt brennkammer med tilhørende deler skulle den jo virke under forutsetning at alt sitter der det skal av kabler og det ikke er noen dårlig kontakt . 34 grader skulle være kald nok -men vent til den viser 10 ,slett feilkoder siden du har prøvd og starte den flere ganger og prøv på nytt -virker ikke det da er noe feil

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Får prøve igjen i morgen tidlig, da skal ihvertfall temperaturen være passelig
    Det meste er egentlig nytt no...brennkammer, flammevakt, pumpe. Har ikkje byttet glødeplugg.
    Prøvte i går og suge diesel fram i slangen...uten hell...skal dette gå?

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Det har jeg ikke prøvd men er pumpen ny og den får strøm bør den pumpe drivstoff kan sitte en lukkemekanisme i pumpen så den kun gir ut drivstoff når den går .

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Ah...uttrykte meg litt feil. Er ikkje den pumpa som er ny, det er sirkulasjonspumpa.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Liten oppdatering her.
    Startet bilen i dag tidlig, 5 grader ute. Temperatursensoren ga tilsynelatende fornuftige verdier i følge bluetooth-saken, både under oppstart og kjøring.
    Prøvte først å starte dieselvarmeren før eg startet bilen, slo seg av etter 2-3 sekunder, prøvte også 4-5 ganger under kjøring med samme resultat.
    Leste av feilkodene igjen når eg kom på jobb, men kun den samme som i går(
    CEM
    -5F32).

    2 teorier eg har, kom gjerne med synspunkt

    1: Starteren nekter å starte på grunn av den feilmeldinga?
    2: Eg burde sugd som ein gal når eg monterte varmeren igjen, for å få diesel fram til varmeren?

  12. #12
    Registrerte brukere Alfs80 sin avatar
    Medlem siden
    12. april 2011
    Sted
    osterøy
    VCCN medlemsnummer
    432
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Vannpumpa til varmeren da
    Lusken Har Vida/Dice om du trenger hjelp
    Volvo S80 D3 2012 summum
    2019 Fendt Brilliant 700 sga

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Prøvde du og slette feilmeld før du startet varmeren ? har den mer en 3 mislykkede forsøk går den i lås . Så jeg tror mest på teori 1 . Om den pumper drivstoff så skulle den klare og få det frem til varmeren på noen forsøk . Det sitter vel en temp sensor på varmeren også ? så det ikke er den du får feilmeld på -selv om den sier giver på motor .Om den ikke får drivstoff burde du kanskje fått en annen feilmeld ? Men det jeg hadde gjort er og slette feilkoder . prøve og starte den igjen -får du opp samme feilkode da -hadde jeg spurt på bilia om den feilkoden ,delen kan gjøre at varmeren ikke starter . om det er temp sensoren på motor er jo det en liten enkel sak og skifte , men kan ikke forstå at bilen da viser riktig temp om den var defekt . men kan sitte en egen til parkvarmeren også som ikke påvirker instrumentpannel , vet jeg egentlig ingenting om -har da hatt alt mulig av feil når jeg hadde v70 -vet heller ikke annet en at du har en bil med parkvarmer om en kjører funksjonstest med vida på parkvarmer kan en ende med og ikke få feilkoder selv om den ikke virker . Eneste som er sikkert er at ingenting er sikkert når det gjelder bil .
    Sist endret av holter; 13/10/15 kl 13:10

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Alfs80 Vis post
    Vannpumpa til varmeren da
    Denne er som nevnt ny...

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av holter Vis post
    Prøvde du og slette feilmeld før du startet varmeren ? har den mer en 3 mislykkede forsøk går den i lås . Så jeg tror mest på teori 1 . Om den pumper drivstoff så skulle den klare og få det frem til varmeren på noen forsøk . Det sitter vel en temp sensor på varmeren også ? så det ikke er den du får feilmeld på -selv om den sier giver på motor .Om den ikke får drivstoff burde du kanskje fått en annen feilmeld ? Men det jeg hadde gjort er og slette feilkoder . prøve og starte den igjen -får du opp samme feilkode da -hadde jeg spurt på bilia om den feilkoden ,delen kan gjøre at varmeren ikke starter . om det er temp sensoren på motor er jo det en liten enkel sak og skifte , men kan ikke forstå at bilen da viser riktig temp om den var defekt . men kan sitte en egen til parkvarmeren også som ikke påvirker instrumentpannel , vet jeg egentlig ingenting om -har da hatt alt mulig av feil når jeg hadde v70 -vet heller ikke annet en at du har en bil med parkvarmer om en kjører funksjonstest med vida på parkvarmer kan en ende med og ikke få feilkoder selv om den ikke virker . Eneste som er sikkert er at ingenting er sikkert når det gjelder bil .
    Eg og hadde trudd at den ville klart å få fram diesel etter nokre forsøk. Eg sletta feilmeldingene før eg testa den ja, måtte det fordi den allerede var låst etter x-antall mislykkede forsøk. Får sjekke litt ut om den sensoren, om det er samme sensoren som måler motorvarmen...må finne ut om det kan være en annen sensor. For den så bra ut i dag tidlig, viste samme temperatur som ute når eg startet, og viste ca 60 grader etter dei 6-7 minuttene det tar å kjøre på jobb.
    Er også litt rart om det er feilmeldinga som gjør at den ikkje starter, for da vil eg nesten tro at ikkje viftemotoren i varmeren hadde begynt å gå...?

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Så en video på youtybe for en stund siden om hvordan en testet glødeplugg til varmere manuelt -men finner ikke den igjen blant alt som ligger der . Beste hadde vært og fått kjørt en egen test av varmer med vida -ingen rundt der du bor med vida ? Betalte 350 kr for den testen på bilia før jeg kjøpt eget utstyr , blir billigere en og bytte del for del selv om det ikke er mye igjen som kan være feil

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2013
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Kan ohme glødepluggen, og resten av komponentene for den saks skyld Må vel bare krype til korset og skru av den jæ*** fangeren ein gang til :P

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Du får huske på og teste den før du monterer fangeren denne gangen - med alle feil som er på disse varmerene burde den sitte enklere til Har så jeg kan stenge av varmeren i min bil så den ikke starter på alle småturer ,og bruker et par flasker tunap i året for og renske den for sot . Uten varmer er volvo diesel en kald fornøyelse og kjøre vinterstid

Lignende tråder

  1. Engine Coolant Temperature Sensor - hvor sitter denne på en B230FK?
    By volvoRsport in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 21
    Siste post: 31/12/13, 18:02
  2. Svar: 4
    Siste post: 04/04/13, 09:53
  3. Svar: 12
    Siste post: 22/07/11, 19:17
  4. Svar: 8
    Siste post: 24/06/10, 14:42

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •