Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Parkvarmer direktestart.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. mai 2015
    Innlegg
    43
    Antall takk

    Standard Parkvarmer direktestart.

    Hei. Er det noen som har en orntlig forklaring på hvordan det systemet fungere? Er og tidsinstillinger på bilen. Har en v70 01mod 2.4bensiner.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2012
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Hei.
    Direktestart setter igang parkvarmeren med en gang. Jeg husker ikke hvor lenge den går før den stopper automatisk. 1 eller 2t eller noe. Du kan også stoppe den direkte.
    Det er i tillegg to tidsinnstillinger, feks morgen og ettermiddag. Du stiller inn tidspunktet du skal bruke bilen. Stiller du inn f.eks kr 7:30, er bilen varm 7:30. Bilen har temperatursensorer som gir systemet mulighet til å regne ut når parkvarmeren må settes igang. Jeg mener å huske at den stanser ikke alltid på angitt tidspunkt. Har erfart at varmere er i gang ca 15min etter satt tidspunkt.
    For å stille inn velger du hvilken tidsinnstilling (1 eller 2). Hold reset knappen inne i 2 sekunder og timeinnstilling vil begynne å blinke. Bruk hjulet (Samme som du blar igjennom info displayet med) til å velge.
    Trykk reset (ikke hold inne). Display skifter til minuttinnstilling. Velg tid på samme måte. Trykk reset en gang til.... Tid er ferdig innstilt.

    Sent fra min SGP771 via Tapatalk
    John E.
    Volvo V60 2021 T8 Recharge R-Design
    Volvo V60 2014 D6 AWD Hybrid
    Volvo V70 2005 T5 Summum (RIP)
    Volvo 855 1995, 2.5 20V

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Får du ikke startet parkvarmeren ?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. mai 2015
    Innlegg
    43
    Antall takk

    Standard

    Joda det virker som at den starter. Er noe som begynner og surre i motoren og en varsellampe kommer på. Men det har jeg forstått skal være slik. Men er det slik at den fungerer som en slags webasto evnt kupevarmer?

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Den varmer opp kjølevannet og når det blir varmt nok så varmer den opp bilen innvendig -så ja den virker som både motorvarmer og kuppevarmer -også da som ekstravarmer i bilen når du kjører . Egner seg lite til bruk som motorvarmer om du har bilen parkert i garasje .

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. mai 2015
    Innlegg
    43
    Antall takk

    Standard

    Okei. Så da er det bare tøv og montere kupevarmer i bilen med andre ord hvordan er det med strømbruket på den? At man ikke risikerer og stå strømtom?

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Den skal slå seg av om det blir for lite strøm -eller ikke ville starte om det blir for lite strøm eller drivstoff . Drar en del strøm - har aldri hatt noen problem med at mine parkvarmere har tømt batteri , men det kan nok hende om en har dårlig batteri . Kupevarmer trenger du ikke - mine biler har vært varme og isfrie etter ca 20 -30 min i minus 10-15 ,sjelden kaldere her . Legge til at jeg kun har hatt dieselbiler med parkvarmer -der er det et must og ha det . Så bra batteri pluss bilen parkert ute så trenger du ikke annet av motorvarmer eller kuppevarmer .

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2012
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Har ettermontert Defa motor- og kupevarmer. Bruker det hjemme. Den lader batteriet også slik at det alltid er fulladet om morgenen.
    Har ikke strøm på parkeringen på jobben, så da bruker jeg parkvarmeren.
    Jeg har koblet fjernstyring til parkvarmeren til Defa systemet slik at jeg har mulikhet til å starte/stoppe den via fjernkontrollen til Defa. :-)

    Sent fra min SGP771 via Tapatalk
    John E.
    Volvo V60 2021 T8 Recharge R-Design
    Volvo V60 2014 D6 AWD Hybrid
    Volvo V70 2005 T5 Summum (RIP)
    Volvo 855 1995, 2.5 20V

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2012
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Den fungerer som en Webasto ja, varsellampen (gul trekant) skal lyse når parkvarmeren er på. Når vannet er varmt nok til å varme kupeen, slår vifta til varmeapparat seg på også slik at man får luftsirkulasjon inne i kupeen.

    Sent fra min SGP771 via Tapatalk
    John E.
    Volvo V60 2021 T8 Recharge R-Design
    Volvo V60 2014 D6 AWD Hybrid
    Volvo V70 2005 T5 Summum (RIP)
    Volvo 855 1995, 2.5 20V

  10. #10
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    For at varmeren skal starte på direktestart via kjørecomputer må disse kravene oppfylles:

    *Mer enn 4l drivstoff på tanken
    *Ingen feilkode er satt som forhindrer start av varmeren
    *Airbag må ikke være utløst
    *Yttertemperatur lavere enn 8grader (ved 12 grader stopper varmeren) (denne tempen måles blant annet av sensoren i speilhusene) (KUN DIESEL)

    Når disse kravene er oppfylt så aktiveres glødestiften i ca 1 minutt. Om spenningen på batteriet synker til under 11,5V så stopper
    CCM
    (klimaanlegg i bilen som varmer kupeen) og under 11,3V så stopper varmeren i sin helhet.
    Du vil isåfall få varsel i
    DIM
    (instrumentpanel/kjørecomputer) om at varmeren har stoppet grunnet lav spenning. (Hvis du har for lite drivstoff vil du få tilsvarende varsel om at det er "Lägt bränslenivå"

    Når kjølevannet i bilen passerer 20grader så starter den å varme opp kupeen.
    Sist endret av aarnes; 07/10/15 kl 22:49
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. mai 2015
    Innlegg
    43
    Antall takk

    Standard

    Okei. Ja har prøvd å teste det ut. Og virker som at den ikke fungerer. Eller så har jeg gjort noe feil. Før programerte den til å starte 09.15 evnt varm bil til det tidspungtet. Men når jeg kom i bilen neste morgen sto den på av..og vet jeg slo den på før tenningen ble avslått. Og bilen var like kald. Da var det -1 ute. Og frost på ruten. Så ute tempen skulle ikke det være noe galt med. Og varsellampen kommer på. Og er noe som starter i motorrommet.

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Har du prøvd den på direktestart ? Skal ryke under bilen på sjåførsiden . prøv det først - er ikke så veldig mye du kan få gjort feil egentlig . Har du sett i boka til bilen om det er en bruksanvisning til parkvarmer der ?
    Sist endret av holter; 09/10/15 kl 01:19

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. mai 2015
    Innlegg
    43
    Antall takk

    Standard

    Kan teste ut direktestart..men det må vel gjøres når bilen er kald? Har ikke kommet så langt at man har sjekket boka t bilen.

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Det er nok greiest om motoren er kald eller står 1 time etter du har kjørt .

Lignende tråder

  1. Parkvarmer xc 60 .
    By holter in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 3
    Siste post: 19/08/15, 21:08
  2. Parkvarmer
    By ibricashibica in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 6
    Siste post: 24/11/13, 12:54
  3. Dieselvarmer direktestart slår seg av og på
    By Stu in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 9
    Siste post: 09/05/12, 21:50

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •