Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Håndbrems reparasjonssett -97 V70

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2014
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard Håndbrems reparasjonssett -97 V70

    Hei,

    Sliter litt med brekket på min V70. Klarer ikke å få det til å ta skikkelig på høyre side. Det har vært slik lenge men håpte det skulle kureres med nye deler. Skiver og bremsesko, monteringssett og høyre bremsekabel er nytt. Ekspanderen som kabelen er festet i er rengjort og smurt med alu-grease. Alt er justert inn etter boka. Nå venter jeg på tur på løftebukken igjen og studerer på en løsning i mellomtiden. Jeg fant denne på biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...ms-2000022137/
    Tilsvarende på ebay: http://www.ebay.com/itm/Repair-Kit-H...item43d6d753c7

    Spørsmålet er, hva er dette og hvilken funksjon har den? Kan ikke erindre å sett tilsvarende når jeg jobbet på bilen. Har sett på delediagram over hjulspindel og bremsesystem uten å finne ut hvor og hvordan denne skal passe inn. Er det kun på enkelte modeller? Er det ulike bremsesystem? For tiden utsolgt på min lokale Biltema, men har fått lagt av to til de får inn neste gang. Min kontakt på biltema sa at den lokale Volvoforhandleren pleier å kjøpe stort sett hele partiet når de får inn, siden Volvo ikke leverer denne delen (originalt er den integrert i en enhet).
    Tenkte det kunne vere verdt å prøve, dersom den passer til bremsesystemet. Den kommer iallefall opp i listen når jeg søker på reg.nr.

    Er jo litt usikker på om dette er en fiks, siden jeg ikke helt ser for meg funksjonen til denne delen...

  2. #2
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Hei. Se dette bildet: http://s267.photobucket.com/user/DOO...007sm.jpg.html
    Tipper det gir deg svaret du er på jakt etter. Den sitter rett under ekspanderen. Bremseskoene ligger an mot denne og den hindrer at de følger med rundt. En annen sak om du har bytta håndbrekkskoene dine, så må nye de nye skoene slites til sporene som har oppstått i bremsetrommelen/skiva. Slitte sko blir gjerne litt rundere i kantene, mens nye er vinkelrette. Tilsvarende med trommelen, det danner seg gjerne litt rust i kanten, og det må/bør pusses bort før du setter inn nye sko. Alt dette kan hindre at håndbrekkskoene ikke ligger skikkelig på plass, og du får dårlig brekk.

    Nå skal det også sies at håndbrekket på disse ikke er helt 100 uansett... Jeg bytta akkurat skiver bak og justerte opp skikkelig, men likevel tar det ikke helt best. Men igjen, her har jeg slitte håndbrekksko mot ny trommel, som igjen må gå seg til litt før jeg etterjusterer.

  3. Takk Knut Ø takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2014
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Hei,
    Takk så mye for svar. Tror faktisk den er intakt slik jeg husker det, men ser det når jeg får demontert igjen til uka.
    Forøvrig er både skiver/trommel og bremsesko nytt. Nå er det slik at med maks utstramming på bremseskoene og brekket dradd til kan jeg snu hjulet med hendene så ett eller annet er det vertfall... På venstre side tar det skikkelig.

  5. #4
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Det er bra! Håndbrekket på disse kan være litt fiklete, men du får sjekke høyre igjen. Ingen grunn til at du ikke skal få det til å låse skikkelig heller - om alt er ok

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2014
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Da er dette fiks
    Tror dette var en kombinasjon av to ting. Bremseskoene hadde slitt dype spor i stoppklakken så de hadde en viss dødgang. I tillegg så er det nok "noen" som ikke har fulgt helt med sist når brekket ble justert inn. Men nå er det sjekket og dobbelsjekket, og nå står bilen fjellstøtt i bratt skråning Enn så lenge vertfall. Tar en finjustering på skoene gjennom tromlene når det har fått gått seg til litt.

  7. #6
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Bra det løste seg

Lignende tråder

  1. Håndbrems, fjærfeste.
    By johnchr in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 0
    Siste post: 15/08/14, 08:25
  2. Prøve samle litt Info/Bilder ang. montering av hydraulisk håndbrems.
    By bakterius in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 20
    Siste post: 16/01/12, 23:15
  3. 93 854 - Håndbrems som ikke slipper?
    By mrstfu in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 23/10/10, 09:16

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •