Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Rusthull i tankarmatur, må ha nytt - forslag?

  1. #1
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard Rusthull i tankarmatur, må ha nytt - forslag?

    Har seg slik at tankarmaturet i min 1986-modell 740 Turbo Intercooler har rusthull nå og lekker bensin. Eneste som er mulig å få tak i nå er tankarmatur for nyere (90-talls) modeller. Kontakten i min bil har 3 pinner og en ledning som går til chassis. Altså det en rosa ledning (pluss til pumpe), en grå/hvit (nivåsignal) og en brun (ukjent) i kontakten og svart ledning (pumpe minus og nivåsignal) som går direkte til chassis. Det armaturet som erstatter det gamle har 4 pinner i kontakten og er firkantet i motsetning til den gamle som har en smal rektangelform. Den nye har rosa, svart og to hvit/grå ledninger. Dette er med andre ord ikke likt i det heletatt med tanke på ledningene/kontakten.

    Noen kloke hoder her som har forslag? Jeg kan vel ikke være den eneste som har vært borti dette problemet. Må vel eksistere et alternativ eller en form for løsning på dette? Har vært innom flere bilverksteder uten noe hjelp å få...
    Sist endret av samaron; 22/08/15 kl 16:56

  2. #2
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Har forsøkt å finne ut om et nytt tankarmatur kan fungere ved å klippe og jorde enkelte ledninger, uten hell. Hovedproblemet er den brune ledningen i min bil som ingen vet hva er til. Fikk også beskjed av NAF at bilen min vil ikke passere EU kontroll med bensinlekkasje. Alle verkstedene jeg har vært i kontakt med kan tydeligvis ikke reparere dette. Blir bare fortalt om å ta kontakt her for hjelp.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2014
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Tar høyde for at jeg ikke vet hvordan dette tankarmaturet ser ut, eller hvor stor lekkasjen er.

    Er det mulig å pusse vekk løs rust, for deretter å bruke syre (Ferrobet har egnet middel), for å få det rent. Avhengig av skaden, kan kanskje hull repareres med kjemikaliebestandig epoksy, eventuelt drivstoffslange over skadestedet.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. des. 2011
    Innlegg
    236
    Antall takk

    Standard

    Sitronsyrepulver, fås kjøpt på apoteket, to spiseskjeer per liter vann, fjerner all rust og korrosjon.
    Legg delen i et lite kar med denne løsningen over natta eller ca et døgn.
    Har brukt det på alt fra braketter til el-kontakter og polsko.
    Beste jeg har vært borti.
    1996 940LT Stv, alt elektrisk + soltak

  5. #5
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    Hullet er veldig lite foreløpig. Er i skjøten av det ene røret som stikker ut som bensinslangen blir tredd inn på. Ble sterkt anbefalt av bilverkstedet å skaffe ny del, så vil jo helst dette. Håpte det eksisterte en måte å koble inn nyere tankarmatur, noe verkstedet mener det gjør. Har ikke mulighet til å la bilen stå heller, ettersom jeg er avhengig av bilen hver dag. Er vel kanskje et alternativ å skaffe en brukt del som noen kan reparere. Så er det bare å levere fra meg bilen og få armaturet byttet. Usikker på hvor lenge et brukt vil holde, har svært dårlig erfaring med brukte bildeler.
    Sist endret av samaron; 26/08/15 kl 12:51

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2014
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Mitt inntrykk er at verksteder aldri anbefaler reparasjon av deler. I dag skal helst alt byttes i nytt, selv om delen kunne vært reparert og fungert like godt i lang tid.

    Kan røret med hull kappes bort, og deretter sette inn ny drivstoffslange som er litt lengre? Alternativt kapp bort røret med hull, sett på liten drivstoffslange, og lite kobberrør frem til eksisterende drivstoffslange?

    Jeg vet ikke hvor vanskelig det er å komme til drivstoffarmaturet, men ofte er det en serviceluke i bagasjerommet som gjør adkomst greit. Reparasjonen av lekkasjen bør være lett gjort når armaturet er fremme i dagen. Gjør litt undersøkelser på forhånd, skaff det som trengs, og sats på å reparere en helg.

Lignende tråder

  1. Tyveri av airbag i nye biler - er det mulig fra en nyere Volvo?
    By SagaPer in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 11
    Siste post: 03/06/12, 15:51
  2. Svar: 13
    Siste post: 18/01/10, 22:58

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •