Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 60

Tråd: Test av dobble krenghemmere forran

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    hvis du "tuner" bilen din for overstyring ved å sette på dårligere dekk bak er det ikke rart du føler du kjører fortere med understyring.

    og når det gjelder tykkelse på krenghemmere tror jeg ikke vi kommer noen vei ved å prøve på vanlige veier og se hva vi føler er best, selfølgelig funker det for eieren av bilen, men for å få vitenskapelig bevist hva som funker best skulle man hatt skidpad eller g-måler, ellers kommer vi bare til å diskutere i evigheter

  2. #27
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sebbe Vis post
    hvis du "tuner" bilen din for overstyring ved å sette på dårligere dekk bak er det ikke rart du føler du kjører fortere med understyring.

    og når det gjelder tykkelse på krenghemmere tror jeg ikke vi kommer noen vei ved å prøve på vanlige veier og se hva vi føler er best, selfølgelig funker det for eieren av bilen, men for å få vitenskapelig bevist hva som funker best skulle man hatt skidpad eller g-måler, ellers kommer vi bare til å diskutere i evigheter
    Eller en sving som man ser hvor mange km/t man klarer imellom innenfor eget felt med de forskjellige oppsetta på samme føre.

  3. #28
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sebbe Vis post
    hvis du "tuner" bilen din for overstyring ved å sette på dårligere dekk bak er det ikke rart du føler du kjører fortere med understyring.

    og når det gjelder tykkelse på krenghemmere tror jeg ikke vi kommer noen vei ved å prøve på vanlige veier og se hva vi føler er best, selfølgelig funker det for eieren av bilen, men for å få vitenskapelig bevist hva som funker best skulle man hatt skidpad eller g-måler, ellers kommer vi bare til å diskutere i evigheter


    Sebbe: har du noen egne erfaringer og målinger så kan du jo heller legge dem ut her istedet for å sitte å gnage på hva jeg skriver.

    Du har åpenbart ikke lest eller forstått deler av det men uansett så foreslår jeg at du heller kommer deg ut og kjører litt på bane istedet for å henge deg opp i teorier du leser på internett.

    Stivere hemmere er nok ingen bakdel i kombinasjonen gammel volvo/banekjøring. Det er plenty bevist med en mesterskapstittel i ETCC pluss utallige enkeltløpsseire rundt om i verden, (med 240 for de som ikke skjønte det).

    Jeg skrev inn her da TBO etterspurte andres erfaringer rundtom stivere stabstag. Min erfaring er at bilen ble omtrent like overstyrt som før men virker mer forutsigbar og lettkjørt med et stivere stag foran. Et stort pluss er at den ikke krenger som en båt lenger og at den er mye stødigere i høy hastighet. Når man kjører inn i en høyhastighets svingkombinasjon så er det greit at bilen er stødig. Om du har en geleklump av en bil så er sjansen for å miste kontrollen desto større, om du i det hele tatt tør kjøre fort nok til det.

    Måling med skidpad eller G-måler betyr ikke en dritt for min del, det er rundetidene som gjelder og i mine øyne er det den eneste vitenskapelige målingen på bil Det samme gjelder forsåvidt å drive å teste i en sving med forskjellige oppsett. Om ikke bilen føles bra ut blir tidene og hastighetene deretter. Det er en feiltakelse å hevde noe annet selv når det gjelder landeveiskjøring.

    Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å si noe om det men det er selvfølgelig hva som føles best ut som er styrende for en bruksbil også. Blir feks. litt teit å kjøre med dekk som sporer sinnsykt masse bare fordi de har et teoretisk bedre veigrep som man aldri kommer til å få bruk for. At det ser stilig ut og at noen ofrer egenskaper for utseende er en annen sak,(det gjør man til tider selv men det blir ikke mindre teit av den grunn ).

    Stivere hemmere på en bil som krenger mye er et stort komfortmessig pluss for alle oss som kjører på andre veier enn E18. Da slipper man å høre at ungene er kvalme etter en liten stunds kjøring. Etter mine erfaringer så blir ikke veigrepet noe bedre og det er vel det TBO vil fram til her.

    Et lite spørsmål til slutt: er det i det hele tatt noen som har prøvd å kjøre volvo på bane med spinklere/uten krengningshemmere og fått bedre tider eller er dette bare teori?

    Ikke tenk på hva "noen har har sagt at noen har gjort" ditt og datt med Audi. Kom heller med selvopplevde ting.

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Jeg kjørte en stund uten krengehemmer bak. På asvalt så hadde den lett for og blir understyrt. Det samme på grus, men virka som at bakhjulene ikke spant like lett både på grus og asvalt, dette er med orginal 940turbo hemmer fram.

    Har planlagt lenge nå og teste dobbel bak av den enkle grunn at jeg liker rompa utti kanten

    Men på rwd volvoer så er det ikke krengehemmere som ødelegger, det er hjulvinkler foran. Bak for den saks skyld også, med mindre man har Multilink, mne skal holde den unna denne diskusjonen.

    Håper dette ble et fornuftig og bra innlegg nå, da jeg bare skumme gjennom tråden
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  5. #30
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Må huske at krengehemmeren bak på
    RWD
    volvoene med stiv aksel igrunn fungerer relativt dårlig som krengehemmer da den kun er skrudd mellom bærebroene. Egentlig skulle den vært festet i karrosserigulvet med foringer med en arm ned til hver bærebro. En krengehemmer er jo en torsionfjær som skal vri seg og overføre krefter over til det andre hjulet når de fjærer forskjellig.

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Sant som du sier Chrml, Har faktisk tenkt tanken på og kjøpe en skikkelig en og ha bak, og feste i hullene til henger festet. Da blir det en mye bdre virkning.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  7. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    enig med karl her.
    hadde vært kult med ett vccn treff med eks autoslalom, eller rundetider fra rudskogen eller andre baner.

    ikke bare teorier og diskusjoner "rundt" grøten. enste som viker til og ha noe særlig baneerfaring(rundetider) her er jo karl. hvis ikke han sitter og finner på ting da.

    må jo nesten vise litt til gruppe a bilene hva gjelder krengnishemmere da.
    selv om det er lenge siden hadde de nok fortsatt kjørt fra de fleste av oss.

    jeg kunne gjerne vært prøvekanin på ett treff. har 25mm bak å som jeg trur(har ikke erfart) er for grov bak. bør være stor forskjell med og uten den.

    men så kan det vaære andre faktorer som funger bra/dårlig med og uten hemmer. eks kanskje det er bedre med stivere fjører og uten hemmer eller slappere fjører og med hemmer. dette er jo bare teorier.

    baneerfaringer må nok til ellers blir dette en evig diskusjon trur jeg.
    volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
    volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. jan. 2010
    Innlegg
    421
    Antall takk

    Standard

    Sitat: http://www.volvooriginal.com/volvoor...Radotips10.pdf

    Tumregeln säger: i rally används en tunn främre krängare som gör bilen mindre understyrd.
    I racing används en grov främre krängare som ökar understyrningen. Vid rally på asfalt: välj
    krängare efter körstil. Bakre krängare bör alltid demonteras, eftersom vi kör odiffat.

    Sitat http://www.240grupp-a.se/bilen.htm

    Krängningshämmare, det fanns 4st olika dimensioner och hårdheter, Solida var 16mm, 18mm, 20mm och 22mm. Notera dock att Volvo Motorsports krängningshämmare hade andra dimensioner, 42mm, 44mm och 46,5mm. Vill även påpeka att VMS hade ihåliga rör på sina krängningshämmare. Bilden nedan är en 46,5mm VMS krängningshämmare, den röda markeringen menas att det var den hårdaste hämmaren.

    Dana/Spicer eller ZF diff med bara 30% upplåsning för att minimera understyrning i lågfartskurvor.

    Så skal man til butikken så må man ha en annen krenghemmere enn om man skall på hytta og kanskje bytte før man kjører den siste biten som er grus.

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    jeg har prøvd meg frem på bane med å uten krenghemmer bak. og div forran. brukte et rånern treff til dette fordi wg tjuvåpna så jævlig at jeg måtte bremse meg forbi b230 a biler for å komme fordi de på langsletta
    merka at det gikk kjappre uten krenghemmer bak. men det føles jo ut som en båt.
    Som karl sier: har du unger i bilen så monter en litt grovkrenghemmer! Det tror jeg hadde spart meg for mange ubehagelige bilturer som liten Det burde være et godt tips til foreldre her inne
    Skal man montere en krenghemmer riktig bak så ville jeg tatt en titt på bilen til tyggern! det er den eneste rwd volvon jeg vet som har krenghemmeren riktig montert på bilen som en krenghemmer skal være.
    orginal på rwd bilene med stivaksel så er et jo egentlig gummiforingene man stiver opp....
    edit: Karl. topplagringa hjelper en del. men du vil nok ha enda mer etterhvert Jeg kjøpte bare "lagrene" løse sist og laget egne. simpeltl. men bruk skikkelig stål
    One Ring to rule them all

  10. #35
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Jeg synes GeTReibeAktienGesellschaf, (hva er det slags navn egentlig?? ), sitt innlegg forklarer det meste om bruk av krengningshemmere. "I racing används en grov främre krängare som ökar understyrningen."

    rogern: Er ikke noe veteran på banekjøring men det har nå blitt litt etterhvert. Kjører mye når vi først er på bane og alt virker som det skal. Har gjort ting litt etterhvert med bilen så har merket forskjellene godt.

    TBO: Blir spennende å prøve topplagringen på bilen og se om man får justert litt. De jeg kjøpte er av alu men får tro det holder.

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Ja de du har der holder. hadde slike på min. men når jeg laget selv så brukte jeg stål. men brukte noe mykt stål til lager holderen så den slarket etter noen timers juling.
    understyrer en del mindre med de der når man ikke kjører på siden av dekkene
    One Ring to rule them all

  12. #37
    Registrerte brukere tyggern sin avatar
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    østfold
    Innlegg
    318
    Antall takk

    Standard

    krengningshemere har ikke som hoved oppgave å gjøre bilen over/understyrt.
    Det viktigste den gjør er å begrense "bodyroll" (at karroseriet ikke "flytter seg/vugger på understellet)
    Det er her viktig at fremre og bakre krengingshemmer står i stil slik at hjulopphenget foran og bak er mest mulig like med tanke på krengning.

    Under over styring er ekstremt avhenging av hjulvinkler og difrensial.
    ofte er en bil med like oppsett og f.eks LSD og Torsonsdiff helt forskjellige på bane. av erfaring er også biler med torsondiff mer understyrte en biler med LSD

    Så dempere og hjulopheng er det som påvirker hvor fort du kan kjøre. men krengningshemmeren "hemmer" bevegelsen i karroseriet og hvordan vekten flytter/fordeler seg på hvert enkelt hjull inn og ut av svinger.

    Men har en f.eks for stiv hemmer bak vil bilen fort bli overstyrt da hjulopphenget foran krenger mer og og bakakslen følger karrosseriet mer en foran... dvs du løfter det ene hjulet bak. er det motsatt med stivere foran og for myk foran vil krengningen bak sørge for at bilen "løfter" innerhjulet foran og du mister grep og bilen blir understyrt.

    Så å bytte bare foran eller bak hjelper lite eller kan gjøre ting verre..

    krengningshemmeren bak TBO refererte til...



    Det er en grunn til at hemmere oftest selges i sett...

    og som TBO sier å bytte til doble foran og ikke gjøre noe bak gjør bilen bare tregere og enda dårligere
    volvo løs...
    X V70N 04 titanum sport edition
    X 945 96mod FK+++++
    X 142 72Mod B20 2,2L++++++ historisk race edition

  13. #38
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Ble litt Reodor Felgen for meg den løsningen din men det funker sikkert bra for deg og din bil. Kanskje det er verdt å prøve det etterhvert. Er dette noe som er mulig på 740?

    Jeg lette etter sett med hemmere til 740 men fant kun foran. Den tar opp det meste av krenging og bilen virker bra så har i grunn ikke lett mer etter noe bak.

    Å si at det hjelper lite/blir værre stemmer ikke på 740 i alle fall og neppe på 240 heller siden det blir anbefalt i VOC-reglementet til racing som GeTReibeAktienGesellschaf la inn ovenfor.

    Mener du at om jeg setter en grovere hemmer bak i tillegg så kan det bli enda bedre? Blir litt forvirret når du sier det bør være mest mulig likt foran og bak, det er litt rart siden det somregel er spinklere bak. Vil tro at belastningen i svingene er atskillig værre på fronten enn bak.

    Alt kan bli bedre så slike tips er gull verdt.

  14. #39
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Karl Vis post
    Ble litt Reodor Felgen for meg den løsningen din men det funker sikkert bra for deg og din bil. Kanskje det er verdt å prøve det etterhvert. Er dette noe som er mulig på 740?

    Jeg lette etter sett med hemmere til 740 men fant kun foran. Den tar opp det meste av krenging og bilen virker bra så har i grunn ikke lett mer etter noe bak.

    Å si at det hjelper lite/blir værre stemmer ikke på 740 i alle fall og neppe på 240 heller siden det blir anbefalt i VOC-reglementet til racing som GeTReibeAktienGesellschaf la inn ovenfor.

    Mener du at om jeg setter en grovere hemmer bak i tillegg så kan det bli enda bedre? Blir litt forvirret når du sier det bør være mest mulig likt foran og bak, det er litt rart siden det somregel er spinklere bak. Vil tro at belastningen i svingene er atskillig værre på fronten enn bak.

    Alt kan bli bedre så slike tips er gull verdt.
    Han mener nok mest mulig lik virkning på den bilen. Er heller ikke bare tykkelsen som har noe å si. Det som har like mye å si er hvor lang kraftarmen ut på enden av krengestaget er, er jo den kraftarmen som skal vri det. Et tynnt krengestag med kort kraftarm kan være likt stivt som en veldig tykk med lang kraftarm.

  15. #40
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Jeg tenkte nok det var virkningen han mente ja, det er jo det mest logiske.

  16. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Karl Vis post
    Ble litt Reodor Felgen for meg den løsningen din men det funker sikkert bra for deg og din bil. Kanskje det er verdt å prøve det etterhvert. Er dette noe som er mulig på 740?

    Jeg lette etter sett med hemmere til 740 men fant kun foran. Den tar opp det meste av krenging og bilen virker bra så har i grunn ikke lett mer etter noe bak.

    Å si at det hjelper lite/blir værre stemmer ikke på 740 i alle fall og neppe på 240 heller siden det blir anbefalt i VOC-reglementet til racing som GeTReibeAktienGesellschaf la inn ovenfor.

    Mener du at om jeg setter en grovere hemmer bak i tillegg så kan det bli enda bedre? Blir litt forvirret når du sier det bør være mest mulig likt foran og bak, det er litt rart siden det somregel er spinklere bak. Vil tro at belastningen i svingene er atskillig værre på fronten enn bak.

    Alt kan bli bedre så slike tips er gull verdt.
    reodor felgen?
    allså, det får jo faktisk ikke blitt bedre
    www.rejsa.se les litt der inne karl. tror du kan hente inn mange sekunder på kjærra di der inne.
    Jeg sier ikke det for å være frekk eller lignende. jeg sier det fordi det er mange smarte folk der inne som har hjulpet meg å få ned sekundene veldig på banen. Selv om jeg har et nick som tilsier at jeg blir kvalm når jeg hører om f1 så er det veldig missvisende
    Jeg syns det er moro å sladde å herje. Men på bane så liker jeg å kjøre rundetider. sladde kan man gjøre langs veien. Man kan ikke kjøre tider der (ikke forsvarlig i lengden ).
    Det på bildet til tyggern fungerer selvfølgelig på 740. Det er som sagt slik en krenghemmer skal festes. slik det er på 740 orginalt gjør bare at man sliter mindre på foringene akselen sitter i. så den blir stivere på den måten.
    Laget sladdestag bak på min ved å bruke et sømløst rør på 30-40mm som ble festet på samme måte som orginalstaget. det ga samme resultat som å kjøre med dønstive foringer(de som holder akselen). dvs: du kan sladde like enkelt i 20kmt som i 200 å bilen slipper for et godt ord.
    Men ta deg noen timer på rejsa.se å les litt om krenghemmere og oppsett. før du vet ordet av det så har du montert krenghemmeren forran i fjørbeinet og ikke bærearmene (slik gjorde jeg fungerer veldig bra. noe de også sa det ville gjøre )
    One Ring to rule them all

  17. #42
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Jeg skal sjekke det ut. Kan være mange gode tips der. Men det er viktig at ikke ting blir for seriøst for min del i alle fall. Er tross alt en gammel volvo vi snakker om. Skal kjøres med sandaler og t-skjorte, ikke med racingdress/sko og hansker

  18. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    er helt enig der skal jo kunne kjøre til og fra også syns jeg da

    Men gjør man litt små ting å lærer seg slike tips å triks så kan man ha det veldig mye morsommere å det er morsomt å henge på langt langt raskere biler rundt banen isteden for å kjempe med andre volvor
    One Ring to rule them all

  19. #44
    Registrerte brukere tyggern sin avatar
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    østfold
    Innlegg
    318
    Antall takk

    Standard

    Det whiteline staget er faktisk laget slik Og det virket over all forventning, jeg har ligget å stresset langt "langt" raskere biler på rudskogen med min 142... de har i det minste trudd at de var raskere....
    Selholm staget er laget på akkurat sammen måte, men armene på hemmeren går bakover.

    kjørte forbi en "husmor" trimmet 940turbo på yttern i langsvingen på skogen, så virke gjør det. en kjenner akkurat hvor grensen går på festet og innbremsing og "turn inn" på banen blir som en lek.

    Når jeg jekker opp bilen foran på siden kommer bakhjulet opp fra bakken når fremhjulet er ca 3-5cm fra bakken. Den er ganske stiv, kan love deg den ikke krenger mye. Men jeg har godt meg fjæringsvei igjen til å ta opp ujevnheter.

    grunnen til at de vil ha det bort i VOC er pga de kjører uten diffbrems/sperre.
    og vil ha mest mulig kontakt med hjulene. ei krenger heller ikke bilen like mye på grus. altså vil de ha krengnings motstanden mest mulig lik foran og bak.

    optimalt skal begge hjulene gå opp fra asfalten samtidig i en sving om en har nok feste. noe en aldri har (slipper før det) men teoretisk.
    altså "body rollen" skal være lik foran og bak. hvis ikke vil den enden av bilen som krenger mest løfte hjulet i andre enden...

    tenk deg at bilen er helt stiv bak og veldig myk foran. du går skikkelig på bremsen og legger bilen inn i svingen, og hjulet i ytterkant foran går langt opp i hjulhuset hva skjer da med bakenden når hele bilen krenger og bakakselen er helt stiv i forhold til karrosseriet... da vil det løfte seg fra bakken og du mister grep.
    og da motsat når du skal ut av svingen og bilen er knall stiv foran og myk bak.

    kanskje ikke best forklart men....
    volvo løs...
    X V70N 04 titanum sport edition
    X 945 96mod FK+++++
    X 142 72Mod B20 2,2L++++++ historisk race edition

  20. #45
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    er helt enig der skal jo kunne kjøre til og fra også syns jeg da

    Men gjør man litt små ting å lærer seg slike tips å triks så kan man ha det veldig mye morsommere å det er morsomt å henge på langt langt raskere biler rundt banen isteden for å kjempe med andre volvor
    Kjørte ikke mot andre volvoer på timeattacken i alle fall: http://sommertreff.no/Nyheter/result...reff-2010.html

  21. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Hva er gjort med den nissan på 1. plass der? Ikkeno standar oppsett ihvertfall
    One Ring to rule them all

  22. #47
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Det er ganske heftige biler kan jeg love deg. Du ser bilder av noen av dem i prosjektråden min. Men hva synes du om at det er en gammel 740 midt innimellom?

  23. #48
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    kan tenke meg mange har fått litt mer respekt for volvo siden du er raskere enn div skyline og supraer karl Gøy og se, at gammel volvo ikke er fortapt
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  24. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    ikke ille det hvis det var en bra tid? hva pleier man å ligge på der? syns det var litt rart at rx7n var så langt nede. skal jo være raskebiler. er jo mye raskere en rx8 som jeg herjer en del
    One Ring to rule them all

  25. #50
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Karl Vis post
    Men hva synes du om at det er en gammel 740 midt innimellom?
    Også uten multilink MK2, det går vel ikke ann?

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •