Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 60

Tråd: Test av dobble krenghemmere forran

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard Test av dobble krenghemmere forran

    Mange (les: Ikke alle) tror at en stivere krenghemmer foran hjelper mye på veigreper! Det har blitt diskutert litt før her. noen anbefaler jo også å montere 2sk orginale krenghemmere isteden for å koste på seg et grøvre et.
    Bilen føles jo mye "stivere" ut. å man får jo nesten følsen av at dette er penger spart og veigrep tjent! men hvis man ikke har 30-40år gammle fjører så er det neppe tilfelle! Det er mange som gjør bilen sin tregere med slike modifikasjoner. selv om de tror bilen ligger bedre på veien. Det er MYE gjort i østfold.. og vet det er blitt nevnt på forumt også.
    Skulle "bevise" for noen kammerater at dette er så feil så feil.. så jeg smelte i sammen 2stk orginale (tynne greier fra 95 940 sedan). og lot en kammerat ta en test tur(hjem fra oslo). Det er samme opplevelsen som jeg fikk når jeg monterte whitelines stag på den gammle 940n min. bilen understyrer mer... Men at det skulle bli så jævlig forskjell trodde jeg ikke
    for å i det heletatt få ut ræva på bilen måtte den kastes ut i sladd ellers var den å kjøre som en "merce"(- litt fart). den understyrte veldig! å det sir litt når ræva på en bil med stiv aksel ikke slepper først!
    Det er ikke akkurat en vitenskaplig test men håper den kanskje er en oppvekker for noen!
    Videoen er elgammel og veien er stengt av flere steder. så please ikke kom med mas om at presidentens liv er i fare fordi noen "råkjørte" kl 4 om natta. Politiet er faktisk å se på filmen også hvor de stenger av veien og holder trafikken i sjakk!

    Redigerer tråden å slenger inn filmene(2deler) etterpå! jeg har ikke værdens raskeste linje og youtube sier det er "omtrent 151 minutter igjen" før del 1 er oppe.


    Oppsettet på bilen er følgende:
    1995 sedan
    FK 0.8bar 13c
    3" Jt.
    bilsten cs forran sprint bak.
    lesjøfors.
    poly foringer i alt som er.
    gode sommerdekk på 17" felg (ikke sharif gummi....) 215 forran og 225bak 40profil.

    Forskjellen mellom den orginale krenghemmeren og whiteline staget var grei. bilen krenget mye mindre og overstyrte helt likt.
    (grunnen til at min ikke gjorde dette(som jeg nevnte lengre opp i innlegget) var fordi jeg kjørte med stivere fjører. da gjorde whiteline staget vondt værre. nytt orginalstag var faktisk best).
    Men fra whiteline stag til dobble krenghemmere var det utrolig forskjell som sagt! farlig audi følse noen ganger

    skal lage en ny "test" snart igjen hvor man tester dobble krenghemmere bak! det er mye morsommere (hvis man ikke tenker runde tider, men dekkrøyk )
    egentlig burde man testet på en bane hvor man kunne sjekke runde tider. men man ser veldig lett på filmen at det ikke går fort... hadde man kjørt fortere hadde man ikke kommt frem..
    (144minutter igjen til film del 1 er ferdig opplastet....)

    Håper fler kommer med lignende oppsett og erfaringer! er mye 740 og 940 her inne. så tips å triks er jo bra å ta med seg!

    edit: 110min igjen! Men film nr1 har fått lyden litt skadet.... skurrer etter noen sek.. så man hører ikke dekkskrik å hva som blir sagt... får vell filme på nytt i morra å bruke en annen mobil! film nr2 fungerer fint. men der blir det ikke kjørt så man virkelig ser hvor understyrt bilen ble... men slenger de ut fordet! er vell bare å skru ned lyden å bruke fantasien


    edit2: film nr1

    etter ca 1min så skurrer det veldig. men man hører jo hvordan det piper i svingene før dette. farlig oppsett hvis man er vandt til bil som svinger bedre.
    film 2 kommer senere.. 100min igjen
    edit3: man ser faktisk ved 1:30 at selv 20kmt over fartsgrensa så sklir bilen ut av svingen

    edit4: film nr2. ser det ikke så bra der. tar det litt easy.
    men ved 4:50 så ser man det veldig godt når personen gir på litt i svingen. sklir ut mye...
    Sist endret av TeamBørnOut; 02/07/10 kl 05:36
    One Ring to rule them all

  2. #2
    Registrerte brukere Teebob sin avatar
    Medlem siden
    13. juni 2010
    Sted
    Fusa, Hordaland
    Innlegg
    142
    Antall takk

    Standard

    Blir det ikke misvisende og bare teste med staget fremme? Jeg monterte først 23mm stag bak på 240en, da ble den sinsykt overstyrt.. Men, når jeg fikk påplass 23mm staget fremme, ble den bra igjen.. Og den hang tilsynelatende mye bedre enn med de orginale stagene.. Kjørte med ukappa lesjöfors senkesett.. Og bilstein racing fremme, og gule koni på medium bak..

  3. #3
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Men ikke alle setter bilene opp for bruk på bane eller sidelengs på stikkveiene.
    Jeg byttet til grovere stag fordi jeg hater biler som velter seg i svingene ved vanlig kjøring på norske kjerreveier.
    Ikke nødvendigvis for å komme fortere gjennom svingen (selv om det nå faktisk går fortere fordi man blir litt mer fartsblind når man ikke kommer på 2hjul gjennom svingene)..


    Men studerer man svenske sleepere med ville motorer, så fjerner faktisk mange av svenskene stabstagene helt, for å få krefter bedre plantet i bakken.
    Senker bilene og noe stivere fjører for å holde kurs gjennom svingene uten å understyre....
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Morgis: sant så sant! men få som sier det er derfor de vil ha grøvre krenghemmer.
    ja mange som fjerner krenghemmerene når de har stivere fjører. veldig kjent i audi "racing" miljøene at de fjerner krenghemmern for å komme raskere rundt banen.
    Men laget denne tråden fordi mange faktisk monterer 2stk for å kjøre fortere gjennom svingene
    Teebob: ikke missvisende! hadde jeg hatt grøvre bak ville den nok sluppet i ræva men hastigheten ville gått ned enda mer! å det gikk sakte nok som det var nå
    One Ring to rule them all

  5. #5
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Teebob Vis post
    Blir det ikke misvisende og bare teste med staget fremme? Jeg monterte først 23mm stag bak på 240en, da ble den sinsykt overstyrt.. Men, når jeg fikk påplass 23mm staget fremme, ble den bra igjen.. Og den hang tilsynelatende mye bedre enn med de orginale stagene.. Kjørte med ukappa lesjöfors senkesett.. Og bilstein racing fremme, og gule koni på medium bak..
    Først fjerner du veigrep bak sånn at bilen blir overstyrt, og deretter fjerner du veigrep foran sånn at bilen er greit balansert igjen, men at du totalt har mindre veigrep både foran og bak.

    Ser ikke hvordan det er misvisende?

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Skal teste igjen i kveld med whiteline staget skal filme med en annen mobil da så man slippr skurringen... satt jo egentlig å hadde fine kommentarer
    One Ring to rule them all

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    kan bare si det fungerte veldig mye mye bedre med whiteline staget :P filmen blir nok ikke lagt ut.. får se hvis vi finner et lukket område å teste på igjen
    One Ring to rule them all

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Hva med å teste runder på bane, må si de filmene viser lite og ingenting. Men er helt med på at stivest mulig ikke er best.

    Men når det er sagt, så skjønner jeg ikke poenget med å gå ned til 40 profil på 215 dekk i 17" dim, rulleomkrets har jo større innvirkning på kontaktareal enn bredde på dekket. Siden du skal komme fortest mulig rundt svingene

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    vell. hadde lyden fungert hadde man hørt mye bedre at bilen skle helt ut.
    burde vært prøvd på bane ja. fikk vell opp 40-50kmt mer gjennom noen svinger nå :P
    minst mulig profil fordi jeg vil ha minst mulig vekt på hjula
    One Ring to rule them all

  10. #10
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Kjører med whiteline foran og originalt bak på 740tic banebilen. Det fungerer helt ypperlig og veigrepet er bra med skikkelige dekk.

    Den var nokså understyrt i utgangspunktet og det ble ikke spesielt bedre med tykkere stag foran. Fordelen med å bytte er at bilen krenger mindre og virket litt mer kontrollerbar og stødig i høy hastighet. Uten at det ble tatt noen rundetider før/etter whiteline så vil jeg tro at vi kjørte fortere etter montering. For min del vil jeg si at fordelen med lite krenging oppveier understyringstendensene på banekjøring. Jeg synes det er lettere og mindre dramatisk å kontrollere understyringen enn at hekken plutselig slipper i svingene når man kjører rundetider.

    Største innvirkningen på veigrepet har nok dekkene. Kinadekk på bane er IKKE noe suksess når det gjelder rundetider

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    lettere kontroll har man jo når bilen understyrer som nå. ingen tvil. går jo mye saktere hehe

    nei kina dekk er ikke noe man leker schimi med. jeg kjøpte meg 18" i dag. kjøpte gode dekk forran og la på noen sharif dekk bak (tom for ritalin i en uke til å da er det dyrt med skikkelig dekk...). tok en test tur å det gikk enda saktere med de nye 18"erne vekt har vannvittig mye å si på veigrepet
    Nå skal det gå enda saktere for nå er hengerfeste montert å 66n skal inn å kappes ut enda mer!
    One Ring to rule them all

  12. #12
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Tror ærlig talt at man kan ha større fart i svingene med en liten understyring, det justerer man enkelt med litt mer rattutslag. Man mister atskillig mer fart når ræva kommer ut, da raser rundetidene.

    Når du tenker vekt og veigrep, er det på hjulene du mener da? I såfall må jeg bare si at slicks veier mye mer enn vanlige dekk men veigrepet er overlegent

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    raskest rundt en sving er med ørlite overstyring! fakta
    jeg tenkte på ufjøra vekt på de herlige norske veier. veiene i østfold er ikke akkurat 100sone veistandar. 180-200kmt så har vekta veldig mye å si. ja slicks veier litt mer. men det bruker man ofte på bane hvor underlaget er en del bedre å hjula ikke spretter så ille rundt
    Nettopp derfor det er så deilig å slippe 120kg død vekt som demperne prøver å holde på bakken med 1055 65 aksel kontra 31 aksel.
    På bane så er jo egentlig volvo 66 og 360 sin bakaksel det beste som finnes. men ugjenheter vil ødelegge for dem.
    One Ring to rule them all

  14. #14
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Det er mulig at man kjører raskere runder med ørlitegrann overstyring på en balansert sportsbil. Det er ikke akkurat tilfelle med en gammel 740 så påstanden min om raskere runder og lettere kontroll med ørlite understyring står fortsatt på den bilen.


    På landeveien er det myk bil og høy profil på hjulene som gjelder, ikke sant

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    om det er en sportsbil eller 740 har ikke noe å si, fakta er at det går fortest med litt overstyring, resten hviler på sjoføren
    og det med at du har bedre kontroll med understyring enn overstyring kommer også ann på sjoføren, jeg mener det er bedre at bilen er overstyrt enn understyrt om man skal kjøre raske runder. fordi en overstyrt bil er mye lettere å kontrollere, og man kan akselerere ut av svingen mye lettere.
    Sist endret av Sebbe; 02/07/10 kl 22:33

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    overstyrer bilen så kan man alltid redde seg inn. understyrer den så taper du
    kommer an på sjåføren og hvor god kontroll man har. de fleste biler ( også volvo ) understyrer fra fabrikk fordi gammle damer å jenter merker når de kjører for fort da. "svinger ikke bilen kjører jeg for fort" .
    One Ring to rule them all

  17. #17
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sebbe Vis post
    om det er en sportsbil eller 740 har ikke noe å si, fakta er at det går fortest med litt overstyring, resten hviler på sjoføren
    og det med at du har bedre kontroll med understyring enn overstyring kommer også ann på sjoføren, jeg mener det er bedre at bilen er overstyrt enn understyrt om man skal kjøre raske runder. fordi en overstyrt bil er mye lettere å kontrollere, og man kan akselerere ut av svingen mye lettere.


    Har du kjørt på bane? En med svinger man kan holde høy hastighet i?

    Det er godt mulig at det er teoretisk riktig. Men å få til ørlitegrann overstyring på en 740 på en slik kontrollert måte at du kjører fortere gjennom svingene vil jeg gjerne se at du klarer. Det er stor forskjell på teori man har lest seg til på internett og fakta når man sitter bak rattet på en bane.

    Det med fart ut av svingene er også litt så der.. Om du allerede har slipp på hekken så vil det ikke bli bedre om du gir gass ut av svingen. Om du derimot har littegrann understyring og så gir gass vil du få en mye bedre utgang. Dette har jo Porsche vært kjent for i alle år og det er jo ikke akkurat noen sinkebil.

    Du har rett i at mye hviler mye på sjåføren, det er det som er det geniale med banekjøring. Man kan treffe på en uerfaren sjåfør i en råtassbil som man klarer å passere. Samtidig kan man bli forbikjørt av en dreven kar i et gammelt sarv av en bil

    TBO sa i begynnelsen av tråden at han håper fler kommer med lignende oppsett og erfaringer. Dette er i alle fall min erfaring.

    Men - når vi først snakker om stabstagene og veigrep - er det virkelig sånn at grove stag ødelegger grepet så stusser jeg på at det ble brukt så voldsomme greier på gruppe-a bilene. Jeg tenker KUN asfaltbanekjøring og gamle Volvoer nå.

    Jeg bryr meg mindre om hva som er best etter landeveien, der duger det meste for min del. Skal jeg kjøre fort er bil ubrukelig uansett, da må man kjøre noe med færre hjul

  18. #18
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    overstyrer bilen så kan man alltid redde seg inn. understyrer den så taper du
    kommer an på sjåføren og hvor god kontroll man har. de fleste biler ( også volvo ) understyrer fra fabrikk fordi gammle damer å jenter merker når de kjører for fort da. "svinger ikke bilen kjører jeg for fort" .
    Din frekke jævel

    Når jeg snakker om understyring så er det ikke full kollaps i svingene jeg mener. Er bare en anelse det er snakk om og det går det fint å kompansere for med økt rattutslag. Understyringen kommer somregel gradvis etter som rundene går.

    Det er heller ikke alltid man kan redde seg inn fra overstyring selv om gamle
    RWD
    volvo har et ekstremt rattutslag, det ser man tydelig rundt banene og har vært nøye utprøvd av undertegnede

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    grove "hule" stag ble ofte brukt ja
    husk at det er 25 år siden gutta kjørte med slike oppsett. ting har forandret seg. nå kan man stikke på pedersen racing å kjøpe bedre støtdempere en hva de hadde på den tiden til 1/10del av prisen
    smått overstyring gjennom svinger er 0 stress med 740 / 940 har hendt jeg har måtte gi bremsen et puff for å få ut rompa litt for å komme hel gjennom noen svinger hvor bilen har blitt litt for nøytral for min del. porsche har jo i mange år nå kjempet med nedd å klør for å få en så nøytral bil som mulig fordi littformange folk har endt i grøfta på verstingene så gjør elektronikken så det er mulig med litt overstyring uten at ræva kommer for mye å for kjapt.
    Men hvis man er vandt til en 740 / 940 på bane så skjønner jeg litt at man ikke får det helt inn at litt overstyring er best. for 740n og 940n slepper så fort i ræva at det er kjedelig. en suv som honda crv klarer faktisk å holde ræva / tryne strammere gjennom svingene Når jeg fikk på multilinken på bilen min så måtte jeg lære meg å kjøre kjærra på nytt. fordi det ikke er snakk om at ræva slipper i nærheten av de samme hastighetene!
    da merker man også kjapt det at litt overstyring er bedre en understyring.
    egentlig litt teit å dra inn multilinken inn i denne sammenligninga.. mulig jeg sletter det så det ikke sporer ut...
    Vi skal prøve å fjerne krenghemmern bak på 940n i dag å se hvordan bilen oppfører seg da
    One Ring to rule them all

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Karl Vis post
    Din frekke jævel

    Når jeg snakker om understyring så er det ikke full kollaps i svingene jeg mener. Er bare en anelse det er snakk om og det går det fint å kompansere for med økt rattutslag. Understyringen kommer somregel gradvis etter som rundene går.

    Det er heller ikke alltid man kan redde seg inn fra overstyring selv om gamle
    RWD
    volvo har et ekstremt rattutslag, det ser man tydelig rundt banene og har vært nøye utprøvd av undertegnede
    Prøvde ikke å værefrekk hehe. men det er jo produsentene som gjør dette for at dama di ikke skal rygge inn i trær / andre biler
    Nei det at man ikke alltid kan redde seg inn med mye rattutslag stemmer. men det er nok mest pga geometrien i forstillinga på volvo er. man merker at tryne gjør "rareting" hvis man har mye ratt utslag. selv om man føler man kunne liggi breiere. aldri snurra på den måten. men det er takket være raskt venstrebein
    One Ring to rule them all

  21. #21
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Karl Vis post
    Din frekke jævel

    Når jeg snakker om understyring så er det ikke full kollaps i svingene jeg mener. Er bare en anelse det er snakk om og det går det fint å kompansere for med økt rattutslag. Understyringen kommer somregel gradvis etter som rundene går.

    Det er heller ikke alltid man kan redde seg inn fra overstyring selv om gamle
    RWD
    volvo har et ekstremt rattutslag, det ser man tydelig rundt banene og har vært nøye utprøvd av undertegnede
    Er jo ikke snakk om å ligge i full breisladd igjennom svingen når man skal raskest mulig igjennom. Er å prøve å holde den så bakdelen akkurat er på grensa og småslipper. Ræva slipper ikke så fort at man ikke rekker å hente det inn før det.

    Kjørt mye med understyring som 940 har originalt og en liten periode jeg måtte ha sveiset sperre. Det er bare irriterende, kan ikke se for meg at det går noe raskere igjennom svingen ved å gi mer rattutslag og lette av litt på gassen når fronten "ploger". For min del så kjennes det ut som jeg taper masse tid på det.

  22. #22
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Prøvde ikke å værefrekk hehe. men det er jo produsentene som gjør dette for at dama di ikke skal rygge inn i trær / andre biler
    Nei det at man ikke alltid kan redde seg inn med mye rattutslag stemmer. men det er nok mest pga geometrien i forstillinga på volvo er. man merker at tryne gjør "rareting" hvis man har mye ratt utslag. selv om man føler man kunne liggi breiere. aldri snurra på den måten. men det er takket være raskt venstrebein
    Bare kødda Det er nok riktig at det er på grunn av damene, de får panikk når hekken slipper

  23. #23
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Er jo ikke snakk om å ligge i full breisladd igjennom svingen når man skal raskest mulig igjennom. Er å prøve å holde den så bakdelen akkurat er på grensa og småslipper. Ræva slipper ikke så fort at man ikke rekker å hente det inn før det.

    Kjørt mye med understyring som 940 har originalt og en liten periode jeg måtte ha sveiset sperre. Det er bare irriterende, kan ikke se for meg at det går noe raskere igjennom svingen ved å gi mer rattutslag og lette av litt på gassen når fronten "ploger". For min del så kjennes det ut som jeg taper masse tid på det.

    Hvor fort hekken slipper er det farten som bestemmer. Å ligge å lure rundt en sving i 60km/t på en liten bane med litt overstyring er ikke noe problem. Du burde ta deg en tur nordover, det er så sjelden å se en
    RWD
    -volvo kjøre rundetider, de fleste brenner bakdekk i svingene og kjører fort på langsiden.

    Det ideelle er jo selvsagt at bilen ikke slipper noe sted men det gjør den før eller siden uansett. Farten blir høyere jo bedre veigrep man har og noe må gi seg til slutt.

    Å få bilen overstyrt kan man lett regulere med å bruke dekk med dårligere grep bak. Det er ikke noe tidsmessig suksess for min del i alle fall, mulig en bedre sjåfør enn meg kan kjøre raskere med det.

    Foreløpig kjennes bilen fin ut og når man får erfaring med bruken av den går det rimelig kjapt og udramatisk, selv med litt understyring. Neste forsøk blir å montere Disse;



    Spent på hva de har å si for egenskapene. Nå har jeg i alle fall målinger på rundetid, (bare Sommertreffgjengen får lagt dem ut), så da har jeg noe å sammenligne med i neste omgang.

  24. #24
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Karl Vis post
    Hvor fort hekken slipper er det farten som bestemmer. Å ligge å lure rundt en sving i 60km/t på en liten bane med litt overstyring er ikke noe problem. Du burde ta deg en tur nordover, det er så sjelden å se en
    RWD
    -volvo kjøre rundetider, de fleste brenner bakdekk i svingene og kjører fort på langsiden.

    Det ideelle er jo selvsagt at bilen ikke slipper noe sted men det gjør den før eller siden uansett. Farten blir høyere jo bedre veigrep man har og noe må gi seg til slutt.

    Å få bilen overstyrt kan man lett regulere med å bruke dekk med dårligere grep bak. Det er ikke noe tidsmessig suksess for min del i alle fall, mulig en bedre sjåfør enn meg kan kjøre raskere med det.

    Foreløpig kjennes bilen fin ut og når man får erfaring med bruken av den går det rimelig kjapt og udramatisk, selv med litt understyring. Neste forsøk blir å montere Disse;

    Spent på hva de har å si for egenskapene. Nå har jeg i alle fall målinger på rundetid, (bare Sommertreffgjengen får lagt dem ut), så da har jeg noe å sammenligne med i neste omgang.
    Er jo ikke så rart at de fleste
    RWD
    -Volvo sladder i steden for å kjøre rundetider. De fleste
    RWD
    -Volvo er jo ikke rigget for godt veigrep, men nettopp det å kunne ligge breiest mulig.

    Selvfølgelig bestemmes farta man kan ha av veigrepet. Det som slipper først enten det er bak eller foran bestemmer hvor fort du kan kjøre i svingen. Men jeg kjører hvertfall bedre hvis bakenden slipper først.

  25. #25
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Du må ta deg en tur nordover til ACR, det trengs flere volvo i timeattacken

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •