Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Volvo 142 b20 går urent på tomgang

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. juni 2013
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard Volvo 142 b20 går urent på tomgang

    Hei!

    Jeg har ved en tilfeldighet snublet over en 142 b20 som ikke går rent på tomgang, den henger med når jeg gir litt gass og har fått tips om at det kan være forgasser som kan være årsaken. Hva skal jeg se etter når jeg skrur den opp? Er det greit å få tak i overhaling sett til disse? Det er en stromberg forgasser på motoren...

    Også, skal det blybensin på disse?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Ja disse skal ha bly tilsetning i bensinen.
    Jørgenrud bil og deler as har MYE til gammel Volvo.
    Her burde du finne va du letter etter http://212.247.61.152/no/main.aspx?p...tno=1401030202
    Ser de har overhalt forgasser også. Du burde få kjøpt en bok som har tegninger av forgasseren da det er en hau med små deler.
    http://212.247.61.152/no/main.aspx?p...artno=10240ENG denne boka burde du få kjøpt med.
    Håper dette hjelper noe.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimar Vis post
    Ja disse skal ha bly tilsetning i bensinen.
    Jørgenrud bil og deler as har MYE til gammel Volvo.
    Her burde du finne va du letter etter http://212.247.61.152/no/main.aspx?p...tno=1401030202
    Ser de har overhalt forgasser også. Du burde få kjøpt en bok som har tegninger av forgasseren da det er en hau med små deler.
    http://212.247.61.152/no/main.aspx?p...artno=10240ENG denne boka burde du få kjøpt med.
    Håper dette hjelper noe.
    Virker som de kan hvere litt problemer med nettsia så vis ikke du får opp forgasser delene gå inn her http://212.247.61.152/no/main.aspx?page=Main_FirstPage
    Så trykk inn på volvo så 140/164 så 142 så brensele/avgassystem så forgasser. Så får du ei liste over forgasserne.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Haakonw Vis post
    Hei!

    Jeg har ved en tilfeldighet snublet over en 142 b20 som ikke går rent på tomgang, den henger med når jeg gir litt gass og har fått tips om at det kan være forgasser som kan være årsaken. Hva skal jeg se etter når jeg skrur den opp? Er det greit å få tak i overhaling sett til disse? Det er en stromberg forgasser på motoren...

    Også, skal det blybensin på disse?
    En forgasser som er over 40 år gammel er selvsagt slitt. Hvis det er slakk i akslingen til gasspjeldet så suger den falsk luft og da blir det ofte problemer. Når du tar av toppen på forgasseren og ser rett ned i den så ser du "dyserøret". Hullet som du ser skal være en perfekt sirkel, det skal ikke være formet som ett egg.

    Helt oppe på forgassernålen skal det IKKE være ett hakk etter slitasje. Sannysnligheten er stor for at du har må skifte disse to, kanskje 3 delene.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. juni 2013
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar folkens! Jørgenrud bil vil nok bli nyttig her kan jeg tenke meg, jeg har sett litt på YouTube Rebuilding Stromberg CD175 Carbs on TR3A (TR4A): https://youtu.be/NwUr4LCCoskom
    å bygge opp igjen disse gassene og det ser absolutt overkommelig ut, dog litt av en skrue, men skjønte hva som pleier å feile. jeg skal få pelt av delene og få en oversikt over hva jeg trenger.

    @batland: han på YouTube snakker også mye om slakk i aksling til spjelet, så det er tydeligvis vanlig, jeg håper bare at det holder å kjøpe messingakselen og at det ikke har slitt seg i aluminiumen..

    Er det en måte å få sett om den har fått seg en toppjobb tidligere og se om den kan ha vært bygd om til å kunne bruke blyfri, eller er det enklest å bare kjøre med blyerstattning?

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Etter det jeg vet så er det vanskelig om ikke umulig og se om toppen har blitt jobbet på tidligre.
    Så det lureste er og kjøre på blyerstattning.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. juni 2013
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Da blir det blyerstattning for å være på den sikre siden. Har fått pelt opp gasseren og kan ikke se slitasje på nål (har ikke skrudd den ut, men antar at det ikke er oppe i feste den slites) og hull til gasser nålen ser ut sånn o ikke sånn 0 så da er det vel ok? , men kan kjenne ørlite slakke på akselen til spjelet, men ikke mer enn når jeg drar ut akselen litt, så er det samme slakke, eneste slitasjen jeg kan se, er noen riper i et område på akselen. Jeg skal rengjøre mens den er oppe hvertfall, for det var mye dritt der.!

    Det eneste jeg stusse litt på var at tilkobling til vakuum ikke var blenda, og heller ikke koblet til motoren. Skal prøve å blende den og få rengjort etter beste evne så får jeg se, er jeg heldig, er det det som skal til, men jeg har vel ikke så flax..

    Noen som vet om vakuum skal være tilkoblet eller skal den blendes?
    Sist endret av Haakonw; 14/07/15 kl 22:21

Lignende tråder

  1. 940 går urent og lugger, kan det være en kjølevæsketempføler?
    By Skårholen in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 4
    Siste post: 02/04/15, 10:14
  2. Svar: 4
    Siste post: 27/01/15, 20:31
  3. Volvo 850 2.5 20v motor dør ut på tomgang
    By Moken850 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 02/08/13, 15:32
  4. volvo 940 fk tomgang
    By micknutzen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 24/04/12, 20:18
  5. Høy tomgang på volvo 740 Tic
    By Kladden in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 22/04/11, 15:15

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •