Her i vinter så kjøpte jeg meg en slik en:

Den fikk raskt navnet Emmet.

Hovedformålet med bilen er egentlig å lære seg å mekke bil, så i første runde er målet å få den på veien igjen.
Min tidligere erfaring strekker seg til bremseskift. Mangel på kunnskap og verktøy blir klare utfordringer i dette prosjektet, jeg begynner i bunn og grunn på null med begge deler.

Jeg er nok ikke den som er mest praktisk av meg, og jeg har en tendens til å overtenke problemer så det kommer til å ta tid.
Men jeg er i det minste utdannet maskiningeniør, så jeg burde ha en viss forståelse av hvordan ting funker, og jeg har alltid vært bilinteressert og hatt lyst til å skru. I mangel av bilinteresserte venner så holder jeg på alene.


Bilen er en 1970 modell Volvo 142 med B20A motor som har rullet 135000km. Den har vært registrert på samme eier fra 1969 til 2015, men har ikke vært på veien på to år nå.
Jeg kjøpte bilen på 30 år gamle sommerdekk i tett snødrev, så det ble ikke mye til prøvetur.
Motoren har jeg ikke store planer for, den blir som den er inntil videre.
Bilen er original bortsett fra Lesjöfors fjærer og nye dempere, som et barnebarn hadde satt på.

Det jeg har lyst å gjøre med denne fremover foruten reparasjoner er:
Av med fangerne.
Plastidippe blå, inntil jeg er klar for lakkering. Skal den lakkeres blir det nok originalfarge 46.
71-grill (ikke helt sikker)
Sjalusi/laksetrapp.
Nye felger.
Forsetene må overhales eller byttes.
Ozonbehandling og rens av seter og trekk - det lukter gammel bil, og wunderbaum er ikke løsningen.
Setebelter med beltestrammer fremme.


For en som begynner på null så skulle dette være litt å ta tak i.
Håper derfor at volvoforumet kan bli en god ressurs, ellers er det grønnbøker og internett som blir oppslagsverk.
Tar gjerne i mot tips og råd, på utstyr, metoder og lokale ressurser i Stavanger-området.


Fikk ikke tatt noen bilder når bilen kom i hus, så disse er av nyere dato.