Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 21 av 21

Tråd: moment på topp b230

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Førde, Sogn og Fjordane
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard moment på topp b230

    det er jo

    steg 1: 20 NM
    steg 2: 60 NM
    steg 3: 90 grader

    men hørt at når det er brukt grader, så skal man ikkje etterstrame

    eller har eg hørt feil?

  2. #2
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Du skal ikke etterstramme strekkbolter nei..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Førde, Sogn og Fjordane
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard

    det eg tenkte, takk for raskt svar!

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skedsmokorset, akershus
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samuel Vis post
    det er jo

    steg 1: 20 NM
    steg 2: 60 NM
    steg 3: 90 grader

    men hørt at når det er brukt grader, så skal man ikkje etterstrame

    eller har eg hørt feil?
    bare på ARP og 12:9 bolter det skal etterstrames

  5. #5
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Pluss at bruker man ARP eller 12:9 bolter så må man for all del ikke følge 30NM, 60NM og 90 grader. Da er det moment på siste steget og, er vel ca 100 NM mener jeg å huske. Skal da også etterstrammes med det siste momentet når den er varmkjørt.

    Med strekkbolter som er brukt originalt så må man for all del ikke bruke moment på siste steget. Da er det 30NM, 60NM og 90 grader som gjelder. Da skal man for all del ikke etterstramme.

  6. #6
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Så når jeg har trekt 20nm, 60 nm, varmkjørt, og 90 grader så har det faktisk blitt feil?
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  7. #7
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    om du har 12.9 bolt, studs eller lignende så, ja.

  8. #8
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Nei, kjører med det originalt. Mulig jeg bare missforstår.
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  9. #9
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    du har strekkbolter også kjørt den varm før du dro 90grader? isåfall så har du også gjort feil. du skal bare dra til med 90grader med engang. men om du ikke har oljeforbruk, vannforbruk, bensin eller olje lukt av noen vesker så er det vel greit.

  10. #10
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Har ikke gjort det på motoren jeg har nå, men har brukt å gjort det. Mulig derfor pakningene har gått så fort... Var rimelig sikker det var sånn det skulle gjøres, men man lærer så lenge man lever Skal sies at det var på en AT.

    Er det bestandig strekkbolter som er originalt til volvo? Har vært borti at det er 2 typer tror jeg.
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  11. #11
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    stortsett det du får kjøpt i dag hvertfall. om det ikke er en grusomt gammel konstruksjon som B16 ol. når det gjelder AT motor så spiser de pakninger til frokost, mye fordi nesten samtlige har feil tenning, mye baktrykk, mye ladetrykk eller aller helst alle de nevnte.

  12. #12
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Joda, den spiste pakninger. Kjørte faktisk bare med 0.4 bar ladetrykk, og msd 6al tenning.

    Men, kan godt da være at jeg har gjort feil når jeg trekte til toppen som gjorde at pakningene gikk. Men nå vet jeg det
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  13. #13
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Crepsley Vis post
    Så når jeg har trekt 20nm, 60 nm, varmkjørt, og 90 grader så har det faktisk blitt feil?
    Ja, det er helt feil. Du skal dra til med 30 NM, 60NM og så 90 grader. Så skal du sette på toppdekslet, varmkjøre den og ikke gjøre noe mer . Det er sålenge du har strekkbolter.

    Sånn som du har gjordt det så har du ikke så mye press som du skal ha på toppen når du starter opp for første gang. Pakningsflatene på både blokka og toppen skal være helt ren. Negerkuse på luftpusseverktøy som gjelder på blokka. Gå lett over til det er blankt, da får du bort rust og ujevnheter uten at du polerer flatene for blanke (det er heller ikke bra, skal være litt ru). Toppakningen har en overflate som skal feste seg til stålet så det må være vasket med tynner og helt fri for olje og fett.




    På toppen skal man være litt mer forsiktig med roterende negerkuse fordi man kan grave (er jo aluminium). Går du veldig lett over så går det bra, men man må alltid legge en rettholt på anleggsflata og se mot lyset for å se om toppen er skev. Liten nevneverdig skevhet noen steder der så må toppen planes på nytt. Det ser man med en gang om man bruker rettholt mot lyset. Da får ikke pakningen nok press der og den vil gå relativt fort igjen.

    Må også alltid blåse rein gjengene. Helst kjøre opp igjen med gjengetapp og, men ikke absolutt nødvendig. Hvis det ligger en skvett olje nedi gjengene og du skrur til så kan det hvis det er nok olje oppi der presse sprekk i blokka eller forårsake at du får feil moment. Skruen vil fungere som et hydraulisk stempel og olja vil ikke ekspandere i bunn av hullet.

  14. Takk Kristoffersen takket for denne posten
  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Førde, Sogn og Fjordane
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard

    ser det er bra at dette blir tatt opp lærer av sånt

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Førde, Sogn og Fjordane
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard

    det står at det skal vere 20nm på første steget, men eg trur det er bedre eller like greit å begynne med 30,

    og om ein ikkje har skikkleg gradskive til å sette på armen, når man skal ta de 90 gradene så kan man jo også bruke ein vinkel å prøve å få det så nøyaktig så mulig.. om det er vanskli så kan du tenke at det er bedre med meir enn 90 grader enn mindre.

    det er vel 10,9 bolter som er orginalt. de er ganske dyre, betalte 110 per stk. hos volvo

    strekkbolter skal vel helst skiftes hver gang man slepper spennet.. men skal også kunne gå bra å bruke de oppatt..


    rett meg om eg tar feil!

  17. #16
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samuel Vis post
    det står at det skal vere 20nm på første steget, men eg trur det er bedre eller like greit å begynne med 30,

    og om ein ikkje har skikkleg gradskive til å sette på armen, når man skal ta de 90 gradene så kan man jo også bruke ein vinkel å prøve å få det så nøyaktig så mulig.. om det er vanskli så kan du tenke at det er bedre med meir enn 90 grader enn mindre.

    det er vel 10,9 bolter som er orginalt. de er ganske dyre, betalte 110 per stk. hos volvo

    strekkbolter skal vel helst skiftes hver gang man slepper spennet.. men skal også kunne gå bra å bruke de oppatt..


    rett meg om eg tar feil!
    Om man drar til 20NM eller 30NM i første steget er egentlig ganske uvesentlig. Det er for at pakningen skal bli dratt jevnt til at man tar dette i flere steg.

    Jeg syns det er lettest å bruke den store momentskralla og dra den sånn at armen står rett i forhold til toppen når man presser litt den veien man skal dra skruen (er jo litt slakk i skrallen). Så vinkeldrar jeg til skralla er akkurat vinkelrett i forhold til toppen uten å slippe opp. Da blir det rimelig nøyaktig 90 grader.

    Strekkbolter er ganske dyrt, ja. Skal byttes etter 5 ganger sier Volvo eller hvis boltene har strukket seg mer en så og så mye. Jeg byttet ikke når jeg bytta toppakning på min, gikk bra det, men må være litt kjedelig å dra av en bolt. Men boltene mine så fine ut og hadde ikke vært tatt av før.

    Boltene strekker seg og blir litt og litt lengre for hver gang de vinkeldras. Er derfor de skal byttes etter et visst antall ganger. Ellers risikerer man at de knekker av når man drar til eller gir for dårlig spenn.

  18. #17
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Jeg brukte også de originale boltene oppad et par ganger i forbindelse med prøving og feilsøking på toppen. Kjørte et par mnd, ikke noe problem. Kjøpte nye når jeg satte på org. toppen for siste gang. Man så litt forskjell i lengda på de gamle og de nye boltene, men ikke mye..
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  19. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Førde, Sogn og Fjordane
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard

    sånn mens vi snakker om dette kan eg no legge inn bilde av mest vanleg rekkefølgje på stramminga..



  20. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Førde, Sogn og Fjordane
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Om man drar til 20NM eller 30NM i første steget er egentlig ganske uvesentlig. Det er for at pakningen skal bli dratt jevnt til at man tar dette i flere steg.

    Jeg syns det er lettest å bruke den store momentskralla og dra den sånn at armen står rett i forhold til toppen når man presser litt den veien man skal dra skruen (er jo litt slakk i skrallen). Så vinkeldrar jeg til skralla er akkurat vinkelrett i forhold til toppen uten å slippe opp. Da blir det rimelig nøyaktig 90 grader.

    Strekkbolter er ganske dyrt, ja. Skal byttes etter 5 ganger sier Volvo eller hvis boltene har strukket seg mer en så og så mye. Jeg byttet ikke når jeg bytta toppakning på min, gikk bra det, men må være litt kjedelig å dra av en bolt. Men boltene mine så fine ut og hadde ikke vært tatt av før.

    Boltene strekker seg og blir litt og litt lengre for hver gang de vinkeldras. Er derfor de skal byttes etter et visst antall ganger. Ellers risikerer man at de knekker av når man drar til eller gir for dårlig spenn.
    skjønner, men vist man kan strekke de 5 ganger så er de kanskje ikkje så veldi dyre alikevel da strekket mine for andre gang i dag då eg skifta topppakning

  21. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Førde, Sogn og Fjordane
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard

    på bilde der er de vel ikkje så veldi nøye om man tar nr 3 på høgre siden eller venstre siden. men at man begynner i midten er viktigst

    og at det går i kryss!

  22. #21
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av samuel Vis post
    sånn mens vi snakker om dette kan eg no legge inn bilde av mest vanleg rekkefølgje på stramminga..


    Jeg pleier å begynne i midten som du viser, men så går jeg i "sirkel" ut derifra, altså 1-2-4-3-5-6-8-7-9-10 på bildet ditt.
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •