Godt svart! Bra med feedback der. Takker så meget
skal forsøke å svare litt, og spørre litt mer
Blokk: Hva er egentlig hard block, hvilken nytte har det og hvor fyller man henn? aldri helt forstått det der selv om jeg har lest om det noen ganger.
Angående stempel og topp: Hvis jeg velger å gå for en 8v-topp vil stemplene bli en del rimeligere, kanskje, men større ventiler, kvasskam og det ene og det andre koster jo også sitt, så alt i alt går kanskje vinninga litt opp i spinninga her? Hvis jeg feks kjøper meg custom smidde stempel til 1000 spenn stykket eller deromkring(?), H-profil råder til ca det samme, og en 16v-topp til 4000, så koster stempel, råder og topp totalt ca 12000, pluss hodebry=15000. er det sannsynlig å klare å tone dette ned noe mer med en 8v? 531-toppene vokser jo ikke akkurat på trær lenger, så det er jo ikke gratis å skaffe en sånn heller. Kan hende at hele regnestykket her er totalt på syre, om så vennligst korriger meg
det med turboen skal jeg ikke si helt sikkert om jeg husker HELT rett, men kjøpsbekreftelsen til den har i alle fall dratt sin vei for lenge siden… jeg skal se etter neste gang jeg er i den enden av delehaugen min om jeg finner noe innstemplet på turboen, det er i alle fall en garrett av tålelig størrelse. Jeg kom også på at jeg har et hauggammelt datasprut liggende, DTA E48. HELT sikkert ikke det beste man kan ha, men muligens bruke det og se hva man greier å få til, og så vurdere videre derifra?
Edit: leste meg opp litt på betongfylling og ser nå hva det er som er poenget… men er dette noe som er tilrådelig å gjøre selv, og bør jeg i så tilfelle bruke en gammel rasert blokk og gjøre et "test-støp" for å se om jeg får det til før jeg gjør det på turboblokka?