Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  11
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: "Hyling" fra høyre bak-hjul, på min V70 Tdi.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2013
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard "Hyling" fra høyre bak-hjul, på min V70 Tdi.

    Heisan.

    Har "hyling" fra høyre bak-hjul, som "dukker opp" enkelte ganger når jeg kjører. Når jeg trykker hardt på bremsen, så forsvinner lyden.
    Kan det være klossene eller "brekket" som "henger" på???
    Noen som har vært borti dette problemet, og som har en mulig forklaring på hva som kan være årsaken?

    Takk for svar!!!

  2. #2
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Tipper at det er kallipperen din som henger litt slik at klossene ligger litt innpå skiva. Hadde samme sak med min i vinter, men blitt litt bedre nå som det er tørrere i været. Det er uansett dags for en overhaling, siden klossene, særlig den ytre, ikke tra skikkelig..

  3. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Av med klossene, på med copaslip, på med klossene
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  5. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2013
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sagen Vis post
    Tipper at det er kallipperen din som henger litt slik at klossene ligger litt innpå skiva. Hadde samme sak med min i vinter, men blitt litt bedre nå som det er tørrere i været. Det er uansett dags for en overhaling, siden klossene, særlig den ytre, ikke tra skikkelig..
    Takk for svar, Sagen!!!!! Er det mulig å bare ta av klossene og rengjøre kaliperen, og smøre stempelet godt, med f.eks. 5-56 olje???

  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2013
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Av med klossene, på med copaslip, på med klossene
    Takk for svar, gswede!!!

    Hva er Copaslip??? Hva brukes det til??? Selges det i vanlige bil-rekvisita butikker???

  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Kobberfett, kjøpes på sleggefettbutikken, Clasern eller Biltema f.eks

    Smøres i godt mon bakpå bremseklossene. Så slipper du hylinga.
    Tåler høy temp så det funker ut levetiden på klossene.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  9. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten
  10. #7
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Treghet som forårsaker hyl/ul i bremsene er lokalisert til trege glidebolter og grad i stempel der pakning/stempeltetting stopper. (som oftest da Retur av bremsestempel er begrenset
    Demonter og smør opp kalipper med "lurium" som nevnt over. Kanskje bremsesylinder må hones og stempel pusses fint med maskinpapir.

    Skal veldig mye til for at dette ikke kan fikses i "hjemmegarasjen.
    Volvo XC 70
    Volvo 850 GLT (Er beklageligvis solgt) :(
    VW Caravelle 2,5 TDI Har originalt 151 gamper +++ som hjelper til å ¨dra Hobby`n"
    VW Transporter 2,5 TDI Syncro (stillashengersliteren)
    Har egentlig alt for mye av det staten skal ha avgift på... men må ha det

  11. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten
  12. #8
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Som brynna sier.. Jeg har oftest brukt et fint vannslipepapir til å pusse tempel/kaliper med. Ellers har jeg som regel ikke brukt annet smøremiddel ved sammensetning enn bremsevæske. Kanskje noe å lage en "how-to" på når jeg får ånden over meg til å overhale...

  13. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten
  14. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.090
    Antall takk

    Standard

    Min er faring er at kobberpsta eller alupasta funker dårlig over tid. Fettet herder/harskner på et vis og det er like tregt igjen.
    Derimot finnes det spesialfett for bremsestempler. Heter vel silikonfett eller noe slikt. MYE bedre.....
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  15. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten
  16. #10
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Jeg også har NEGATIV erfaring med kopperfett. Hører mange leser om dette, men personlig endte det opp med ødelagt skive, klosser og hjullager pga. varmgang. Jeg bruker høytemp.fett uten kobber i. Ingen erfaring med aluminiumsfett, men holder meg unna det også.

    Men sjekk om kalipperen går tregt. Du har to stempler på denne, så om den ene henger, så vil det ikke hjelpe å smøre opp klossene siden kalipperen på
    FWD
    x70 er skrudd fast. Om den henger litt, forsøk å pump ut stemplet litt, løft opp gummipakningen og dytt på med rustløser (ikke WD-40). La det stå i noen min, og forsøk deretter å klemme inn stemplet i bunn og press det ut igjen. Dusj på med rustløser fra til det går lett. Er ofte at det henger seg opp i et spor, og denne metoden har hjulpet mange ganger.

    Smør godt opp med høytemp.fett når du skal montere sammen. Rene overflater er alfa-omega!

    Lykke til
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  17. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten
  18. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2013
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar


    Nå har jeg vært på Eu-kontroll, og der fant de ut at det IKKE var bremse-klossene som "hengte på" skiva og lagde "ulyd", men at det var håndbrekk-skoene som "henger igjen" på skiva, og ikke slipper helt, når jeg slakker ned håndbrekket. Både "skoa" på begge sidene og "håndbrekk-vaiern" er mye slitt og må byttes.
    Når jeg ikke bruker hånd-brekket , så forsvinner lyden etter noen sekunder, og bremsene fungerer helt normalt, uten noen "ulyd"

    Er dette noe som jeg kan bytte sjøl, eller bør jeg overlate den jobben til "skrue-huene" hos Volvo(som tar 1400.- for timen)

    Fikk også pålegg om å bytte skiver og klosser bak og indre og ytre styreledd(er det noe annet navn, på disse ledda???) på venstre side, men det klarer jeg å gjøre sjøl, med god hjelp av en "skru-kyndig" kompis.
    Er det noen som har tips om billige og bra skiver/klosser og "styreledd", og hvor disse er å få kjøpt???
    Sist endret av J. Stoltenfjott; 27/05/15 kl 17:07

  19. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2013
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Jeg også har NEGATIV erfaring med kopperfett. Hører mange leser om dette, men personlig endte det opp med ødelagt skive, klosser og hjullager pga. varmgang. Jeg bruker høytemp.fett uten kobber i. Ingen erfaring med aluminiumsfett, men holder meg unna det også.

    Men sjekk om kalipperen går tregt. Du har to stempler på denne, så om den ene henger, så vil det ikke hjelpe å smøre opp klossene siden kalipperen på
    FWD
    x70 er skrudd fast. Om den henger litt, forsøk å pump ut stemplet litt, løft opp gummipakningen og dytt på med rustløser (ikke WD-40). La det stå i noen min, og forsøk deretter å klemme inn stemplet i bunn og press det ut igjen. Dusj på med rustløser fra til det går lett. Er ofte at det henger seg opp i et spor, og denne metoden har hjulpet mange ganger.

    Smør godt opp med høytemp.fett når du skal montere sammen. Rene overflater er alfa-omega!

    Lykke til
    Heisan Svirre!

    Har du noe navn på dette høytemp.fettet, og hvor det er mulig å få kjøpt???

  20. #13
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av J. Stoltenfjott Vis post
    Heisan Svirre!

    Har du noe navn på dette høytemp.fettet, og hvor det er mulig å få kjøpt???
    Husker ikke hva det heter i farta, men er på en krukke og er kjøpt på tema. Den innoholder altså IKKE kobber eller aluminium. Kort og greit. Hvis jeg finner/kommer på hva det heter, så skal jeg meddele dette

    Ang. det å bytte håndbrekkskabel, så er ikke det den mest vanskeligste jobben, men du må ha tolmodighet til jobben. 2 støttebukker er et minimum!
    Ellers er det bare å jobbe seg fram til å bytte disse du må forresten ut med framstolene i bilen, siden wirehylsa kommer inn under der.

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  21. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten
  22. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2013
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    [QUOTE=Svirre;952599]Husker ikke hva det heter i farta, men er på en krukke og er kjøpt på tema. Den innoholder altså IKKE kobber eller aluminium. Kort og greit. Hvis jeg finner/kommer på hva det heter, så skal jeg meddele dette

    Ang. det å bytte håndbrekkskabel, så er ikke det den mest vanskeligste jobben, men du må ha tolmodighet til jobben. 2 støttebukker er et minimum!
    Ellers er det bare å jobbe seg fram til å bytte disse du må forresten ut med framstolene i bilen, siden wirehylsa kommer inn under der.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



    Snakka med han som skal hjelpe meg å "skru" på bilen(V70 Tdi 97-mod.), og han er skikkelig "Volvo-mann", og har skrudd mye Volvo(jobber som mekaniker,men med et annet merke). Han sa at man ikke trengte å ta ut fremstolene, for å bytte håndbrekk-kabelen på denne bilen.
    Ville bare nevne det.... Har ikke peiling på hvem av dere som har rett, men jeg håper at vi slipper å ta ut setene, for da blir det mindre "plunder".
    Sist endret av J. Stoltenfjott; 27/05/15 kl 22:49

  23. #15
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Du MÅ ikke, men jeg velger å gjøre det slik for at det skal bli enklere å komme til. Du bruker ca. 5min pr. stol, så mye arbeid er det ikke.
    Men hvis han som er kyndig kjent med dette, så er det jo ingen sak

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  24. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten
  25. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.090
    Antall takk

    Standard

    Jeg kjøpte slik bremsepasta på Hellanor. En stor tube kostet iallefall ikke mer enn en hundrings. Fettet er hvitt på farge.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  26. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten
  27. #17
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Bytta håndbrekksvairere på min i fjor, uten at det var veldig plundrete.. Mener å huske jeg løfta ut bakseten, men lot forsetene være. Kjørte de bare helt frem.

  28. Takk J. Stoltenfjott takket for denne posten

Lignende tråder

  1. "Forsinket" ubalanse i hjul?
    By Eldor in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 13
    Siste post: 27/10/14, 09:17

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •