Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Klimaanlegg / AC kutter ut når det blir varmt i lufta...

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. okt. 2011
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard Klimaanlegg / AC kutter ut når det blir varmt i lufta...

    Har litt problemer med at AC på klimaanlegget på min '97 ('98?) V70 kutter ut når det blir varmt i lufta... Det fungerer og blåser relativt kaldt når det er under ca 18-20 grader, men har en tendens til å gi opp når temperaturen når over ca 20-22 grader i lufta. Dvs når AC virkelig begynner å være nyttig... Noen som har erfaring med hva dette kan skyldes, og hva som evt kan gjøres for å få løst / omgått problemet?

  2. #2
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Hvordan er det med kjølemedium på anlegget? Hvis det er lite, så kan anlegget jobbe og jobbe uten av det oppnår en den effekten den burde hatt. Men kan også være en trykkbryter som ikke er helt på nett.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. okt. 2011
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Hvordan det står til med kjølemedium vet jeg ikke, jeg kjøpte bilen på seinsommer'n i fjor, og jeg regner med at en påfyll og service sikkert er på sin plass.

    Problemet her er faktisk sånn at AC kutter ut fullstendig når det blir varmt i lufta! Kompressoren slutter simpelthen å slå inn. Om jeg stopper bilen og skrur av tenninga i et par minutter, så fungerer det igjen, en stund, og den blåser kaldt og fint. Det høres heller ikke ut som AC-kompressoren jobber unormalt mye eller lite. Det hele er temperaturrelatert, dette skjer ikke når temperaturen i lufta er under 20-22 grader.

  4. #4
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Få tatt en service på det. Kan hende det hjelper

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.090
    Antall takk

    Standard

    Kan være lekkasje/dårlig med kjølemedium, utslitt clutch på pumpen, en defekt trykkbryter, defekt sensor i kupèen....
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  6. #6
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Ofte er dette knyttet til lite kjølemedium. Men, det kan også være at kompressoren er tom for, eller har for lite olje. Mener å huske at det skal være 2 dl på disse. Jeg hadde samme problem som du beskriver i fjor sommer. Under 20 grader helt OK, men over så kutta klima ut. Jeg Bytta først evaporator da jeg fikk konstatert lekkasje i den. Bytta samtidig tørke, følere samt pakninger i alle rør. Det hjalp fint lite, så «ekspertene» mente at kompressoren var gåen. Kjøpte ny kompressor, og oppdager da jeg tar ut den gamle at den er tom for olje… Antagelig hadde det bare vært å fylt denne igjen… Bytta samtidig kondensator. Hadde kjøling som fy etter det..

  7. #7
    Registrerte brukere ojacobs1 sin avatar
    Medlem siden
    14. sep. 2013
    Sted
    Skien
    Innlegg
    108
    Antall takk

    Standard

    Litt sent svar kanskje men min fra 2001 oppførte seg på akkurat samme måte. En kamerat som driver et verksted hadde løsninga på min. Han demonterte kompressoren og fjernet et shims ved elektromagneten for innslag for å få mindre klaring her og da virket alt som det skulle. For å teste om du har samme problemet kan du prøve å dunke litt på reimskiva på kompressor når motoren er i gang (vær forsiktig). Om den da slår inn er sansynligheten stor for at du har for stor tolleranse her...

    Sitat Opprinnelig postet av Dixon-Hill Vis post
    Har litt problemer med at AC på klimaanlegget på min '97 ('98?) V70 kutter ut når det blir varmt i lufta... Det fungerer og blåser relativt kaldt når det er under ca 18-20 grader, men har en tendens til å gi opp når temperaturen når over ca 20-22 grader i lufta. Dvs når AC virkelig begynner å være nyttig... Noen som har erfaring med hva dette kan skyldes, og hva som evt kan gjøres for å få løst / omgått problemet?
    -12 C30 D2 R-design
    -08 XC70 D5 Summum

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. aug. 2010
    Sted
    Jevnaker
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Har hatt samme problem på min 2.5 TDI. Etter litt feilsøking kom jeg fram til at avstanden på clutch på kompressor var for stor. Dette gjorde det enda vanskeligere å koble inn når det var skikkelig varmt I været. Demontere clutch og tok bort 1mm shims på senterskruen/festeskruen. Nå fungerer alt som det skal.
    Alt det andre med kjølemedium og lekkasjetest var utført først. Men AC kjølige bra helt til motoren ble driftsvarm.
    Prøv å gjør dette, det krever litt verktøy og et skyvelære til å måle shims. Og ikke minst det er verdt et forsøk og billigere

Lignende tråder

  1. Svar: 4
    Siste post: 31/10/12, 15:27
  2. klimaanlegg blir ikke varmt på passasjerside V70N.
    By willys in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 24/10/11, 00:53
  3. Vannet blir veldig varmt, B230FK "300 oppsett"
    By Frigstad Racing in forum Motor og gir
    Svar: 9
    Siste post: 13/10/11, 22:40
  4. Hvor varmt blir eksosmanifold og "downpipe" på 2.5 10v?
    By mrstfu in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 27
    Siste post: 04/06/11, 21:43
  5. Hvordan rette opp lufta før LMM?
    By ChrML in forum Motor og gir
    Svar: 28
    Siste post: 07/07/10, 00:47

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •