Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Hva betyr disse feilkodene?

  1. #1
    Registrerte brukere peodudn sin avatar
    Medlem siden
    09. juli 2010
    Sted
    Alta
    Innlegg
    177
    Antall takk

    Standard Hva betyr disse feilkodene?

    For morro skyld kjørte jeg diagnosetest på nybilen. S80 2007 modell D5
    Bilen lugger bittelitt noen ganger så kanskje dette har noe med det å gjøre.
    Jeg antar at bilen er chippa, men er ikke sikker. Den drar ihvertfall jækla godt.
    Sist endret av peodudn; 21/04/15 kl 21:20
    Volvo S80, 2007

  2. #2
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Jeg er usikker selv, men det er godt mulig det er virvelspjeldet ditt som er modent for utskiftning.

    Mitt så jo slikt ut, jeg har også en 2007 modell

    Søkte opp meldingen på Google og den peker mot spjeld i innsuget. Så da har du enten virvelspjeldet eller spjeldet ved EGR, det er min tanke, du burde kanskje spørre et Volvo Verksted uansett for å være sikker :P

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  3. #3
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    I tillegg til dette så kan du sjekke den lille armen som styrer virvelspjeldet (ligger til venstre i front under det store plastdekselet på motoren). Min PST (Personlig Service Tekniker) hos Volvo oppdaget at denne armen hadde hoppet av ved siste service. Han fikset dette og etterpå så synes jeg at bilen dro bedre ved gasspådrag (mulig placebo-effekt :-).
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  4. #4
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SagaPer Vis post
    I tillegg til dette så kan du sjekke den lille armen som styrer virvelspjeldet (ligger til venstre i front under det store plastdekselet på motoren). Min PST (Personlig Service Tekniker) hos Volvo oppdaget at denne armen hadde hoppet av ved siste service. Han fikset dette og etterpå så synes jeg at bilen dro bedre ved gasspådrag (mulig placebo-effekt :-).
    Det vil jeg ikke påstå! Bilen drar vanvittig mye bedre så fort denne funker, Kjørte min i nesten et år uten at den fungerte, armen hadde hoppet av og bilen hadde spist opp noe av spjeldene, så fikk heller ingen feilmelding. Men jeg visste jo ikke om denne. Skiftet, omkalibrerte og dæven!

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  5. #5
    Registrerte brukere peodudn sin avatar
    Medlem siden
    09. juli 2010
    Sted
    Alta
    Innlegg
    177
    Antall takk

    Standard

    Hei. takk for info. Jeg sjekka den armen som styrer spjeldet og den var hoppa av. Jeg forsøkte å sette den på plass igjen men det gikk ikke. Servomotorens arm står i en stilling som gjør at den løse armen blir for kort og når ikke fram dit den skal. mangler noen få millimeter for å klikke den på plass. Er det noen triks til dette dere kjenner til?
    Jeg dreide også på den delen av virvelspjeldet denne armen skulle vært festa til. Kan ikke kjenne noen motstand. føles ut som den er løs. Er dette riktig? Jeg vil jo tru at dette virvelspjeldet vil gjøre at der er litt motstand når man dreier på armen.
    Jeg antar at dette betyr en tur på verksted da virvelspjeldet antakeligvis er defekt. Er dette en kostbar reparasjon?
    Volvo S80, 2007

  6. #6
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av peodudn Vis post
    Hei. takk for info. Jeg sjekka den armen som styrer spjeldet og den var hoppa av. Jeg forsøkte å sette den på plass igjen men det gikk ikke. Servomotorens arm står i en stilling som gjør at den løse armen blir for kort og når ikke fram dit den skal. mangler noen få millimeter for å klikke den på plass. Er det noen triks til dette dere kjenner til?
    Jeg dreide også på den delen av virvelspjeldet denne armen skulle vært festa til. Kan ikke kjenne noen motstand. føles ut som den er løs. Er dette riktig? Jeg vil jo tru at dette virvelspjeldet vil gjøre at der er litt motstand når man dreier på armen.
    Jeg antar at dette betyr en tur på verksted da virvelspjeldet antakeligvis er defekt. Er dette en kostbar reparasjon?
    Beklager sent svar, virvelspjeld armen er ganske lett, men FAST, men den skal ikke være direkte "løs" eller "wobbly", jeg ville sjekket om det er oljeslagg i hulrommet til virvelspjeld armen, er det det, så er det mest sannsynlig en lekkasje fra dette området også, og da mister du motoreffekt og effektivitet.

    Prisen jeg fikk for skifte av dette kostet 5000, da var det spjeld, innsugspakning, kontrollarm, kalibrering og arbeid. Jeg anbefaler den retningen, for om dysene er like gamle som bilen så risikerer du at de går i stykker så fort du ser på de, og det er 2500 per stykk hos diesel grossisten eller 4000 +- 500 per stykk hos verksted. Da slipper hvertfal du at de går i stykker, for ikke å snakke om frustrasjonen når du står oppå motorn og prøver å markløfte dysene fordi de sitter noe så inn-for-jævlig
    Jeg snakker av erfaring, hadde ikke bil i noen måneder fordi alt skulle gå til helvete på en og samme gang.

    Hadde dysene ikke vært fylt med en eller annen skjør love juice og de ikke hadde praktisk talt smeltet fast i blokken så er det en ganske enkel jobb.

    Om du bare bytter kontrollarmen så koster dette deg ca 105kr og kalibreringen gjør du selv med
    VIDA
    uten ekstra programvare.

    OH! En siste ting, om selve spjeldet byttes, be de om å skifte dysepakninger og klemmer også! Om ikke så kan du få puffende cylindrer, med andre ord redusert motorkraft og skyhøyt forbruk fordi all kompressjonen forsvinner forbi dysene.

    '07 Volvo S80II D5 Summum

  7. #7
    Registrerte brukere peodudn sin avatar
    Medlem siden
    09. juli 2010
    Sted
    Alta
    Innlegg
    177
    Antall takk

    Standard

    Hei. Takk for nyttig info.
    Jo den armen til spjeldet virker løs og slarkete så da er det sannsynligvis noe galt her.
    Har lest litt og ser at priser har variert fra 5-19000kr. Kan det virkelig være så stor forskjell på verksteder?
    Jeg skal på verksted nå på torsdag og la de vurdere dette. Blir spennende å høre hva de sier
    Volvo S80, 2007

  8. #8
    Registrerte brukere th3-1nonly sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2013
    Sted
    Stord
    Innlegg
    194
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av peodudn Vis post
    Hei. Takk for nyttig info.
    Jo den armen til spjeldet virker løs og slarkete så da er det sannsynligvis noe galt her.
    Har lest litt og ser at priser har variert fra 5-19000kr. Kan det virkelig være så stor forskjell på verksteder?
    Jeg skal på verksted nå på torsdag og la de vurdere dette. Blir spennende å høre hva de sier
    Jobben er gjort på ganske kort tid med riktig verktøy, så jeg vil anta det er fordi de tar høyde for at dysene ryker i samme slengen, mest sannsynlig slik at de slipper å være forsiktige. Men 19 000 for å skifte kun spjeldet og ingenting annet, det er kriminelt :P

    '07 Volvo S80II D5 Summum

Lignende tråder

  1. Hva betyr feilkode 1-1-2 LH 2.4
    By krtors in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 14/06/14, 15:11
  2. V70 01, 2,4T feilkoder, hva betyr de?
    By peri_lund in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 20/05/13, 22:28
  3. V70 01, 2,4T feilkoder, hva betyr de?
    By peri_lund in forum S60 / V70N / S80 / XC -serien
    Svar: 2
    Siste post: 17/05/13, 21:14
  4. Hva betyr den lampen her - (!) ?
    By sonnir in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 9
    Siste post: 23/10/11, 12:56
  5. V70 2.4D Hva betyr disse feilkodene?
    By EdgeV in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 01/05/11, 17:44

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •