Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Klimakontroll - deler av den defekt? - V70 - '99 /LØST/

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2010
    Sted
    Tinn Austbygd
    Innlegg
    335
    Antall takk

    Standard Klimakontroll - deler av den defekt? - V70 - '99 /LØST/

    V70 '99 - 199000 KM

    Har endret litt på tråden, ettersom jeg fikk svar på grillen som skulle stå foran kupésensor.
    Klimakontrollen er nå litt ugrei mot meg. Fungerte helt fint frem til i går, var ute på kjøretur og prøvde å justere temp + vifte før den plutselig ble helt stum. I tiden før hadde jeg prøvd ut AUT-funksjonen som er mot venstre side av 0-punktet på bryter. Ved justering av temperatur, hører jeg at det er spjeldaktivitet bak dashbordet og det siver varm luft ut hvis jeg skrur på maksimum, likedan motsatt vei. De andre bryterne, samt resirkulering av luft og air condition skal fungere som de skal, merker lydbar aktivitet der også. Viftemotor starter rett og slett ikke når jeg prøver å aktivere den. Virket helt utmerket tidligere.
    I tillegg er det en slags lyd av "humming" eller liknende en trafostasjon som bråker når klimakontrollen er i "standby". Vet ikke om denne kan relateres til problemet, men jeg fikk gjennom solskinn øye på at kupésensoren kan trenge en liten rengjøring på grunn av lort og støv.

    Hvordan bør jeg gå fram? Er det noen sikringer, etc. som jeg bør sjekke?
    Mulig å lese ut feilkoder før jeg eventuelt skaffer deler?


    (LØST)
    Trenger råd angående bytte av denne grillen med delenummer 9150685 - Louvre.
    Er denne klipset fast og enkel å ta bort? Har lest det skal befinne seg en kupésensor bak som kan skades hvis man er uforsiktig.
    Problemet er at tidligere eier har kjørt en skrue gjennom for å feste en mobilholder, vil nå utbedre "skaden".
    Sist endret av hammerpaal; 12/07/15 kl 11:29

  2. #2
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Den kan du vippe ut ved å bruke en tynn skrutrekker eller lignende. Det er en temperaturføler som sitter bak. Det skal litt til at du ødelegger den ved å ta ut gitteret, men stikker du gjenstander for langt inn kan du ødelegge "følertråden". Når du først holder på, så kan det være lurt å ta ut temperaturføleren og gjøre den ren. Det setter seg gjerne litt støv i føleren og i vifta som suger lufta forbi føleren. Føleren må du ta ut fra baksiden. Mener den må vris ut av et spor. Litt varsomhet her og, så du ikke drar i stykker noe.. Jeg gjorde det første gangen jeg tok ut min..

  3. Takk hammerpaal takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Hei. Nå har jeg lest litt mer nøye hva du skriver over... Det kan være styreenheten din som har tatt kvelden. Jeg opplevde lignende med min, men da funka ikke vifta på AUT, bare nå og da på manuell styring. Jeg spraya styreenheten full av noe som heter contact protect. Kjøpte den på Biltema tror jeg, men de har tilsvarende, og sikkert bedre..., flere steder. Det funka bra en stund, så var jeg tilbake på scratch igjen. Bytta styreenheten, så var alt ok.. Det kan også være vifta de som ikke vil mer, om det ikke er liv i den i det hele tatt. Prøv og koble vifta direkte fra batteriet eller et annet sted du vet du har strøm, så finner du fort ut av det og.

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2010
    Sted
    Tinn Austbygd
    Innlegg
    335
    Antall takk

    Standard

    Styreenheten - altså betjeningspanelet med innmat?
    Skulle det vise seg å være defekt - noe jeg på nåværende tidspunkt utelater - vil det da være så enkelt å skaffe et brukt og montere, eller krever dette omprogrammering på Volvo for å fungere?
    Kommer i første omgang til å ta en titt på temperaturføleren og rengjøre denne, før jeg jobber meg videre mot vifte.
    Ved eventuelt viftebytte, bør jeg skifte motstand i tillegg?

  6. #5
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Hei. Det kreves ingen omprogrammering ved bytte av styreenhet. Eneste forskjellen jeg opplever er at jeg nå må justere opp en grad for å få den tempen jeg vil i bilen vinterstid (fra 23 til 24 grader). Ellers fungerer det utmerket. Du trenger heller ikke bytte motstand ved viftebytte.

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2010
    Sted
    Tinn Austbygd
    Innlegg
    335
    Antall takk

    Standard

    Verken fått sjekket grundig ut det ene eller det andre, grunnet andre prosjekter og tidkrevende saker. Hva jeg uansett har funnet ut er at air condition er i off-posisjon når viften skal være avslått. Når jeg skyver bryteren til hver side, aktiveres air condition-knappen. Dermed konsentrerer jeg meg rundt at viften er syndebukken. Har en Behr-vifte som jeg kjøpte for en 850 et par år tilbake. Husker ikke helt delenummeret i skrivende stund, men kan den være kompatibel?

  8. #7
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Ikke sikker på om viftene er kompatible.. Men det er jo bare å prøve

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sagen Vis post
    Hei. Det kreves ingen omprogrammering ved bytte av styreenhet. Eneste forskjellen jeg opplever er at jeg nå må justere opp en grad for å få den tempen jeg vil i bilen vinterstid (fra 23 til 24 grader). Ellers fungerer det utmerket. Du trenger heller ikke bytte motstand ved viftebytte.
    Forsåvidt riktig, men så er det dette med hva som behøves eller ikke da.
    Det er dusinvis av parametre som settes opp i porgrammeringen av disse
    ECC
    -ene.
    For å ta de viktigste, så er dette med faktisk temperatur, om det er montert kupefilter eller ikke, type viftemotor, og enda noen til som har med fordelingen av lufta å gjøre.
    ECC
    er det ingen motstand til vifta, men en effektmodul som inneholder et transistortrinn som styrer farta på vifta. (Etter pådrag fra
    ECC
    -modulen)
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2010
    Sted
    Tinn Austbygd
    Innlegg
    335
    Antall takk

    Standard

    Fikk omsider skiftet kupéfilter, vifte og motstand. Alt funker toppers nå! Fra før av stod det en 20A-sikring for klimakontroll i sikringsboksen som var røket, vet ikke hvorfor, da denne egentlig skulle ha vært 25A. Sjekket alle sikringene før delene ble skiftet og da var alle intakte. Har i alle fall satt i riktig 25A-sikring nå.

Lignende tråder

  1. V70 skifte støtdempere foran.
    By Aagejr in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 10/07/14, 13:03
  2. fysisk trykkbryter for kupesensor mulig?
    By Morgis in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 7
    Siste post: 18/03/14, 02:43
  3. skifte hjullager foran, hvordan?
    By Kodja in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 23
    Siste post: 06/06/13, 20:01
  4. Vanskelig å skifte bærekuler foran?
    By AndersE88 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 07/10/11, 12:52
  5. Skifte interiør i 89 740?
    By Deluxio in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 10
    Siste post: 26/09/10, 21:58

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •