Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Byttet Nav, skive og klosser. Rister fortsatt ved nedbremsing. Volvo 940 FK 95mod

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2013
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard Byttet Nav, skive og klosser. Rister fortsatt ved nedbremsing. Volvo 940 FK 95mod

    Har nylig byttet klosser og skiver på begge sider foran etter at det ristet ved nedbremsing på min volvo 940 FK 95 mod. Overhalte samtidig glidere.

    Da jeg skulle montere alt sammen igjen la jeg merke til at fortsatt så var det et slags kast på skive i førerside, selv om alt var nytt. Kom da frem til at eneste mulige defekte del kunne være navet etter litt måling. Tok derfor og monterte på nye skiver og klosser på navet som antagelig var noe deformert (Vi kappet med vinkelsliper for å få forrige skive av for 1,5 år siden, antagelig tok nav skade av dette)

    Dagen etterpå med ca 5 mil unnagjort byttet jeg navet. Etter dette er det fortsatt kast når jeg bremser. Er det mulig at den nye skiven har tatt skade av navet med kast i seg etter 5 mil? Jeg tenkte selv at det ikke var lurt å montere på nye deler på et nav jeg mistenkte måtte byttes, men jeg hadde ikke noe annet valg. Lever jo i håpet om at dette skal rette seg, men det gjør det vel antagelig ikke...?

  2. #2
    Registrerte brukere Kauto sin avatar
    Medlem siden
    23. juni 2012
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    210
    Antall takk

    Standard

    kan være ytre styrekula er gåen
    *Volvo V40 2001 mod - Solgt *Volvo 940 LT 1996 mod - Solgt *Volvo 244 1978 mod - Solgt *Volvo 144 B20A 1973 mod - Solgt *Volvo 850 2,5 20v 1995 mod - Solgt *Volvo 940 LT 1997 mod - Solgt *Volvo 940 Classic 1996 mod - God bilen!

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2013
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kauto Vis post
    kan være ytre styrekula er gåen
    Som i endeleddet? Det ser fint ut. Ser dog at stabstaget og stabstagsforingene må byttes, men det skal ikke ha noe å si på bremsingen.

    "Kastet" varierer med hastigheten og siden jeg fortsatt kjenner at skiva går inntil klossene må det vel være skiva..
    Har brukt flere timer med stålfil og smergelpapir for å få vekk all mulig rust bak der navet sitter. Får bare kjøre litt og se hva som skjer, eventuelt bytte om EU-kontrollen mener det er kast i skiva. I verste fall får jeg hive på en biltema-skive og se om det hjelper

  4. #4
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Hjullager?
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2013
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kermitt Vis post
    Hjullager?
    Hjullager og Nav er jo en enhet på 940en, i tillegg er et nytt nav. Både forrige og det nye hjullageret i navene er fine.

  6. #6
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard

    Jeg har faktisk til tider samme opplevelse som du har på min 940. Etter å ha bytte alt av klosser, skiver, holdere for glidere, glidere og nav m. lager, så ble det bedre, men er fortsatt merkbart. Jeg har fått et par tips om at selve bremsecaliperen kan være synder, om denne skulle begynne å småkrangle. Jeg har ikke kommet meg til å få overhalt eller byttet ut mine, men hadde vært artig å prøvd.
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2013
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Magnus Hagtvedt Vis post
    Jeg har faktisk til tider samme opplevelse som du har på min 940. Etter å ha bytte alt av klosser, skiver, holdere for glidere, glidere og nav m. lager, så ble det bedre, men er fortsatt merkbart. Jeg har fått et par tips om at selve bremsecaliperen kan være synder, om denne skulle begynne å småkrangle. Jeg har ikke kommet meg til å få overhalt eller byttet ut mine, men hadde vært artig å prøvd.
    Jeg har selv vært innpå tanken. Alle bremsecaliperene på bilen min ble byttet av meg for 1,5 år siden.. Men man vet jo aldri Skal på Biltema i løpet av uka og kjøpe klosser og skive til ene siden jeg tror er synderen. Får håpe det hjelper.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2013
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard

    I dag byttet jeg skive, men ting ble ikke bedre. Kan det være at tappen som hjullageret og navet sitter skrudd på har fått et kast i seg? Når jeg drar skiva rundt ser jeg et tydelig kast, ser ut som et svakt sidekast. Merket dette godt når jeg bremser. Selv om dette virker rart virker dette som eneste mulige forklaring nå etter at Nav, klosser og to skiver er byttet og jeg fortsatt har kast i skivene som er nye. Noen som har vært borti dette?

  9. #9
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Har du sjekket navet for kast? Demonter bremseskive og sjekk at navet ikke er skjevt. Om du ikke har tilgang til måleverktøy, ta en plankebit og spikre den på en kloss så det står stødig. Slå en ny spiker gjennom planken og bruk den som kontrollmåler for kast.
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2013
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard

    Navet er nytt, så er rart om to nav er dårlige. Men fikk i dag en til å se nærmere på det og han mente at det indre styrestaget på høyre side foran er synderen. Det er slakk i det staget så skal prøve å bytte begge to til helga. Kommer tilbake med konklusjon i løpet av helga.

    I dag røyk luftmengdemåleren og, så det ble kriseløsning med en luftmengdemåler fra biltema

Lignende tråder

  1. Volvo 940, Rister i ratt ved nedbremsing
    By Jørgen93 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 15
    Siste post: 10/05/12, 08:10
  2. rister i bilen etter og ha byttet mellomaksel lager..
    By kristiansl in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 04/03/12, 00:11
  3. V40 2001 - Knakknings solenoid sensor byttet - rar lyd fortsatt
    By aarnes in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 6
    Siste post: 08/04/11, 17:23
  4. Rister i rattet ved nedbremsing
    By Nilsebu in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 39
    Siste post: 10/12/10, 10:45

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •