Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: 244 Bruksbilprosjekt

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. juli 2011
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard 244 Bruksbilprosjekt

    Kjøpte en litt sliten 244DL 82' for noen uker siden og tenkte jeg skulle lage en worklog da det er endel som må gjøres fortløpende
    og en god del jeg vil gjøre over tid så lager en worklog for å gjøre det hele litt mer oversiktlig for meg selv.

    Må fikses før noe morsomt kan gjøres:
    1:
    Motor: Går ugjevnt på tomgang uten choken 60-70% ute, går greit under kjøring når motor er varm bortsett fra at han fjusker ved middels gasspådrag (dog litt mindre med choken ute)
    Er gjort en hel del av de forrige to eierne, byttet coil, tennledninger, tennstifter, byttet til gasser fra b230a uten forbedring.
    Potensielle løsninger: forrige eier mente det mest sansynlig var fordeleren som var sliten (eller evt. bensinpumpa) fikk med en b230a motor så har en nyere fordeler men er ikke helt stødig på hva jeg trenger for å sette på denne (alt av ledninger++ til denne mangler. Planen blir å få på denne etterhvert og om det ikke hjelper bytter jeg bensinpumpa også.

    2:
    Elektrisk, da jeg hentet bilen hadde jeg kjørelys men ikke langlys, nå har jeg langlys men ikke parklys eller vanlige kjørelys (har dog blinklys og kjørelys&bremselys bak) og ofte når jeg starter så mangler jeg kupevifte og vindusviskere/spylere men disse kommer tilbake bare jeg vrir om tenninga av og på igjen.
    Potensielle løsninger:
    1: bytte ut lyktereleet, bytte ut og rengjøre alle sikringene 2: starte å bytte ut releene som styrer resten av de elektriske tingene som krangler.

    3:
    Endelig, litt mer triviell feil/irritasjonsmoment, mangler den originale isbiten som skal gi strøm til cd-spiller, er bare lagt opp en pluss og en minus ledning her, og dette er jo greit nok i seg selv men skulle gjerne vist hva den enkleste løsningen for å gi spilleren "styrestrøm" sånn at jeg slipper og stille inn spilleren på nytt hver gang jeg starter bilen, legger på en 10/15amp sikring på plussledningen her i samme slengen.

    4: rust
    er ett par firkantige ganske greie hull i bakant av hjulbrønnene i bagasjerom, må få sveiset inn ett par biter 2/3mm plate her en dag etter jobb


    Planer om jeg får ordnet det over uten å gi opp og kjøper en bil uten masse småplukk

    Anlegg:
    1: Har en Pioneer x9600bt spiller liggende her utover å sette i den er planen og få tak i en småfeit 2-kanaler som kan drive ett litt grovt 3-veis komp-sett til å ha framme (må finne en løsning til å få 2 6,5" midbasser i framdørene)
    og i samme slengen hive inn noe artig i bagasjerommet (får se hva som dukker opp for salg i nærområdet når den tiden nærmer seg, gidder ikke bruke mye mer enn 5 000,- på monoblokk+subber så blir nok å kjøpe brukt her.
    2: anlegg, dempematte i framdører og bagasjerom (under panser, gulv/tak/brannvegg får vi se over tid)

    Chassis:
    Er relativt nye senkefjærer på forran men han er litt sigen bak så må vel koste på nye bakfjærer/dempere etterhvert
    Felger: Har lyst på noen hvite 5-eikers 17" med litt kant, får se hva som dukker opp for salg.

    Lakk: er sliten i lakken og gjort endel slappe forbedringer av gamle rustflekker med stålbørste, hammerite maling og biltemaspray av forrige eier så skal jeg ha bilen over tid har jeg lyst til å lakke han opp i noe matt antrasittgrå metallprimer med ett par lag matt klarlakk over.

    Motor: FK/FT+++




    Det var det, blir å oppdatere fortløpende som det blir gjort ting, er takknemmelig for råd/tips angående feilene på han, blir å knipse bilder om/når det blir noe å ta bilde av.

  2. #2
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Kjekt å sjå at nåken fortsatt kjøper gammal 240 som bruksbil, det er ikkje so ofte lenger. Når det gjeld motorfuskinga er det to enkle ting eg ville ha sjekka først, det er innsugspakningen og tenningstidspunkt. Innsugspakningen sjekkar du med ein boks startgass, som du sprayar rundt på innsugspakningen når motoren går. Viss motorgangen forandrar seg når du sprutar det på ein spesiell plass sug han inn luft der og det betyr at du må skifta innsugspakningen. Sjell pakningen mellom innsuget og forgassaren og, og viss det er andre slangar som går inn på innsuget.

    Viss du vil sjeka om tenninga må justerast er det best å bruka ei spesiell lampa. Det er fort gjort på ein verkstad.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

Lignende tråder

  1. ss242's 75-264 v8 bruksbilprosjekt
    By ss242 in forum 200 -serien
    Svar: 29
    Siste post: 22/12/16, 22:02
  2. FinnjSpinnj`s VOLVO 740 Bruksbilprosjekt!
    By Finnjspinnj in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 226
    Siste post: 21/06/13, 01:49
  3. CrazyRobert's Volvo 940 LT bruksbilprosjekt
    By CrazyRobert in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 27
    Siste post: 26/09/12, 16:32

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •