Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  6
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 44

Tråd: s60/s80 kjøp av bil med høy km

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard s60/s80 kjøp av bil med høy km

    Hei.

    Har lenge vurdert å kjøpe meg en s60 eller s80. I den lavere prisklassen får man en bil som ofte er kjørt langt. Selv om mye koker ned til hvor godt de har blitt tatt vare på så er jeg fortsatt skeptisk til de som har gått 300.000 km++. Hvor mye bør dette punktet egentlig tillegges? Dette er jo solide og gode biler.
    Noen som har erfaringer eller tanker rundt det å kjøpe biler av denne typen med høy km stand?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Innlegg
    386
    Antall takk

    Standard

    Min v70 2.0t jar gått 450 000km og merkes ikke no spesielt det. Automat er byttet men utenom det har jeg bare bytta vanlige ting som bærearmer og sånn

  3. #3
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Min far har min gamle S80. 2004 mod 2.4d som har ruslet pene 375000km. Starter og går uten problemer og blir passet på.
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Ingen tvil om at dette er veldig bra konstruerte biler. Som dere skriver er jo dette biler som holder bra selv om de har kjørt langt.
    Har vel egentlig sett meg ut 2,0t med automat som det alternativet som passer meg best. Diesel er forsåvidt også noe jeg har vurdert, men ønsker en bil jeg kan gjøre så mye som mulig av rep selv. Har ikke noen erfaring med dieselmotorer heller. Bensinmotoren er jo veldig grei å jobbe med. Noen erfaringer rundt dette?

  5. #5
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Det er helt klart tinger med diesel jeg aldri ville rørt selv, som dyser og dieselrør og tilhørende deler. Det er meg da, men tanken om trykket i dette systemet skremmer meg. Har fått vanlig 10bar med bensintrykk i ansiktet, som linsebruker ble det en skummel opplevelse (-7.5 og -6.75, når linsene måtte ut ble jeg bokstavelig talt blind, og det svei som FAEN).

    Med disse bensinmotorene ser jeg ikke mye skummelt, annet enn at det er jo såklart ikke noe simple gassere og sånt, er jo fortsatt fem tonn med sensorer overalt.
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  6. #6
    sekse sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Lier
    VCCN medlemsnummer
    25
    Innlegg
    3.090
    Antall takk

    Standard

    Solide biler ja men ta høyde for at mye kan skje.
    -V70 R AWD 2005 http://forum.vccn.no/showthread.php?...5-Ny-bruksbil!
    -240 GL 1993 http://forum.vccn.no/showthread.php?p=65185#post65185
    -V90CC D4 2019
    -144 de Luxe 1971 http://forum.vccn.no/showthread.php?...ight=144+sekse
    xV60 D6 2015 x960 2.5 1995 x242 DL 1979 x244 GL 1980

  7. #7
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Km-stand er bare et tall. Jo høyere Km-stand er, bilen ser øike bra ut som en som kan ha gått halvparten, tyder bare på godt vedlikehold. Feil kan skje på biler like mye ved 150k som ved 400k på telleren.

    Det å skru på diesel systemet er like "farlig" som på bensin. Fordelen ved så høyt trykk som ofte diesel opererer på (noe rundt 1500 bar) er at hvis det skulle bli en slik leklasje, så forstøver dieselen oftest. Eller så bruker man vernebriller

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Innlegg
    386
    Antall takk

    Standard

    På der litt over året jeg har hatt min, så er det en coil og bensin pumpe som har feila. Har bytta no greier i understell og men det er mest for at jeg vil ha det 100%

    Alle di tingene er vel og noe som kunne skjedd ved lavere km

    Skal du ha automat så sjekk om olje er byttet. Er en peile pinne, og er olja rød og den girer fint så er det bra er den svart, geå, hvot etc og girer ikke helt bra så bør du revurdere sterkt

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    På en bil som har gått langt uten historikk på autokassa. så ville jeg lagt i kostnaden for flushing av denne med en gang. Da kan du føle deg litt tryggere.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  10. #10
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Kan jo komme med mine erfaringer rundt dette

    I november 2013 kjøpte jeg min 99 S80 2,5 TDI.

    Da jeg kjøpte den hadde den gått 323 000km. Serviceheftet var fyllt opp til 318 000km.

    Jeg har hatt lite problemer med min. Det eneste jeg har hatt av problemer var at svingningsdemeperen på veima (altså reimhjulet) delte seg fordi vulkingen var gammel og morken. Nå er det jo en voldsomt stor gummivulk på disse motorene, så det er nok litt av grunnen. Kostet meg 1500,- å kjøpe en ny, og det var en rask fiks. Byttet regreim, dieselpumpereim og simmeringer på kammen i samme slengen.

    Min har vært tight og god i forstilling og alt siden jeg kjøpte den. Det eneste jeg har merket er at ting på registersiden (typ servopumpe, multireim, strammer og løpehjul) begynner å bære preg av å ha gått et stykke. Byttet servopumpa, og strammer, løpehjul og reim i desember, selv om jeg fint kunne kjørt med det en stund til. Kostet meg vel 1500,- om jeg ikke husker feil.

    Nå har den tuslet 344 500km, og det er en utrolig behagelig bil. Jeg var heldig og fikk tak i en som var gått på langturer, så den har veldig helt interiør osv. kontra en som har samme km. stand med mye småkjøring. Det er jo kjøremaskiner, og langturene blir en lek. Kjørte fra Oslo til Bodø i fjor sommer, og det tok 3/4 tank. Tok to pauser, fordi det ikke var nødvendig med mer fordi man sitter ekstremt godt, det er en god opplevelse

    2,5 TDIen er helt grei å skru på, bruker lite diesel hvis ting er på stell, og har en helt grei momentkurve. Det jeg ikke liker med den er at den har AW-50-42 automatkasse. Det vil si at den har 4. gir. Den tåler mer enn AW-50-55, men er litt røffere i oppførselen. Sånn utvekslingsmessig virker den helt lik AW-50-55 i 1, 2 og 3 gir, men du får et voldsomt turtallsfall fra 3 til 4 gir, fordi 4-giret er som 5 giret på 50-55 kassen. Det vil si at det føles litt som om den girer fra 3 til 5 gir. Men dette er ikke noe du merker noe særlig til ved vanlig kjøring.

    P2
    plattformen er jo ikke kjent for å ruste, og min S80 har ikke en eneste flekk på seg. Den ser jo nesten ny ut under, til tross for km standen. Det har jo selvfølgelig litt å gjøre med at den har gått i nord hele sitt liv, på veier med lite salt. Men generelt er disse bilene veldig bra for rust. De som ruster i hjulbuer osv. er som regel ikke tatt vare på overhodet, eller har hatt skader.

    Jeg er i hvert fall veldig fornøyd med min S80, og tenker å ha den en god stund, selv om den begynner å dra på seg både år og km. Jeg fikk tak i en med mye utstyr, noe som er veldig greit egentlig. Dog er jo navigasjonen på disse ubrukelig, spesielt på de første med CD-navigasjon. Tror jeg har brukt det en gang Det er jo artig med skjermen som går opp og ned av seg selv, så det blir vel ryggekamera på den etter hvert.

    Lykke til med kjøp av bil! S80/60 er fine biler. S80en har jo et veldig rolig utseende, men jeg synes det er litt klasse over sånne gamle direktørsedaner. De var jo svindyre da de var nye, så artig at man kan få dem til en billig penge og allikevel få opplevelsen av at det var en eksklusiv bil Noen store felger og litt senk, så er det en annen bil med en gang.

    S60en er jo mye mer "sportslig", men er jo også endel mindre. Det er jo smak og behag hva man vil ha. Mitt inntrykk er at man får mye mer S80 for f. eks 40 000 enn hva man får av S60/V70. Da jeg kikket aktivt på disse i 2013, kunne jeg få en godt utstyrt S80 for 40 000, eller en ribbet S60 med div skavanker. For meg ble det S80 denne gangen, selv om jeg er en stor fan av S60.
    Sist endret av Daniel V; 25/03/15 kl 11:16
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  11. Takk dag otto takket for denne posten
  12. #11
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Jeg legger også inn en stemme for S80, selv om jeg strengt tatt ikke kan uttale meg om særlig høye km-stander. Mye bil for pengene, for de er ikke spesielt ettertraktet. Nærmest alle som ser på den, synes det er en flott bil, men veldig mange som i prinsippet kunne ha kjøpt en slik, velger i stedet S60 fordi den virker litt tøffere eller V70 fordi den er stasjonsvogn. Jeg synes S80 gir en følelse av god kvalitet, svært lite tull - så vi kan nok si at det alt i alt er en god og solid konstruksjon. Men diverse slitedeler må jo tas etter hvert på en slik også, og det aner meg at vedlikeholdet blir dyrere enn på en pent håndtert 240, men det får man leve med.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  13. #12
    Registrerte brukere Tom K sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    993
    Antall takk

    Standard

    min 04 XC90 D5 har akkurat rundet 245 000, går som ei klokke , oljeforbruk ca en liter pr skiftintervall, dvs 1 liter i året og jeg kjører mye

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.093
    Antall takk

    Standard

    Vår xc70 hadde fullstendig kollaps i høst. KM 270.000. Resultat: 5 nye dyser (koster skjorten), nytt nedre motorfeste foran, varmeelement veivhusventilasjon og LMM.
    Ellers har den nettopp fått nye dempere og fjører med lagre foran. Alt dette var totalt utslitt.

    Automatkassen er like fin. Her er det nevnt utallige ganger på forumet, FLUSH kassen hver 60.000 eller der omkring så varer de lenge. Uten slikt stell ryker de visst.
    Kan nevne at vår gamle V70TDi med automat er passert 490.000 KM med samme kassen og den girer like fint enda. Den er blitt flushet jevnlig...
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  15. Takk dag otto takket for denne posten
  16. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. mars 2011
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Har en S80 199 mod 2.0T, gått nesten 300.000 og har aldrig hatt en så bra bil før.
    Ang Vedlikehold og serviser så har jeg gjort nesten alt selv (Som mekaniker) og bilen er fremdeles tight o fin.
    Ingen rust ennå (Bank i bordet) men gummi og plastlister på dører bør nok egentlig byttes da de er begynt å sprikke !

  17. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Mange gode erfaringer og tips som blir delt her nå
    Sånn jeg ser det er dette meget gode biler helt fra bunn, selv om det finnes noen svakheter, som på alle biler. For min del er det viktig å kunne gjøre mest mulig av vedlikeholdet og reparasjonene selv. Jeg synes det er dritgøy å skru på volvo, men jeg vil jo selvfølgelig ha en bil som krever minst mulig. Føler meg mest komfortabel på bensinmotorer, men ser jo at diesel har sine fordeler også. Har aldri hatt dieselbil så kanskje dette er en god mulighet til å prøve?! Men jeg er litt mer skeptisk til en diesel-motor med høy km, enn en bensinbil. Tenker da i hovedsak på kostnader knyttet til dyre komponenter som dyser osv. Er det grunn til å frykte dette? Hvis man sammenligner bensin og diesel mtp feil som forekommer og kostnader på vanlige feil og komponenter, hva er konklusjonen da?

  18. #16
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Hei dag otto
    S80 er veldig mye bil for pengene ja.
    Litt gubbete, derav også prisen... !?!
    Men man lærer seg som Volvomann for å like og nyte (komforten).
    Kan altså absolutt anbefales, kjører T6 selv (med et stort )
    Om man ikke er avhengig av stasjonsvogn er det vel det å regne som den bilen som gir "mest for pengene" uten tvil vil jeg si.
    Har ofte hatt voksne eiere og derfor roligere kjørt og bedre vedlikeholdt enn f.eks S60.
    S80 (bensin) bør etter min mening ha minimum en 200 Hk for å fortsatt kunne oppfattes som både kvikk og komfortabel.
    Da har du 2,4/2,5 Turbo, 2,9 sugis, T5 og T6 å velge mellom.
    Men selvsagt er mindre motorer også et alternativ - for eksempel er en 170 hk 2,4 billigere å drifte en noe sprekere turbobiler. Da gjerne i kombinasjon med manuell. (140 Hk blir alt for snaut...men det kan jo selvsagt enkelt fikses)
    Den "lille" 2 liter turboen er ofte sliten hvis bilen har gått langt (har vel vært kjørt litt mer på turtall og bør sjekkes nøye)
    Forstilling på disse trenger dog et solid røsk med bytte av det meste på 200-250 km, er litt underdimensjonert med tanke på vekt. (Bak bør foringer og støtdempere sjekkes )
    - Men kjøper man en bil som har runnet 275` (+) er ofte en del av dette byttet (!)
    - Det samme gjelder bremser - men der har man ofte en ny tørn på 275-300...

    Rust er minimalt, men samler seg tidvis i område rundt hengerfeste (hvis den har det) og noen ganger ruster de i fillebiter i hjulbrønnen fremme og opp mot dempertårn i front (sett på flere tidlige modeller...med produksjonsfeil ???)

    T6en er absolutt den bilen som gir mest for pengene med tanke på nypris og prisen nå; Men bruker et lite oljefelt hver måned og har (oftest) mer utstyr som kan gå i stykker enn den jevne S80.
    - Er også en del dyrere deler kontra øvrige (f.eks katalysator(er) og turbo(er) )

    Generelle råd ellers er som for øvrige Volvo; sjekk veivhusventilasjon, oljelekkasje, tett takluke (om den har det), rustent eksosanlegg, hjullager,
    ETM
    (om den jobber jevnt & kontrollert).

    En god indikator på en godt holdt S80 med høy km er originalt interiør uten vesentlig subbe slitasje på seter, ratt og midtkonsoll-lokk. (Har sett mange originale langmilere der dette er pent og originalt - og da er bilen oftest slik ellers også)
    - Å kjøpe en som har gått kilometerne side på langkjøring kontra småkjøring utgjør jo også et hav av forskjell. (Gjelder selvsagt generelt)
    Automatkassene er som på Volvoer flest fra denne era - noe du bør sjekke nøye. (Spesielt på T6 med GM kasse ! Men de er ofte er de byttet og fulgt mye bedre opp gang nr 2)

    http://www.dinside.no/32959/test-volvo-s80-t6

    VH
    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  19. Takk dag otto takket for denne posten
  20. #17
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rcar Vis post
    Hei dag otto
    S80 er veldig mye bil for pengene ja.
    Litt gubbete, derav også prisen... !?!
    Men man lærer seg som Volvomann for å like og nyte (komforten).
    Kan altså absolutt anbefales, kjører T6 selv (med et stort )
    Om man ikke er avhengig av stasjonsvogn er det vel det å regne som den bilen som gir "mest for pengene" uten tvil vil jeg si.
    Har ofte hatt voksne eiere og derfor roligere kjørt og bedre vedlikeholdt enn f.eks S60.
    S80 (bensin) bør etter min mening ha minimum en 200 Hk for å fortsatt kunne oppfattes som både kvikk og komfortabel.
    Da har du 2,4/2,5 Turbo, 2,9 sugis, T5 og T6 å velge mellom.
    Men selvsagt er mindre motorer også et alternativ - for eksempel er en 170 hk 2,4 billigere å drifte en noe sprekere turbobiler. Da gjerne i kombinasjon med manuell. (140 Hk blir alt for snaut...men det kan jo selvsagt enkelt fikses)
    Den "lille" 2 liter turboen er ofte sliten hvis bilen har gått langt (har vel vært kjørt litt mer på turtall og bør sjekkes nøye)
    Forstilling på disse trenger dog et solid røsk med bytte av det meste på 200-250 km, er litt underdimensjonert med tanke på vekt. (Bak bør foringer og støtdempere sjekkes )
    - Men kjøper man en bil som har runnet 275` (+) er ofte en del av dette byttet (!)
    - Det samme gjelder bremser - men der har man ofte en ny tørn på 275-300...

    Rust er minimalt, men samler seg tidvis i område rundt hengerfeste (hvis den har det) og noen ganger ruster de i fillebiter i hjulbrønnen fremme og opp mot dempertårn i front (sett på flere tidlige modeller...med produksjonsfeil ???)

    T6en er absolutt den bilen som gir mest for pengene med tanke på nypris og prisen nå; Men bruker et lite oljefelt hver måned og har (oftest) mer utstyr som kan gå i stykker enn den jevne S80.
    - Er også en del dyrere deler kontra øvrige (f.eks katalysator(er) og turbo(er) )

    Generelle råd ellers er som for øvrige Volvo; sjekk veivhusventilasjon, oljelekkasje, tett takluke (om den har det), rustent eksosanlegg, hjullager,
    ETM
    (om den jobber jevnt & kontrollert).

    En god indikator på en godt holdt S80 med høy km er originalt interiør uten vesentlig subbe slitasje på seter, ratt og midtkonsoll-lokk. (Har sett mange originale langmilere der dette er pent og originalt - og da er bilen oftest slik ellers også)
    - Å kjøpe en som har gått kilometerne side på langkjøring kontra småkjøring utgjør jo også et hav av forskjell. (Gjelder selvsagt generelt)
    Automatkassene er som på Volvoer flest fra denne era - noe du bør sjekke nøye. (Spesielt på T6 med GM kasse ! Men de er ofte er de byttet og fulgt mye bedre opp gang nr 2)

    http://www.dinside.no/32959/test-volvo-s80-t6

    VH
    Rcar
    T6en har en så merkelig girkasse, at for meg er den litt uaktuel. Kjørt det en gang, og det fristet lite til gjentakelse. Mange kasser er dårlige/må byttes, og det er mye surr med dem. Softwaren på de var heller ikke noe som imponerte

    Jeg er mindre skeptisk til en diesel med høy km. Diesel smører bedre enn bensin, og det gjør at det oftest er mindre slitt i sylindervegger osv. Har mye mindre oljeforbruk på min 2,5 TDI enn jeg hadde på min 850 2,3 T5 da jeg kjøpte den, enda den hadde gått 100 000 mindre
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  21. #18
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Høyt oljeforbruk på bensinfemre skyldes nok mer av ventiltetninger, så det skal være fullt mulig å få utbedret dette uten store problemer. Men regner med at trådstarter er ute etter bil for å kjøre med, ikke for å skru
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  22. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2014
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2803
    Innlegg
    321
    Antall takk

    Standard

    Spennende tråd, nå fikk jeg lyst på S80!

    Mange gode poeng over her. Men hver gang jeg kjøper eller kjører bil med høy km (over 300 typ) så sverger jeg på at neste bil skal ha LAV km. Dette fordi alt ser og er så mye mer slitt og brukt enn på en bil med lav km. F.eks. ratt, seter (slitte og nedsatt), brytere og knapper (slitte og slappe), knirking i interiør, matt og dårlig lakk med div. riper og bulker, osv. Er bilen gått mesteparten av livet sitt på langkjøring er dette en annen sak tror jeg (som andre har påpekt!), dog har jeg enda til gode å eie en slik.

    Likevel ender jeg ofte opp med å kjøpe biler med noe høy km, fordi de er så billige. Og bruker litt tid og penger på å fikse diverse mangler som kun er av kosmetisk art. Men dette er jo selvsagt valgfritt, jeg liker å ha ting på stell selv om bilen er gammel.
    Er man av typen som godt kan leve med det jeg nevner ovenfor av slitasje og bruksmerker så er det mange gode kjøp å gjøre der ute! Husk bare at alt som brukes det slites, og jo høyere km jo lengre har det levd (sett bort fra slitedeler som er byttet).
    2017 Volvo V60 D5 Twin Engine R-design Bursting Blue
    [x] 2011 Volvo S60 D3 Summum Vibrant Copper
    [x] 1996 Volvo 850 2.0LT http://forum.vccn.no/showthread.php?...osjekt-worklog
    2014 Polaris Switchback Assault

  23. #20
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    For å gjøre det enkelt (kanskje litt for enkelt), km-stand er bare et tall. Det sier ingenting om bilens stand. Jeg har ingen problemer med å handle biler som kan ha gått 600 000km, så sant de ser hele og bra ut. Det tyder (i mine øyne på) et godt vedlikehold opp igjennom tiden.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  24. Takk Øyvind G takket for denne posten
  25. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Kjempefint at mange engasjerer seg og deler erfaringer og meninger
    Dette vil bli min hverdagsbil og jeg har ikke daglig behov for bil pr dags dato. Så hvis det skulle oppstå en feil som gjør at bilen evt. må stå noen dager mens man reparerer så er ikke dette verdens undergang. Samtidig er det ikke ønskelig å ha en bil som detter ifra hverandre. At det må byttes slitedeler er jo å forvente og at man kanskje går over litt ekstra og bytter foring, dempere, fjærbeinstopper osv osv er også helt greit. Jeg ønsker å ta servicer selv og jobbe så mye som mulig med den selv. At bilen er litt sliten som nevnt over men bruks-slitasje biler som har gått langt ofte har, og at lakken ikke er helt strøken så er det helt greit. Som nevnt over er jeg også sånn at jeg liker å bytte feks. knapper som er slappe med nye og generelt gjøre litt sånne jobber er bare morsomt.
    Jeg er jo fullt klar over at mye kan skje på disse bilene som har gått langt og det er endel av det å kjøpe eldre bil, men jeg vil gjerne finne en gylden middelvei. Sånn sett hadde det vært interessant å hørt hva slags problemer dieselfolket har og slite med eller har hatt av problemer med sin motor.
    Følger med på finn.no og de annonsene som legges ut der. Har da sett flere biler som selges i oslo/østlandet som har rust langs V. kanal, dører og bakre hjulbue. Dette er vel typisk salt-problematikk med sprut fra biler i mot?
    Så takk for tips alle sammen

  26. #22
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Yttervik Vis post
    Spennende tråd, nå fikk jeg lyst på S80!

    Mange gode poeng over her. Men hver gang jeg kjøper eller kjører bil med høy km (over 300 typ) så sverger jeg på at neste bil skal ha LAV km. Dette fordi alt ser og er så mye mer slitt og brukt enn på en bil med lav km. F.eks. ratt, seter (slitte og nedsatt), brytere og knapper (slitte og slappe), knirking i interiør, matt og dårlig lakk med div. riper og bulker, osv. Er bilen gått mesteparten av livet sitt på langkjøring er dette en annen sak tror jeg (som andre har påpekt!), dog har jeg enda til gode å eie en slik.

    Likevel ender jeg ofte opp med å kjøpe biler med noe høy km, fordi de er så billige. Og bruker litt tid og penger på å fikse diverse mangler som kun er av kosmetisk art. Men dette er jo selvsagt valgfritt, jeg liker å ha ting på stell selv om bilen er gammel.
    Er man av typen som godt kan leve med det jeg nevner ovenfor av slitasje og bruksmerker så er det mange gode kjøp å gjøre der ute! Husk bare at alt som brukes det slites, og jo høyere km jo lengre har det levd (sett bort fra slitedeler som er byttet).

    Det spørs helt på hvordan de er kjørt! Min S80 har kun vært i brukt til langkjøring, og interiørmessig er det ikke mulig å se at den har gått 350 000. Den ser mindre slitt ut i interiør og kosmetikk enn en bil som har gått mye til småkjøring med mye lavere km. Jeg har sett så mye rart av både høy og lav kilometerbiler, og det er bruken som betyr noe, ikke hva som står på klokka som Svirre sier

    Vedlikehold er alfa omega!
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  27. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2012
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Helt enig der! en bil er ikke bedre enn dens eier! Hvis eieren er flink og tar vare på bilen så har det utrolig mye å si. Ut ifra de bildene jeg har sett på workloggen til s80n til Daniel V. så er det nesten utrolig at den er kjørt over 350.000 km. Så en litt eldre eier med cordfløyelbukse, garasje, god økonomi og som er glad i bilen sin må jo være den ideele selgeren

  28. Takk Daniel V takket for denne posten
  29. #24
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Viktig å kjøpe av de rette folkene ja! Måtte riktignok ta i et skikkelig riv interiørmessig da jeg kjøpte den. Skrudde ut seter og alt som var, og renset tepper osv. Egentlig ikke noe stor sak, og jeg gjør det fortsatt hver vår. Annenhver mnd setter jeg også inn skinnsetene med smøremiddel så de ikke skal krakkelere. Fungerer fint, og er lite jobb. Utseendemessig er det viktig med regelmessig vask og en poleringsrunde eller to i året, så lenge man er flink å legge ny voks hver 2-3 mnd.

    Det er jo gøy å ta vare på disse gamle direktørbilene.

    Dog har jeg inntrykk av at de med svart skinn har tykkere skinn enn de med beige. Som regel er de beige/brune setene mye mer slitt en de svarte, både i skinnet på siden ved førerdøra, og i sømmene. Klart ting kommer bedre frem på et lyst sete, men de er ofte dårligere, og later til å ha tynnere skinn.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  30. #25
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    På finn.no finner man til enhver tid et jevnt antall S80er. Det slår meg dessuten at svært mange av dem står annonsert leeenge før de blir solgt (sikter da her til 99-06-modeller, den nyere generasjonen har jeg ikke sett så nøye på). Dette understreker igjen at S80 ikke er videre ettertraktet i markedet, og kan dermed vise seg å være et genialt godt kjøp hvis man er innstilt på å kjøpe den, ta vare på den og ha den og glede seg over den lenge. Trolig bør det også finnes litt rom for å diskutere pris. Let opp et fint eksemplar og kom med et prisforslag - kanskje er man ekstra heldig.

    Forresten, Daniel - hva bruker du til å smøre inn skinnsetene med?
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Kjøp av v70
    By Trond D. in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 26/07/12, 13:45
  2. Kjøp av 850/V70
    By Joakim in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 28
    Siste post: 22/10/11, 16:36

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •