Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 3 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 51 til 75 av 78

Tråd: 960 B6254S 95mod starter ikke.

  1. #51
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Før du river alt i småbiter;
    Ta av toppdekselet og løft ut kammene, så setter du trykk i plugghøla og hører etter om det fiser noe sted.
    Evt så kjører du med en lekkasjemåler.
    Dersom det tilsynelatende er tett ville jeg plukket fra hverandre løfterne og renset de godt så du er sikker på at de kan komprimeres helt sammen og montert sammen igjen.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  2. #52
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard

    Brisendal: jeg tror det er både og. Hørt rykter om at om man tar veiva fra 3l og setter i en 2,5, blir det 2,8 eller noe slikt. Men vet ikke om toppene er ulike.

    Turb00le: har planer om å starte med løfterne, siden problemet er over hele fjøla.
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

  3. #53
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Kunne ikke se noen umiddelbare forskjeller annet enn "
    SAS
    " systemet, jeg har en 2,5L topp på min 3L.
    Kammene er forskjellige...
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  4. #54
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard

    SAS
    , er det den luftpumpa?
    Og betyr mener du at jeg kan hive på en 3l topp og flytte over kammene?

    Når det gjelder motoren nå, så kom den faktisk igang, har vel tømt batteriet 10-12 ganger. To plugger er gått føyka, men tipper det bare er å putte inn nye. Håper og tror at coiler er hele. Ny komp-test viste 13-14,5bar.

    Skal putte på nye plugger hele veien imorgen. Og håpe at den kan holde litt. Men det er vel best å gjøre en jobb ut av å gå over løfterne?
    Sist endret av Magnus Hagtvedt; 10/03/15 kl 08:08 Begrunnelse: College og coiler er to ganske forskjellige ting :P
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

  5. #55
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard

    Ja.... Det skal altså ikke være lett. Nok en oppdatering, og etter gårsdagens opptur, så ble det nok en nedtur.
    Kompresjonen var i orden i dag, i alle fall på de fleste sylindrene, hørtes ut som det fusket litt de første minuttene, at
    et par ventiler blåste ut trykket, men gikk ikke lenge før det forsvant.

    Jeg har nå skiftet olje på bilen, fant selvfølgelig en lekkasje på tetning bak på veiva. Dette er kjipt, men til å overleve
    inntil videre. Å få motorn til å gå er første pri.

    MEN:
    Skiftet også alle pluggene, da bilen fusket på to sylindre i går (syl 5 og 6 var pluggene fuktige og eksosen var glovarm).
    Gikk relativt gjevnt over 2000rpm, men under så gikk det opp og ned som en jojo.
    Etter pluggbytte ble situasjonen noe bedre. Jeg tror nok det er coil nr. 5 og 6 som er dårlige, evt. ledningene til dette.
    Motoren går nå relativt rent ned til 1000rpm, men om jeg slipper gassen så dauer den av og stopper.

    Se vedlagt bilde, plugg i rekkefølge nr. 1 - 6 fra venstre. plugg 5 og 6 er betydlig mer sorte.
    DSC_0701.jpg

    Har målt resistansen på tilførsel av pluss, og det skal være ok, har ikke fått målt signalledningene, men isolasjon på begge
    kabler er veldig dårlig, spesielt til coil nr. 6, men også delvis på nr. 5.
    Jeg regner med at Volvos pris på den ledningsmatten er skit-dyr, men siden ledningene er dårlige helt inn mot kontakten,
    så lurer jeg på hva folk anbefaler. Coilene kan jo også ha fått litt juling, da pluggsettene har vært våte mer enn én gang.
    Noen som evt. har noen coiler til overs, som virket sist de sto i en bil? Er det samme coil på 850?
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

  6. #56
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Er vel forskjell i forbrenningskamrene mener jeg.
    Har også topp liggende.

  7. #57
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard

    Tja.... Jeg har vel kommet ditt nå, at jeg nok ikke kommer til å legge så mye mer arbeid og penger i denne bilen. Selv om bilen stort sett er hel, så trenger
    den en del omsorg, både utvendig og innvendig. Det kan godt være enkelt å få motor til å gå ordentlig, uten at jeg vet det. Men jeg har allerede et prosjekt
    som jeg ønsker å bruke tid og penger på, så kjenner at om jeg begynner å gjøre større jobb ut av denne, så blir det rett og slett mer enn jeg har tid til.

    Kompresjonen er tilbake, og holder 13bar, men tenningen er ikke helt god.

    Det ender nok med at den selges som den står, eller at jeg plukker den fra hverandre og selger i deler.
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

  8. #58
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. okt. 2012
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Jeg har coiler liggende, usikker på hvor mange men har hatt totalt 2 delemotorer så det bør være nok. Jeg skal også ha et komplett ledningsnett eller to til motoren om du vil gjøre et forsøk med å kastebytte noen deler. Så kan du eventuelt se hva som fungerer og legge inn et bud på de delene du vil beholde etterpå.

  9. #59
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2013
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde et lignende problem på min 940 FK. Plutselig en dag ville den ikke starte, var helt død. Starteren gikk helt fint. Løsningen var å bytte fordelerlokket og alle pluggene. Pluggledningene målte jeg til å være fine, men 2 av pluggene hadde helt merkelig resistans. Noe i fordelerlokket var også ikke helt i henhold.

    Har du prøvd å bytte fordelerlokk i tillegg til alle pluggene?

  10. #60
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard

    960 har enkle coiler pr sylinder, ingen fordeler og pluggledninger. Har prøvd flere sett plugger. Her var det i tillegg kompresjon som var problemet når bilen var helt død. Nå går den på 4 syl og fusker på de to siste.
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

  11. #61
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Går den greit ellers?

    Har en selv stående med lignende problemer men har kommer frem til at lagerras og spon i olje/trykkerne gjør at trykkerne henger noe og dermed dårlig komp.
    Motor går irundt men komp ligger på rundt 5 bar på samtlige sylindre.

  12. #62
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard

    Nå går den i alle fall, det er full komp på hele rekka. Fukser litt på 2 syl, så problemet ligger i tenning på syl 5 og 6. Regner med det her er enten coilene, eller det
    dårlige ledningsnettet hvor isolasjonen har begynt å dette av. Jeg har hatt mye annet å gjøre, så har ikke fått studert noe nærmere.

    Den gikk helt greit før denne feilen inntraff.
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

  13. #63
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Magnus Hagtvedt Vis post
    Nå går den i alle fall, det er full komp på hele rekka. Fukser litt på 2 syl, så problemet ligger i tenning på syl 5 og 6. Regner med det her er enten coilene, eller det
    dårlige ledningsnettet hvor isolasjonen har begynt å dette av. Jeg har hatt mye annet å gjøre, så har ikke fått studert noe nærmere.

    Den gikk helt greit før denne feilen inntraff.
    Det minner meg litt om det problemet jeg fikk med en gang jeg kjøpte 960'n jeg har nå. Isolerte alle ledningene (siden ledningene lå inntil blokka og hverandre). Jordet også blokka til chassi og siden har den fyra som normalt.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  14. #64
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. okt. 2012
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Nå er det nesten så jeg begynner å tro at disse bilene ikke bare har sjel, men også et heller dårlig immunforsvar.Etter at du var her i helgen Magnus har min også bestemt seg for å kutte ut. Akkurat samme symptomene som du beskrev i første posten; startet såvidt mandags morgen, men gikk dårlig og stoppet etter noen sekunder. Har hatt ut alle pluggene og sjekket, de er våte, og gnistrer blått og fint i hver sin coil når jeg legger dem på topplokket. Eneste forskjellen på problemene våre er at kompresjonen på min etter alle kjørnemerker er gåen, med 7 bar på fire, 6,5 bar på en, og 5 bar på den siste... Nå må jeg rusle ned på butikken og handle middagsmat, så får jeg fortsette etteretningsarbeidet en senere kveld.

    Men nå vet vi i det minste hva slags kjønn disse bilene har:
    'Ingen feilkoder? Hva er problemet?'
    'Det er ikke noe problem!'
    'Så hvorfor starter du ikke?'
    'Det vet du godt!'

  15. #65
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Møkkamotorer... Glemmer ikke ansiktsuttrykket til far min da han fikk beskjed om at hvis faenskapen starter nå holder jeg stumt til det smeller. Etter x antall timer feilsøking uten resultater.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  16. #66
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. okt. 2012
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Jeg fikk faktisk liv i min igjen i kveld, holdt den på starteren - lenge! Den gikk urent noen sekunder da også, mens oljetrykkslampa lyste iltert, før den roet seg og begynte å gå som den skulle. Slik fikk den stå noen minutter, inntil vanntemperaturen begynte å nærme seg normalt, før jeg stoppet den for å fjerne ekstrabryteren jeg midlertidig hadde lagt opp til starteren. Ved neste startforsøk var den også mistenkelig motvillig til å starte, men kom noen få sekunder senere enn den pleier. Etter å ha fått gå seg skikkelig varm kunne jeg derimot starte den uten videre protest. Syretesten kommer jo i morgen tidlig, når motoren har fått stå seg kald igjen og jeg skal på jobb...

    Men jeg begynner å tro at jeg har noen tanker om hva som kan forårsake disse startproblemene som minst tre stykk har hatt nå i det siste. Det ene er de hydrauliske løfterene, som var tilfelle på min, som mister trykket dersom motoren blir startet og umiddelbart stoppet igjen. Dette gjorde at kompresjonen på min sank til halvparten av det den skal være, og motoren ble følgelig tungstartet. Jeg har ikke sjekket igjen etter at den startet, jeg får se om ånden kommer over meg en gang. Her kan jeg tenke meg at det kunne vært interessant å koble på startkabler til en bil med god lading og motoren i gang, for å gi startmotoren noen ekstra volt og kanskje noen ekstra omdreininger per minutt. Jo raskere motorgange jo høyere burde oljetrykket bli. Hadde det vært manuell kasse kunne man også prøvd å dra i gang dyret.

    Den andre svakheten vi ikke kan nekte for at 960ene har er ledningsnettet til coilene. Positiv og negativ tett i tett, på toppen av en varm motor, under et deilig, isolerende plastdeksel. Gjerne i en lett oljedamp, eventuelt bad ettersom km øker og pakningen rundt påfyllingslokket svetter mer og mer. Det er en klassisk oppskrift på hvordan akselerere aldringen av plast, og på begge av de to ledningsnettene jeg har liggende i garasjen er isolasjonen sprekt hele veien langs toppen, med påfølgende risiko for kortslutning og bortfall av gnist. Gjerne uregelmessig. Skulle jeg lagt opp nye ledninger til coilene ville jeg faktisk lagt positiv og negativ i hver sin strømpe, og kanskje også vurdert å gå så langt som å montere dem over plastdekselet. Skjønt det å måtte bytte ledningene hver 250 000 km er muligens innenfor rimelighetens grenser. Jeg kan demontere det ene ledningsnettet mitt en kveld og se hvor langt bak kablene er sprukket, er man heldig går det an å skjøte det et sted det er mulig å komme til.

  17. #67
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Får faktisk kjøpt den delen av nettet som ligger på toppen og neste 20cm ferdig for å skjøte inn...
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  18. #68
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard

    Kjøpt hvor da?

    Jeg mistenker at min fusker på 2syl, hvor enden løfterene ikke fungerer optimalt eller ventilene er brent eller noe slikt. Men ledningsnettet er jo bare sorgen.
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

  19. #69
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. okt. 2012
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Brente ventiler kan vel sjekkes ved å mekke sammen en liten leak-down tester som beskrevet av turb00le på side 2 i tråden. Du kan faktisk gjøre det enda enklere ved å bruke skjøtestykket fra en standard kompresjonstester og skru ut ventilen i tennpluggsenden midlertidig.

    Lurer også på om tynnere olje kunne hatt noe for seg i motorer der manglende trykk på de hydrauliske løfterene er et vedvarende problem. Ofte går man jo for tykkere olje når klaringer på lager begynner å bli slitt, men på disse motorene virker det som at løfterene blir kranglete lenge før lagrene. Tynnere olje kan i teorien trenge inn i trangere kanaler og gjenopprette trykket der tykkere olje blir stående og stange i mot. Oljen som forsvinner vil erstattes av luft, og luft er jo som kjent dårlig på å motvirke kompresjon. Alternativt som du nevnte Magnus, å skylle gjennom med diesel ved oljeskift for å fjerne avleiringer i systemet.

  20. #70
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard

    Sant nok. Men på den annen side, burde vel ikke kompresjonstest gitt gode resultater med brente ventiler? Det er det som gjør at jeg får litt tro på at de hydrauliske løfterene ikke komprimeres sammen for nok når motorn får turtall, da fordi det ligger noe grumseolje eller noe slikt i området.

    Når det gjelder dieselen så er det absolut verdt å prøve. Han jeg snakket med har dette som vane ved oljeskift. Gjort både på 960, 850 T5R, etc.
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

  21. #71
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. okt. 2012
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Det kunne også vært interessant å koble opp en elektrisk oljepumpe og se om det hadde fikset biffen. Framprovosert litt startproblemer, koblet til strømmen og se hva som skjer. Noen som har en liggende?

  22. #72
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    At manglende oljetrykk til løfterne forårsaker dårlig utslag på komptest kan umulig være riktig.
    Løfterne går da i bunn,og kan umulig tenke meg at de "henger" slik at ventilen ikke stenger helt.

  23. #73
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Det kunne vært mere interessant å finne "vekt i vann" for en sånn motor...
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  24. #74
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. okt. 2012
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Du er på rett spor med tanke på at løfterene går i bunn Terje1 Komptesten går fløyten fordi ventilene ikke får riktig løftehøyde og/eller durasjon, og sylinderen vil da ikke inneholde tilstrekkelig luft for å bygge opp trykket.

  25. #75
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Det er mulig,men har selv kjørt komptest på tilsvarende (dele)motor uten olje i det heletatt.
    Den ga fullt trykk på komptesten.

Side 3 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

  1. *LØST* 245 1990 B230F starter ikke, bensinpumpe starter ikke.
    By spitfire74 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 12/04/13, 12:19
  2. V50 starter ikke med nøkkel, men starter ved rulling
    By gokart8 in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 4
    Siste post: 25/04/12, 20:58
  3. Svar: 5
    Siste post: 30/01/12, 05:37
  4. Aircondition / klimaanlegg starter ikke MEN starter når panseret lukkes
    By Simon Piera in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 1
    Siste post: 07/01/12, 11:09
  5. 945 LT 95mod starter ikke
    By Robintic in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 16/03/11, 15:25

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •