Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Forsvinnende kjøleveske.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. des. 2014
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard Forsvinnende kjøleveske.

    Har en volvo 850 1995mod 2.4l 10v. Det forsvinner litt kjøleveske med tiden/kjøring. Irrittasjons momentet er at jeg ikke klarer å se noen tydlige lekkasjer ettersom det er kronisk vått på veien og jeg ikke har et varmt og tørt sted jeg kan sette bilen over tid. Det forsvinner rundt 0,5liter per 2-4 uker.

    Tanken rundt toppakning har jo streifet men er ingen tegn som tyder på at det er denne. Den ryker ikke spesielt mye syntes jeg selv(er ingen ekspert) Er omtrent ikke synlig eksos i det hele tatt ved normal motortemp.Ingen misfarge på olje og kjøleveske ser også tilsynelatende fin ut.

    Kan det være at det lekker et sted som er såpass varmt ved kjøring at det fordamper før jeg evt har mulighet til å finne en lekasje? Eller er det fks vanlig at tappepluggen til radiatoren kan bli slarkete og at det drypper ut der? Og har sett etter vann under gulvmatter iforhold til varmeregisteret som også muligens kan være syndern? Har fått tilbud om å trykkteste til 500kr noe som ikke er så utrolig dyrt men hadde vært hyggelig å slippe.

    Har søkt endel rundt uten å bli særlig klok.

    Takker for eventuelle svar!

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Hadde omtrent like mye lekkasje på 98mod. V70en jeg hadde som du beskriver her.
    Ingen synlige tegn til lekkasje. Bilen brukte litt kjølevæske allerede når jeg kjøpte den. Etterhvert kunne jeg fra tid til annen kjenne litt lukt av kjølevæske når bilen var varm, og fikk litt beleegg på innsiden av vinduene.
    Det viste seg å være varmpapparatregistret som lekket litt. Kjøleævsken hadde tørket inn etterhvert og lagt seg som en tykk sirup utvending på register, og noen striper på støydempingen under gulvtrekket. Ingenting var synlig før demontering. Jeg hadde fortsatt rimelig bra varmeeffekt selv med denne feilen.
    Om du har samme feilen så var det ivertfall på V70en veldig enkelt å bytte register, da det bare er noen få ting som må demonteres under dasjbordet på venstre side.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  3. Takk Jesper90 takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. des. 2014
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Har nå kjørt bilen et par lange turer i de siste dagene grunnet flytting. Da jeg hadde kjørt i 1,5 time på motorvei idag og kom fram, Lot jeg bilen stå på tomgang mens jeg gikk foran å se om det var noe uvanlig å se ift forsvinnende kjøleveske. Det jeg stusset over var at det var mer kjøleveske enn da jeg startet å kjøre (fyllte på fra nesten tom tank til mellom max og min før avreise) Nå var nivået omtrent rundt max. Det jeg også så var at det rørte seg litteranne i ekspansjonstanen. Kjøleslangene virket også til å ha høyt trykk!?" De er harde å klemme på". Jeg stoppet da bilen og tok av ekspansjonslokket og startet bilen igjen. Det som viste seg var at det ikke boblet fra bunnen av tanken. Men rant fra slangen som kommer inn omtrent helt oppe på siden av tanken, som er festet til termostathuset. Så det liksom bare "sirkulerte"rundt. Ingen bobler og lukter ikke rart av kjølevesken. Kan det være at radiator er små tett ,eller noe annet som lager trykk? Eller er det kun toppakning det kan være? Motortempen holder seg omtrent helt stabil midt på målern.
    Sist endret av Jesper90; 24/02/15 kl 16:05

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Avhengig av hvor kaldt det er når motor er kald trenger ikke nivået nødvendigvis bety noe galt.
    F.eks en av bilene jeg har nå lekker litt fra radiator, slik at jeg må følge med på nivå. Fylte opp til max en dag i vinter på kald motor, rundt 0 grader. Noen dager senere var det 10 minus eller så, og det var såvidt synlig væske i beholderen. Når motor ble varm var det nesten på max igjen. Dette er tank med sirkulasjon gjennom, slik som V70 hadde.
    Trykk skal det være, og etter 1,5 timer konstant kjøring må man regne med gjennomvarm motor selv vinterstid, noe man ikke nødvendigvis oppnår etter f.eks bare en halv times kjøring.
    Om trykket blir for høyt vil det finne vei ut i friluft, enten via trykkventil om den virker, eller en pakning, slange eller tetning vil begynne lekke eller sprekke.
    Har du mistanke om for høy temp eller trykk pga. tempnål eller noe annet?
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  6. Takk Jesper90 takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. des. 2014
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Egentlig bare synes jeg det er rart så mye veske forsvinner Og ettersom jeg egentlig ikke har noen tydelige tegn på at det er for mye trykk, Sett bortifra jeg følte at kjøleslangene var veldig harde ved gjennomvarm motor ,Kan dette bare være synsing fra min side. Så at det var litt "hvitt puler" aktig etter en slangeklemme som går fra en gummi slange og inpå en stålslange som videre går på baksiden av motorn(husker ikke helt hvor denne ender)I forbindelse kjølekretsen. Det var det jeg kanskje tenkte at det hadde noe med trykket å gjøre og det hadde lekket litt ut der, Men var jo knusk tørt. Jeg skal sjekke varmevekslern først om fremst nå ikveld så jeg får avskrevet denne. Lukter jo hverken kjøleveske i kupeen eller noe svak varmeeffekt Men greit å sjekke uansett. For min del spiller det ingen rolle om den drikker litt kjøleveske. Men kjedelig hvis det skulle være et problem som kan gi større utslag. Har også kjøpt ny termostat på bilia så tenkte å få bytta den så fort som mulig også. Grunnen til at jeg kjøpte ny var at bilen ikke ble ordentlig varm i den kaldeste perioden i vinter. Er uansett usikker på hvor gammel den som står i er.

    Takk for svar sålangt hvertfall. Skal jeg undersøke litt mere på egenhånd og ikke bare overproblematisere mer før jeg får undersøkt nøyere

  8. #6
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Det vil alltids være litt trykk i kjølesystemet i bilene. Har sprekt register selv i Kari. Ikke fått somla meg til å bytte varmeregister enda, men hun har samme symptomer som du beskriver her.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  9. Takk Jesper90 takket for denne posten
  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Om ikke tempgiveren allerede er byttet, få på en når du tar termostaten
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  11. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. des. 2014
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Skrudde igår kveld av deksler for å inspisere varmeveksler. Tok ikke ut selve vekslern men så helt omtrent nytt ut der slangene entret. Undersiden av den "plast" holdern så også omtrent ny ut. Ikkeno tegn til kjøleveske i det hele tatt så har igrunn avskrevet denne. Ettersom bilen kroniske er/har vært i bruk så har jeg ikke fått til til å bytte termostat enda. Ang temp giver så jeg de hadde denne på biltema til 199kr. Er vel sikkert ikke anbefalt å kjøpe den der, men orker ikke bruke masse penger på noe som antageligvis ikke er et problem, Men kanskje greit å bytte når jeg først er igang ja. Hadde igrunn håpet det var varmevekslern men det skulle det jo ikke være. Vurderer nå å få trykktestet den å se hva slags resultater det gir. Bare syntes det er så utrolig rart at toppakningen skal være gåen når alt fungerer fint og ikke mye eksos eller som nevnt tidligere eksos eller oje i kjøveeske og vise versa.

  12. #9
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    To plassa det lekke kjølevæske:

    1. Varmeapparatregister (Det kan leke kjølevatn uten at det er synleg på utsida, det fordampar og kjem inn i kupeen i staden for å renne ned på golvet)
    2. Radiatoren (lekkasje i overgang mellom alu og plast. Som regel så lite at det tørkar opp lenge før det når bakken. Også vanskelig å sjå før du har tatt ut radiatoren)
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  13. Takk Jesper90 takket for denne posten
  14. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Trøndelag
    Innlegg
    916
    Antall takk

    Standard

    Som locked skriver, sjekk radiator mellom alu og plast. Min gamle bil hadde samme symptomer, og det var radiatoren. Ta av plastdekselet som er under radiatoren og se nøye over, skal være mulig å se
    -2015 V70 D4 Dynamic
    -2005 V70 D5 (solgt)
    -2001 V70 2.0T (solgt)
    -1998 V70 2.0T (solgt)

  15. Takk Jesper90 takket for denne posten
  16. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. des. 2014
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg fått lokalisert lekkasjen og den er nok mest sannsynlig som nevnt rett over, fra overgangen plast/aluminium ved radiatoren. Har hatt så utrolig mye å gjøre så har ikke fått sett akuratt hvor lekkasjen er. Men ble plutselig litt værre og nå kunne jeg se at det drypper kjøleveske ned fra området der. Takk for alle tips og hjelp! Er personlig mest lettet over at det ikke var toppakningen som var gåen

  17. #12
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Du kan reparere dette om du gidd, eg delte ein slik radiator forsiktig, pussa, vaska og prima overflatene og limte med rutelim (ala Tec7) og lot det herde en times tid før eg monterte det på bilen og køyrde..

    Funka knall det, radiatoren i seg sjølv var det jo ikkje noko i vegen med.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

Lignende tråder

  1. Kjøleveske
    By Alfs80 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 10
    Siste post: 18/11/13, 11:48
  2. Kjøleveske S80
    By Alfs80 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 20/03/13, 13:43
  3. kjøleveske blå VS rød
    By SirKim in forum Motor og gir
    Svar: 12
    Siste post: 30/09/12, 18:53
  4. temperatur kjøleveske s60
    By gompen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 17
    Siste post: 25/12/11, 18:54
  5. Kjøleveske problem
    By Veslegilli in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 16/08/11, 23:32

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •