Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Mye olje i innsug, tegn på døende turbo?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. feb. 2014
    Innlegg
    53
    Antall takk

    Standard Mye olje i innsug, tegn på døende turbo?

    God kveld!

    Søker nok engang ekspertise på forumet, og det er det ikke mangel på her

    Saken er at jeg oppdaget urovekkende mengder med olje i slangen som går fra plenum til innsug når jeg tok den av her omdagen for å måle til nye. Mengden var såpass at det rant en liten skvett ut av slangen når jeg bikket på den. Var også en liten dam i selve plenumen. Grunnen til at jeg mistenker turboproblemer er at for noen uker siden så tok jeg en rask kik under bilen i forbindelse med no ledd, og opdaget da en oljeflekk på baksiden av turboens friskluftinntak. Bilen har også ett noe høyt turtal ifht til giret som står i, etter min mening. Type 2200-2500 ved litt over 60 i 3 og samme rundt 80 i 4. Intercoolern skal byttes på denne snart, da det er ett bittelite høl i sveiseskjøten, men kan ikke skjønne at ett hull på størrelse med ett fyrstikkhode skulle forårsake så mye tap i ladetrykk eller for den saks skyld oljesøl.

    Forslag mottas med stort takk, bilen er en V70 D5 '03 forresten, manual
    V70 D5 2003
    -------------------
    Trenger du å slette/lese feilkoder og bor i Orkdal/Orkanger og omegn, ta kontakt, stiller opp med VIDA og DiCE

  2. #2
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Olje i innsug KAN være tegn på dårlig turbo.
    men så har man jo dette EGR systemet da. Det skaper også oljesøl i innsuget, og jo lengre bilen har gått jo verre er det

    Du skriver ingenting om hvor langt den har trillet, men til å være 11 år gammel, regner jeg med den har bikket godt og vel 200 000 km.

    Det beste du kan gjøre er å ta av innsugsslangen og kjenne på turbinen i turboen. Den kan ha en ørliten slakk i seg når du løfter på den, men er slakken for stor, så kan den slippe igjennom olje gjennom tettingene, men aksial slakk skal det ikke være, altså slakk ut og inn.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. feb. 2014
    Innlegg
    53
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Olje i innsug KAN være tegn på dårlig turbo.
    men så har man jo dette EGR systemet da. Det skaper også oljesøl i innsuget, og jo lengre bilen har gått jo verre er det

    Du skriver ingenting om hvor langt den har trillet, men til å være 11 år gammel, regner jeg med den har bikket godt og vel 200 000 km.

    Det beste du kan gjøre er å ta av innsugsslangen og kjenne på turbinen i turboen. Den kan ha en ørliten slakk i seg når du løfter på den, men er slakken for stor, så kan den slippe igjennom olje gjennom tettingene, men aksial slakk skal det ikke være, altså slakk ut og inn.
    Sorry, glemte kmstand, den har bikket 215K EGR systemet mitt er blokkert av, så ikke noe søl derifra, men skal sjekke etter om det er no slakk i morgen!
    V70 D5 2003
    -------------------
    Trenger du å slette/lese feilkoder og bor i Orkdal/Orkanger og omegn, ta kontakt, stiller opp med VIDA og DiCE

Lignende tråder

  1. Svar: 2
    Siste post: 14/12/12, 15:08
  2. bytte av lt turbo til høytrykk turbo. problem med returrør av olje.
    By 1987_Turbo745 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 29/05/12, 19:28
  3. Svar: 5
    Siste post: 02/05/12, 22:18
  4. Tegn på gåen Lambdasonde?
    By Deluxio in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 17/09/10, 13:44

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •