Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: EGT måling eller ikke?

  1. #1
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard EGT måling eller ikke?

    Det begynner jo å bli ganske populært å måle eksos temp under drift på turbo motorer. Jeg har noen tanker og spørsmål i forbindelse med dette:

    1. Jeg har "hørt" at det er kjangs for at disse kan knekke på grunn av vibrasjon og temperatur og havne i turbinhuset på turboen:( Er det noen som har opplevd dette?

    2. Jeg tenker i så fall å bruke dette som en sikkerhetsfunksjon. Har det da noe å si om jeg har en EGT ved hver sylinder eller om jeg kun har en i kolektoren? Jeg skjønner jo at det er en fordel å ha en til hver under mapping, men bør man ikke kunne fange opp en eventuel tempereatur endring med en felles egt sensor også?

    3. Kan man man eventuelt måle EGT etter turboen? Eller blir det for langt bak?

    For de som måtte lure så er EGT Exhaust Gas Temperature

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    At de knekker har jeg ikke hørt om, det kan like gjerne være monteringsfeil eller at noen har brukt en cheapycheapy sensor som ikke er fit for purpose...

    Vedr en egt i kollektor eller en pr sylinder så spørs det jo litt hva du skal bruke det til og hvor langt du skal strekke strikken.
    En EGT i kollektoren gir deg jo den informasjonen du trenger for å kjøre motoren safe, skal du kjøre motoren din helt i grenseland for hva som går er det aktuelt å måle på hver sylinder for å korrigere en og en sylinder
    Det er alltid en sylinder som får dårligere kjøling eller mindre luft slik at forbrenninga ikke er 100% lik. Skal du kjøre det sånn må du kjøre sprutet sekvensielt (ikke skyt meg hvis det er feil).
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  3. #3
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard

    Hvis du ikke er sikker så skyter jeg
    Det er vel ingen som ikke kjører sekvensielt nå lenger? Dette er som sagt ikke under mapping men under drift. Tanken var å legge inn en eller annen form for varsel hvis egt går over en gitt verdi. For eksempel hvis en eller fler dyser tetter seg eller bensinpumpa takker for seg.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    EGT er egentlig helt nødvendig når man mapper turbomotor da man MÅ VITE hvordan motoren har det slik at man begrenser ladetrykket til korrekt nivå.

    Ser ikke at EGT sensorer er raske nok til å kunne redde en motor fra å rase dersom en dyse eller en pumpe begynner å fuske. (Noe som er fasinerende er at alle skal ha ladetrykksmåler, men ingen bruker bensintrykksmåler som egentlig viser nøyaktig det samme og i tillegg har man kontroll på bensintrykket slik at man lett kan oppdage endringer.)

    Til varme dager på bane kan det være nyttig dersom EGT sensoren styrer ett map som reduserer ladetrykket i forhold til EGT.
    Sist endret av Batland; 03/02/15 kl 13:56

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Har ikke fått testet i praksis på motor enda, men har 6 sonder med åpent element som skal kobles til sprut via can modul.
    Det sies sondene med åpent element er så rask at de skal kunne måle en eneste feiltenning innenfor "normalt" turtall når den leser bare en sylinder.
    Om det skal brukes som sikkerhetsfunksjon for motor, ser jeg ikke stort poeng med bare 1 felles sonde. 1 dårlig dyse blir mer og mer usynlig for hver sylinder som legges til en sonde.

    Prøvde forresten en gang med en sonde før og en etter turbo.
    Motoren gikk på E85, så temperaturen var ikke akkurat veldig høy.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  6. #6
    Registrerte brukere Liland sin avatar
    Medlem siden
    02. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    443
    Antall takk

    Standard

    Hva med noe slikt?
    http://buy-ei.com/portfolio/e-6/
    Må jo være grei hvis man vil ha litt oversikt. Prisen er vel heller ikke såå ille siden det følger med 6 prober? Og siden det er til flybruk er det vel bra kvalitet også.
    VW Golf 1,4 ACT
    X: Volvo C70 -01
    X: MB 230 CE -89
    X: Volvo V70 -99
    X: Volvo 240 -86

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Ser ikke ut som det har ADC eller can utgang.
    Man må ha det for å koble til ett sprut. Og om man har innganger rett i sprutet så kan ikke sondene deles av ett instrument.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  8. #8
    Registrerte brukere Liland sin avatar
    Medlem siden
    02. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    443
    Antall takk

    Standard

    Jeg tenkte mest på til bruk uten å koble til sprutet, men det er vel litt av poenget slik at man ser hva som skjer når tempen øker. Uten å koble til sprutet må man følge med manuelt å det blir kanskje litt vanskelig.
    VW Golf 1,4 ACT
    X: Volvo C70 -01
    X: MB 230 CE -89
    X: Volvo V70 -99
    X: Volvo 240 -86

Lignende tråder

  1. 240 eller 940 ønskes kjøpt, ikke prosjekt, ikke utstillingsbil.
    By pogona in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 1
    Siste post: 20/02/15, 13:52
  2. Måling av lagerklaring, utstyr til dette?
    By JonasS in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 24/11/12, 12:55
  3. Måling av hjerne
    By Trygve_johnsen in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 27/03/12, 15:31

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •