Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 41

Tråd: 850 2.0T tomgangstrøbbel og plutselig kutt i motorkraft

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2014
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2803
    Innlegg
    321
    Antall takk

    Standard 850 2.0T tomgangstrøbbel og plutselig kutt i motorkraft

    Opplever av og til ujevn tomgang på min 850, den har stoppet et par gang men det er ikke vanlig. Av og til under kjøring kutter den plutselig all motorkraft, som om tenningen skulle vært slått av, for så å komme tilbake igjen. Lambda/feilkodelampa lyser, noen ganger er den mørk. Kan legge til at den drar mye dårligere når disse problemene opptrer, som om den skulle gå på bare 4 syl.



    Har lest ut feilkoder og fått opp 121 (luftmassemåler feilaktig signal), 221 (transponderkommunikasjon), 211 (kommunikasjon motorstyreenhet). Ved en tidl. avlesning fikk jeg 60473 (ukjent). Begge avlesninger er gjort på NAF med Würth sitt WOW-utstyr. Bilen er en 1996 B5204T2, med Motronic 4.3. Bilen har BSR sitt åpent filter-kit med avskjerming, sto på bilen ved kjøp. Plugger er nylig byttet til originale Volvo.

    En dag bilen hadde tomgangstrøbbel koblet jeg av kabelen til LMM, men ingen forskjell. Plugget den i, ingen forskjell. Riklet på kabelen, og da skjedde det noe, men kan like gjerne være tilfeldig. Noen tips? Tenkte først å kjøpe ny LMM, men nå er jeg usikker..
    Sist endret av Yttervik; 15/01/15 kl 19:58
    2017 Volvo V60 D5 Twin Engine R-design Bursting Blue
    [x] 2011 Volvo S60 D3 Summum Vibrant Copper
    [x] 1996 Volvo 850 2.0LT http://forum.vccn.no/showthread.php?...osjekt-worklog
    2014 Polaris Switchback Assault

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Få sjekket kodene hos volvo bør være prioritet numero uno.
    Sjekk selv for lekkasjer etter gasspjeld, vakumtre, gummibend, evapslange etc. Ville ikke kjøpt noe LMM på måfå.

    Startet dette etter pluggbytte? Byttet de selv? Kan du ha kommet borti noe, løsnet kontakter el. Koble fra batteri, rengjør poler og inni kabelsko + - kabel. Sjekk jording på blokka.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2014
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2803
    Innlegg
    321
    Antall takk

    Standard

    Er det ikke kurant å lese ut koder hos NAF? Svindyrt hos Volvo.. da kan jeg like gjerne kjøpe meg diagnoseutstyr for PC selv?
    Kan åpent filter være synderen?

    Har planer om å sjekke etter lekkasjer, men surt og kaldt som det er frister det ikke så veldig mye.

    Startet jo forsåvidt etter pluggbytte, men det var flere uker/måneder etterpå. Byttet de selv ja, men hadde jo ikke løst annet enn dekselet og pluggledningene. Tenker om det kan være en idè å bytte rotor, fordelerlokk, og pluggledn.?
    Hadde lignende problem på en BMW 5-serie, da var det toppdekselpakningen som var dårlig, og forårsaket olje i plugghullet og derav dårlig kontakt. Ingen tegn til olje her.

    Har hatt ute LMM og sprayet føleren med elektronikkrens, samt blåst den forsiktig tørr. Har målt forbruket på langkjøring med godt driv, vinterføre, og et par fjelloverganger. 0,87 l/mil. Det er helt normalt.
    Sist endret av Yttervik; 15/01/15 kl 21:53
    2017 Volvo V60 D5 Twin Engine R-design Bursting Blue
    [x] 2011 Volvo S60 D3 Summum Vibrant Copper
    [x] 1996 Volvo 850 2.0LT http://forum.vccn.no/showthread.php?...osjekt-worklog
    2014 Polaris Switchback Assault

  4. #4
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Rotor, fordelerlokk, og pluggledninger er alltid en god ide å bytte
    Skal være litt forsiktig med elektronikkrens på LMM (Du får egen spray fra f.eks CRC spesielt beregnet på LMM)
    Ville vel sett om jeg fikk prøvd en annen LMM var jeg deg.
    121 - missing or faulty
    MAF
    (LMM) signal
    * Feilkode på lambda vil du fort vekk få (selv om den er helt i orden), så lenge du mangler signal/har kaputt LMM.

    Vh
    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Rotor og lokk er en selvfølge å bytte samtidig ja.
    Tviler litt på selve
    MAF
    når problemet ikke er konstant. Ville sjekket kontakter. Sørg for at ikke coilledning ligger inntil
    MAF
    ledning.

    Ujevn tomgang som beskrevet kan seff skyldes tomgangsmotor. Står denne åpen eller tidvis henger, er det ikke lenger gasspjeld/tps som styrer innluft/fuel ved pådrag.
    Samme ved tomgang, henger den, vil den ikke klare å regulere tomgang.
    MAF
    koden kan være følgekode. Kjenner du noen med en kjent god
    MAF
    kan du jo prøve denne for å eliminere feilkilde..

    Tomgangsmotor renser man enkelt selv. Kontakter likeså. Det er verdt en halvtime under panseret før en kaster penger etter
    MAF
    som kanskje ikke er problemet.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  6. #6
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Om man sprayer
    MAF
    med annet en rens til
    MAF
    (LMM) kan det fort vekk være greit å sjekke. Eller at den blir tilgriset fra olje pga åpent filter (med ymse filterolje)
    Helt enig med gswede at tomgangsregulator kunne trenge en rens - men har ikke vært borti at den kaster 121 kode....
    (Foreslå å prøve en annen
    MAF
    (LMM) ikke nødvendigvis kjøpe en.
    - Stort sett likt på alt av 850 med "snurre" - så sjansen for å få prøve låne noen bekjente sin burde jo være tilstede ???

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2014
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2803
    Innlegg
    321
    Antall takk

    Standard

    Var innom Volvo en snartur før stengetid, og fikk en jeg kjenner der til å lese ut feilkoder i forbindelse med noe annet han skulle se på. Fikk opp to feilkoder: én for LMM (husker ikke nr), samt én for noe med turbotrykket (kode 4-1-4). Sistnevnte kode kom ikke opp hos NAF ved avlesning der forresten..
    Volvomekanikeren så over vakuumslangene kjapt og anbefalte at jeg byttet ut alle sammen, da de var noe morkne. Den som går inn på WG-klokka var så morken at den nesten gikk av inn med nippelen. Kortet den inn og monterte på nytt, men problemet oppsto senere på kvelden.
    Skal bytte disse så snart jeg har anledning og lønningen kommer

    Det åpne luftfilteret ble renset og nyoljet med K&N sitt kit i høst, men aner jo ikke hva tidligere eiere har brukt. Mekanikeren mente denne kunne være en (av) årsak(ene) til problemene.

    Rotor, lokk og kabler tenker jeg å bytte ved en liten vårservice, evt. før hvis man prioriterer det
    2017 Volvo V60 D5 Twin Engine R-design Bursting Blue
    [x] 2011 Volvo S60 D3 Summum Vibrant Copper
    [x] 1996 Volvo 850 2.0LT http://forum.vccn.no/showthread.php?...osjekt-worklog
    2014 Polaris Switchback Assault

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Du er på rett vei. Husk originaldeler Bugicord pluggledninger... Her er ett bra og sykt billig service kit.
    Husk at bare pluggledningene koster 1500,-++ hos volvo her hjemme.

    http://www.fcpeuro.com/products/volv...it-fcp-850tsk1

    eller dette, kun tenningsdeler..
    http://www.fcpeuro.com/products/volv...volvotuneupkit
    Sist endret av gswede; 17/01/15 kl 12:28
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Yttervik Vis post
    Var innom Volvo en snartur før stengetid, og fikk en jeg kjenner der til å lese ut feilkoder i forbindelse med noe annet han skulle se på. Fikk opp to feilkoder: én for LMM (husker ikke nr), samt én for noe med turbotrykket (kode 4-1-4). Sistnevnte kode kom ikke opp hos NAF ved avlesning der forresten..
    Volvomekanikeren så over vakuumslangene kjapt og anbefalte at jeg byttet ut alle sammen, da de var noe morkne. Den som går inn på WG-klokka var så morken at den nesten gikk av inn med nippelen. Kortet den inn og monterte på nytt, men problemet oppsto senere på kvelden.
    Skal bytte disse så snart jeg har anledning og lønningen kommer

    Det åpne luftfilteret ble renset og nyoljet med K&N sitt kit i høst, men aner jo ikke hva tidligere eiere har brukt. Mekanikeren mente denne kunne være en (av) årsak(ene) til problemene.

    Rotor, lokk og kabler tenker jeg å bytte ved en liten vårservice, evt. før hvis man prioriterer det
    Kan ikke fri meg fra det.
    Disse åpne luftfilterne som monteres nær ukritisk i disse bilene er faktisk en struping av den luftmengde som disse motorene da får.
    I tillegg så heves innsugstemperaturen, som igjen fører til ytterligere effektttap.

    Originalfilterboksen er virkelig å foretrekke hele veien opp til 300HK.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2014
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2803
    Innlegg
    321
    Antall takk

    Standard

    Dette er et skjermet filterkit fra BSR, men det blir kanskje for varmt likevel? Synd hvis jeg må fjerne det, da jeg liker dump-lyden så godt
    2017 Volvo V60 D5 Twin Engine R-design Bursting Blue
    [x] 2011 Volvo S60 D3 Summum Vibrant Copper
    [x] 1996 Volvo 850 2.0LT http://forum.vccn.no/showthread.php?...osjekt-worklog
    2014 Polaris Switchback Assault

  11. #11
    Registrerte brukere 850SlEEPER sin avatar
    Medlem siden
    20. mars 2013
    Sted
    Nannestad
    Innlegg
    100
    Antall takk

    Standard

    Har hørt at man ikke skal ha på olje på luftfilter, oljen kan ødelegge luftmassemåler. Holder å blåse reint filteret med trykkluft


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    08 S60 2.4D 163hk

  12. #12
    Registrerte brukere 850SlEEPER sin avatar
    Medlem siden
    20. mars 2013
    Sted
    Nannestad
    Innlegg
    100
    Antall takk

    Standard

    Her har du også oversikt over vacum slanger på turbomotoren, litt dårlig bilde men


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    08 S60 2.4D 163hk

  13. #13
    Registrerte brukere 850SlEEPER sin avatar
    Medlem siden
    20. mars 2013
    Sted
    Nannestad
    Innlegg
    100
    Antall takk

    Standard

    Dette slangebendet på venstre side av innsugsmanifolden hadde morknet på min


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    08 S60 2.4D 163hk

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2014
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2803
    Innlegg
    321
    Antall takk

    Standard

    Takk for bilder og tips! Vet du innvendig diameter på slangene? Ser Biltema har vakuumslange i 3-meter lengde til 59kr.
    2017 Volvo V60 D5 Twin Engine R-design Bursting Blue
    [x] 2011 Volvo S60 D3 Summum Vibrant Copper
    [x] 1996 Volvo 850 2.0LT http://forum.vccn.no/showthread.php?...osjekt-worklog
    2014 Polaris Switchback Assault

  15. #15
    Registrerte brukere 850SlEEPER sin avatar
    Medlem siden
    20. mars 2013
    Sted
    Nannestad
    Innlegg
    100
    Antall takk

    Standard

    Usikker, trukke det har så mye å si så lenge det blir tett. Brukte bare bare noen dieselslanger, brukte en stump med spylevæskeslange og


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    08 S60 2.4D 163hk

  16. #16
    Registrerte brukere 850SlEEPER sin avatar
    Medlem siden
    20. mars 2013
    Sted
    Nannestad
    Innlegg
    100
    Antall takk

    Standard

    Men ville nok brukt armerte slanger, vertfall i nærheten av turbo og der det blir varmt. Så ikke slangene blir myke å trekker seg sammen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    08 S60 2.4D 163hk

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2014
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2803
    Innlegg
    321
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg fått byttet ut noen av vakumslangene, men problemet vedvarer.

    Noen bilder...

    Morken på utsiden


    Slangen på bildet over gikk fra nippel til venstre på bildet, og fram til området ved manifold/vakumtreet.

    Inni plastrøret mellom LMM og sugesiden på turbo

    Hva er dette? Står i bøyen på sugerøret til turbo (forrige bilde)

    Hmm....




    Står i nærheten av vakumtre og går ned mot front av bilen. Skal denne være helt tett i den ene retningen? Det var den i alle fall ikke, bare litt tyngre å suge.

    Hva er blendingen i bøyen tiltenkt?


    Inni sugerøret til turbo


    Noen tanker om bildene? Kjente noe slakke i turbo opp ned, og en ganske liten slakke inn/ut. Regner med den skulle vært byttet?
    Har forsøkt å koble fra LMM når den fusker, men dett hjelper ikke, ergo tror jeg ikke den er problemet. Høres dette fornuftig ut? Har heller ikke tro på tomgangsmotoren da det ikke bare er tomgangen, men også draget som blir merkbart dårligere når den fjusker.

    Sjekket flere 90graders gummibend, også flere av de som er nevnt i tidligere poster, men alle så bra ut og uten sprekkdannelser. Slangene jeg har byttet er fra wastegate og ned mot eksos/turbo et sted. Denne var 5mm og jeg brukte ikke armert slange. Er dette veldig viktig? Har også byttet fra nippel ved siden av WG (bilde 2) og fram mot vakumtre et sted, samt den fra manifold/vakumtre og til enveis-ventil (bilde 7).

    Har nå også byttet til original luftfilterboks.
    Sist endret av Yttervik; 03/02/15 kl 20:01
    2017 Volvo V60 D5 Twin Engine R-design Bursting Blue
    [x] 2011 Volvo S60 D3 Summum Vibrant Copper
    [x] 1996 Volvo 850 2.0LT http://forum.vccn.no/showthread.php?...osjekt-worklog
    2014 Polaris Switchback Assault

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Her var det mye :-)

    Bilde 2. Riktig at det skal gå slange fra venstre nippel til vakumtre/innsug
    Nippelen på WG, her skal det gå slange til magnetventil, gul port

    Bilde 8. Hvor det her er blendet skal det gå en slange fra magnetventil, blå port.

    Bilde 6. Slangen som er koblet på trykkside turbo skal gå til magnetventil, rød port.

    Bilde 4. Dette er PTC ventilen. Den er koblet mot strøm da det er ett varmeelement i ventilen. Den store porten på toppen, her skal det gå slange til veivhusventilasjonsboksen. Den lille nippelen skal være tilkoblet slangen som går til gummibend på venstre side av innsug, sett forfra.

    All gugga er normalt, det er oljedamp fra motor, det gråhvite/brune er bare emulgert olje/vann.
    Skal ikke være mye slark i turboen. Men husk at den ikke påvirker tomgangen. En så dyr komponent er det siste man bytter..

    Og ja, checkventilen skal kun kunne blåses i retning pil, som skal være mot innsug. Prøv å blend porten evapslangen er koblet til på innsug og se om det hjelper. Bare la slangen fra evapventil mot innsug henge løst når du tester. Pass på at den ikke ligger mot vifta. Disse ventilene finner du i overflod hos høggern om den må byttes.
    Sist endret av gswede; 03/02/15 kl 20:46
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2014
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2803
    Innlegg
    321
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk for svar gswede!

    På mobilen nå så får ikke lagt opp bilde før i morgen. Men fra wg går slangen ned på nippel ved innsuget til turbo, den til venstre på bilde 6. Og hvor er magnetventilen egentlig? Husk at jeg har en lavtrykker, hvis det har noe å si?

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Magnetventilen er godt mulig bare koblet til el nettet men ikke slangene. Det er den som på signal fra ecu, styrer ladetrykket. På 850 sitter den på luftfilterboxen. Google volvo bcs eller tcv
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Gasspjeldet er renset og fint, eller..?
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2014
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2803
    Innlegg
    321
    Antall takk

    Standard

    Har blendet slangen fra innsug til enveisventilen, ingen forskjell. Har renset mellom luftinntak og gasspjeld, klebrig oljefilm men så bra ut. Bør jeg demontere hele spjeldhuset? Tomgangsmotoren får jeg ikke renset før i morgen, må ha nye slangeklemmer.

    Har gått over mye av slanger og innsug med startgass uten hell. Får prøve mer i helga.

    Ang. magnetventil finner jeg ikke den noe sted. Hvor mange ledninger skal kontakten til den ha? Står en kabel festet i en tom plugg ved siden av luftfilterboksen, denne har 2 ledninger tilkoblet. Bilder kommer i morgen.
    Sist endret av Yttervik; 05/02/15 kl 21:39

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Da er nok magnetventilen fjernet, vil gjette kontakten er bridget for å unngå feilkode. Send over noen bilder, ny BCS (boost control solenoid) eller magnetventil om du vil, koster rett under tusenlappen hos volvo. Ikke kjøp IPD eller annen nyere type
    TCV
    (turbo control valve). Nesten samme sak med samme funksjon, likevel ikke helt lik, størrre porter etc. Vil gi boost spike.

    Må si jeg er spent på resultat etter rens av tomgangsmotor. Ta av slangene og sett tomgangsmotoren på høykant (med ventildelen ned) nedi diesel en time eller to, rengjør som best du kan med liten tannkost/piperenser. Du har bekreftet at tomgangsmotorern virker på tomgang, står den og rister/summer?
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2014
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2803
    Innlegg
    321
    Antall takk

    Standard

    Skal legge opp noen bilder i morgen ja. Har ikke bekreftet at den virker nei.. Ang magnetventil så tenker jeg at den ikke har noe med problemet å gjøre, siden bilen fungerte bra når jeg kjøpte den, og i flere mnd etterpå. Men den kan vel påvirke effekten?

    Tenker å bestille ting fra fcp, har de magnetventil?

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Det vil påvirke effekten ja. Kikket etter BCS på fcp men fant ikke..
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. ør lite kutt innimellom...b230f
    By Steffen91 in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 26/09/12, 11:27
  2. B230ET Motor kutt
    By ØyvindBogen in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 22/08/12, 14:23
  3. Tennings bank og bensin kutt ?
    By kenthjaa in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 28/05/12, 13:25
  4. Plutselig INGEN motorkraft
    By Rico in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 19
    Siste post: 16/11/10, 07:56
  5. 02" V40 1.9D mister plutselig motorkraft
    By THolandsli in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 18
    Siste post: 31/10/10, 23:27

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •