Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 61

Tråd: Div spørsmål rundt LH2.4 og større turboer (+ annet)

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    nå veit ikke jeg åssen en hx35 er i forhold til kkk27, men den t3/t4'n jeg hadde var på samme stølse som hx35, hx35 var også ett bedre alternativ enn den kinakopien, fikk godsnakka litt med pappa så fikk jeg prøve den som satt på case mx190'n
    Gammel 242 for øyeblikket

  2. #27
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Men du må ha grenrøret i tillegg da, og da ble det plutselig dyrere
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    kjørte med orginal på kinadriten, hx35 og en ekte stor garrett, og det funker, vil si garretten var best, men det ville sikkert blitt ennå bedere med annet grenrør, men jeg gidder ikke bytte grenrør på bruksbilen, har to andre biler som jeg heller koster på litt da
    Gammel 242 for øyeblikket

  4. #29
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Jeg sikta til ChrML, egentlig, du postet mens jeg skrev, og jeg var så lat at jeg ikke gadd å quote.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    aha, gjort er gjort
    Gammel 242 for øyeblikket

  6. #31
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av session Vis post
    nå veit ikke jeg åssen en hx35 er i forhold til kkk27, men den t3/t4'n jeg hadde var på samme stølse som hx35, hx35 var også ett bedre alternativ enn den kinakopien, fikk godsnakka litt med pappa så fikk jeg prøve den som satt på case mx190'n
    Ah, oki. Da var det en ganske stor T3/T4 du hadde da. Vet det finnes noen kopier med 1.10 A/R eksoshus blandt annet, KL-Racing har dette. Finnes også T3/T4 i alle tenkelige størrelser nesten.

    KKK27 er kusehåret mindre enn HX35-en. Ca samme størrelse som HY35 mener jeg å ha hørt.

  7. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    ja orginalt når jeg kjøpte den var 63ar hus på den og 70ar på komp siden, synes det blei litt feil, så kjøpte ett større eksoshus og turbin da fikk jeg også med intern wg så slapp jeg og sveise i org grenrøret

    Men sånn av ren nyskjerrighet, hvorfor er ikke dere fra kongsberg så mye over skauen egentlig?(blir vel over skauen uannsett hvem vei dere drar:P) men tenkte på mot hokksund og omegn, mere mot notodden det skjer?
    Sist endret av session; 19/08/10 kl 16:48
    Gammel 242 for øyeblikket

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Innlegg
    316
    Antall takk

    Standard

    Mulig jeg er helt på bærtur nå, men at en turbo har a/r ditt og datt eksoshus sier vel egentlig veldig lite, med mindre man hele tiden snakker om samme propell?

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    større ar med samme propell vil jo gi sein lading da eksosen kan komme forbi propellen, men i mitt tilfelle så bytta jeg også propell som du kaller det
    Gammel 242 for øyeblikket

  10. #35
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av asdf Vis post
    Mulig jeg er helt på bærtur nå, men at en turbo har a/r ditt og datt eksoshus sier vel egentlig veldig lite, med mindre man hele tiden snakker om samme propell?
    Det er helt korrekt .

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Aure i Møre og Romsdal
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Har dere et tips til hvor jeg kan kjøre et godt grenrør med ext. wg.?
    "300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit

    Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."

  12. #37
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Ajden? KLracing?
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  13. #38
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    http://ajden.se/ajden/grenror/index.htm

    Han/de lager vel bra grenrør
    Trur bare jeg sparer opp noe penger å investerer i det + datasprut etterhvert jeg, virker lettest

  14. #39
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av session Vis post
    større ar med samme propell vil jo gi sein lading da eksosen kan komme forbi propellen, men i mitt tilfelle så bytta jeg også propell som du kaller det
    Vel den kommer jo ikke forbi? All eksosen som går inn i huset kommer ut gjennom turbinen (minus pittelitt som sniker seg forbi, tap altså) A/R (Area/Radius) sier bare noe om hvordan eksosen entrer turbinen...

    Jo høyere A/R jo mere "med" bladene går eksosen, altså mere radial strømning. Det gir dårligere spool, men lettere gjennomstrømning.

    Lav A/R gjør at eksosen treffer bladene mere "rett" på, altså mere tangenialt strømning. Det gir kjappere spool, men gassene må forandre rettningen i større grad og dette gir mere mottrykk.

    No "rocket science"
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  15. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Skjønner at jeg ordla meg litt feil der, men mente sånn som du beskreiv over her, er ikke like filnk til og sette riktige ord på ting og tang

    Det jeg trudde han mente først var jo større eksoshus med samme turbin, da blir det jo litt rom rundt turbinen iogmed at turbinen ikke går helt ut i kanten på eksoshuset
    Gammel 242 for øyeblikket

  16. #41
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av session Vis post
    Skjønner at jeg ordla meg litt feil der, men mente sånn som du beskreiv over her, er ikke like filnk til og sette riktige ord på ting og tang

    Det jeg trudde han mente først var jo større eksoshus med samme turbin, da blir det jo litt rom rundt turbinen iogmed at turbinen ikke går helt ut i kanten på eksoshuset
    Ja da er det en annen sak, men det er jo ikke lurt heller effektiviteten forsvinner nesten helt, og man risikerer å smelte turbinen...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  17. #42
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av session Vis post
    ja orginalt når jeg kjøpte den var 63ar hus på den og 70ar på komp siden, synes det blei litt feil
    Eh? Hvorfor..? A/R'en på kompsiden har nesten ingen påvirkning i det hele tatt..

  18. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    som jeg sa over her så ordlegger jeg meg litt feil når jeg blir ivrig men poenget er jo at det var en god del større komp side enn turbin side, så jeg ville ha ett større eksoshus for og få ennå mindre mottrykk og innbiller meg at det ga litt mere topp effekt
    Gammel 242 for øyeblikket

  19. #44
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av session Vis post
    som jeg sa over her så ordlegger jeg meg litt feil når jeg blir ivrig men poenget er jo at det var en god del større komp side enn turbin side, så jeg ville ha ett større eksoshus for og få ennå mindre mottrykk og innbiller meg at det ga litt mere topp effekt
    Vel da sier du kompressorhjul diameter istedet for A/R
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  20. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    jada blir aldri klok på A/R, Trim og gud veit hva det heter, går litt i stå. hehe
    Gammel 242 for øyeblikket

  21. #46
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    A/R er det målet fra senter utblås til senter impellerhjul, sånn dårlig forklart.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  22. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    da vil jo større A/R tilsi at det er en større radie fra senter impellerhjul og ut til senter utblås og da vil man jo få ett større turbin/eksos hus?
    Gammel 242 for øyeblikket

  23. #48
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av session Vis post
    jada blir aldri klok på A/R, Trim og gud veit hva det heter, går litt i stå. hehe
    Kjapp, overfladisk tutorial siden jeg kjeder meg:

    Minstediameter på kompressorhjul: sier noe om hvor mye luft den kan dra inn, altså max hk den kan hente inn luft til uansett trykk den lager.

    Største diameter på samme: sier noe om hvor mye trykk den kan lage (i forhold til minstedia, seff.)

    Og forskjellen mellom største og minste diameter kalles Trim, enten det er kompressor- eller turbin-siden. Det påvirker hvor mye fløde som går igjennom komp'en eller turbinen, nesten som A/R på eksoshuset.

    Kompressorhus A/R: Påvirker flødet ut av huset fra kompressoren, men gjør veldig lite egentlig, så litt irrelevant.

    Eksoshus A/R: Påvirker mye mer, da gasshastigheter og trykk er mye høyere på eksossiden. Liten A/R = trang passasje før turbinhjul, stor A/R motsatt.

    A/R sier egentlig ikke'no, siden både en 320-hk's GT25 og en 1000-hk's GT4094R kan ha A/R på 0.85. Tallet forteller bare en ratio (Area/Radius) i forhold til en gitt turbinhjulsstørrelse. men det gir et hint om det funker til større gassfløder eller ei.

    Har jeg glemt noe da..?

  24. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av session Vis post
    da vil jo større A/R tilsi at det er en større radie fra senter impellerhjul og ut til senter utblås og da vil man jo få ett større turbin/eksos hus?
    Ikke større hus, men større passasje innvendig. Større passasje = mindre fart på gassen som treffer turbinen = trenger mer eksos for å spoole opp..

  25. #50
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    kan jo også blader med forskjellig vinkling også da, har jo ganske mye og si på spoolen, akkurat nå er jeg litt på ukjennt grunn men skal prøve og si det sånn krb forklarte meg.

    hvis vi tar utgangspungt i ett eksoshus med A/R.63 med turbin med lite vinkling så kommer eksosen lett forbi og man må ha mere eksos og får seinere trykk (som forklart over her)

    Det vil jo da bli motsatt med blader som er mere vinklet, tidligere tykk og mere mottrykk (som forklart over her)

    Men som kai sa, så kan du få en turbo med liten A/R, som du sier gir trang passasje før turbin til og bli kvitt noe av mottrykket med og bytte turbin til blader med mindre vinkling så eksosen slipper og "stange" imot der også i tillegg til den trange gangen før turbin.

    Trur det var noe sånn han mente, hvis det høres helt feil ut så husker jeg feil
    Gammel 242 for øyeblikket

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •