Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 61

Tråd: Div spørsmål rundt LH2.4 og større turboer (+ annet)

  1. #1
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard Div spørsmål rundt LH2.4 og større turboer (+ annet)

    Skal etterhvert ha i turbomotoren jeg har stående i bilen min.
    I første omgang blir det org effekt og godkjenning.

    Steg 1: Tenkte jeg å prøve meg på 3" LMM + større dyser(r dyser) og "300hk chip". (samt 3" eksos)
    Fungerer det sånn tåelig med garret turbo, lik en som sitter på ET motorene(t3 med AR42 tror jeg det var)?

    Når jeg har spart opp litt mere tenkte jeg å prøve følgende
    Steg 2: Større turbo(kkk27, holset hx35 etc) med custom lagd grenrør, anna kam osv.
    Vil det fungere med 300hk chipen og r dysene?

    Skal sitte Hprofil råder, ha blitt bytta lager + være nyhona den blokka jeg har, så tror ikke det skal være noe problem der(skal ta opp å se over)

    Kom gjerne med tanker/ideer rundt dette

  2. #2
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Jada, begge deler fungerer fint det.

    Men hvis du vil slippe å kjøpe justerbar BTR (hvor det meste du får tak i bare er drit), så kjøper du 558 dyser ("Green Tops") istedet for R dyser (968). 558 er beregnet på 3 bars bensintrykk som det er originalt og leverer samme mengde som 968 gjør. Så du kan bruke original BTR. Det er hvis du skal ha 8 valve riktignok.

  3. #3
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    jeg hadde ikke bekymret meg for å bruke de -558 dysene på topper med flere ventiler heller.

    De fleste volvoene jeg har sett har dysene stående "skjevt" p.g.a. for korte ledninger likevel, og da virker det teit med split cone dusj uansett..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Innlegg
    316
    Antall takk

    Standard

    Det er heller ikke noe problem å bruke større dyser enn de som er nevnt her, i kombinasjon med større massemåler. Det er ikke så fryktelig nøye at økingen i massemåler-areal og dysestørrelse er klin lik.

  5. #5
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Takk for svarene!
    Hvor får man tak i disse 558 dysene da? Og er det høy eller lavohm?

  6. #6
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daruu Vis post
    Takk for svarene!
    Hvor får man tak i disse 558 dysene da? Og er det høy eller lavohm?
    Høyohm akkurat som 968. Five O Motorsports har de. De er også billigere enn 968. Får de ferdig inn i landet for rundt 1600 kr.

  7. #7
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Flott.
    Prøver å finne de igjen, men var litt tungvindt å søke der virker det som
    Er 280150558 riktig nr?

    Edit: 0280150558, ble borte en 0 der!
    Sist endret av Daruu; 24/06/10 kl 23:30

  8. #8
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daruu Vis post
    Flott.
    Prøver å finne de igjen, men var litt tungvindt å søke der virker det som
    Er 280150558 riktig nr?

    Edit: 0280150558, ble borte en 0 der!
    Ja, det stemmer!

  9. #9
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Supert, da blir det nok noen slike etterhvert

    Godkjenning med org hjerner, disse dysene og 3" LMM er bare å glemme, eller? Mtp riktig blanding/CO
    Om det funker hadde det spart meg for endel klundring !

  10. #10
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daruu Vis post
    Supert, da blir det nok noen slike etterhvert

    Godkjenning med org hjerner, disse dysene og 3" LMM er bare å glemme, eller? Mtp riktig blanding/CO
    Om det funker hadde det spart meg for endel klundring !
    Går fint det. Målte CO og lambda på min hos et verksted for å se om 3.5" race katalysatoren min fungerer. Målte 0.2 i CO og lambda var godt innenfor kravet. Det var med Ecomax chip.

    Det er det 3" LMM-en er der for, for at den skal få riktig blanding. Det eneste ulempa er at hjernen kompanserer med 40% mer bensin under pådrag enn den egentlig skal når man kjører på sånnt oppsett. Derfor bør man ha chip som er beregnet på 3" LMM og 968/558 dyser, for da er det korrigert for. Jeg hadde ikke sånn chip.

  11. #11
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Takk igjen!
    Da er det vel bare å få spart opp noen kroner å begynne å handle deler

  12. #12
    Registrerte brukere Ollimo sin avatar
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Høyohm akkurat som 968. Five O Motorsports har de. De er også billigere enn 968. Får de ferdig inn i landet for rundt 1600 kr.
    Kjøper du på eBay da eller?

  13. #13
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Ollimo Vis post
    Kjøper du på eBay da eller?
    Nei, kjøpte de hos Five O. http://www.fiveomotorsport.com/domes...rs/?itemid=309. Men får kjøpt de på eBay og.

  14. #14
    Registrerte brukere Ollimo sin avatar
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Oki, jeg var her jeg: http://www.fiveomotorsport.com/impor...rs/?itemid=333 Litt annen pris!

  15. #15
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Hmm, det var da rart at det er forskjellige priser på samme produktet.

    Men linken min er hvertfall "flow-matched", dvs de 4 dysene du får hører sammen da de er sortert etter de som har veldig like elektriske egenskaper og gir like mye bensin. Er jo litt produksjonsavvik på dyser og som kan være litt uheldig for en sylinder eller to hvis de er litt forskjellig.
    Sist endret av ChrML; 03/07/10 kl 19:24

  16. #16
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Grunnen til at det finnes dyrere pakker er vel at det er med pigtails osv. i noen, mens du chrml kjøpte kun dysene?
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  17. #17
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Grunnen til at det finnes dyrere pakker er vel at det er med pigtails osv. i noen, mens du chrml kjøpte kun dysene?
    Ah, ser det nå. Ja, jeg kjøpte kun dysene.

  18. #18
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    For å dra opp igjen denne.
    Har noen forslag til turbo som passer på 940 grenrøret(litt modding må man vel regne med), disse dysene, 3" lmm + 530 topp med 46/37.5 rustfrie ventiler, V kam, hardere ventilfjører og chrome molly retainers?
    Skal være lik toppen du har chrML, minus kammen da.

  19. #19
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daruu Vis post
    For å dra opp igjen denne.
    Har noen forslag til turbo som passer på 940 grenrøret(litt modding må man vel regne med), disse dysene, 3" lmm + 530 topp med 46/37.5 rustfrie ventiler, V kam, hardere ventilfjører og chrome molly retainers?
    Skal være lik toppen du har chrML, minus kammen da.
    Garrett GT3071 med et passe lite kompressorhus kanskje? Vil anbefale noe som er hakket mindre enn KKK27 på originalt grenrør, ellers risikerer du at den blir ganske treg å få igang. 27-en fungerer veldig bra på ekstraktorgrenrør hvis man gjør en del småting for å få opp spoolen.

    Det avhenger av hvor mye effekt du har tenkt deg og. Trenger ikke å montere noe som er altfor overkill da det kan gå utover kjørbarheten.

  20. #20
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Vet ikke helt hvor mye man ka ta ut med org sprutet uten massive inngrep jeg men. Mellom 250 og 300 ærlige hjulhester bør vel være mulig?

    Garrett turboene er vel ganske dyre, så tar gjerne imot forslag til tilsvarende ebay turboer, hehe.

  21. #21
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daruu Vis post
    Vet ikke helt hvor mye man ka ta ut med org sprutet uten massive inngrep jeg men. Mellom 250 og 300 ærlige hjulhester bør vel være mulig?

    Garrett turboene er vel ganske dyre, så tar gjerne imot forslag til tilsvarende ebay turboer, hehe.
    Nærmere 300 hjulhester går nok fint på LH 2.4 med en riktig chip, store dyser og 3" LMM. M90 kassa og bånndelen tåler visst det og sålenge man girer fint og ikke presser effekten på altfor små turboer.

    Har ikke prøvd kinaturboer, men etter det jeg har hørt så sliter en del av de med surge og treg spool kontra "ekte vare". Men vil anbefale å vurdere et ekstraktorgrenrør for å unngå en del ketchup. Selv om det er mulig å hente masse effekt ut av et originalgrenrør, så er det ikke dermed sagt at kjørbarheten blir god .

  22. #22
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Nærmere 300 hjulhester går nok fint på LH 2.4 med en riktig chip, store dyser og 3" LMM. M90 kassa og bånndelen tåler visst det og sålenge man girer fint og ikke presser effekten på altfor små turboer.
    Er nok null problem å få ut godt over 300 hjulhester med LH2,4. "Thelostartof" bremset jo 301whp med et ganske enkelt og langt fra optimalt oppsett, kjørte med sine egne chipper.

  23. #23
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Hvis penga strekker til blir det muligens ajden grenør etterhvert(og kanskje noe diger turbo, å da må man sikkert ha datasprut, og sånn fortsetter det å balle på seg, hehe).
    Men må ta det litt i etapper dette her, å tenkte jeg kunne prøve 940 grenrøret med kinaturbo først om det funker sånn noenlunde

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    veit om en som har rundt 430hk i motor med lh2.4 og org bunndel, en kraftig bearbeidet topp og litt stasj så går det fint bare man holder litt øye med tenningsbank og slikt

    Jeg kjøpte en t3/t4 kinakopi og satt på orginalgrenrøret og det hjalp veldig fra 13c, men hadde ikke fullt ladetrykk før mellom 3-3500 men det var da hvertfall nok power til og få hjulspinn i 2.gir når ladetrykket kom med 255/30-19" med gode dekk på tørr asfalt. Den holde faktisk i ett år med hard kjøring på 1,7-2bar. Da bytta jeg til en garrett t4 turbo og fikk lading mye tidligere og bilen føltes hvertfall sprekere
    Gammel 242 for øyeblikket

  25. #25
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av session Vis post
    veit om en som har rundt 430hk i motor med lh2.4 og org bunndel, en kraftig bearbeidet topp og litt stasj så går det fint bare man holder litt øye med tenningsbank og slikt

    Jeg kjøpte en t3/t4 kinakopi og satt på orginalgrenrøret og det hjalp veldig fra 13c, men hadde ikke fullt ladetrykk før mellom 3-3500 men det var da hvertfall nok power til og få hjulspinn i 2.gir når ladetrykket kom med 255/30-19" med gode dekk på tørr asfalt. Den holde faktisk i ett år med hard kjøring på 1,7-2bar. Da bytta jeg til en garrett t4 turbo og fikk lading mye tidligere og bilen føltes hvertfall sprekere
    Yeah, derfor jeg er litt skeptisk til kinaturboer. Min KKK27 er en del større enn de fleste T3/T4 og den har fullt ladetrykk mellom 3-3500 rpm på et ekstraktorgrenrør med split-pulse og anti-surge (som faktisk forverrer spoolen litt). Og jeg betalte ikke akkurat mye for den turboen, ikke mer enn hva en mindre kina-turbo koster å ta inn. Og da går den jo bedre, men med samme spool som en mindre kopi .

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •