Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Xenon KUN i LANGLYSENE og EU-kontroll

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. feb. 2013
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard Xenon KUN i LANGLYSENE og EU-kontroll

    Jeg har skjønnt at norske trafikkbyråkrater mener det er farlig med for mye lys i langlysene (i motsettning till svenske trafikkbyråkrater). Lurer på om jeg må fjerne xenon i langlysene til neste eu-kontrollen leser følgende på NAF sin hjemmeside:
    Sett for ettermontering av xenonlys er å få kjøpt, men for at disse skal være lovlig å bruke på nærlys må de samtidig være utstyrt med lyktespylere og automatisk høyderegulering av lyktene.


    NAF nevner ikke noe om langlysene....
    NAF sa ikke noe om langlysene sist EU-kontroll men jeg har lest at de skal sjekke det mer nøye etter nyttår.

    Og mine 170w LED ekstralys lyser nok mye mer enn 480 lux, er det noe som også må fjernes før neste EU kontroll?

    Og...kan noen etnisk nordmann forklare for en dum svenske logiken i at det ikke er lov med 3 fjernlys men med 4 st???
    Sist endret av LOB; 25/12/14 kl 19:03

  2. #2
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    I utgangspunktet så har Norge og Sverige samme regler på dette med lys (Eu-regler), men i Sverige så håndheves de på en helt annen måte. I utgangspunktet så er det ingen regler som tilsier at xenon ikke er tillat i separate fulltlys, men om kontrolløren er firkanta så vil det komme mangel/feil som "feil pære".
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. feb. 2013
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    EU regler som som kanskje er rimelige i Spania er det nødvendigvis ikke i Norden, f.eks at de er lovlig å kjøre uten baklys... Men nok var synen på ekstralys også annerledes i Sverige og Norge også før EU/EØS. Synen på ekstralys ved trafikketatene gjør vel at de vektlegger EU-regelverket litt annerledes i Sv/No.

    Jeg mener den økte sikkerheten med godt fjernlys overtreffer risikoen ved blending. Raksträckor (hva heter det på norsk?) der ett svakere fjernlys kan være bra, da man kan vente litt lenger med å blenda av, finnes jo nesten ikke i Norge....
    Sist endret av LOB; 25/12/14 kl 22:34

  4. #4
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Jeg har personlig hatt mine samtaler med flere forskjellige i SVV ang. lysbruk, og når jeg presiserer at det er veldig mange som ser igjennom fingrene så avviser de dette. Det er kort og greit pga. at regler er regler. Når igjen konfronterer dem med hvordan de veit at andre ser forskjellig på det, så kommer bortforklaringene. Jeg syns at det er for mye fokus på å sette oss med ekstra lys i et dårlig hjørne. Hadde en diskusjon for ikke lenge siden om at de høgger veldig løs på de som kjører med nærlys og kurvelys på samtidig. Er de riktig innstilt så blender de ikke så mye mer enn hva vanlig nærlys gjør. I dag så kommer Mercedes, BMW, Audi m.fl. med 4 xenon-nærlys. Disse syns jeg blender vanvittig mye, selv om de er justert riktig. Spesielt fælt på dager hvor asfalten er våt. Det er snakk om 4x35w xenon som det kjøres med. Får som svar at det ikke har noe med saken å gjøre, i tillegg så kan jeg ikke blande sammen nærlys og kjøring kombinert med det og kurvelys.

    Det sporte litt av, men tatt til sammenligning med å kunne eu-godkjenne bilen med xenon i fulltlysene vil jeg ikke se på som problematisk. I utgangspunktet skal du bare ende opp med 1'er feil og få "feil pære" som grunn. Hvis EU-kontrolløren er oppegående (som veldig få er) så får du 2'er feil og "Lykt ikke godkjent for xenon".

    Regelverket er svart på hvitt, men tolk det den som vil
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  5. #5
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Var på biltilsynet og godkjente senkesett med xenon i både lang og tåkelys.. Ikke noe problem.
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  6. #6
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimmen Vis post
    Var på biltilsynet og godkjente senkesett med xenon i både lang og tåkelys.. Ikke noe problem.
    Hadde du full teknisk da? Mulig de så igjennom fingrene veldig, for de aller fleste tillater ikke ettermontert xenon i reflektorer. Noen skjønner ikke at bilen ikke har det når det er snakk om linse-lykter. Uansett så ville jeg ikke satset på i hovedlysene. De blender mer enn de bør, og jeg er en av de som blinker med fulltlysene når jeg møter sånne Hatt i langlysene, og med 55w xenon så ble det meget bra! Ville dog gått for 4300k i stedet for 6000k (farge) for å få mer utbytte av lyset samt slippe den kritthvite fargen som blir borte i asfalten.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  7. #7
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Sverige som medlem av eu har enklere for å kunne si nei til regler laget av eu, enn Norge med eøs avtalen vi har. Vi kan velge å ikke vedta en regel men da starter papirmølla, og diskusjoner hos politikerne. Men vi hadde hatt godt av å kunne fått hatt litt mere lys på bilene våre ja. Må fremme litt for bilorganisasjoner og andre fora som kan nå litt opp med politikerne.
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  8. Takk Morgis takket for denne posten
  9. #8
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Hadde du full teknisk da? Mulig de så igjennom fingrene veldig, for de aller fleste tillater ikke ettermontert xenon i reflektorer. Noen skjønner ikke at bilen ikke har det når det er snakk om linse-lykter. Uansett så ville jeg ikke satset på i hovedlysene. De blender mer enn de bør, og jeg er en av de som blinker med fulltlysene når jeg møter sånne Hatt i langlysene, og med 55w xenon så ble det meget bra! Ville dog gått for 4300k i stedet for 6000k (farge) for å få mer utbytte av lyset samt slippe den kritthvite fargen som blir borte i asfalten.
    Full teknisk ja! Husker den dagen så godt for jeg ble så lei meg

    Trodde bilen var krute god jeg, skulle til ACR uken etterpå og gode greier.
    Endte opp med 2 nye skiver + klosser, 1 drivknute og 1 foring..
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  10. #9
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    I utgangspunktet så har Norge og Sverige samme regler på dette med lys (Eu-regler), men i Sverige så håndheves de på en helt annen måte. I utgangspunktet så er det ingen regler som tilsier at xenon ikke er tillat i separate fulltlys, men om kontrolløren er firkanta så vil det komme mangel/feil som "feil pære".
    Jo, det er ikkje lov å montere noko anna enn halogenpærer i ein reflektor merka for halogenpærer. Derav er alle slike HID kit ulovlege. Kor farleg det er i fjernlysa er ein annan diskusjon.

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Jeg har personlig hatt mine samtaler med flere forskjellige i SVV ang. lysbruk (...) Hadde en diskusjon for ikke lenge siden om at de høgger veldig løs på de som kjører med nærlys og kurvelys på samtidig. Er de riktig innstilt så blender de ikke så mye mer enn hva vanlig nærlys gjør.
    Ikkje drit deg ut no Sverre, det er ein grunn kvifor du ikkje skal ha meir enn to nærlys og kvifor det ikkje er lov å køyre med tåkelys (det har med at du øydelegg for dei du møter på din veg, men vel så mykje at du ser mykje dårlegare sjølv. Spesielt viss tåkelysa er korrekt innstilt.)
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  11. Takk mrstfu takket for denne posten
  12. #10
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Jo, det er ikkje lov å montere noko anna enn halogenpærer i ein reflektor merka for halogenpærer. Derav er alle slike HID kit ulovlege. Kor farleg det er i fjernlysa er ein annan diskusjon.


    Ikkje drit deg ut no Sverre, det er ein grunn kvifor du ikkje skal ha meir enn to nærlys og kvifor det ikkje er lov å køyre med tåkelys (det har med at du øydelegg for dei du møter på din veg, men vel så mykje at du ser mykje dårlegare sjølv. Spesielt viss tåkelysa er korrekt innstilt.)
    Nei, det er derfor jeg sa at hvis kontrolløren ser litt igjennom finga, så setter han ikke hvis det er xenon i langlyset.

    Det med at tåkelys og hovedlys sammen er stort sett ikke blendene så sant de ikke er justert feil, men har du våt asfalt så sier det seg selv.
    Drssuten tror jeg at det var mest på dagtid jeg siktet til i det innlegget uten at jeg har nevnt det
    Men det er forskjell på 850 sine tåkelys og Subaru sine...
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  13. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. feb. 2013
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering; etter to kontroller med xenon i original fjernlysreflektor ble det toerfeil sist uke hos NAF. Muligens møtte jeg feil fyr eller så har det sammenheng med innskjerpet eu-kontroll fra 2014!? Tåpelig at EU-kontrollen skal gjøre bilen mindre trygg etter kontrollen. Tidligere så jeg en elg/skolebarn fra 400 meter, nå 150 meter.... Selvfølgelig skal xenon og led-bjelke på igjen etter etterkontrollen. Og nei, jeg blender ikke, lysene er av når jeg møter andre biler.

Lignende tråder

  1. EU kontroll
    By LarsJH in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 19/10/14, 13:02
  2. Pære type i fjernlys v70n 06 med bi xenon? xenon konvertering
    By ole1 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 10
    Siste post: 05/03/13, 14:57
  3. EU kontroll...
    By Svein-Roe in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 21
    Siste post: 17/10/12, 06:38
  4. Bøttelys m/xenon på EU-kontroll
    By n0gga in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 18
    Siste post: 14/11/10, 22:42
  5. Xenon + EU kontroll ... ?
    By kjellt in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 18
    Siste post: 19/01/10, 20:09

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •