Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: Regler/godkjenning av Motorbytte ifra original til T5

  1. #1
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Red face Regler/godkjenning av Motorbytte ifra original til T5

    Hei Gutta!
    Jeg har lenge tenkt å bytte motor i 850'en min. Fiksa jo så og si det meste i vår, inkl lakkering, så motoren er neste.

    Har avtalt med en selger om en T5 229HK som er gått 280 000 km, og overhalt for 150 000 km siden.
    Dette er en 1993 modell, og bilen min er 1996.
    Er det regler imot å sette i en eldre motor enn bilen?

    Selger har alle papirer til å godkjenne, men sier at den ikke en godkjent ennå, og at den er ombygget.
    Er det vanskelig å få godkjent noe slik, evt hva må til?

    Får jeg godkjenningen i orden skal det andre gå greit tenker jeg. Får med hjerne, ledningsnett og intercooleren.
    Bør jeg ta med gearkassen?
    Er gearkassen på disse forsterket pga sterkere motor, eller kan jeg beholde min originale?


    Takker for alle svar =)
    Mvh


  2. #2
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Regner med at du ikke har turbo utafra hva du skriver...

    Først;
    Er ikke noen motor på 229 hk, er i så fall 226 hk. (Flisespikkeri selvsagt)
    Veldig sent i 1993 kom 850 turbo med 226 hk, og sent i 1994 kom 850 T5 på 226 hk. (Italienske 2,0 versjoner hopper vi over her)
    Neste års modeller starter alltid salget året før, så det var her altså snakk om årsmodell 1994 og 1995.
    Dog det trenger ikke bety at en 850 (eller Volvo generelt) som er registrert i desember et år - er neste års modell....

    Hva gjelder regler om å sette i eldre motor - er det basert på eventuelle forskjeller i utslipp.

    At noen har papirer for godkjenning - ville jeg tatt med ei klype salt.
    - Det beste er å bestille time ved ditt bilsakkyndige og gjøre klare avtaler.
    - Som regel krever de dokumentasjon ifra Volvo på delene som må byttes.
    At du har original komplett donorbil som vises hos dem og delene som står på lista ifra Volvo plomberes.
    Og at bilen deretter bygges om vises, og plomber fjernes.
    - Dog noen steder er de mer flexible enn andre steder. Men sjekk alltid nøye først.

    Hva gjelder selve kassa er ikke den noe forsterket. Man har M56H og M56L (Kun forskjell på utveksling)
    På 1996 850R fant man M59, med torsen diff.


    Gear ratios (M56L):
    1st - 3.38
    2nd - 1.90
    3rd - 1.19
    4th - 0.87
    5th - 0.70
    Reverse - 2.99

    Gear ratios (M56H):
    1st - 3.07
    2nd - 1.77
    3rd - 1.19
    4th - 0.87
    5th - 0.70
    Reverse - 2.99
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  3. #3
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Generelt sett så er det ikke mulig å godkjenne en motor som er eldre enn bilen.

    Jeg ville sjekket dette opp nøye før jeg kjøpte inn noe som helst, skriv gjerne en søknad til din lokale trafikkstasjon.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  4. #4
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Søk før du gjør noe som helst med den infoen du har, om å få bygge om som Christian sier. Da får du svar på om dine planer kan godkjennes når du er ferdig med byggingen eller om de sier at dette ikke lar seg godkjenne så du må finne på noe annet eller andre donordeler.

    De legger vekt på at du søker før du starter, så snakk med ombyggingsgruppa på Trafikkstasjonen.

  5. #5
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Motoren som står i no er ein 2,0 10v, 126 hk.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  6. #6
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Ja, jeg får skrive en mail til Vegvesenet å "søke" før jeg gjør noe da. Sikkert lurt mtp at det kan bli veldig surt å bytte tilbake pga jeg ikke får godkjent :P

  7. #7
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Hey folkens! Takk for svar, og beklager at jeg ikke har oppdatert på lenge. Det har vært litt greier med vegvesenet...men omsider har jeg fått godkjent søknadden min om ombyging ifra Orginal til T5.
    Jeg var på før-kontroll på vegtrafikk-stasjonen der de skulle sjekke at bilen var kapabel for en ombygging(mtp rust og slikt). det ble ikke noe problem, og bilen besto kontrollen.
    Itilleg krever de at frydenbø bekrefter at calipper/hjuloppheng/bremseskiver og råkarrosseri er tilstrekkelig dimmensjonert og tåler belastningen. Frydenbø sa at dette var helt likt på disse to bilene, da begge er orginale 850'er, og ingen R-versjon. Så de skal få oversendt en mail til vegvesenet.

    Så da er jeg snart på veiene for å henge motoren. Men fikk spørsmål om jeg trengte gearkassen og....
    Du skriver "Rcar": Hva gjelder selve kassa er ikke den noe forsterket. Man har M56H og M56L (Kun forskjell på utveksling)
    På 1996 850R fant man M59, med torsen diff."

    Dvs jeg kan beholde min orginale gearkasse???
    Jeg vet ikke hva min heter eller hva nummer den har. Hva er forskjellen på M56H og M56L?
    Også må jeg bytte eksos har jeg fått vite, da dimmensjonen på uttaket er større her, og det er vell en grunn for det, så ingen lur ide å skaffe en overgang... :P Dessuten er jeg jo intressert i en sportspotte Driten er at jeg må ha på orginal potte for å få godkjent, også montere sports etterpå er jo litt styr, for å bytte om igjen til EU om et år...

    Men ja, kan jeg bare få en bekreftelse på dette med gearkassen så er jeg good to go

    Hører fra dere! =)
    Sist endret av Luddemann; 07/02/15 kl 19:20

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Forskjellen på de to kassene er 1ste gir og siste utveksling/final drive
    M56H er kjekkest med tanke på aks, som jo er kjekt :-) M56L kanskje noe bedre drivstofføkonomi ved mye langkjøring / motor vei etc.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  9. Takk Luddemann takket for denne posten
  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Thorsen diffen i M59 er ikke mye å skryte av. De fleste som insisterer og legger penger i diff, bruker M56H. Rett og slett fordi den er like bra/bedre og lettere å oppdrive.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  11. #10
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Okey, så det er M56H som er the shit
    Men jeg vet jo ikke hva jeg har da :P
    Men da bare beholder jeg den orginale kassen min. Med 225 hester og turbo så spiller vell ikke gearkassen sin akslerasjon så veldig stor rolle vell :P eller?

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Skal være en tag på kassen med typeinfo.
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  13. #12
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard



    Skal sitte et slikt merke oppå girkassen; hvitt klistremerke med sort tekst.
    - Ofte ikke så veldig leselig.... (Men en liten vask/gnikk med Zalo hjelper ofte)

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  14. #13
    Registrerte brukere Luddemann sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2013
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Oki, takk =)Det eneste som gjenstår for å få godkjent motorbytte nå, er at Vegvesenet må ha dokumentasjon at at bremser, hjuloppheng, skiver ol er samme dimmensjon på min som på donorbilen. Men rammen på donorbilen er vraket.

    Jeg trenger derfor info som står på produktskiltet til en bil med samme motor...2,3 liters T5 226HK. Samme motor- samme karosseri, så ingenting ulovlig eller i noen gråsone...

    Noen som vil være så vennlig å ta bildet av sitt slik at jeg kan bruke det til godkjenning??

    Mvh Andreas

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. okt. 2012
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Hvordan gikk dette iogmed at donorbil karosseriet var vraket? har vurdert å kjøpe t5 motor men har så og si samme problemet siden vi ikke ver hvor motoren kom ifra og er mest sansynlig vraket.
    Volvo 850 1993
    2.5 20v

  16. #15
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Generelt sett så er det ikke mulig å godkjenne en motor som er eldre enn bilen.

    Jeg ville sjekket dette opp nøye før jeg kjøpte inn noe som helst, skriv gjerne en søknad til din lokale trafikkstasjon.
    245en min er godkjent med en eldre motor enn det bilen er, den ble godkjent på bakgrunn av at bilen min og bilen motoren kom fra tilhørte de samme utslippskravene
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

Lignende tråder

  1. Ombygning av 945, B230FD --> 5,7l V8. Godkjenning og regler??
    By basmoen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 10/04/13, 11:00
  2. 1.5 år gamle støtempere, spm ang. godkjenning etter motorbytte.
    By The Bear in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 15/03/13, 18:03
  3. Regler ang. bur.
    By Exerqtor in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 3
    Siste post: 16/04/11, 10:41
  4. Godkjenning av motorbytte. noen erfaringer?
    By Kuleberg in forum Øvrig Volvorelatert
    Svar: 18
    Siste post: 03/08/10, 05:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •