Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  14
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 64

Tråd: Noen som har prøvd disse vinterdekkene?

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Innlegg
    386
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sotengel Vis post
    Meget mulig, bråka helt vilt på asfalt også. Men som sagt veldig fornøyd med Falken piggfri

    Sendt fra min Nexus 5
    Er det du samme som jeg linka?

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Hof, Hedmark
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Falken ESPIA heter dekka jeg har på nå. Fant kvitteringa. Har disse på s60'n og v70'n

    Sendt fra min Nexus 5

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Innlegg
    386
    Antall takk

    Standard

    Mye ga du for dem?

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Hof, Hedmark
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    995 pr stk ferdig lagtom og satt på bilen. Satte på hjula selv på s60'n der av den tråden ang rattet er skjevt.. Men dette skal ordnes på tirsdag.

    Sendt fra min Nexus 5

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Hof, Hedmark
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Nei ikke de samme som du linker til Thomazz

    Sendt fra min Nexus 5

  6. #31
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Og hvilke krav er det snakk om, bortsett fra de som allerede er nevnt i fra forskrift om bruk av kjøretøy? Så lenge et dekk er merket m+s (eller tilsvarende) og har tilstrekkelig mønsterdybde så er det per definisjon et vinterdekk i Norge.
    Jeg er ingen dekkekspert, så der må.du ta kontakt med Statens vegvesen.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  7. Takk Refinement! takket for denne posten
  8. #32
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Locked har linket fasiten fra lovdata, er desverre ikke krav til vinterdekk i norge.
    Man kan ikke si til alle at man alltid skal kjøpe de dyreste Nokian dekkene, for det er det ikke alle som har råd til. Man kan såklart kjøpe et billigere vinterdekk, men da må man virkelig tenke seg om når man er ute å kjører.

    Personlig kjøper jeg heller et brukt kvalitetsdekk enn et nytt billigdekk (og med brukt mener jeg ikke utslitt)
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  9. #33
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    En jeg kjenner kjører rundt på familien sin med Sunny piggfrie hjul. Jeg fortalte meninga mi til han om akkurat det, men mye viktigere å invistere 7000kr i en ny oppvaskmaskin. Den de hadde var "utdatert"...når det kommer til slike prioriteringer så holder det ikke å si "Ha'kke råd" til meg.
    Ja, jeg kjenner til den knipa hvor man ikke har råd til å kjøpe seg skikkelige dekk, men det er først og fremst det du skal stole mest på når du er ute og kjører. Det som faktisk holder bilen i kontakt med underlaget det kjøres på.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  10. #34
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Alle vil ha forskjellige erfaringer og opplevelser med dekk, det går på bil, dekktype, fører, klimaet, veien, været etc.

    Ingen vil føle det samme.

    Personlig velger jeg kun Nokian Hakka pigg, eneste som funker i mine øyne. Laget for Norden i Norden, helt tipp topp

  11. Takk Christian, TheStig, locked takket for denne posten
  12. #35
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sotengel Vis post
    Kjører kun på Falken jeg. Godt fornøyd med de. Har prøvd Pirelli, vredersten , nokianhakka(møkk).. Men var ikke de samme som de det var linket til i starten på tråden. Kan finne ut hva slags type Falken dekk jeg har i morgen bare det blir lyst ute. Men som sagt noe av det bedre jeg har kjørt på.
    Når du påstår at nokian hakka er "møkk" då framstår du som rimelig useriøs og unyansert i dine uttalelsar.

    Når vi snakkar om vinterdekk så er det altså ferskvare (etter at du har rulla vekk lagringsbeskyttelsen begynner klokka å gå, og den går raskt. Etter 3 år er egenskapane vesentleg dårlegare. Dersom dei ikkje er lagra mørkt og kjølig før førstegangsbruk eller mellom sesongane vert resultatet endå verre)

    Nokian Hakkapelita kjem i fleire utgåver, 2, 4, 5, 7 og 8 i alle fall. Eg veit ikkje kva versjon du har prøvd, men å berre påstå at det er møkk blir for dumt. Nokian Hakkapelita 7/8 er faktisk noko av det ypperste du kan utstyre bilen din med.

    Det kan vere litt forskjell på kva dekk som "kler" forskjellige biltypar, men forskjellen mellom dei ulike dekktypane er ganske minimal. Eit dekk som er dårleg på V70 kan aldri bli eit bra dekk på ein anna type bil. Les litt i dekktest for eksempel https://www.naf.no/forbrukertester/d...dekktest-2014/

    Krav til mønsterdybde er 1.6mm om sommaren og 3mm i vinterperioden (dekktype har ingen ting å bety) (når det er lov å ha piggdekk). Det betyr at du i vinterperioden MÅ ha over 3mm mønster i sommardekka dine og. Ingen ting i veien for å køyre på sommardekk heile vinteren, slik vi kunne gjere på vestlandet forrige vinter, men mønsterdybdekravet er det mangen som ikkje kan.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  13. Takk mrstfu takket for denne posten
  14. #36
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    En jeg kjenner kjører rundt på familien sin med Sunny piggfrie hjul. Jeg fortalte meninga mi til han om akkurat det, men mye viktigere å invistere 7000kr i en ny oppvaskmaskin. Den de hadde var "utdatert"...når det kommer til slike prioriteringer så holder det ikke å si "Ha'kke råd" til meg.
    Ja, jeg kjenner til den knipa hvor man ikke har råd til å kjøpe seg skikkelige dekk, men det er først og fremst det du skal stole mest på når du er ute og kjører. Det som faktisk holder bilen i kontakt med underlaget det kjøres på.
    Hvis man har evnen til å kjøre etter forholdene og innenfor rammene av hva et dekk presterer så ser jeg ingen store problemer med ikke-premium dekk. Kjører du i grøfta har du ikke kjørt etter forholdene. Så enkelt er det med den saken...

  15. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Innlegg
    386
    Antall takk

    Standard

    Pigg dekk mener jeg ikke er no vits å ha her på østlandet.
    Er jo mest våte slapsete veier pga det jæ..a saltet.

  16. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Hof, Hedmark
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Der JEG bor og kjører mest er det faktisk mest snø og delvis is og der fungerer faktisk det dekket jeg har nå helt utmerket. Om min litt flåsete uttalelse ang hakka dekk støter deg så ber jeg om unnskyldning.

    Sendt fra min Nexus 5

  17. Takk locked takket for denne posten
  18. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Innlegg
    386
    Antall takk

    Standard

    Fått x ice ix3 til 4k med omlegg då går nok for det. :-) billigere enn det skal hardt gjøres å få det.

  19. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Innlegg
    386
    Antall takk

    Standard

    Hvordan lagrer dere dekkene? Jeg vasker dem gått før lagring. Men noen son har prlvd å sette di inn med sikikon eller dekkfornyer etc?

  20. #41
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Har alltid lagret dekk innendørs, enten i boden i kjelleren eller som nå på lageret på jobben. Vasker de godt ja, og har flere ganger hatt dekkshine på de. Om det har en funksjon mot uttørking av gummien vet jeg ikke men jeg gjør det nå allikevel hehe Og legg dekkene, ikke la de stå oppreist på en flate.

  21. #42
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Innlegg
    386
    Antall takk

    Standard

    Gjlr det sanne som deg. Men lurte på om man legger på sikikon. Nå jo selvfølgelig slite det av til sommeren igjen dem ligger jo med sikikon på seg når dem er nye

  22. #43
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Jeg tenker sånn at det gjør neppe ting verre, så hvorfor ikke

  23. #44
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Innlegg
    386
    Antall takk

    Standard

    Hehe. Noen som ha prøvd vredestein nord trac 2 her da?

    Tester sier så forskjellig.

  24. #45
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    X ICE XI3 til 4000 ferdig pålagt i 16" var da latterlig billig.
    - Må jeg si var et godt kjøp. Hvor var dette ?


    Vil også si at XI3 er et av de beste dekkene (det viser også tester), og et dekk som jeg syntes er bedre å kjøre med på tørr asfalt enn for eksempel Nokian R2.
    - Opplever at stabiliteten til Michelin er vesentlig bedre, særlig under pådrag. (Dog kjører man T6 blir vinterdekk noe vinglete uansett...)
    Har selv både nye R2 og XI3 på mine Volvoer, derav meningen (synsingen).

  25. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Innlegg
    386
    Antall takk

    Standard

    Var en fyr jeg fikk tak i hos. Mem viste seg at det var pigg.

    Ender med å prøve di falken dekkene da jeg har hørt mye bra om dem.

  26. #47
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Fikk tak i 185/65-15 michelin xi3 for 950,- ferdig pålagt og balansert i Lom.

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  27. #48
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Når du påstår at nokian hakka er "møkk" då framstår du som rimelig useriøs og unyansert i dine uttalelsar.

    Når vi snakkar om vinterdekk så er det altså ferskvare (etter at du har rulla vekk lagringsbeskyttelsen begynner klokka å gå, og den går raskt. Etter 3 år er egenskapane vesentleg dårlegare. Dersom dei ikkje er lagra mørkt og kjølig før førstegangsbruk eller mellom sesongane vert resultatet endå verre)

    Nokian Hakkapelita kjem i fleire utgåver, 2, 4, 5, 7 og 8 i alle fall. Eg veit ikkje kva versjon du har prøvd, men å berre påstå at det er møkk blir for dumt. Nokian Hakkapelita 7/8 er faktisk noko av det ypperste du kan utstyre bilen din med.

    Det kan vere litt forskjell på kva dekk som "kler" forskjellige biltypar, men forskjellen mellom dei ulike dekktypane er ganske minimal. Eit dekk som er dårleg på V70 kan aldri bli eit bra dekk på ein anna type bil. Les litt i dekktest for eksempel https://www.naf.no/forbrukertester/d...dekktest-2014/

    Krav til mønsterdybde er 1.6mm om sommaren og 3mm i vinterperioden (dekktype har ingen ting å bety) (når det er lov å ha piggdekk). Det betyr at du i vinterperioden MÅ ha over 3mm mønster i sommardekka dine og. Ingen ting i veien for å køyre på sommardekk heile vinteren, slik vi kunne gjere på vestlandet forrige vinter, men mønsterdybdekravet er det mangen som ikkje kan.
    Der skal jeg korrigere deg litt. Nokian Hakka 8 er på ingen måte noe godt dekk. Helt uavhengig av at de tester bra på helt nytt dekk. Samtlige biler vi skifta på i vår sesongen hadde mistet omtrent halvparten piggene. Da er hensikten med 190 pigg pr. hjul borte. For at de skulle klare å bli godkjent tilslutt, så måtte de konstruere en lettere pigg. Den er ikke tung nok til å bryte skikkelig igjennom is i motsetning tilfeldige utgaver av Hakka. F.eks 4, 5 og 7.
    Hakka R og R2 er knallbra første vinteren. Sesong 2 er de "sådär". I tredje sesong er de glatte og ubrukelige.

    Å kalle noen useriøs fordi de har dårlig erfaring med et veldig oppskrytt dekkmerke er vel kanskje ennå mer useriøst.

    Falken, som trådstarter spør om her, er ikke å anbefale i det hele tatt. Ikke som vinterhjul.
    Michelin X-Ice er et godt dekk. På is og våt asfalt.
    På sørpe og snø pakker de seg for fort pga altfor tett mønster.
    Samme gjelder Continental.
    Continental har kun 8 mm mønster da det er nytt.
    Der ligger de aller fleste andre merker på 10-11mm.
    Dvs 15%-18% mindre å slite på før man er nede på 3mm som er minimum.
    Og min. 4mm som er anbefalt. I tillegg ligger de høyt i pris i forhold til mye annet.

    Gode og billige dekk som har vist seg å fungere veldig bra, og samtidig har god kjørelengde, er et merke som heter Maxxis.
    Både i pigg og piggfri.
    Deretter har man Sava, Interstate og Kuhmo.

    Bridgestone Blizzak piggfritt, og Goodyear piggdekk er det som har vist seg å gi mest igjen for pengene.

    Jeg skal la være å si hva jeg bruker sjøl ;-)
    Ved lagring kan man gjerne halvere dekktrykket, og sette hjulene mørkt.
    Å sette de rett opp og ned har ingen betydning da de ikke blir belastet med annet enn sin egen vekt. På bil blir det noe annet.
    Sist endret av Ola Moen; 30/10/14 kl 02:30
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  28. Takk ovlov86, Agrostar takket for denne posten
  29. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Innlegg
    386
    Antall takk

    Standard

    Jeg gikk for di falken dekkene. Har hørt mye bra om dem av uavhenige privat folk. Så ble litt nyskjerig å gir dem en sjans. Er uansett ikke så veldig harde vinter forhold her.

    Kunne fått di michelin dekkene i 195/55/16 for samme pris.
    Kanskje dumt jeg ikke gikk for det, men er litt nysgjerrig på å teste di falken dekka.

    8mm når dekket er nytt er jo latterlig lite.
    Sist endret av Thomazz; 30/10/14 kl 12:40

  30. #50
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Personlig er jeg veldig glad i Nokian, har hatt Hakka på alle bilene mine, både pigg og piggfri, men når det er sagt så har jeg prøvd Falken Espia på en gammel 740, skikkelig sykkeldimensjon på 14", og det var rimelig drøy fremkommelighet med de dekkene, men var ikke så bra på bremselengde. Eneste som har slått den fremkommeligheten er ispigg.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Noen som har prøvd disse xenonkitta?
    By Devil3344 in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 3
    Siste post: 15/11/11, 15:27
  2. 240 Coilovers noen som har prøvd disse ?
    By 240-turbo in forum Produkterfaringer
    Svar: 4
    Siste post: 13/06/11, 12:49
  3. noen som veit hva disse felgene heter? evnt noen som har til salgs?
    By 245racing in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 14
    Siste post: 07/10/10, 14:24
  4. Noen som har prøvd disse ?
    By 242 in forum Øvrig Volvorelatert
    Svar: 1
    Siste post: 06/10/10, 14:31
  5. noen som har prøvd disse pegasus replika til 2/7/9serie?
    By Noddiii in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 0
    Siste post: 05/04/10, 12:25

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •