Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Problemer med gasspjeld

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2012
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard Problemer med gasspjeld

    Hei. Her for en ukes tid siden når jeg skulle starte bilen , startet den ikke helt normalt,det stod motor prestanda nedsatt i displayet til kjørekomputeren, hele bilen sto å rista , både hørtes og kjentes ut som den gikk på 2 av 5 syl.
    Etter litt søk på forumet fant jeg flere svar som gikk i den rettning at det var mest sannsynelig dritt og møkk som satt i spjeldet som gjorde at det gikk tregt. Så jeg var ute en liten tur å skrudde ut gasspjeld enheten, den hadde litt sot , men ikke noe større greier, kjørte på med litt uni rens og tørka det rent. Monterte alt sammen igjen uten at det ble noe bedre.
    Fikk så låne en
    OBD
    tester som jeg leste ut feilkoder med, kom opp med "periodisk" feil på gasspjeld enhet. Slettet så feil koder , startet opp bilen, da gikk den som normalt. Problemet er at når jeg stopper bilen legger den inn feil kode , og neste gang jeg starter går den rett i "nødmodus" igjen.
    Det kan også nevnes at turallet er jevnt hele tiden , ikke slik som de aller fleste opplever at turtallet går opp og ned fra 700-1200+

    Volvo i skal ha 7800 for nytt gasspjeld + 800 for softwere, volvo påstår at man ikke kan kjøpe brukt gasspjeld ? går ikke å programere 2 ganger,stemmer dette ?

    Er det grunninstilling av spjeldet man kan gjøre med
    OBD
    ?

    Siden jeg ikke har de normale symtomene kan det være elektronikken som har tatt kvelden i gasspjeldhenheten?

    Bilen er en volvo v70 2.0T 2002 mod Bensin, km st 209000
    Volvo V70 2.0 T 02
    VW Polo 85

  2. #2
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    En 2002-modell har det nye Bosch gasspjeldet uten elektronikk så burde det være billigere, hørte om en som kjøpte til kr 2500 + moms fra utlandet og byttet selv uten problemer.
    Dette er mye enklere enn den problematiske Magneti Marelli-modellen som ble brukt frem til 2001, og elektronikken er flyttet til
    ECU
    .
    Likevel har også Bosch en mekanisk sensor som kan slites ut, men ikke så ofte som MM.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  3. #3
    Registrerte brukere DaddyP sin avatar
    Medlem siden
    10. juli 2013
    VCCN medlemsnummer
    1118
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Har nett byttet på min. Kjøpte et brukt gasspjeld hos www.bildesign.no , fikk med 3mnd garanti. Bytta spjeldet å reiste til volvo å programerte det.

  4. Takk sandal takket for denne posten
  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Innlegg
    386
    Antall takk

    Standard

    Har hatt samme feil men jeg bare vaska å sletta feilkoder så var det i orden.

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2012
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Prøvd å gjøre det rent 2 ganger uten at det virket.

    Synes det er frekt av volvo å stå å si at man MÅ kjøpe nytt, det er ikke mulig å kjøpe brukt og programere det på nytt påstår dem. Er vel på tide å bytte bil og verksted
    Volvo V70 2.0 T 02
    VW Polo 85

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Innlegg
    386
    Antall takk

    Standard

    Har du før 02 må du det ja.

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. aug. 2014
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bluevex Vis post
    Hei. Her for en ukes tid siden når jeg skulle starte bilen , startet den ikke helt normalt,det stod motor prestanda nedsatt i displayet til kjørekomputeren, hele bilen sto å rista , både hørtes og kjentes ut som den gikk på 2 av 5 syl.
    Etter litt søk på forumet fant jeg flere svar som gikk i den rettning at det var mest sannsynelig dritt og møkk som satt i spjeldet som gjorde at det gikk tregt. Så jeg var ute en liten tur å skrudde ut gasspjeld enheten, den hadde litt sot , men ikke noe større greier, kjørte på med litt uni rens og tørka det rent. Monterte alt sammen igjen uten at det ble noe bedre.
    Fikk så låne en
    OBD
    tester som jeg leste ut feilkoder med, kom opp med "periodisk" feil på gasspjeld enhet. Slettet så feil koder , startet opp bilen, da gikk den som normalt. Problemet er at når jeg stopper bilen legger den inn feil kode , og neste gang jeg starter går den rett i "nødmodus" igjen.
    Det kan også nevnes at turallet er jevnt hele tiden , ikke slik som de aller fleste opplever at turtallet går opp og ned fra 700-1200+

    Volvo i skal ha 7800 for nytt gasspjeld + 800 for softwere, volvo påstår at man ikke kan kjøpe brukt gasspjeld ? går ikke å programere 2 ganger,stemmer dette ?

    Er det grunninstilling av spjeldet man kan gjøre med
    OBD
    ?

    Siden jeg ikke har de normale symtomene kan det være elektronikken som har tatt kvelden i gasspjeldhenheten?

    Bilen er en volvo v70 2.0T 2002 mod Bensin, km st 209000
    Men er det Bosch spjeldhuset du har på bilen eller er det Magneti Marelli? Trodde alle 02 var Bosch, men det er faktisk noen tidlige utgaver av 02 modellen som fortsatt har Magneti, mulig de da i teorien er 01 modeller ...

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2012
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Har Bosch spjeldhus , kjøpte nytt og monterte det selv, bilen fungerte utmerket etter på , trengte ikke noe software eller programering som volvo verkstedet absolutt påstod.
    Volvo V70 2.0 T 02
    VW Polo 85

  10. #9
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bluevex Vis post
    Har Bosch spjeldhus , kjøpte nytt og monterte det selv, bilen fungerte utmerket etter på , trengte ikke noe software eller programering som volvo verkstedet absolutt påstod.
    Kjøpte du helt nytt eller brukt?
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  11. #10
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Eg har montert nytt magneti marelli spjeld på en 2000 modell 1.gen og det fungerte heilt klokkereint uten programmering..
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Innlegg
    386
    Antall takk

    Standard

    Når jeg rensa mitt så var den ikke ikke bra. Tok å nullstilte og da kom den.

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2012
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Nullstille ? I følge volvo kan det ikke nullstilles med diagnosevertøy, det stiller deg selv under kjøring.

    Jaja, blir mindre å mindre klok av dette , det eneste som er fakta er at det det ikke finnes noen konkret måte å fikse dette på

    Jeg kjøpte nytt , nå funker ivertfall bilen
    Volvo V70 2.0 T 02
    VW Polo 85

  14. #13
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bluevex Vis post
    det eneste som er fakta er at det det ikke finnes noen konkret måte å fikse dette på

    Jeg kjøpte nytt , nå funker ivertfall bilen
    Du snakka litt mot deg sjølv no ;-)
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

Lignende tråder

  1. V50 1.8 bensin - problemer med gasspjeld/ETM
    By aarnes in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 0
    Siste post: 19/06/14, 20:39
  2. ETM/Gasspjeld
    By yildis12 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 8
    Siste post: 18/04/14, 08:15
  3. Gasspjeld 740 og 940
    By kokkogdrit in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 23/12/13, 21:17
  4. Gasspjeld**
    By pawasmuth in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 2
    Siste post: 24/02/12, 10:46

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •