Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  7
Side 3 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 51 til 75 av 84

Tråd: eab - volvo 940 med b21

  1. #51
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Nor-lock skiver burde vel funke.

    Sent from my GT-I9506 using Tapatalk 2
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  2. #52
    Registrerte brukere 24516vtic sin avatar
    Medlem siden
    26. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    462
    Antall takk

    Standard

    Kobbermutter med låsing bruker jeg. Funker bra
    74` 142 16v turbo, 75` 242 og BMW E34 med S50B30

  3. #53
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard



    Da mangler jeg bare en passende wastegate, ~1200cc dyser og en frisk clutch

  4. #54
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Gamle volvoer tåler jo som kjent ingen ting, og etter noen runder rundt frøyabanen begynte det å skje ting.

    Det første problemet var at felger med fwd innpress ikke passet lenger. Det skal jo gå "bra" å bruke slike felger bak, men etter noen runder sidelengs hadde panhardstaget bestemt seg for å bøye seg og bulke reservehjulsbrønnen.





    fwd-hjula ble byttet ut med noen med rett innpress, og da dukket neste problem opp. Først gikk pakningen mellom turbo og manifold, men det er jo ikke så nøye, så det var fortsatt full gass rundt banen med store horn i panna. Så begynte motoren å gå litt rart nær turtallssperra og ville liksom ikke lenger enn 6500 før den begynte å skyte og smelle ut eksosen. Ved neste "pitstop" ble det konstatert en rar bankelyd fra toppen, uten at dette la noen demper på stemningen. Nye bakhjul ble funnet fram og så var det ut på banen igjen. Nå ble plutselig den "lille" eksoslekasjen mellom turbo og manifold til noe som hørtes ut som en gedigen eksoslekasje og bilen begynte å gå som ei gammel snekke.



    På dette bildet ser man forresten hvordan dysene blir stående når man setter de i toppen:



    Dagen vi var på banen plukket jeg av toppdekselet og det første som møtte meg var shimset i løfteren som hadde hoppet ut. Kammen har fått noen merker etter å ha rotert oppe i den tomme løfteren. Ventilfjærbrikken/retaineren har altså knekt i to og ventilen har ramla ned og truffet stempelet. Hvor det har blitt av de to halvmånene som låser ventilen er fortsatt uvisst. Men bilen kom seg faktisk hjem (15 mil) for egen maskin! Jeg tok bare ut løfteren og lot ventilen stå halvåpen slik den hadde satt seg fast og trakk ut kontakten til dysa på syl. 4

    Nå er planen å få i nok en standard topp med dysehull og skru det sammen igjen, med grenrøret som er avbildet i posten over. Mulig jeg må bytte ut v-kammen, den har noen stygge merker etter den tomme løfteren.

    B21 motoren overrasket nok en gang positivt. Litt for lite dreiemoment til å holde tredjegir gjennom de krappe svingene, men mer enn sprek nok hvis man sammenligner med typiske "300-oppsett". Og det på tross av at blokk og topp er helt standard, og alt rundt er plukket i vildens sky uten å tenke helhet i oppsettet. Og den er kjempehappy med 2 bar ladetrykk, 7200rpm turtallsperre og 19,5 grader fortenning på fullt øs

  5. #55
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    B21 er tydeligvis ikke til å spøke med ;-)
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  6. #56
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    98% av moroa, men bare 10% av kostnadene sammenlignet med en oppbygd og påkosta ft/fk motor

  7. #57
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    Og mer holdbarhet ser det ut til:-)
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  8. #58
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Rota litt rundt i garasjen og fant en 398 topp med dysehull, men den har jo såklart hull til pulsair greiene i tillegg. Fant også noen 530 topper, så jeg vet ikke helt om jeg skal borre opp hull til dysene i en av de eller gjenge opp og plugge pulsairhullene i 398'en.




    Slik ble v-kammen seende ut (den kan vel legges på hylla til man evt. hiver ihop en drittmotor )




    Målte også ventilfjærbrikkene, og ser at de er noen mm mindre i diameter enn ventilfjærene. Det kan kanskje forklare enda mer ang. hvorfor den gikk istykker. Jeg tenkte ikke over at det finnes tre forskjellige typer da jeg satte sammen toppen. 398 toppen som sto på bilen hadde egentlig de små ventilfjærene, men da jeg byttet fjærene så måtte jeg partere enn 530 topp for å få (det jeg trodde var) riktige ventilfjærbrikker. Her står de tre forskjellige typene listet opp.

  9. #59
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Liker slike "el cheapo" prosjekter. Der man tager hva man haver å setter i hop noe, funker ofte helt greit. Og i forhold til kroner brukt så er det jo nesten magisk.

  10. #60
    SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2895
    Innlegg
    1.930
    Antall takk

    Standard

    Sier meg enig med den jeg personlig liker bonnmeck stilen tar det man har å gjør det beste ut av det volvoer med masse bolton deler har vi sett 1 million ganger på treff. Samme deler som går igjen. Fasit nesten på åssen ting skal se ut. Hadde jeg vært på treff nå, å det hadde vært en strøken 940 med masse bolton deler med samme oppskrift som "alle" har, å en annen bil med masse bonnmeck løsninger å stil, så hadde den interesert meg mere. Er på slike biler man kan finne mange gøyale løsninger osv slikt er kult kreativiteten er morro å se også har sett mye rart, å jeg har ledd mye! Men ikke på noen negativ måte

    Gøy å se at det fortsatt er liv i tråden slike prosjekttråder er interesang lesning

  11. #61
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Morro å se at du holder liv i bilen enda Hvor lenge varte kinaturboen som sto på når du kjøpte den?

  12. #62
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    For alt jeg vet så lever den turboen enda. Vi brukte den til å turbokonvertere en kamerats 240 for noen år siden, og bilen hadde fortsatt den turboen da den ble solgt i fjor (eller om det var året før).


    Morsomt at dere følger med ihvertfall

  13. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  14. #63
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mars 2011
    Sted
    hell
    Innlegg
    127
    Antall takk

    Standard

    Bare å få sammen bilen å bli med på frøya igjenn

  15. #64
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Fant også noen 530 topper, så jeg vet ikke helt om jeg skal borre opp hull til dysene i en av de eller gjenge opp og plugge pulsairhullene i 398'en.
    Jeg hadde iallefall brukt 398 toppen.
    Du kan også vurdere å porte vekk ventilstyringen i innsugskanalen og pusse over og jevne til maskinkantene i ventilgryten under innsugsventilene. Dette er enkelt, går raskt og gir merkbar forbedring av motorfunksjonen.

  16. #65
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    B21 motoren overrasket nok en gang positivt.
    Litt for lite dreiemoment til å holde tredjegir gjennom de krappe svingene,
    Og den er kjempehappy med 2 bar ladetrykk, 7200rpm turtallsperre og 19,5 grader fortenning på fullt øs
    Det er kjekt å høre.
    De fleste som bygger grenrør velger 4-1 utgave med rør i for stor diameter og dette reduserer dreiemomentet uten at det gir fordeler på høye turtall.

  17. #66
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Noen spesiell grunn til å velge 398 foran 530, bortsett fra at det kanskje er enklere å plugge pulsairhull kontra å borre opp dysehull?

    Grenrøret har jeg faktisk ikke målt, men det blir uansett skrudd på. Mest for å prøve hvordan det blir med ekstern wg. Sliter fortsatt litt med at ladetrykket stiger på turtall ifølge dataloggene.

  18. #67
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Hovedsaklig pga veivhusventilasjon i toppdekselet, men også pga at 398 toppene vanligvis er lavere termisk belastet enn 530 toppene.

  19. #68
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Jeg får ikke til å bruke toppdeksel med uttak, med mindre jeg sveiser det om. Kolliderer med btr og fuelrail.

    Noen som vet hvor jeg kan få tak i ventilfjærbrikker/underlagsbrikker til 32,5mm ventilfjærer da? Var jo ikke helt bra å bruke 29mm brikker tydeligvis

  20. #69
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Gidder du å legge ut flere bilder av løsningen din for å holde fast fuelrailen? Mener jeg har sett det en plass her inne, men gudene vet hvor? Blir muligens en portet 398 topp på meg, med k-jet dysehull og jeg har samme dysene som deg, så hvorfor finne opp hjulet flere ganger?

    EDIT: Jeg fant, jeg fant.

    http://forum.vccn.no/showthread.php?...l=1#post703006

    Kan du fortelle hvor du fikk tak i disse klamringene, og har du bare tatt en skrue igjennom og ned i skruehullene ved siden av dysene?
    Sist endret av ArneR; 24/07/15 kl 01:01
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  21. #70
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Vi fant de i hylla på jobb til en kamerat, så jeg vet egentlig ikke så mye om de. Vil tro du kanskje finner noe lignende hos en rørlegger. Avstandshylse og bolt ned til hullene hvor k-jet dysene er skrudd ja. På andre siden av klammeret (inn mot toppdekselet) er det bare en kort bolt for å holde klammeret sammen.

    Jeg er forresten på jakt etter en brukbar 398topp med dysehull selv. Det har vært mer enn nok av andre ting å henge fingrene i, så bilen står fortsatt uten topp :P

  22. #71
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Bilen ble satt sammen igjen, denne gangen med en lettere porta 398 topp. Bilen gikk som ei kule, og ble godt brukt første kvelden uten problemer

    Dagen etterpå derimot:











    Motor og drivverk berga, bortsett fra at det har vært varmt til en del ledninger frammi motorrommet også. Har heldigvis delkasko, så det spørs om motor og slikt havner i en annen bil etterhvert

  23. #72
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Åh, kjedelig!

    Satser på en fortsettelse i et evt. nytt karosseri.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  24. #73
    Registrerte brukere ellingsøyern sin avatar
    Medlem siden
    27. mai 2011
    Sted
    ålesund
    Innlegg
    1.185
    Antall takk

    Standard

    vet du hva som var årsaken til brannen da?
    ()Volvo 740 gl 1987 b230, prosjekt, banebil?
    ()Volvo 740 TIC 1986, B230ET, fineværsbil
    ()Mercedes E-klasse 2003,220cdi, bruksbil
    ()Mercedes E-klasse 1990,250d 10v, vinterslede
    (X)Volvo 240 GLE 1983, B23E, delebil
    (X)Opel omega B 1995, 2.0l 16v, herjebil
    (X)Mercedes E300-24v, 1990, 3.0 24v, prosjekt

    NAUSTE RACING

  25. #74
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Vet ikke hva som er årsaken nei, men et eller annet oppunder dashbordet har vel tatt fyr. Ledningsnettet til datasprutet går ikke forbi der det har vært mest varme, så jeg tror ikke det er årsaken iallefall.

    Blir nok å få i en gammel 740 (de begynner jo å bli veteran nå) og flytte over alt dit. Men det ble jo tømt to pulverapparat og spylt med brannslange inn i bilen, så jeg tror nok at jeg må kjøpe et nytt sprut isåfall.

    *edit: Det som irriterer meg mest er at både laptopen og mobilen lå i bilen..

  26. #75
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Bilen ble satt sammen igjen, denne gangen med en lettere porta 398 topp. Bilen gikk som ei kule, og ble godt brukt første kvelden uten problemer
    Dagen etterpå derimot:
    Venter alltid på updates her. Du merket noe til den enkle portingen regner jeg med? Kjekt å høre at motoren stadig går så godt som det der.

    Kondolerer med bilen, men vi får håpe at du får greit igjen på forsikringen.
    Sist endret av Batland; 31/07/15 kl 16:45

  27. Takk eab takket for denne posten
Side 3 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •